Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Kylaren känns lite klen, hur varm blir peltiern under längre användning? Jag skulle vara rädd att den bränns med ett gaskök samt skulle en större kylare ger högre effekt på peltiern.

I varje fall, snyggt byggt.

Kylaren är absolut för klen om jag hade kört utan fläkt men med fläkten på högsta effekt så verkar den inte bli mycket varmare än 100 grader. TEG-modulen klarar 180 grader på den kalla sidan så det är nog lugnt. Men jag har inte kört några längre stunder än så jag kan inte säga med säkerhet hur tillförlitlig den är. Men man kan inte gasa på högsta effekt med en brännare på 3000W, då smälter nog allting! Man får vara försiktig.

Permalänk
Medlem

Coolt!

Nice projekt!

Råkade precis surfa förbi ett annat projekt (http://www.pointsourcepower.com/index.html)
innan jag såg detta.

De använder en annan teknik dock, men samma arbetsområde.

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra typ en solfångare som riktar strålen så man får fram el utav den? eller behövs det en för stor sådan för att det ska bli tillräckligt varmt?

Permalänk
Medlem

Jag har provat en biolite stove.. tyvärr så kan den bara drivas med ved och flis, detta gör att du bara kan använda den i skogen! Effectiviteten är också ganska dålig på förmågan att ladda mobil/kameran!

Jag skulle verkligen vilja ha denna och ladda kameran och mobilen med gas!

Hur effektivt är det att ladda mobilen med gas på denna?

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Älskar ghetto-modden med wellpapp som isolering:) riktigt roligt projekt du fått igång med peltier projektet. Dags att gå på de tunga sakerna snart, sterlingmotor så du kan bygga dig en egen ubåt;)

Haha ja. Visade sig dock att wellpappen inte tålde temperaturen under långa körningar, blev mest sot kvar. Så jag tog bort den men det verkar som den fungerar lika bra ändå eftersom det är luft emellan.

Skrivet av MrTowle:

Jag har provat en biolite stove.. tyvärr så kan den bara drivas med ved och flis, detta gör att du bara kan använda den i skogen! Effectiviteten är också ganska dålig på förmågan att ladda mobil/kameran!

Jag skulle verkligen vilja ha denna och ladda kameran och mobilen med gas!

Hur effektivt är det att ladda mobilen med gas på denna?

Det är ungefär som att ladda den via datorn vad jag har testat hittils. Jag var lite sugen på en biolite men den verkar inte vara så effektiv, har sett en del videos.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt roligt projekt! Tummen upp för innovation och kreativitet!

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem

Jag tyckte väl att jag kände igen en av prylarna från Instructables mejlutskick igår. Så nu är den världskänd . Dessutom lyckades du få med ytterligare en byggbeskrivning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fesen:

Kan man inte göra typ en solfångare som riktar strålen så man får fram el utav den? eller behövs det en för stor sådan för att det ska bli tillräckligt varmt?

I princip ja men det vore en tämligen meningslös konstruktion då Peltierelement har en så fruktansvärt låg verkningsgrad. Vi kan ju titta på hans mobilladdare där. En gasolbrännare av den modellen har en uteffekt på ca 2000 W och har får en laddeffekt på strax under 2 W. Det ger en totalverkningsgrad på 0,1 %. Till och med de billiga solcellerna av amorft kisel har en verkningsgrad på runda slängar 5 %. Det skulle alltså krävas 50 gånger större yta att använda en spegel och peltierelement än det skulle krävas för den billigaste och enklaste solcellstekniken. Fast det är iof inte riktigt lika häftigt.

Man använder faktiskt stora speglar för att koncentrera solljus för att generera el men då har man en stirlingmotor istället för ett peltierelement. Fast den vanligaste versionen av concentrated solar power, som konceptet kallas, är ändå att värma upp vatten, antingen direkt eller med en värmebärare som olja eller salt mellan, och sedan generera el med en generator och en vanlig ångturbin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har du någon ritning på hur du har gjort den? Skulle vara nice å bygga en

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk

Sjukt cool!

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Skrivet av mecke96:

Har du någon ritning på hur du har gjort den? Skulle vara nice å bygga en

Det finns en länk till instructables, så mycket mer detaljerat än så är svårt stt åstakomma med en rimlig ansträngning:)

Permalänk

Fan va frän Hade varit perfekt då jag var ute i skogen för någon dag sen och behövde laddare ström på telefonen Tummen upp ;D Bygg och sälj

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Såg artikeln på Feber här om dagen. Gött bygge

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Ser man på...kronans spritbrännare...
Trots att det kanske är en del kvar innan själva nördgeneratorn uppnår fältmässighet och IP67 så är det en given 5:a.

Stridsladdare 90!!!

Visa signatur

Coolermaster Centurion 5, AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz, 2 GB DDR400, Abit NF8 Moderkort, Radeon X700, Chieftek 430W, 2x160GB HDD 7200RPM, Asus Xonar D1 ljudkort, Windows XP. SOCKET 754.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmust:

Stridsladdare 90!!!

Kanske mer "Stridsladdare 13"...

Permalänk

Jäkligt coolt, men jag skulle aldrig orka göra detsamma.

Permalänk
Skrivet av Rasmust:

Stridsladdare 90!!!

Det skulle kunna vara namnet på en EBM duo eller något

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Hur coolt och användbart somhelst! Femma från mig!

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Kanske mer "Stridsladdare 13"...

M1337856-3456

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

skulle man kunna få ta en titt på schemat?

Permalänk

Det finns än länk i beskrivning, där hittar du all info.

Permalänk
Medlem

"Den här konstruktionen kan man faktiskt ha till någon nytta när man är i skogen! "

Det har man även av ett batteri, som är betydligt mer kompakt

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Jag älskar den.
Fan va schweet

Permalänk
Medlem

Varför så mycket elektronik? räckte inte det med en regulator och en kondensator? 4p tills jag har fått förklaring!

Visa signatur

De du

Permalänk
Skrivet av zrra:

Varför så mycket elektronik? räckte inte det med en regulator och en kondensator? 4p tills jag har fått förklaring!

http://www.instructables.com/id/Battery-Charger-Powered-by-Fi...

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Fan va smart du är :'D
Det här är ju riktigt awesome, du borde kapitalisera på det

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Skrivmaskin

I år fyller SweClockers 20 år. Det vill vi fira genom att bland annat lyfta fram klassiska gallerier som publicerats under de gångna åren. Idag har vi plockat fram en nördig generator som medlemmen @joohansson knåpade ihop för drygt sex år sedan. På menyn står en liten generator för nödsituationer eller skogsturen, som med hjälp av en värmekälla och peltiereffekten kan ladda mobiltelefonen, driva en fläkt eller en lampa!

Läs mer om SweClockers 20 år här!