Min externa 2TB WD disk beter sig lustigt

Permalänk
Medlem

Min externa 2TB WD disk beter sig lustigt

Tjena!
På senaste tiden har jag märkt att mitt system har blivit mer och mer instabilt och när det har varit som värst så har det inneburit antingen läst eller skrivit till just min externa Western Digital Elements USB 2.0, jag får väl ut 30-40MB/s och när systemet börjar bli sådär instabilt och jag tex. kopierar en iso-fil etc. så ser jag hastigheten gå ner till 1MB/s och lägre och lägre tills den bara står stilla. Är då tvungen att rycka sladden vilket jag vet är skadligt för externa hårddiskar.
Just nu kör jag HD Tune för att kolla om den visar några skadade sektorer eller kluster, som tur är har jag garanti tills augusti.
Köpte disken på Elgiganten 2011 och jag vet inte vilken policy WD hade då, om dom fortfarande hade 3 års garanti eller om dom hade gått över till 2 år som är nuvarande policy, hur som så har jag garanti.
Men vad säger elgiganten? Är dom ansvariga för båda (eller alla tre) års garantiärenden eller står dom bara för första året och är disken trasig så är det bara att skicka ner den till Tyskland och betala 200kr i frakt...

Råd, tips, idéer?
MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Om giganten är snälla hjälper dom dig, men de har ingen skyldighet då deras garanti med största sannolikhet är 1 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Elgiganten bara åtar sig garantin inom första året, därefter hänvisar man till att kontakta tillverkaren direkt istället. Så gjorde vi när jag jobbade inom en annan kedja.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback