Permalänk
Medlem

tips på gratis dns tjänst?

jag har använt dyndns väldigt länge för att koppla en adress till mitt IP, eftersom det är lättare att komma ihåg och eftersom IP numret kan ändras, men jag fick nyligen ett mail from dyn att även fast man har deras mjukvara installerad och körandes i bakgrunden måste man manuellt logga in på sitt konto minst var 30:e dag för att inte förlora sin adress..

så min fråga är ifall någon har tips på en liknande tjänst som är gratis men inte kräver att man måste göra något speciellt för att behålla sin adress/konto?

Permalänk
Medlem

lägg deras sida som startsida? =)=)=)

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

www.changeip.com använder jag som komplement till Dyndns. De har inget krav på inloggning, har en bra uppdateringsklient (Homing beacon) och en stor mängd domän att välja på (med några som man faktiskt kan tänka sig använda).

Dock så planerar jag att använda AutoIt för att hålla liv i mitt DynDns-konto. Man kan använda Sheduled tasks i Windows för att köra ett skript varje 25:e dag exempelvis. Själv sätter jag skriptet i en virtuell maskin som alltid är inloggad (eftersom ett AutoIt-skipt kräver att man är inloggad). Dock så tror jag att Sheduled tasks kan fixa så att den kör skriptet vid inloggning också ifall du inte vill sätta upp en server och en virtuell maskin som alltid är inloggad

Permalänk

Köp en domän. En hundring per år är det värt med alla fördelar det har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av electric_man:

Köp en domän. En hundring per år är det värt med alla fördelar det har.

Åtminstone Namecheap som jag har köpt en .com hos har inte en godkänd uppdateringsklient. Då alla andra av mina domän uppdaterar sig själva så måste jag manuellt gå in och rikta om min .com. Och jag antar att det inte är bättre hos alla tänkbara svenska företag.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Åtminstone Namecheap som jag har köpt en .com hos har inte en godkänd uppdateringsklient. Då alla andra av mina domän uppdaterar sig själva så måste jag manuellt gå in och rikta om min .com. Och jag antar att det inte är bättre hos alla tänkbara svenska företag.

Räcker detta eller?
https://support.loopia.se/wiki/LoopiaDNS_med_dynamisk_IP

Permalänk
Avstängd

Jag kör dyndns.org direkt i min router...behöver aldrig uppdatera manuellt.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Jo du har nog helt rätt, Loopia verkar ju stödja alla fina Dyndns-updater klienter Jag antar att det endast är Namecheap som har retarded support...

EDIT: Kollade just in hos Namecheap. De verkar numera stödja en vettig uppdateringsklient så nu blev jag nog glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jag kör dyndns.org direkt i min router...behöver aldrig uppdatera manuellt.

Kör så själv med, det är väldigt smidigt.
Nu vet jag inte vad TS har för router, men dom flesta routrar har ju inbyggd DynDNS-klient idag.

D-Links DynDNS tickar på fint

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag har missuppfattat några i denna tråd eller om några i denna tråd missuppfattat trådskaparen. DynDNS gratis tjänst kräver nu att man loggar in sig minst en gång var 30:e dag för att kontot skall förbli aktivt, ungefär som NO-IP haft i flera år(tror att de har 2-3 månader i intervall).

Alltså spelar det ingen roll vilken uppdateringsklient man har.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Dns tjänster

du kan använda dtdns www.dtdns.com har inte användit det men en kompis har det.
eller kan du använda no-ip www.no-ip.com använder det och det fungerar bra

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Tack för svar och tips.
även om jag som jag uttryckte i första posten vill ha en dns som är både gratis och inte kräver frekvent manuell uppdatering.

Permalänk
Medlem

Köp en domän hos Loopia eller CityNetwork. De har dynamic dns och du kan få en domän för 29:- / år.

Permalänk
Inaktiv

Loopia DNS kanske? Kör jag själv med, super! https://www.loopia.se/loopiadns/

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jag kör dyndns.org direkt i min router...behöver aldrig uppdatera manuellt.

Skrivet av skog1s:

Kör så själv med, det är väldigt smidigt.
Nu vet jag inte vad TS har för router, men dom flesta routrar har ju inbyggd DynDNS-klient idag.

D-Links DynDNS tickar på fint

Ni har inte förstått vad det gäller. Tidigare räckte det att använda sig av dyndns uppdateringsprogram för att ha kvar kontot. Nu måste ni logga in manuellt på hemsidan minst en gång per 30 dagar för att kontot inte skall plockas bort / raderas automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henkka:

Ni har inte förstått vad det gäller. Tidigare räckte det att använda sig av dyndns uppdateringsprogram för att ha kvar kontot. Nu måste ni logga in manuellt på hemsidan minst en gång per 30 dagar för att kontot inte skall plockas bort / raderas automatiskt.

Vi säger ju att när man gör som vi och låter routern sköta dyndns:en så behöver man inte logga in på hemsidan manuellt.
Är ju dessutom bra mycket bättre att köra det den vägen än att behöva ha en klient igång i datorn.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vi säger ju att när man gör som vi och låter routern sköta dyndns:en så behöver man inte logga in på hemsidan manuellt.
Är ju dessutom bra mycket bättre att köra det den vägen än att behöva ha en klient igång i datorn.

Nä din router loggar inte in på websidan utan den använder api:et för uppdatering. Det är två olika sidor
Tidigare räckte det men i framtiden kommer inte det att räcka utan du måste göra båda delarna.

Gör du bara det ena kommer kontot att avslutas.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Nä din router loggar inte in på websidan utan den använder api:et för uppdatering. Det är två olika sidor
Tidigare räckte det men i framtiden kommer inte det att räcka utan du måste göra båda delarna.

Gör du bara det ena kommer kontot att avslutas.

Jag hittar ingenting på deras sida som säger att det skulle vara nån skillnad tidigare, nu eller i framtiden gällande att man måste logga in just på själva hemsidan. Har inte fått nåt mail från dom sen 2011 heller.

Det enda jag kan hitta är att man måste uppdatera sitt hostname var 30:e dag för att det ska ligga kvar...och det är precis vad som händer när routern loggar in. Och det kravet verkar ha funnits i flera år, vad jag kan läsa mig till.

Peka mig gärna till lite info om det där, är du snäll.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Permalänk
Medlem

.punkt

Mailet ifråga .. och nej, det räcker inte enligt denna info, att ha en klient som automatiskt uppdaterar IP't.

edit: mailet kom till mig 2013-05-11

-- snip --
Starting now, if you would like to maintain your free Dyn account, you must log into your account once a month. Failure to do so will result in expiration and loss of your hostname. This activity helps us eliminate hostnames that are no longer needed and/or dormant. Note that using an update client will no longer suffice for this monthly login.

We understand that the possibility of resulting service interruptions may be frustrating, so we are offering a one-time transition upgrade to VIP status (Dyn Pro) for just $10 USD. Under this status, login will not be required and service will remain uninterrupted for an entire year.

Here's how you get this done in two easy steps:
1) Log in to account.dyn.com.
2) Click here to add the Pro service to your cart at the $10 VIP rate.

The discount will be applied upon checkout.
-- snip --

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Upplivar tråden från det döda men har en fråga, vad är skillnaden på detta som no-ip erbjuder eller som https://www.loopia.se/ , https://www.binero.se/ eller http://www.datakultur.se/ erbjuder?