Hur kan man ändra "Primär disken"?

Permalänk
Inaktiv

Hur kan man ändra "Primär disken"?

Hej!

Jag har installerat mitt op (W7) på min ssd men jag vill gärna lagra mina program på min vanliga hdd. Som det är nu så sparas alla program i C:\Program Files, (C: = ssd, B: =hdd). när jag försöker flytta hela C:\Program Files filen så säger den att den inte kan flyttas eftersom att vissa av programmen körs, så jag kollar i aktivitetshanteraren men dom finns inte med där. Samma sak händer när jag försöker flytta C:\Program Files (x86). Detta händer dock inte om jag försöker att föra över några av dom andra filerna (t ex. C:\PerfLogs och C:\Users Någon som vet hur jag kan flytta över allt utom windows från ssd:n?

Permalänk
Medlem

När du installerar programmen väljer du plats. Du kan inte flytta i efterhand.
Avinstallera och återinstallera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Hur avinstallerar man operativsystemet..? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon219792:

Hur avinstallerar man operativsystemet..? :/

Enklaste är att ta bort alla partitioner som tillhör operativet alternativt bara formatera dem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Har du nån länk till nån bra tutorial?

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte hålla på att flytta sådär! Då kommer inget att funka sen. Du får som sagt avinstallera programen och installera på annan HDD om du vill ha dom där. Dock sånt som tillhör Windows kommer ligga kvar där de är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Enklaste är att ta bort alla partitioner som tillhör operativet alternativt bara formatera dem.

Vad jag kan se så kan man inte formatera diskarna med systemfilerna på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WEBRUNNER:

Du kan ju inte hålla på att flytta sådär! Då kommer inget att funka sen. Du får som sagt avinstallera programen och installera på annan HDD om du vill ha dom där. Dock sånt som tillhör Windows kommer ligga kvar där de är.

Kan man möjligt vis ha en mapp (i det här fallet C:\Program Files eller C:\Program Files (x86)) som sträcker sig över flera hårdiskar, halva mappen på en disk och andra hälften på en annan (låter sjukt men alltid värt att fråga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon219792:

Kan man möjligt vis ha en mapp (i det här fallet C:\Program Files eller C:\Program Files (x86)) som sträcker sig över flera hårdiskar, halva mappen på en disk och andra hälften på en annan (låter sjukt men alltid värt att fråga).

Ja de är bara att skapa en mapp på din andra hårddisk som heter program eller spel eller vad du vill och installera dom program du vill ha där. Resten kan du låta ligga kvar där dom är. Fast då blir ju sökvägen D:\Program Files\ eller vilken bokstav du nu har på din andra hårddisk men de behöver du inte fundera på.

Men skapa inte bara en mapp och kopiera över programmen från c:\. Då blir de stora problem för dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja de är bara att skapa en mapp på din andra hårddisk som heter program eller spel eller vad du vill och installera dom program du vill ha där. Resten kan du låta ligga kvar där dom är. Fast då blir ju sökvägen D:\Program Files\ eller vilken bokstav du nu har på din andra hårddisk men de behöver du inte fundera på.

Ska nog köra på det alternativet. Tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon219792:

Ska nog köra på det alternativet. Tack för hjälpen!!

Dock så är ju hela vitsen med att ha en SSD just att installera Windows OCH program på den. SSD'n gör så de startar fortare. Om du installerar dem på din HDD så kommer de laddas slöare än nödvändigt. Det enda du behöver ha på HDD är sparade filer och liknande.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2