Permalänk

Amd dubbla processorer?

Hejsan.

Finns det någon där ute som sitter på ett system med dubbla Amd processorer på ett moderkort? och finns det ens något som kan köra med dem nyaste Fx8k serien?

Vet ni av något så lägg gärna upp länkar här av komponenter och berätta gärna hur bra det funkar.

Tack i förhand.

Umban.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk

Dubbla Intel Processorer

Hejsan.

Finns det någon där ute som sitter på ett system med dubbla Intel processorer på ett moderkort? och hur kan alternativen se ut när man bygger ett sånt system?

Vet ni av något så lägg gärna upp länkar här av komponenter och berätta gärna hur bra det funkar.

Tack i förhand.

Umban

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk

Du kan inte köra dom nya fx processorena men jag har för mig man kan använda flera gamla opteron server processorerna.

Permalänk
Skrivet av Dackejocke:

Du kan inte köra dom nya fx processorena men jag har för mig man kan använda flera gamla opteron server processorerna.

som vilka kan man köra på då? Är inte alls insatt i detta och min kompis vill köra på ett system med dubbla processorer.
så försöker hjälpa han genom att själv kunna förstå hur det kommer funka.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Det första så kommer till minne är http://www.sweclockers.com/galleri/6978-evga-classified-sr2-x...
Vet dock inte riktigt om det är någon information som kan hjälpa dig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

som vilka kan man köra på då? Är inte alls insatt i detta och min kompis vill köra på ett system med dubbla processorer.
så försöker hjälpa han genom att själv kunna förstå hur det kommer funka.

Varför vill din kompis ha ett system med dubbla processorer, vad är det han skall göra egentligen?

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Det första så kommer till minne är http://www.sweclockers.com/galleri/6978-evga-classified-sr2-x...
Vet dock inte riktigt om det är någon information som kan hjälpa dig.

Har varit lite inne på det systemet med det moderkortet men sen över till det roliga. processorerna ligger på 8k st nästan xD

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

som vilka kan man köra på då? Är inte alls insatt i detta och min kompis vill köra på ett system med dubbla processorer.
så försöker hjälpa han genom att själv kunna förstå hur det kommer funka.

Ska han driva en server eller någonting som behöver så mycket kraft?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Skrivet av CRHASH:

Ska han driva en server eller någonting som behöver så mycket kraft?

Han ska ha det som en vanlig dator xD han får alla delar efter hans pappas jobb har testat systemet :/ så fattar inte varför han ska ta i så mycket xD

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Varför vill din kompis ha ett system med dubbla processorer, vad är det han skall göra egentligen?

jätte bra fråga xD

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Har varit lite inne på det systemet med det moderkortet men sen över till det roliga. processorerna ligger på 8k st nästan xD

Måste ju inte köpa den dyraste processorn.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köra dubbla processorer på en vanlig dator, vad ska han göra som kräver mer än 6 kärnor?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Han ska ha det som en vanlig dator xD han får alla delar efter hans pappas jobb har testat systemet :/ så fattar inte varför han ska ta i så mycket xD

Det kommer inte att fungera då ett vanligt operativsystem inte klarar av att hantera mer än en processor...

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Det kommer inte att fungera då ett vanligt operativsystem inte klarar av att hantera mer än en processor...

Lite mer detaljer tack.. vet att det funkar med intel så varför skulle det ej funka med amd?

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Det kommer inte att fungera då ett vanligt operativsystem inte klarar av att hantera mer än en processor...

Detta stämmer ju dock inte. Det beror på processorerna och moderkortet.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Måste ju inte köpa den dyraste processorn.

Men jag förmodar att det kommer att funka med dubbla processorer i en vanlig dator låda?

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Det kommer inte att fungera då ett vanligt operativsystem inte klarar av att hantera mer än en processor...

Windows 8 Pro ska klara av 2 fysiska.

När det gäller processorer så är det Opteron. Oavsett vad så är det slöseri med pengar för din polare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Windows 8 Pro ska klara av 2 fysiska.

Hur ser det ut med windows 7?

Så det är intel som klarar av det bäst?

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ThunderFrames:

Lite mer detaljer tack.. vet att det funkar med intel så varför skulle det ej funka med amd?

Det fungerar oftast bättre med AMD då deras HyperTransport är bra bättre än intels motsvarighet. (Vanligt med Flera Opterons på ett moderkort till servrar).

Dock finns det inga direkta FX Konsument processorer som går att smälla på ett opteron moderkort om jag har fattat det rätt.

(Opterons har många fysiska kärnor med ganska mycket lägre frekvens)

Intel är lättare att hitta Workstation moderkort som stödjer vanliga konsument processorer (LGA 1155) och vice Versa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Men jag förmodar att det kommer att funka med dubbla processorer i en vanlig dator låda?

Så länge lådan är stor nog för det stora moderkortet och möjligtvis ett rätt så stort agg.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThunderFrames:

Hur ser det ut med windows 7?

Så det är intel som klarar av det bäst?

Professional, Enterprise och Ultimate klarar två.

Nej, ingen skillnad mellan AMD och Intel. Det är dock lättare att få tag i vettigare moderkort för Intel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det fungerar oftast bättre med AMD då deras HyperTransport är bra bättre än intels motsvarighet. (Vanligt med Flera Opterons på ett moderkort till servrar).

Dock finns det inga direkta FX Konsument processorer som går att smälla på ett opteron moderkort om jag har fattat det rätt.

(Opterons har många fysiska kärnor med ganska mycket lägre frekvens)

Intel är lättare att hitta Workstation moderkort som stödjer vanliga konsument processorer (LGA 1155) och vice Versa.

Om du skulle sätta ihop ett system. Hur skulle det kunna se ut?

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Professional, Enterprise och Ultimate klarar två.

Nej, ingen skillnad mellan AMD och Intel. Det är dock lättare att få tag i vettigare moderkort för Intel.

okej. om du skulle sätta ihop ett system. hur skulle det kunna se ut?

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk

detta e väl pga av Swifty han wow stremaren skulle jag gissa på.. e peen ala overkill

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Leta upp moderkort för 2way till att börja med, ofta är de serveranpassade och kanske kräver ecc minne etc.

Dubbla cpuer i sig är ingen konst, det var vanligare förr innan man satte flera cores på samma chip.

Dual celeron någon på gamla goda tiden ? var det abit vp6 eller vad hette korten nu ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThunderFrames:

okej. om du skulle sätta ihop ett system. hur skulle det kunna se ut?

Där har du ett moderkort för Intel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184967

Och här för AMD: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647368

Sen gäller det att välja processorer, då Opteron inte finns i speciellt många/stora butiker.

Dock anser jag det fortfarande som totalt meningslöst, din polare lär inte märka skillnad på en 6-kärnig och en 16-kärning maskin vid vanligt användande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Man ska vara beredd på att det drar iväg rejält i pris, ev andra minnen, mycket dyrare cpu, krävs kraftigare speciella nätagg, kanske specialchassit etc etc, snart kan du bygga 2 vanliga för samma pengar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Karaff:

Man ska vara beredd på att det drar iväg rejält i pris, ev andra minnen, mycket dyrare cpu, krävs kraftigare speciella nätagg, kanske specialchassit etc etc, snart kan du bygga 2 vanliga för samma pengar.

Fast nu verkar han ju få det gratis.

Ska han spela på den är det väl antagligen dumt att köra med två processorer med tanke på hur få spel som optimeras för fler än 4 (?) kärnor... Han lär ju få mer spelprestanda med en snabb processor istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Slutsatts?

Min uppfattning av allas kommentarer är att om han ska ha två st så är det smartast att bygga med intel på grund av utbudet på dem olika moderkorten.

och sen att det inte egentligen är något bra om han ska använda datorn till att spela på.

eller jag har helt fel?

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

I server-världen gäller ofta att många långsamma kärnor är bättre än få snabba. Medan det för normal datoranvändning så gäller motsatsen.
Så om han ska spela på datorn eller liknande så kommer den snabbast singel-cpun alltid att vara bättre än två stycken av de snabbaste dubbel-cpuerna.
Så kör exempelvis på en 3970X, och överklocka den så högt det går kommer bli bättre för spel. Och kommer bli markant billigare

Men vill han ändå gå den vägen så visst. Spelar han bara lite, och primärt komprimerar video eller liknande så kan det vara ett bra val om man bortser från priset.
Intels Xeons på sockel 2011 har markant bättre fåtrådig prestanda än AMD's Opteron på sockel G34. Kör på två stycken sånna här exempelvis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1157203
8 kärnor i 3,1 GHz. HT på det, och boost-frekvens på 3,8 GHz.
DP socket 2011 går ju även att hitta i vanlig ATX-storlek, vilket ju underlättar om han inte vill ha ett gigantiskt chassie.