CPUn throttlar, hur löser jag det lättast?

Permalänk
Medlem

CPUn throttlar, hur löser jag det lättast?

Byggde just ihop en spelburk i mITX-format, inte helt optimalt men jag bär runt den en del så det var enda alternativet egentligen. CPUn throttlar vid max load i Intel Burntest, går upp till 90*C -> sänker volten -> temp sjunker -> repeat. Det är följande delar:

Cooler Master Elite 120 (max höjd på cpu-kylaren är 65mm, Kazutin är 40mm)
i7 2600k
Scythe Kazuti
XFX HD7970 (referensmodell som blåser ut sin egen värme s.a.s.)
be quiet 580W 80+ gold (modulärt)
120GB SSD+3TB HDD
120mm fläkt i fronten som blåser in luft
80mm fläkt på sidan som blåser in kall luft på CPU-kylaren
Utblås kommer från nätagg+grafikkort, finns ingen plats för fläkt som kan agera utblås utan moddning

Saker jag har tänkt på som kanske skulle kunna lösa problemet: montera en 120mm-fläkt ovanpå Kazutin som blåser neråt så att det blir push-n-pull istället för bara pull eller att köra CPUn på 3 kärnor istället för 4 och då kapa 25% av värmen rakt av. Har ni några bra tips så tar jag gärna emot de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Byggde just ihop en spelburk i mITX-format, inte helt optimalt men jag bär runt den en del så det var enda alternativet egentligen. CPUn throttlar vid max load i Intel Burntest, går upp till 90*C -> sänker volten -> temp sjunker -> repeat. Det är följande delar:

Cooler Master Elite 120 (max höjd på cpu-kylaren är 65mm, Kazutin är 40mm)
i7 2600k
Scythe Kazuti
XFX HD7970 (referensmodell som blåser ut sin egen värme s.a.s.)
be quiet 580W 80+ gold (modulärt)
120GB SSD+3TB HDD
120mm fläkt i fronten som blåser in luft
80mm fläkt på sidan som blåser in kall luft på CPU-kylaren
Utblås kommer från nätagg+grafikkort, finns ingen plats för fläkt som kan agera utblås utan moddning

Saker jag har tänkt på som kanske skulle kunna lösa problemet: montera en 120mm-fläkt ovanpå Kazutin som blåser neråt så att det blir push-n-pull istället för bara pull eller att köra CPUn på 3 kärnor istället för 4 och då kapa 25% av värmen rakt av. Har ni några bra tips så tar jag gärna emot de!

Montera om cpukylaren.
Funkar inte det
Köp en 120mm fläkt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Montera om cpukylaren.
Funkar inte det
Köp en 120mm fläkt.

Det får nog bli så, har ingen kylpasta kvar bara så det får bli när jag får tag i nytt. Testade att köra på 3 kärnor och den throttlade ändå, så det lär vara något galet med monteringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det får nog bli så, har ingen kylpasta kvar bara så det får bli när jag får tag i nytt. Testade att köra på 3 kärnor och den throttlade ändå, så det lär vara något galet med monteringen!

Tog bort skyddsplasten på cpu-kylaren? Kan vara lätt att missa om man stressar

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tog bort skyddsplasten på cpu-kylaren? Kan vara lätt att missa om man stressar

Hehe, jodå den är borta! Så segt att behöva montera bort gpu/nätagg/moderkort för att komma åt fästet, kylaren är inte tung så det hade gott och väl räckt med Intels vanliga fästen tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har du bara 120mm i fronten, ingen i "mitten" som på denna bild? Annars behöver du nog skaffa en sådan, gissar att det blir dåligt fart på luften som går ut ur datorn.
Grafikkortet hjälper ju inte alls, och är nätagget monterat som på bilden så sköter det ju bara sin egen värme.

Du kan ju pröva att vända på nätagget och cpufläkten för att se om det gör någon skillnad.

Edit: med vända cpufläkten menar jag hållet den blåser luft åt(upp/ned), inte vilken sida av kylflänsen som den sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du bara 120mm i fronten, ingen i "mitten" som på denna bild? Annars behöver du nog skaffa en sådan, gissar att det blir dåligt fart på luften som går ut ur datorn.
Grafikkortet hjälper ju inte alls, och är nätagget monterat som på bilden så sköter det ju bara sin egen värme.
http://www.coolermaster.com/uploadfile/fileproduct_list/P1302...

Du kan ju pröva att vända på nätagget och cpufläkten för att se om det gör någon skillnad.

Har just nu inte nätagget monterat som på bilden, ska testa att vända på det så det blir som på bilden och se om jag har någon 120mm-fläkt jag kan testa att montera där och se om det gör någån skillnad. När du visar den där bilden så kommer jag ju på nu att nätagget tar luft uppåt och cpu-fläkten försöker dra den nedåt, inte helt optimalt och det är nog bättre om jag vänder på nätagget!

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått har du inte någon fläkt på CPU kylaren, klart som korvspad att den överhettar...
Chassiets ventilation räcker inte till.

På med en fläkt där, räcker bra med en som får snurra i måttliga varv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har just nu inte nätagget monterat som på bilden, ska testa att vända på det så det blir som på bilden och se om jag har någon 120mm-fläkt jag kan testa att montera där och se om det gör någån skillnad. När du visar den där bilden så kommer jag ju på nu att nätagget tar luft uppåt och cpu-fläkten försöker dra den nedåt, inte helt optimalt och det är nog bättre om jag vänder på nätagget!

Ja det är en tanke, inte så bra om fläktarna motarbetar varandra

Men varmluften har inte riktigt någonstans att "ta vägen" när den blir nerblåst av cpufläkten mot moderkortet.
Det skulle nog hjälpa om du vänder luftflödet så att det går uppåt över CPUN istället. Det öppnar ju även för att en 120mm i mitten av datorn puttar ut varmluften i ventilationshålet under nätagget.
jag tänker såhär:

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Gjorde om hela bygget igår, ny kylpasta, en 120mm fläkt på den platsen som fanns och kabeldragningen så ordentligt det gick. Temperaturen sticker ändå iväg till 90+ ganska snabbt och det är ventilationen i lådan som är för dålig. Lösningen? Beställde ett Bitfenix istället, det här chassiet är inte gjort för prestanda-prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lösningen är att sluta köra intels burntest.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kakann:

Byggde just ihop en spelburk i mITX-format, inte helt optimalt men jag bär runt den en del så det var enda alternativet egentligen. CPUn throttlar vid max load i Intel Burntest, går upp till 90*C -> sänker volten -> temp sjunker -> repeat. Det är följande delar:

Cooler Master Elite 120 (max höjd på cpu-kylaren är 65mm, Kazutin är 40mm)
i7 2600k
Scythe Kazuti
XFX HD7970 (referensmodell som blåser ut sin egen värme s.a.s.)
be quiet 580W 80+ gold (modulärt)
120GB SSD+3TB HDD
120mm fläkt i fronten som blåser in luft
80mm fläkt på sidan som blåser in kall luft på CPU-kylaren
Utblås kommer från nätagg+grafikkort, finns ingen plats för fläkt som kan agera utblås utan moddning

Saker jag har tänkt på som kanske skulle kunna lösa problemet: montera en 120mm-fläkt ovanpå Kazutin som blåser neråt så att det blir push-n-pull istället för bara pull eller att köra CPUn på 3 kärnor istället för 4 och då kapa 25% av värmen rakt av. Har ni några bra tips så tar jag gärna emot de!

i7 2600k har 98°C som TJ Max.
Du måste nå denna tempen för att den ska börja throttla.
Throttling innebär att frekvensen sjunker. Inte att spänningen sjunker.

Att spänning sjunker i load är fullt normalt.

Når du 98°C eller sjunker frekvensen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Lösningen är att sluta köra intels burntest.

Precis samma sak inträffar i t.ex. BF3.

Skrivet av DavidtheDoom:

i7 2600k har 98°C som TJ Max.
Du måste nå denna tempen för att den ska börja throttla.
Throttling innebär att frekvensen sjunker. Inte att spänningen sjunker.

Att spänning sjunker i load är fullt normalt.

Når du 98°C eller sjunker frekvensen?

Den når typ 95*C enligt coretemp och sänker frekvens+spänning och sjunker till typ 75*C och repeterar. Chassiet var så varmt att det inte gick att hålla i det på ovansidan, ganska bra tecken på att luftflödet i lådan är på tok för dåligt och då har jag inte ens fått min HDD ännu så det kommer bli ännu värre. Nej, jag överger den här lådan och satsar på någonting som fungerar med prylar som genererar en del värme!

Permalänk
Medlem

Finns det något mer du kan göra för att sänka tempen? Fler fläktar? Bättre fläktar? Bättre cpu-kylare?

Om inte så kan man alltid klocka ned den och/eller sänka volten så mycket man kan utan att den blir ostabil.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Finns det något mer du kan göra för att sänka tempen? Fler fläktar? Bättre fläktar? Bättre cpu-kylare?

Om inte så kan man alltid klocka ned den och/eller sänka volten så mycket man kan utan att den blir ostabil.

Finns ingenting mer att göra i det här chassiet, alla fläktplatser är fulla och oavsett cpu-kylare kommer det ju inte bli bättre för värmen har ingenstans att ta vägen. Skulle väl kunna köra 4k rpm-fläktar men det är liksom inget alternativ Har som sagt beställt ett Bitfenix prodigy och då lär det vara lugnt! Klocka ner den känns ju som att gömma problemet bara och är ju inget alternativ ärligt talat. Tror itne det skulle hjälpa heller, testade att köra med 3 kärnor aktiva men det blev likadant förutom att det tog lite längre tid innan temperaturen stack iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Finns ingenting mer att göra i det här chassiet, alla fläktplatser är fulla och oavsett cpu-kylare kommer det ju inte bli bättre för värmen har ingenstans att ta vägen. Skulle väl kunna köra 4k rpm-fläktar men det är liksom inget alternativ Har som sagt beställt ett Bitfenix prodigy och då lär det vara lugnt! Klocka ner den känns ju som att gömma problemet bara och är ju inget alternativ ärligt talat. Tror itne det skulle hjälpa heller, testade att köra med 3 kärnor aktiva men det blev likadant förutom att det tog lite längre tid innan temperaturen stack iväg.

Du kan sänka volt utan att klocka ned den. Ofta sätter auto på högre än vad som behövs.

Hur många fläktplatser har du? Om du har fläktar så har ju varmluften någonstans att ta vägen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Varför köpte du 2600k om du precis byggt den förresten? ivy går ju kallare på stock. och är snabbare

Skrivet av DavidtheDoom:

i7 2600k har 98°C som TJ Max.
Du måste nå denna tempen för att den ska börja throttla.
Throttling innebär att frekvensen sjunker. Inte att spänningen sjunker.

Att spänning sjunker i load är fullt normalt.

Når du 98°C eller sjunker frekvensen?

Men sjunker frekvensen så sjunker också volten om man har på auto eller offset ju.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Det verkar som du har korsdrag i datorlådan

Ett annat problem kan vara Scythe Kozuti kylaren, Den är nog för liten för processorn.
Har själv valt en Scythe Kozuti men kommer använda den med strömsnål AMD A10-5700 processor.

Korsdraget i lådan, ska inte Kozuti:ns fläkt blåsa bort från processorn om du då sätter än fläkt att blåsa på processorn, så motarbetar fläktarna varandra, med dålig borttransport av varmluft som följd.
Se till att ha korta vägar för varmluften att forslas ut ur datorlådan.

Chassi: En fläkt som trycker in kall luft och en som drar ut varmluft, är OK.
Nätdel: Den kan man ju inte påverka så mycket...
Grafikkort: Dess fläkt kommer ju att blåsa neråt i (nästan) alla datorlådor
Processor: Det verkar som du har en sidoöppning i chassit Se till att Scythe Kozuti kylaren blåser ut den heta luften genom den och att Kozutins kylflänsar också blir blåsta på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Varför köpte du 2600k om du precis byggt den förresten? ivy går ju kallare på stock. och är snabbare

Visst är de lite snabbare, men den kostade 1390:- på CDON, mer än 1000:- billigare än 3770k så det var ett lätt val. 7-8% bättre prestanda mot drygt 60% högre pris, men hade ju flyt som fick CPUn så billigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kakann:

Byggde just ihop en spelburk i mITX-format, inte helt optimalt men jag bär runt den en del så det var enda alternativet egentligen. CPUn throttlar vid max load i Intel Burntest, går upp till 90*C -> sänker volten -> temp sjunker -> repeat. Det är följande delar:

Cooler Master Elite 120 (max höjd på cpu-kylaren är 65mm, Kazutin är 40mm)
i7 2600k
Scythe Kazuti
XFX HD7970 (referensmodell som blåser ut sin egen värme s.a.s.)
be quiet 580W 80+ gold (modulärt)
120GB SSD+3TB HDD
120mm fläkt i fronten som blåser in luft
80mm fläkt på sidan som blåser in kall luft på CPU-kylaren
Utblås kommer från nätagg+grafikkort, finns ingen plats för fläkt som kan agera utblås utan moddning

Saker jag har tänkt på som kanske skulle kunna lösa problemet: montera en 120mm-fläkt ovanpå Kazutin som blåser neråt så att det blir push-n-pull istället för bara pull eller att köra CPUn på 3 kärnor istället för 4 och då kapa 25% av värmen rakt av. Har ni några bra tips så tar jag gärna emot de!

Skrivet av Kakann:

Precis samma sak inträffar i t.ex. BF3.

Den når typ 95*C enligt coretemp och sänker frekvens+spänning och sjunker till typ 75*C och repeterar. Chassiet var så varmt att det inte gick att hålla i det på ovansidan, ganska bra tecken på att luftflödet i lådan är på tok för dåligt och då har jag inte ens fått min HDD ännu så det kommer bli ännu värre. Nej, jag överger den här lådan och satsar på någonting som fungerar med prylar som genererar en del värme!

Hur mycket sjunker frekvensen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Finns ingenting mer att göra i det här chassiet, alla fläktplatser är fulla och oavsett cpu-kylare kommer det ju inte bli bättre för värmen har ingenstans att ta vägen. Skulle väl kunna köra 4k rpm-fläktar men det är liksom inget alternativ Har som sagt beställt ett Bitfenix prodigy och då lär det vara lugnt! Klocka ner den känns ju som att gömma problemet bara och är ju inget alternativ ärligt talat. Tror itne det skulle hjälpa heller, testade att köra med 3 kärnor aktiva men det blev likadant förutom att det tog lite längre tid innan temperaturen stack iväg.

Har du provat vända på 80mm fläkten på sidan av chassit så att den suger ut varmluft istället för att blåsa in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du provat vända på 80mm fläkten på sidan av chassit så att den suger ut varmluft istället för att blåsa in?

+1

Du måste få ut den varma luften ur chassiet.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”