IDE, RAID eller AHCI

Permalänk

IDE, RAID eller AHCI

Hej!

Jag skulle vilja använda HDD vilket SATA-Controller mode ska jag använda?
IDE
RAID
AHCI
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Hej!

Jag skulle vilja använda HDD vilket SATA-Controller mode ska jag använda?
IDE
RAID
AHCI
?

AHCI

(Möjligen RAID om du vill använda RAID-funktionen)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

AHCI

(Möjligen RAID om du vill använda RAID-funktionen)

Hur funkar den?

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill få ut av det... Raid 0 för prestanda raid 1 för säkerhet = 0 för snabb läs/skrivhastiget typ videoredigering,spela
och raid 1 passar bättre som en LAN serverlösning . Detta är endast kort förklarat KOlla också att ditt MB stödjer Raid.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Skrivet av Letintin:

Beror på vad du vill få ut av det... Raid 0 för prestanda raid 1 för säkerhet = 0 för snabb läs/skrivhastiget typ videoredigering,spela
och raid 1 passar bättre som en serverlösning. Detta är endast kort förklarat

ok vad är skillnaden mellan IDE och AHCI ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

ok vad är skillnaden mellan IDE och AHCI ?

Bra fråga måste jag säga har dock inte koll på det är ganska ny med datorer (2011) är dock intresserad själv av att skaffa mig en Raid0 setup.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

ok vad är skillnaden mellan IDE och AHCI ?

IDE är långsammare. Mer detaljerad förklaring kan säkert google ge dig.
http://lmgtfy.com/?q=IDE+vs+AHCI

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Men puss på dig Lemoillusion såg för tusan att du har samma cpu som jag

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

ok vad är skillnaden mellan IDE och AHCI ?

AHCI-läget är standard för SATA-enheter.
RAID-läget är AHCI + RAID-funktionalitet.
"IDE"-läget emulerarar IDE/PATA.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FrozzCreep:

ok vad är skillnaden mellan IDE och AHCI ?

IDE är en gammal standard, och detta mode lever kvar idag, och kan användas med riktigt gamla operativsystem, såsom DOS, OS/2 eller liknande.
Idag är det AHCI som gäller hela vägen.

I en del andra fall kan det hända att man vill använda flera diskar som arbetar i "tandem", där man antigen vill ha redudans, eller extremt höga hastigheter.
För detta använder man RAID.
I normala fall behöver man inte RAID, och i synnerhet inte om man bara använder en disk. (RAID kommer till nytta först med två eller fler identiska diskar.)

Med tanke på din kunskapsnivå, så lär du inte behöva RAID. Likaså misstänker jag att du använder ett hyfsat modernt operativsystem, såsom Windows XP / Vista / 7 / 8.
Därför rekommenderas AHCI, som är den standard som gäller i de flesta normala fallen. Du kan använda IDE också, men du förlorar prestanda med den inställningen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

IDE är en gammal standard, och detta mode lever kvar idag, och kan användas med riktigt gamla operativsystem, såsom DOS, OS/2 eller liknande.
Idag är det AHCI som gäller hela vägen.

I en del andra fall kan det hända att man vill använda flera diskar som arbetar i "tandem", där man antigen vill ha redudans, eller extremt höga hastigheter.
För detta använder man RAID.
I normala fall behöver man inte RAID, och i synnerhet inte om man bara använder en disk. (RAID kommer till nytta först med två eller fler identiska diskar.)

Med tanke på din kunskapsnivå, så lär du inte behöva RAID. Likaså misstänker jag att du använder ett hyfsat modernt operativsystem, såsom Windows XP / Vista / 7 / 8.
Därför rekommenderas AHCI, som är den standard som gäller i de flesta normala fallen. Du kan använda IDE också, men du förlorar prestanda med den inställningen.

Ok men då har det löst sig, Då använder jag AHCI för att få den bästa prestandan