Ett par frågor angående överklockning utav 3570K via Asus TurboV EVO.

Permalänk
Entusiast

Ett par frågor angående överklockning utav 3570K via Asus TurboV EVO.

Jag bestämde mig för å få tummen ur och överklocka datorn nu i samband med GPU byte, jag var inne i Bios och kollade men allt var rena grekiskan pga UEFI då jag var van vid överklockning @ gamla standard BIOS så jag valde att dra igång ASUS's windows överklockare för att se hur det gick och har ett par simpla frågor.

1. Är det verkligen så enkelt som att öka Turbo frekvensen och justera Vcore? Det var allt jag behövde göra och det har hittills varit stabilt. Någonting jag bör justera oavsett då det kanske är nått som ligger i bakgrunden och mår illa utav att inte ha justerats vid högre klock?

2. Hur ser dessa värden ut för 4.4Ghz med en Corsair H60? Bör jag vara nöjd med temperaturerna och inställningarna som dem är eller bör jag höja/sänka något vid 4.4?:
http://i.imgur.com/Bkj9OYU.jpg

.

Tack på förhand.

/återvändande överklockare

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Firkraag:

Jag bestämde mig för å få tummen ur och överklocka datorn nu i samband med GPU byte, jag var inne i Bios och kollade men allt var rena grekiskan pga UEFI då jag var van vid överklockning @ gamla standard BIOS så jag valde att dra igång ASUS's windows överklockare för att se hur det gick och har ett par simpla frågor.

1. Är det verkligen så enkelt som att öka Turbo frekvensen och justera Vcore? Det var allt jag behövde göra och det har hittills varit stabilt. Någonting jag bör justera oavsett då det kanske är nått som ligger i bakgrunden och mår illa utav att inte ha justerats vid högre klock?

2. Hur ser dessa värden ut för 4.4Ghz med en Corsair H60? Bör jag vara nöjd med temperaturerna och inställningarna som dem är eller bör jag höja/sänka något vid 4.4?:
http://i.imgur.com/Bkj9OYU.jpg
http://i.imgur.com/Bkj9OYU.jpg
.

Tack på förhand.

/återvändande överklockare

Ser okej ut? Fast skulle själv inte varit nöjd med tempsen för nu är du fast på 4.4? Skulle själv gärna nått 4.8 :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

jag är ingen skicklig överklockare men jag vet att det inte får vara 120c på nåt ställe i datorn

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Det är så enkelt. man kan gå in djupare om man vill men det är ingen nödvändighet. Du har rätt höga temps, vad är det för volt? Kör du låst volt eller offset?

80 grader är rätt högt, hur högt går den i krävande spel? Det är det som är intressant imo såvida man inte ska syssla med andra grejer som gör den varm såsom rendering och benchmarking, då kollar man hur varm den blir när man sysslar med dom.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinsent10:

jag är ingen skicklig överklockare men jag vet att det inte får vara 120c på nåt ställe i datorn

Dom graderna du ser på hans bild över 120 grader är i princip alltid felaktiga tempsensorvärden.Det är ganska vanligt faktiskt.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Entusiast

Är 80-82 som absolut max vid Prime 95 torture test skadligt menar ni? Den bör inte komma i närheten utav det i spel.

Pillat lite i bios nu och har en stabil turbo klock @ 4.4Ghz. Med 1.250 Vcore(inte offset) vilket resulterar i 1.208 enligt mätare LLC 1(25%).

Dugligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II