Permalänk
Medlem

Hjälp! Kylpastan har runnit ut!

Hej!
Jag skulle installera ny kylning på min amdprocessor idag men råkade ha på för mycket kylpasta så det rann ut över kanten när jag lade dit kylfläkten. Så jag lyfte loss kylningen igen för att undersöka.Är det farligt om kylpasta ligger omkring kanten på processorns "metalplatta"? Vad värre är märkte jag att det kommit in lite bland den yttersta raden pins på processorn :s

Är detta farligt? Hur får jag bort det?

Det är cooler masters kylpasta btw.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel, men leder inte kylpasta ström till en viss del? Kan tänka mig att det kan skada processorn rätt ordentligt om det ligger mot pinnarna.

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Rätta mig gärna om jag har fel, men leder inte kylpasta ström till en viss del? Kan tänka mig att det kan skada processorn rätt ordentligt om det ligger mot pinnarna.

Finns de som gör och de som inte gör.

Permalänk

berro på vad det är för pasta vissa leder ej!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

inte så bra försök och ta bort... med tanke på att pastan kommer isolera värmen istället för att kyla,ta tex en tandpetare och ta bor kylpastan från processorn.

Permalänk
Avstängd

Jag har för mig att vissa kylpastor leder ström, och vissa gör det inte. Om det har hamnat mellan pinnarna bör du rengöra med något som dunstar, dvs kemiskt ren alkohol osv, ungefär samma grejer som tar bort kylpasta med vanligtvis. Var noga att sedan vänta tills den torkat helt innan du startar datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Jag har för mig att vissa kylpastor leder ström, och vissa gör det inte. Om det har hamnat mellan pinnarna bör du rengöra med något som dunstar, dvs kemiskt ren alkohol osv, ungefär samma grejer som tar bort kylpasta med vanligtvis. Var noga att sedan vänta tills den torkat helt innan du startar datorn

Var kan jag köpa "kemiskt ren alkohol"? Vad heter märket på produkten? Btw behöver jg köpa ny kylpasta till ovansidan av processorn eftersom jag tog loss fläkten igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Var kan jag köpa "kemiskt ren alkohol"? Vad heter märket på produkten? Btw behöver jg köpa ny kylpasta till ovansidan av processorn eftersom jag tog loss fläkten igen?

Isopropylalkohol eller isopropanol.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Var kan jag köpa "kemiskt ren alkohol"? Vad heter märket på produkten? Btw behöver jg köpa ny kylpasta till ovansidan av processorn eftersom jag tog loss fläkten igen?

Borde inte destillerat vatten fungera eller har jag fel ?
Om den du har nu är slut så ja då bör du köpa ny, jag rengör alltid och sätter dit ny pasta Hoppas det löser sig gavlarn!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Xiqt:

Borde inte destillerat vatten fungera eller har jag fel ?
Om den du har nu är slut så ja då bör du köpa ny, jag rengör alltid och sätter dit ny pasta Hoppas det löser sig gavlarn!

jag vet inte hur det löser upp kylpastor. och det tar längre tid att torka än en alkohol som dunstar bort ganska snabbt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Borde inte destillerat vatten fungera eller har jag fel ?
Om den du har nu är slut så ja då bör du köpa ny, jag rengör alltid och sätter dit ny pasta Hoppas det löser sig gavlarn!

Alkohol som gäller

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Alkohol som gäller

Okej då har man lärt sig det

Permalänk
Medlem

Ok så om jag fattat det rätt så ska jag köpa isopropanol och vadå... Hälla det i processorn? :S

Men jag behöver inte få bort det som är runt metallplattan?

Och isopropanol köper man på kjell och kompani eller apoteket?

Kan man köpa ny, bra kylpasta på stan? Orkar inte vänta på ny från inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Funkar med Smirnoff också !

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Funkar T-röd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Funkar T-röd?

Rekommenderas inte, men det fungerar. T-Röd har lite färgämnen i sig också, vilket kan lämna spår. (?)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Funkar T-röd?

Japp.
Jag hade dock köpt mig en flaska Kemiskt ren aceton (http://cdn1.cdnme.se/cdn/5-2/1311105/images/2011/1_172805103....), finns på både apoteket och affärer skulle jag tro. Sen bara använda tops och tandpetare + mycket tid

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

jo du måste få bort det runt plattan för det isolerar värmen...

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin fungerar det också, går att köpa på de flesta matbutiker.

Permalänk
Inaktiv

Bästa sättet att rengöra den är nog att hitta någon mjuk tandborste som inte böjer pinnarna och doppa den i t-röd och försiktigt försöka gnugga bort det

Permalänk
Medlem

Som Kunzite skerv, häll lite alcohol, kemisk ren bensin osv på tandborsten (inte för mycket) och skrapa mycket försiktigt. Du vill inte böja pinnarna vet du. Kjell och co brukar ha kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Hej!
Jag skulle installera ny kylning på min amdprocessor idag men råkade ha på för mycket kylpasta så det rann ut över kanten när jag lade dit kylfläkten. Så jag lyfte loss kylningen igen för att undersöka.Är det farligt om kylpasta ligger omkring kanten på processorns "metalplatta"? Vad värre är märkte jag att det kommit in lite bland den yttersta raden pins på processorn :s

http://i43.tinypic.com/30mv210.jpg

Är detta farligt? Hur får jag bort det?

Det är cooler masters kylpasta btw.

Tacksam för svar!

gjorde också det misstaget när jag la om kylpastan på min ps3a, men sockeln är uridiotiskt utformad där så det kan tränga in under processorn.. fick sitta och rengöra med tops och tryckluft + http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f... och det fungerar perfekt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Borde inte det enklaste bara vara att dränka processorn i det och låta pastan lösas upp? Då får han ju bort allt.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk

Jag har varit med om samma sak, med då var det kladd runt om piggarna också. Kunde inte få bort det så jag höll tummarna om att pastan inte skulle vara ledande och som tur var va den inte det

Permalänk
Skrivet av gavlarn:

Hej!
Jag skulle installera ny kylning på min amdprocessor idag men råkade ha på för mycket kylpasta så det rann ut över kanten när jag lade dit kylfläkten. Så jag lyfte loss kylningen igen för att undersöka.Är det farligt om kylpasta ligger omkring kanten på processorns "metalplatta"? Vad värre är märkte jag att det kommit in lite bland den yttersta raden pins på processorn :s

http://i43.tinypic.com/30mv210.jpg

Är detta farligt? Hur får jag bort det?

Det är cooler masters kylpasta btw.

Tacksam för svar!

Hur mycket pasta applicerade du, egentligen...? :(:(

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Bästa sättet att rengöra den är nog att hitta någon mjuk tandborste som inte böjer pinnarna och doppa den i t-röd och försiktigt försöka gnugga bort det

Fantastisk ide! Råkade också kladda kylpasta över pinnarna en gång i tiden och det var ju lagom roligt att sitta och pilla med tandpetare och liknande.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Bästa sättet att rengöra den är nog att hitta någon mjuk tandborste som inte böjer pinnarna och doppa den i t-röd och försiktigt försöka gnugga bort det

Ja det här var ett riktigt bra tips

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Hur mycket pasta applicerade du, egentligen...? :(:(

Nästan hela tuben. En tub, ett försök liksom

Oerhört tacksam för hjälpen allesammans! Har köpt kemiskt ren bensin och tänkte tvätte med en mjuk pensel. Ska jag hälla ut bensinen i en liten skål och doppa eller ta direkt ur flaskan?

En annan fråga; varför måste jg tvätta bort pastan ovanpå kylaren och applicera ny? Pastan är ju redan där liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Nästan hela tuben. En tub, ett försök liksom

Oerhört tacksam för hjälpen allesammans! Har köpt kemiskt ren bensin och tänkte tvätte med en mjuk pensel. Ska jag hälla ut bensinen i en liten skål och doppa eller ta direkt ur flaskan?

En annan fråga; varför måste jg tvätta bort pastan ovanpå kylaren och applicera ny? Pastan är ju redan där liksom

Jag brukar ha det i en kopp
För du har tagit på tok för mycket, du behöver endast applicera pasta stort som ett riskorn.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Nästan hela tuben. En tub, ett försök liksom

Oerhört tacksam för hjälpen allesammans! Har köpt kemiskt ren bensin och tänkte tvätte med en mjuk pensel. Ska jag hälla ut bensinen i en liten skål och doppa eller ta direkt ur flaskan?

En annan fråga; varför måste jg tvätta bort pastan ovanpå kylaren och applicera ny? Pastan är ju redan där liksom

Om du tar bort kylflänsen så kan det skapas massvis med bubblor i pastan vilket resulterar i mycket sämre kylförmåga. Ta som ett riskorn på processorn, sedan låter du kylflänsen sprida ut pastan.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.