Permalänk
Medlem

CPU-fläkt snurrar ej

Hej!

Av någon anledning kikade jag in i datorn genom ett fläkthål (har alltså ej öppnat upp den) och såg att min CPU-fläkt inte snurrar. Jag laddade ner Real Temp och ser att kärnorna ligger mellan 30-40 grader ungefär (antar att de fyra olika temperaturerna är för de fyra olika kärnorna? F.ö. är den första kärnan ständigt ca 5 grader lägre än de andra, gör det något?). Jag testade även att dra igång ett gäng processer och fick upp temperaturen till 45-50 grader, utan att fläkten drog igång.

Är fläkten helt enkelt inte inkopplad ordentligt, eller kan det vara så att den drar igång vid en viss temperatur? Bör jag öppna upp datorn och se till att koppla in den ordentligt, eller kan jag låta det vara?

Tack på förhand!

E: Testade att köra något "Intel Burn Test" nu, och då gick temperaturen upp till 70-80 grader, men ingen fläkt igång, så jag antar att det helt enkelt är något fel på antingen fläkten eller att någon sladd inte helt sitter i. Men borde inte processorn bli varmare då? Det är en vanlig fläkt ganska nära den, men ska en sådan kunna kyla processorn tillräckligt?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

att det är olika temperaturer på kärnorna gör inte så mycket. men öppna upp datorn och kolla så att fläkten är kopplad till moderkortet. vad har du för processor och kylare?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har du en Intel-processor så är, så vitt jag vet, de där temperaturerna helt normala. Så pass normala att jag börjar undra om fläkten verkligen inte snurrar. Du borde få väldigt mycket högre temperaturer speciellt när du kör Burn test. Du kanske kan öppna sidan på chassit för att se lite bättre om den verkligen inte snurrar?
Har du en AMD så tror jag att den vid så höga temperaturer redan borde ha stängt av sig automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Har du en Intel-processor så är, så vitt jag vet, de där temperaturerna helt normala. Så pass normala att jag börjar undra om fläkten verkligen inte snurrar. Du borde få väldigt mycket högre temperaturer speciellt när du kör Burn test. Du kanske kan öppna sidan på chassit för att se lite bättre om den verkligen inte snurrar?
Har du en AMD så tror jag att den vid så höga temperaturer redan borde ha stängt av sig automatiskt.

Japp, hade alla fått samma temperaturer med den fläkten hade iaf jag varit väldigt glad....(Nej, jag är inte glad)