Asrock beskriver tekniken bakom spillskyddade moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ja, förvisso, men nu talade jag ur min egen synpunkt och snarare om någon hällt läsk i min dator på ett LAN.
Umgås inte heller med psykopater.

Ingen här kan gissa vad du "tänker/talade jag ur min egen synpunkt" , så skriv gärna det du menar. För det du skriver, är det som tolkas Svårare är det inte, och om man tänker på det, så är det rätt självklart Eller hur.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

LOL! Att de inte plockat bort markeringen för felstavning

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Borde det inte gå att ställa ut en radiator ute om detta moderkort tål fukt m.m?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

för er alla som tänker: VAFAN ska man ha ett spillsäker moderkort?
jo det är så att en del överklockare överklockar med med andra saker manuellt och då brukar man faktiskt spilla

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan göra datorn kondenssäker? Plugga bara igen alla slots som inte används sen dra igång luft-värmepumpen !

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ja, det är lätt att vara stor i munnen på ett forum!

En helt annan sak i det verkliga livet

Jag lovar, hade du träffat en riktig psykotisk och farlig person som hade hällt "whatever" i din dator, så hade du önskat att du hade varit någon annanstans!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tröttsamt är det vad det är... Samma med alla dessa weekend warriors på sta'n som tror dom är oövervinnerliga. Saken är bara den att vikter inte slår tillbaka.

Inte riktigt relevant men rolig ändå: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/boxning/article16398887...

Skrivet av skog1s:

Ingen här kan gissa vad du "tänker/talade jag ur min egen synpunkt" , så skriv gärna det du menar. För det du skriver, är det som tolkas Svårare är det inte, och om man tänker på det, så är det rätt självklart Eller hur.

För att undvika risken med att bli sedd som "stor-i-käften-P12:a":

Det jag menar är att om någon hällt läsk i min dator (notera skillnaden mellan spillt och hällt), så hade jag ju inte direkt blivit glad.
Jag kan bli rätt arg ibland, men jag hade såklart inte slagit personen sönder och samman.
Snarare hade jag knuffat personen, svurit ordentligt och sedan anmält personen.

Så att ni förstår.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Varför skulle det inte vilja gå genom vatten p.g.a. 1-1.5V?

För att resistansen i vattnent är högre än resistansen i kretsen? Anyway skulle resistansen mätas i Mega ohm, så ingen risk för överhettning...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

För att resistansen i vattnent är högre än resistansen i kretsen? Anyway skulle resistansen mätas i Mega ohm, så ingen risk för överhettning...

Och på vilket sätt var det likvärdigt med "ingen ström" genom vattnet?

"Så det är ju helt omöjligt att Strömmen skulle välja att gå genom vatten"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

För att undvika risken med att bli sedd som "stor-i-käften-P12:a":

Det jag menar är att om någon hällt läsk i min dator (notera skillnaden mellan spillt och hällt), så hade jag ju inte direkt blivit glad.
Jag kan bli rätt arg ibland, men jag hade såklart inte slagit personen sönder och samman.
Snarare hade jag knuffat personen, svurit ordentligt och sedan anmält personen.

Så att ni förstår.

Jo jag förstår Slaktardej.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Och på vilket sätt var det likvärdigt med "ingen ström" genom vattnet?

"Så det är ju helt omöjligt att Strömmen skulle välja att gå genom vatten"

*suck* sovit på el-lära? Om resistansen i själva kretsen är lägre än resistansen mellan vattnet och närliggande ben så kommer det inte att gå ström där...så är det bara! på samma sätt som att det inte konstant slår blixtar i eluttaget...

Och om den nu skulle det så skulle det vara mellan pinnarna till låg ströms kretsar med högt motstånd i...och då är ju strömmarna små som sagt...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man stått i en serverhall där sprinklern fått fnatt och sprutar ut vatten så att allt i princip dryper av vatten utan att gå sönder så är jag fortsatt skeptisk och därför inte intresserad av meningslös argumentation. Vill någon försöka brännan sitt moderkort för att överbevisa mig och lyckas så är jag däremot benägen att ändra uppfattning. Vem är först ut?

Om du är som du skriver "inte intresserad av meningslös argumentation" varför svarar du då?

På jobbet så handskas jag med hundratals liter batterivatten varje år, och såklart händer det olyckor ibland.

Som jag skrev innan så är det en fördel med batterivatten, men absolut inget man skall förlita sig på.

Men om du tror det, fine. Det kommer en dag där ingen behöver överbevisa dig, för du kommer själv att uppleva det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

*suck* sovit på el-lära? Om resistansen i själva kretsen är lägre än resistansen mellan vattnet och närliggande ben så kommer det inte att gå ström där...så är det bara! på samma sätt som att det inte konstant slår blixtar i eluttaget...

Och om den nu skulle det så skulle det vara mellan pinnarna till låg ströms kretsar med högt motstånd i...och då är ju strömmarna små som sagt...

Det är nog snarare du som sovit på el-lära. Självklart kommer det att gå en ström genom vattnet även om motståndet är riktigt högt. (Dock kommer den självklart vara väldigt liten) Att den har en "bättre väg" som den också kan "välja" påverkar inte det.

Permalänk

Asrock is the shit!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Det är nog snarare du som sovit på el-lära. Självklart kommer det att gå en ström genom vattnet även om motståndet är riktigt högt. (Dock kommer den självklart vara väldigt liten) Att den har en "bättre väg" som den också kan "välja" påverkar inte det.

Är du riktigt säker på det? För folk i bilar överlever åskan...Elen går ALLTID den kortaste vägen!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Är du riktigt säker på det? För folk i bilar överlever åskan...Elen går ALLTID den kortaste vägen!

Så länge källan strömmen genereras från kan leverera mer än vad t.ex. processorn tar kan och kommer ström ledas även ut i vatten till närmast jordpunkt om den skulle bli dränkt.

Ungefär som att hälla vatten i en låda med två hål, även om ett hål är väldigt stort och ett väldigt litet kommer det fortfarande rinna vatten genom det lilla också så länge tillräckligt med vatten hälls på.

En bil är säker från åska då den agerar "Faraday's bur", och personer i bilen inte har direkt kontakt med chassit som åskan slår ner i. Ström tar förövrigt inte den kortaste vägen utan vägen med minst motstånd. (Och det är ett uttryck där man menar att det mesta av strömmen tar den vägen, men inte allt om det finns fler vägar möjliga och ström kvar att "ge".)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Så länge källan strömmen genereras från kan leverera mer än vad t.ex. processorn tar kan och kommer ström ledas även ut i vatten till närmast jordpunkt om den skulle bli dränkt.

Ungefär som att hälla vatten i en låda med två hål, även om ett hål är väldigt stort och ett väldigt litet kommer det fortfarande rinna vatten genom det lilla också så länge tillräckligt med vatten hälls på.

En bil är säker från åska då den agerar "Faraday's bur", och personer i bilen inte har direkt kontakt med chassit som åskan slår ner i. Ström tar förövrigt inte den kortaste vägen utan vägen med minst motstånd. (Och det är ett uttryck där man menar att det mesta av strömmen tar den vägen, men inte allt om det finns fler vägar möjliga och ström kvar att "ge".)

hur skulle strömmen gå från metall (som leder bättre) till vatten? om kretsen har lägre motstånd kommer strömmen att gå den vägen....Vatten och el är två olika saker...detta är flödes mekanik!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vad bra! Jag brukar alltid spilla Cola på mitt moderkort!

Permalänk

polysiloxan är ju sånt man hittat i div. chicken nuggets

Tycker att det är en rätt onödig grej, finns tillräckligt med skit i dagens moderkort.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

hur skulle strömmen gå från metall (som leder bättre) till vatten? om kretsen har lägre motstånd kommer strömmen att gå den vägen....Vatten och el är två olika saker...detta är flödes mekanik!

Har du sett två parallelkopplade motstånd någon gång? Även om ett av motstånden är VÄLDIGT högt och det andra en kortslutning så kommer det att gå ström i båda. Det finns dessutom matte som pekar på detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellkoppling

Att hälla vatten i en låda och mäta uthastigheten är inte en dålig jämförelse alls, det är ofta riktigt bra att jämföra el och vatten så att barn och helt okunniga kan förstå. Kondensator = hink, motstånd = litet hål, ström = mängd vatten, spänning = vattentryck etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Har du sett två parallelkopplade motstånd någon gång? Även om ett av motstånden är VÄLDIGT högt och det andra en kortslutning så kommer det att gå ström i båda. Det finns dessutom matte som pekar på detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellkoppling

Att hälla vatten i en låda och mäta uthastigheten är inte en dålig jämförelse alls, det är ofta riktigt bra att jämföra el och vatten så att barn och helt okunniga kan förstå. Kondensator = hink, motstånd = litet hål, ström = mängd vatten, spänning = vattentryck etc.

Man parallell kopplar inte motstånd...det är bara dumt, ett kommer att brinna! Matte kan inte förklara allt...ta en eclips t.ex

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Man parallell kopplar inte motstånd...det är bara dumt, ett kommer att brinna! Matte kan inte förklara allt...ta en eclips t.ex

Man parallellkopplar ofta flera motstånd eller annan belastning. Varför skulle en brinna? Som jag sa tidigare är det nog du som sovit på el-lektionerna, inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om du är som du skriver "inte intresserad av meningslös argumentation" varför svarar du då?

Jadu Einstein, kan det vara så att jag svarar för att ge uttryck för min åsikt kanske?
Den som förmår läsa mellan raderna inser att jag efterfrågar fakta och saklighet, inte antaganden. Att du handskas med batterivatten och att det händer opreciserade olyckor är inte heller något argument, det säger faktisk ingenting. Det är som att säga: Gud finns, det vet jag eftersom jag har varit präst i många år.

Med det sagt så hävdar jag inte att du har fel i sak, du kan mycket väl ha rätt. Själv vet jag inte men blir skeptisk till att vet verkligen är så känsligt när man sett indränkta servrar trumma på utan problem samt, som jag skrev tidigare, uppmätt c:a 20 MΩ i mitt drygt två år gamla kretslopp (räkna gärna på strömstyrkan där). Men ja, det är mitt system. Andra system under andra förutsättningar ger kanske andra resultat och visst ska man ha respekt för kombinationen vatten, ström och halvledare under alla omständigheter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Man parallellkopplar ofta flera motstånd eller annan belastning. Varför skulle en brinna? Som jag sa tidigare är det nog du som sovit på el-lektionerna, inte jag.

För att en (minst motstånd) kommer att ta den största delen av lasten...vet ju vilken elektriker som helst...BTW jag har ingen utbildning i elektronik men så mycket vet jag...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man stått i en serverhall där sprinklern fått fnatt och sprutar ut vatten så att allt i princip dryper av vatten utan att gå sönder så är jag fortsatt skeptisk och därför inte intresserad av meningslös argumentation. Vill någon försöka brännan sitt moderkort för att överbevisa mig och lyckas så är jag däremot benägen att ändra uppfattning. Vem är först ut?

OT: Sprinkler system är rätt robusta grejer som inte brukar lösa ut felaktigt. Vad var det för typ av system i den hallen?

OnT, alltså de har lackerat korten, mera hajtekk än så är det inte. Ta ditt 500 kr Asrock och en burk klarlack från Biltema så har du uppnått samma sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

För att en (minst motstånd) kommer att ta den största delen av lasten...vet ju vilken elektriker som helst...BTW jag har ingen utbildning i elektronik men så mycket vet jag...

Det är klart att det motståndet med mindre motstånd kommer att ta den större delen av lasten, men chansen är mindre att det börjar brinna om du har det parallellt med ett annat.

Jag har läst elektronik på högskolenivå och pysslat med det på fritiden, trust me.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

Tilläggas skall ju också att ALLT förutom vakuum leder ström... det som skiljer är vilken spänning som krävs för att driva fram en ström genom isolatorn. Mer känt som "överslag".

Ja, givetvis. Därför vi har saker såsom åska som hoppar genom luften (som är en ganska schysst isolator). Däremot tror jag inte att människor (eller universum) kan skapa såpass bra vakuum att det inte går att leda en blixt genom det, men jag kan givetvis ha fel på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

För att en (minst motstånd) kommer att ta den största delen av lasten...vet ju vilken elektriker som helst...BTW jag har ingen utbildning i elektronik men så mycket vet jag...

Är du alltså självlärd? Då borde du börja om med det från grunden. Ja, ett motstånd kommer ta största delen av lasten, varför skulle det förstöra det som du påstod?

Permalänk
Medlem

Polysiloxan....Det låter som ett naturligt förekommande material som är helt ofarligt....

(Ungefär som aspartam, en gång klassat som ett biokemiskt stridsmedel, numera klassat som ett artificellt sötningsmedel)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Helt onödigt.
Vem fan spiller något på sitt moderkort?
Och gör man det får man fan skylla sig själv!

The ignorance is strong with you.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Tror inte man säger så om vattenkylningen helt plötsligt börjar läcka.

Hur många av alla datorer har vattenkylning?
1 av 1000?
Hur många gånger läcker en av dessa, i 1 av 1000 fall?
Så en person på miljonen kommer råka ut för det här.

Skrivet av Marticus:

Trångsynta nay sayer. Om man vänder på det då, varför inte?

Kostar pengar.
Mer kemikalier och substanser är dåligt för miljön.

*** redigerat ***