Permalänk

RAM power consumption?

Jag håller just nu på med ett skolarbete som kräver att jag har tillgång till hur många watt en DDR3 4GB 1600MHz (1.5V) sticka drar. Problemet är att jag behöver en källa som kan klassas som pålitlig av mina lärare, vilket betyder att forumposter tyvärr inte duger för dem. Jag har sökt runt ett tag nu men jag har inte lyckats hitta någon review eller liknande som rakt ut skriver vad stickorna drar. Kan någon vara snäll och skicka en länk med denna data?

Tack för hjälp!

*Edit*

Lade till lite mer information om RAM stickan

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

DDR3 är ju en standard som Jedec tagit fram, så varför inte kolla om de har lite dokumentation om energiförbrukning? Eller om du får fram hur många ampere de matas med kan du ju räkna ut det

http://www.jedec.org/standards-documents/results/taxonomy%3A2.... verkar dock som att du måste registrera dig för att kunna se dokumenten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Jag håller just nu på med ett skolarbete som kräver att jag har tillgång till hur många watt en DDR3 4GB 1600MHz (1.5V) sticka drar. Problemet är att jag behöver en källa som kan klassas som pålitlig av mina lärare, vilket betyder att forumposter tyvärr inte duger för dem. Jag har sökt runt ett tag nu men jag har inte lyckats hitta någon review eller liknande som rakt ut skriver vad stickorna drar. Kan någon vara snäll och skicka en länk med denna data?

Tack för hjälp!

*Edit*

Lade till lite mer information om RAM stickan

Detta borde väl gå att lösa med lite matte?

Vet man strömmen och spänningen etc. så borde det väl gå att räkna ut? (Det kommer inte bli mycket )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Detta borde väl gå att lösa med lite matte?

Vet man strömmen och spänningen etc. så borde det väl gå att räkna ut? (Det kommer inte bli mycket )

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du något program som kan läsa av strömmen?

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/ddr3_13.html

jag hittade ampere för ddr och ddr2 men inte ddr3. Det bästa skulle ju vara att räkna ut manuellt och jämföra det med värden man hittar från källor.

http://essa.us.dell.com/DellStarOnline/DCCP.aspx?c=us&l=en&s=...

Där tror jag att du kan få fram vad dell använder för watt för ram

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Vet du något program som kan läsa av strömmen?

Motståndet

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Motståndet

Om jag vill veta hur många ampere som går genom processorn så är det ström som är det svenska ordet om jag inte missminner mig? Motståndet är vad jag kan räkna ut som ett resultat av att jag vet både hur många volt och hur mycket ström det är i processorn? Sen skulle det vara trevligt om programmet räknade ut motståndet också.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Om jag vill veta hur många ampere som går genom processorn så är det ström som är det svenska ordet om jag inte missminner mig? Motståndet är vad jag kan räkna ut som ett resultat av att jag vet både hur många volt och hur mycket ström det är i processorn? Sen skulle det vara trevligt om programmet räknade ut motståndet också.

Ingen aning... sorry. (Läste din fel på din förra fråga om du undrar över det underliga svaret)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Ingen aning... sorry. (Läste din fel på din förra fråga om du undrar över det underliga svaret)

Skickades från m.sweclockers.com

Tack iallafall, har hittat en sida där corsair tekninker skriver ut att de drar max 11 watt under belastning, så det får duga.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Tack iallafall, har hittat en sida där corsair tekninker skriver ut att de drar max 11 watt under belastning, så det får duga.

11 watt låter väldigt mycket och belastning låter väldigt diffust.

Vill du räkna ut effekten tar du strömmen multiplicerat med spänningen, P = UI. För att räkna ut motståndet på kondensatorer, vilket RAM är uppbyggt av så måste du veta mer om deras struktur - vilket jag inte gör. Men om det är växelspänning över kondensatorer så varierar deras resistans och med det är effekten ett slags medelvärde. Men vad jag vet behöver man ha konstant spänning över RAM för att inte förlora data. Som sagt måste man ha mer kunskaper om elektronik och minneskretsars struktur.

Kom precis på att RAM minnen har en klockfrekvens som de utgår ifrån. Vilket pekar på att resistansen bör vara ett medelvärde av den varierande resistansen. Vet dock inget speciellt, spekulerar endast. hehe

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

11 watt låter väldigt mycket och belastning låter väldigt diffust.

Vill du räkna ut effekten tar du strömmen multiplicerat med spänningen, P = UI. För att räkna ut motståndet på kondensatorer, vilket RAM är uppbyggt av så måste du veta mer om deras struktur - vilket jag inte gör. Men om det är växelspänning över kondensatorer så varierar deras resistans och med det är effekten ett slags medelvärde. Men vad jag vet behöver man ha konstant spänning över RAM för att inte förlora data. Som sagt måste man ha mer kunskaper om elektronik och minneskretsars struktur.

Kom precis på att RAM minnen har en klockfrekvens som de utgår ifrån. Vilket pekar på att resistansen bör vara ett medelvärde av den varierande resistansen. Vet dock inget speciellt, spekulerar endast. hehe

Komponenter brukar dock gå på likspänning, vilket gör det lättare att räkna på så du slipper impedanser, bara resistanser. De spänningar du får ut från nätagget är +3,3v, +5v, +12v och -12v. Hur RAM arbetar vet jag inte, men som jag skrev tidigare så känns det som att JEDEC borde ha specifikationer för det. Tex är ju DDR3 specat för att arbeta runt 1,3-1,65v, där de vanligaste idag kör på 1,5 eller 1,65v.

Jag hittade förresten lite enkel information på wikipedia. Antar att TS inte kikat där ens? Det finns en del fina länkar där nämligen. Typ http://www.kingston.com/dataSheets/KVR16N11_8.pdf som säger att en vanlig Kingston RAM-sticka, 1.5V, CL11, 8gb i 1600MHz drar max 2,58W

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

11 watt låter väldigt mycket och belastning låter väldigt diffust.

Vill du räkna ut effekten tar du strömmen multiplicerat med spänningen, P = UI. För att räkna ut motståndet på kondensatorer, vilket RAM är uppbyggt av så måste du veta mer om deras struktur - vilket jag inte gör. Men om det är växelspänning över kondensatorer så varierar deras resistans och med det är effekten ett slags medelvärde. Men vad jag vet behöver man ha konstant spänning över RAM för att inte förlora data. Som sagt måste man ha mer kunskaper om elektronik och minneskretsars struktur.

Kom precis på att RAM minnen har en klockfrekvens som de utgår ifrån. Vilket pekar på att resistansen bör vara ett medelvärde av den varierande resistansen. Vet dock inget speciellt, spekulerar endast. hehe

Nu är du fel ute, man pratar inte om resistans när det gäller aktiva laster, man pratar om just förbrukning i effekt eller ström. Visst kan man beräkna en slags efektiv resistans utifrån känd förbrukning men då måsta man ju redan veta förbrukningen och det är den trådskaparen vill ha reda på.

Strömförbrukning får man antingen från tillverkare eller testresultat där man mätt strömförbrukning & spänning på minnesstickan. Det är inte konstigare än så.
Och förbrukningen kommer variera beroende på last och individ (dvs olika stickor av samma modell kan ha olika förbrukning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nu är du fel ute, man pratar inte om resistans när det gäller aktiva laster, man pratar om just förbrukning i effekt eller ström. Visst kan man beräkna en slags efektiv resistans utifrån känd förbrukning men då måsta man ju redan veta förbrukningen och det är den trådskaparen vill ha reda på.

Strömförbrukning får man antingen från tillverkare eller testresultat där man mätt strömförbrukning & spänning på minnesstickan. Det är inte konstigare än så.
Och förbrukningen kommer variera beroende på last och individ (dvs olika stickor av samma modell kan ha olika förbrukning)

Försökte bara hjälpa TS lite granna. Dessutom är det inte alls fel att säga att det finns en resistans över en kondensator (vilket bygger upp RAM celler).

Eftersom laddningen hos en kondensator är proportionell mot kapacitansen så ökar med andra ord resistansen med laddningen.

Finns inget som heter förbrukning av effekt, själva definitionen av effekt är den mängd energi du omvandlar/omsätter/använder/förbrukar per tidsenhet. Det jag skulle föreslå är att kolla strömförbrukningen under belastning.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

http://download.micron.com/pdf/datasheets/modules/ddr3/jsf16c...

En enkel googling på "dd3 datasheet" ger rätt många träffar. Bara att välja en som ser lämplig ut och läsa.