Permalänk
Medlem

Hur ska jag kyla i min R2?

Jag är usel när det kommer till luftflöden och kylning så jag vänder mig helt enkelt till Er för hjälp!

Såhär ser min dator ut idag (OBS OBS OBS! Ha överseende med kablaget, det skall dras om). Alla chassifläktar är 120mm.

Det blir lite väl varmt idag så jag antar att jag behöver göra något annorlunda!
Vad behöver jag göra? Vända på noctuan? Placera om fläktar? Köpa fler fläktar?

Tack!!

Permalänk

Skulle börja med att bara vända dan bakre fläkten så den blåser in istället.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Argine:

Jag är usel när det kommer till luftflöden och kylning så jag vänder mig helt enkelt till Er för hjälp!

Såhär ser min dator ut idag (OBS OBS OBS! Ha överseende med kablaget, det skall dras om). Alla chassifläktar är 120mm.

http://i.solidfiles.net/7e6222179b.jpg

Det blir lite väl varmt idag så jag antar att jag behöver göra något annorlunda!
Vad behöver jag göra? Vända på noctuan? Placera om fläktar? Köpa fler fläktar?

Tack!!

Vad har du för cpu, grafikkort och temps?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag skulle nog vänt cpu så den blåser bakåt och sedan satt in en fläkt i golvet och 2 i taket om det är möjligt? Man kan inte ta bort hårddiskburen va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Jag skulle nog vänt cpu så den blåser bakåt och sedan satt in en fläkt i golvet och 2 i taket om det är möjligt? Man kan inte ta bort hårddiskburen va?

Låter vettigt!

Tyvärr går inte buren att ta bort nej, R2ans största svaghet

Permalänk
Skrivet av Argine:

Låter vettigt!

Tyvärr går inte buren att ta bort nej, R2ans största svaghet

Okej, men gör som så för då flyter luften från cpu kylaren ut till fläkten där bak. Om det finns plats i sidan kan du sätta ett inblås där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Okej, men gör som så för då flyter luften från cpu kylaren ut till fläkten där bak. Om det finns plats i sidan kan du sätta ett inblås där också

Med sidan tänker du på sidan vilken bilden är tagen från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Skulle börja med att bara vända dan bakre fläkten så den blåser in istället.

Varför det?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Jag fick bättre temps i min R3a efter att jag bytade till ordentliga fläktar med bra flöde in.

2x 120 i fronten och 1x 140mm i botten.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Skulle börja med att bara vända dan bakre fläkten så den blåser in istället.

Det är inte någon vidare bra idé.
Man vill sträva efter att ha utblås i topp och bak, och insug i fram, botten och sida.

Till TS:
Jag har ett R2, och har insug i botten, båda fram och i sidan(med fläktfilter såklart), och kör 7970 CrossFire.
Mitt varmaste kort blir 63 grader i full load.

Har totalt 557 CFM flöde när jag drar upp fläktarna i max.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

I min humla, flytta takfläkten till det bakre hålet, eventuellt vänd kylflänsen till CPU så den blåser bakåt.

Testa gärna temp innan och efter du vänder kylflänsen, då det inte är helt säkert att det hjälper...

Men du borde ha bra flöde och temperaturer som du har det nu, sitter kylflänsen som den skall?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Själv kör jag 2 st 120mm in i fronten, 1 st 140mm in i botten, 1 st 140mm in på sidan, 1 st 120mm ut på baksidan samt 2 st 120mm ut på toppen.

Har även investerat i en bra fläktstyrning, så den går både svalt och tyst.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Det är inte någon vidare bra idé.
Man vill sträva efter att ha utblås i topp och bak, och insug i fram, botten och sida.

Till TS:
Jag har ett R2, och har insug i botten, båda fram och i sidan(med fläktfilter såklart), och kör 7970 CrossFire.
Mitt varmaste kort blir 63 grader i full load.

Har totalt 557 CFM flöde när jag drar upp fläktarna i max.

Spelar inte alls lika stor roll om insug är i bak eller front, som att man hellre vill ha ett övertryck i lådan för att inte få in lika mycke dam och få blås direkt på CPU kylaren, vilket han får om han vänder den bakre fläkten innåt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Spelar inte alls lika stor roll om insug är i bak eller front, som att man hellre vill ha ett övertryck i lådan för att inte få in lika mycke dam och få blås direkt på CPU kylaren, vilket han får om han vänder den bakre fläkten innåt.

Dock hade redan TS insug i front och då är det onödigt att bryta det flödet.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argine:

Låter vettigt!

Tyvärr går inte buren att ta bort nej, R2ans största svaghet

Bara att kapa?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Dock hade redan TS insug i front och då är det onödigt att bryta det flödet.

Jo, fast jag skulle bara ha toppen som utsug, så att man får in kall luft direkt på kylaren bakifrån med, varm luft vill uppåt, och då tycker jag toppen ut räcker.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Jo, fast jag skulle bara ha toppen som utsug, så att man får in kall luft direkt på kylaren bakifrån med, varm luft vill uppåt, och då tycker jag toppen ut räcker.

Men då blir det ju så att luften den bakre fläkten blåser in mestadels bara dras ut direkt av den övre fläkten, utan att ha nått flänsen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Men då blir det ju så att luften den bakre fläkten blåser in mestadels bara dras ut direkt av den övre fläkten, utan att ha nått flänsen.

Tycker den ser ut att gå rätt på kylaren faktiskt, men bilden kan vara missvisande.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Spelar inte alls lika stor roll om insug är i bak eller front, som att man hellre vill ha ett övertryck i lådan för att inte få in lika mycke dam och få blås direkt på CPU kylaren, vilket han får om han vänder den bakre fläkten innåt.

Så du ska minska mängden "dam" i lådan genom att dra in luft genom ett hål utan dammfilter? Genomtänkt.
Insug fram och golv, utblås bak och tak. Punkt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

^What he said. Och gör nånting åt det där ormboet av kablar, hjälper inte alls att ha fläktar om luften inte kan röra sig

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Så du ska minska mängden "dam" i lådan genom att dra in luft genom ett hål utan dammfilter? Genomtänkt.
Insug fram och golv, utblås bak och tak. Punkt.

Du kan skydda alla fläktar med dammfilter, vilket du inte kan göra med alla små sprickor och hål som finns i lådan, eller ja du kan väl sätt dammfilter vid dem med, men det är ju nästan omöjligt. Så se till att ha dammfilter vid alla insug, så bfår du mycket mindre damm i lådan än om du har undertryck ock dammet sugs in igenom varenda ofiltrerad springa du har i lådan.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Du kan skydda alla fläktar med dammfilter, vilket du inte kan göra med alla små sprickor och hål som finns i lådan, eller ja du kan väl sätt dammfilter vid dem med, men det är ju nästan omöjligt. Så se till att ha dammfilter vid alla insug, så bfår du mycket mindre damm i lådan än om du har undertryck ock dammet sugs in igenom varenda ofiltrerad springa du har i lådan.

Så istället för att inte vända på en fläkt ska TS göra det OCH montera dammfilter. Bra lösning.
Har du aldrig tänkt på att det bara är dammfilter fram och i botten på lådorna. Det är så att du ska veta var fläktarna ska sitta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Så istället för att inte vända på en fläkt ska TS göra det OCH montera dammfilter. Bra lösning.
Har du aldrig tänkt på att det bara är dammfilter fram och i botten på lådorna. Det är så att du ska veta var fläktarna ska sitta.

Uppenbarligen så är ju inte den lösningen tillräcklig i denna lådan, annars hade ju inte TS haft problem, eller hur?

Sen menar du att alla chassie tillverkare gör alla lådor helt perfekta? Så alla som vänder en fläkt, byter ut en eller på något annat sätt ändrar fläktkonfigurationen i en låda alltid försämrar lådan?

Jag föreslår att TS kör nårga tester av datorn, vänder fläkte, kör samma tester igen och jämför temperaturerna mellan testerna.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS