Lian Li börjar sälja utställningslådan PC-Q30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

Vad spelar det för betydelse om 670 är av mITX storlek eller inte? Det presterar lika bra som ett av Asus andra kort av 670 (jämför då självfallet inte med 4gb eller OC versionerna).

Sen vad som är mellan- och prestandaklass är väll upp till var och en och avgöra. Ligger inte långt efter gtx 680 i prestanda, ligger över 680 om du över klockar lite. Men ett 680 kanske också tillhör mellanklassen?

Jag kan också göra som du och hitta på ståndpunkter som du inte har och argumentera mot dem som om du hade dem. Men vad är poängen med det? Trams!
Självklart är påverkar inte storleken direkt prestandan. Och självklart är inte ett 670 ett mellanklasskort. Om du ska låtsas att jag påstått detta så får du peka ut var. Det jag HAR påstått är att chassit bara har stöd för mellanklass-kort, jag blev rättad när jag blev påmind om att ett enda GTX 670 på marknaden faktiskt är tillräckligt litet, varpå jag konstaterar att det är en enda modell som är så liten, annars är man fortfarande hänvisad till mellanklasskort som 7750 och 650Ti. Eller är de entusiastklass? Jag tycker de gränsar till budget-klass.

Permalänk
Medlem

KAKBURK!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jag kan också göra som du och hitta på ståndpunkter som du inte har och argumentera mot dem som om du hade dem. Men vad är poängen med det? Trams!
Självklart är påverkar inte storleken direkt prestandan. Och självklart är inte ett 670 ett mellanklasskort. Om du ska låtsas att jag påstått detta så får du peka ut var. Det jag HAR påstått är att chassit bara har stöd för mellanklass-kort, jag blev rättad när jag blev påmind om att ett enda GTX 670 på marknaden faktiskt är tillräckligt litet, varpå jag konstaterar att det är en enda modell som är så liten, annars är man fortfarande hänvisad till mellanklasskort som 7750 och 650Ti. Eller är de entusiastklass? Jag tycker de gränsar till budget-klass.

Skrivet av Aleshi:

Kul för den som vill skryta. Men det känns en aning begränsat att skryta med ett luftkylt mITX och ett ynka mellanklassgrafikkort. :/
Kan väl slänga in en enkel vattenkylning om man känner sig motiverad. Skulle dock inte vara så motiverad att anstränga mig med något som ser ut som en 20 år gammal Compaq Presario.
http://www.computermuseum.li/Testpage/Compaq-PC.gif

Skrivet av MrMadMax:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax Visa inlägg
Ett 670 tillhör väll inte mellanklassen?
Chassit var annorlunda men inget för mig i alla fall!
Men kul att Lian Li gör såna här annorlunda burkar!

Skrivet av Aleshi:

Ja och en enda modell av GTX 670 är mITX-litet.

Räcker dina gamla citat och inlägg för att ge ett bra svar på den frågan?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

Räcker dina gamla citat och inlägg för att ge ett bra svar på den frågan?

Jag vet inte om det är din läsförståelse det är fel på eller om du bara trollar. Om jag nu varit otydlig med vad jag menar så borde mitt senaste inlägg klargjort detta för dig.

Men från början:
1. Jag påpekar att endast mellanklasskort får plats.
2. Jag blir rättad att en modell av GTX 670 också får plats.
3. Ja det stämmer, men jag påpekar då att det endast är en enda modell av GTX 670 som är så liten.

Titta nu i inläggen igen.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jag vet inte om det är din läsförståelse det är fel på eller om du bara trollar. Om jag nu varit otydlig med vad jag menar så borde mitt senaste inlägg klargjort detta för dig.

Men från början:
1. Jag påpekar att endast mellanklasskort får plats.
2. Jag blir rättad att en modell av GTX 670 också får plats.
3. Ja det stämmer, men jag påpekar då att det endast är en enda modell av GTX 670 som är så liten.

Titta nu i inläggen igen.

Dumt att gå till person angrepp.. Nu har du dock rätt ut saken hur du menar när du svara på MrMadMAx inlägg......

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Avstängd

Gammal tjock-TV. Tror man blir utskrattad om man använder det där chassit tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

tycker folk har lite dålig fantasi. Visst smak är väldigt subjektivt, men jag fick rätt bra kritik på mitt förra Hepc bygge som också var i ett mer vågat chassi. Detta skulle kunna blir en riktigt bra uppföljare (dock skulle jag köra den svarta versionen)

Som exempel på vad jag hade valt för ett projektet med detta chassit (lite på rak arm och om jag bara använder 1 butik):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3353361/lian-li-pc-q30x

Många av er är ju duktiga på att bygga så om ni tänker till lite hänger ni nog med hur jag tänkt.

Ett par små snabba moddar hade varit: att
1 måla moderkortsdetaljerna som är guld/gula med röd hobbylack så att hela färgtemat håller rött och svart
2 Dämpa alla sidor
3 fästa 1st röd diod nedsänkt i dämpet i varje hörn för diskret snygg röd belysning
4 sleeva eventuella småkablar från fläkt/dioder som inte hamnar under dämp.

Kommer funka som allround liten gaming/lan/upp/utställningsburk. Det var i alla fall min spontana tanke

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Som exempel på vad jag hade valt för ett projektet med detta chassit

Hmm ser ut att kräva lite moddande att få in ett H90 om du ska få genom slangarna, om du tänkt sätta den där bakom moderkortet där 140mm fläkten sitter nu?
(för att sätta kylaren där plexit sitter nu känns lite billigt... Då täcker man ju för hela lådan liksom!)

Lär inte ett 670 bli rätt varmt därinne med den relativt begränsade ventilationen?

Och du tänkte väl inte dämpa alla sidor? Var ska du få in luft?

...

Vore coolt att se om det går att få till ett snyggt vätskekylt bygge i denna... Vi får se om Micha hinner först

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Hmm ser ut att kräva lite moddande att få in ett H90 om du ska få genom slangarna, om du tänkt sätta den där bakom moderkortet där 140mm fläkten sitter nu?
(för att sätta kylaren där plexit sitter nu känns lite billigt... Då täcker man ju för hela lådan liksom!)

Lär inte ett 670 bli rätt varmt därinne med den relativt begränsade ventilationen?

Och du tänkte väl inte dämpa alla sidor? Var ska du få in luft?

...

Vore coolt att se om det går att få till ett snyggt vätskekylt bygge i denna... Vi får se om Micha hinner först

Min tank är att ta och öppna upp för slagarna i meshen som sitter ovanför I/o plåten http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=6... Alternativt ta bort hela den biten och sätta en bit plexi med coutout för slagen. Lite överkurs då det inte kommer att synas framifrån men rätt lätt fixat så varför inte. Raden monteras utanpå boxen för 140mm fläkten, som vanligt med fästena "uppåt". 140mm fläkten sitter i boxen blåser ut från chassit detta är ju inte helt optimalt men bör bli bäst i sammanhanget, så man slipper dra in var luft i onödan.

Det 670 kortet blir inte så jättevarmt http://www.sweclockers.com/recension/16826-asus-geforce-gtx-6...
Det kommer dessutom ta in luft till sin egen fläkt direkt från utsidan via öppningen på sidan av chassit. Syns hyfsat på denna bilden http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=6...

För att bara ta in luft där jag vill, så kommer här en sekundär funktion av dämpet in. Det är lite svårt att beskriva i text men tanken är att de två meshdelarna på sidorna kommer att täckas till ca 30-40% (så det i princip blir runt 80x80mm på varje sida kvar som är öppet) På sidan som grafikkortet är kommer detta att anpassa runt grafikkortsfläkten. På så sätt kommer jag i princip skapa lite av en tilluftskanal direkt till grafikkortet. Så som kylaren och chassit är utformat så kommer grafikkortet till största delen dumpa den varma luften ut ur chassit via det egna bakstycket.

Så nja dämpningen kommer inte vara överallt men på alla ställen där det är praktiskt. Det blir väldigt långt att beskriva i detalj i text dock

Tänker man lite mer på helheten så är det viktigt att komma ihåg att psun i princip agerar fläkt i detta chassit det syns tydligare om man kollar på denna videon http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vP6wge... (från 1:28ca)

Därför bör man även välja ett 80+ gold som inte är fläktlöst. Det finns ju inte direkt mycket att välja på här egentligen http://www.sweclockers.com/recension/15837-silverstone-st45sf... Jag är dock rätt säker på att jag skulle vilja byta ut fläkten i psun mot en lite bättre och testa att vända på den.

Sån var tanken såhär lite spontant i alla fall. Jag får dock se om jag hittar någon att bygga åt som det skulle passa till. Jag har redan bränt budgeten för egna system i år

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Intressanta tankar
Jag tror dock inte 670:t kommer blåsa ut speciellt mycket luft bak. Jag gissar mesta värmen från kortet kommer gå in i PSU:n och in i H90:t på baksidan, vilket lär dra upp värmen en del, men borde väl funka antar jag?

I övrigt kan jag bara hålla med: det känns fel att dra in varmluft via H90:n och det gäller att tänka på PSU:n osv. Och det är en kul låda, trots bristerna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Snubblade just över det här chassit hos Lian Li. Jag tror faktiskt att det är det mest katastrofalt vidrigt ögondräpande chassi jag någonsin skådat. De borde få medalj, och en egen sida i Guiness.

Jag gillar Lian Li. Men de är f*n inte kloka ibland.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Vill ha chassit!
Har vår mITX och AMD A-serie baserade HTPC i ett skåp i TV-bänken (byggd av IKEA Bestå delar). Fast nuvarande chassit är ett vanligt mATX (som naturligtvis även tar mITX MK). Det är väldigt trångt i skåpet och man får vrida datorn för att nå USB-portar och skall man använda DVD-brännaren måste man också vrida datorn så luckan kan öppnas fullt. För övrigt går det inte att stänga skåpdörren om man inte vrider datorn rätt.

Lian Li PC-Q30X skulle passa perfekt förutom att det skulle kunna bli ganska trångt på höjden om man skulle vilja kioppla USB-donglar och minnen, utan kort sladd.

Tvekar av två skäl: 1. det är väldigt dyrt och det verkar inte ta någon DVD-brännare (Viktigt för att kunna kolla DVD-filmer).

Visa signatur