SSD och mekanisk hårddisk.

Permalänk

SSD och mekanisk hårddisk.

Tjenare alla, ska byta ut min hårddisk och ska införskaffa mig en SSD för att husera windows och de program och spel som man ofta använder samt en mekanisk för att lägga diverse spel, filmer, dokument, etc.

Mina behov är rätt små. För SSDn borde det räcka med 128 gb. För den mekaniska 300-500 gb. Budgeten är väl där kring 1.5 - 2.5k.

För min SSD har jag tittat på Plextor M5S då den fick bra av sweclockers och samsungs 840 serie som fick bra i ett magasin jag läste men om jag tolkade sweclockers rätt kanske inte håller lika bra i längden.

Har ingen större koll på de olika mekaniska, tyvärr.

Visa signatur

Do you know who I am!?
-
Why, did you forget?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du klarar dig på en ssd på 128gb? Windows 7 samt 1-2 spel så är det ganska fullt.
Modeller på SSD är jag inte så bra på, det kan säkert någon annan fylla i.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Är du säker på att du klarar dig på en ssd på 128gb? Windows 7 samt 1-2 spel så är det ganska fullt.
Modeller på SSD är jag inte så bra på, det kan säkert någon annan fylla i.

Min polare har 120gb. Han får plats med Win7, steambibliotek, Origin och lite till.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Samsungs 840 serie är bra, använder själv en samsung på 120gb och det är lite för lite för mig så skulle ha lagt på lite och köpt en 250gb direkt. Bättre och lägga mesta av budgeten på en SSD och en lite billigare mekanisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Är du säker på att du klarar dig på en ssd på 128gb? Windows 7 samt 1-2 spel så är det ganska fullt.
Modeller på SSD är jag inte så bra på, det kan säkert någon annan fylla i.

lugna dig nu grabben!
jag har en 128GB SSD, och på den får jag plats med Windows 7, alla program (varav några stycken är stora program såsom Photoshop, Nero, Office etc.), några spel (skyrim, Far cry 3, team fortress 2), en pagefil.sys (16GB), en hyberfil.sys (12GB), och då har jag ändå 22GB ledigt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Först och främst, prismässigt är steget från 500GB till 1000GB på mekaniska hårddiskar inte ens en hundring, båda ligger på runt 500 spänn. Så satsa på en terrabajtare där istället.

Sedan så kan du köpa nästan vilken SSD som helst, det kommer bli en jätteskillnad i vilket fall.

Hålller med om att 120GB kan bli lite för lite, om man vill ha ett par spel där på också.

Prestandamässigt ligger nog Plextor-disken bäst till, och har väl även längre garanti (iaf. jämfört med Basic-varianten av Samsung:en). Men den är ju också lite dyrare, speciellt på 120GB-nivån, dock inte lika stor på 250GB-nivån.

Annars kanske ett mellanting kan vara nåt, en Intel 335 på 180GB för tusenlappen?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

lugna dig nu grabben!
jag har en 128GB SSD, och på den får jag plats med Windows 7, alla program (varav några stycken är stora program såsom Photoshop, Nero, Office etc.), några spel (skyrim, Far cry 3, team fortress 2), en pagefil.sys (16GB), en hyberfil.sys (12GB), och då har jag ändå 22GB ledigt.

Lite of topic:
Ja. Jag fattar inte hur ni lyckas. Min bf3 map är 34GB, SC2 är 13GB, då jag hade language packen tog det mer. Sen dokumentmappen mm. Jag har hibernate filen avstängd. Men jag har mycket skräp också. Annars hade jag nog inte fyllt mina st4 128 or. Hade klarat mig på 240 men inte 128.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Lite of topic:
Ja. Jag fattar inte hur ni lyckas. Min bf3 map är 34GB, SC2 är 13GB, då jag hade language packen tog det mer. Sen dokumentmappen mm. Jag har hibernate filen avstängd. Men jag har mycket skräp också. Annars hade jag nog inte fyllt mina st4 128 or. Hade klarat mig på 240 men inte 128.

jo, men sen handlar det ju om prioriteringar också.
Det finns ju inte inte en chans i helvetet att jag skulle klara mig på endast en 128GB SSD. just nu sitter jag på lite över 11TB hårddiskar också, så jag lägger bara det som jag känner behöver gå fort på SSDn.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |