Acer publicerar specifikationer för Iconia W3 – Windows 8 på 8 tum

Permalänk
Melding Plague

Acer publicerar specifikationer för Iconia W3 – Windows 8 på 8 tum

På Acers webbplats publiceras specifikationerna för den enda kända surfplattan med fullfjädrade Windows 8 på mindre än 10 tum. Nya Iconia W3 bygger på Intel Atom Z2760.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När vi har det på 5" börjar vi snacka.

Permalänk

Jag förstår inte vitsen med att ha en Windows 8 platta som inte är tillräckligt stark för att dra runt Windows program. Det är kanske svårt att kyla en iX processor på 7-8", men om man inte vill kunna snurra hela Windows, varför inte Andriod eller RT?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Jag förstår inte vitsen med att ha en Windows 8 platta som inte är tillräckligt stark för att dra runt Windows program. Det är kanske svårt att kyla en iX processor på 7-8", men om man inte vill kunna snurra hela Windows, varför inte Andriod eller RT?

Jag har en w510 med liknande funktioner och förstår absolut vitsen. Jag kör både Word, Excel och powepoint + enklare beräkningar i matlab. Jag har även några gånger provat att göra enklare redigeringar av bilder i PS vilket fungerar alldeles utmärkt även om det såklart tar lite längre tid Sen är det rätt gött att kunna använda alla småprogram man är van vid såsom winrar, utorrent, spotify, olika mediaspelare osv. Allt detta skapar ett stort mervärde över iPad/android enligt mig.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att det kommer med nya 4kärniga Atom eller strömsnåla varianter av i3 och i5 som ska va på ingång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Arion:

Jag har en w510 med liknande funktioner och förstår absolut vitsen. Jag kör både Word, Excel och powepoint + enklare beräkningar i matlab. Jag har även några gånger provat att göra enklare redigeringar av bilder i PS vilket fungerar alldeles utmärkt även om det såklart tar lite längre tid Sen är det rätt gött att kunna använda alla småprogram man är van vid såsom winrar, utorrent, spotify, olika mediaspelare osv. Allt detta skapar ett stort mervärde över iPad/android enligt mig.

W510 är en 10" platta, du kan fortfarande ha ett OK tangentbord till den utan att saker börjar blir för små. Men på 8" så får du inte plats med ett tangentbord och data samtidigt utan den passar bättre i fickan för något mobilspel och video. Den som letar efter en 7-8" platta väljer ju en sådan istället för 10" på grund utav mobilitet, inte för produktivitet. Då om man inte vill ha en för att vara produktiv så kan man skippa x86 och gå på ARM och få bättre batteritid och då finns ett större utbud och betydligt lägre priser.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

W510 är en 10" platta, du kan fortfarande ha ett OK tangentbord till den utan att saker börjar blir för små. Men på 8" så får du inte plats med ett tangentbord och data samtidigt utan den passar bättre i fickan för något mobilspel och video. Den som letar efter en 7-8" platta väljer ju en sådan istället för 10" på grund utav mobilitet, inte för produktivitet. Då om man inte vill ha en för att vara produktiv så kan man skippa x86 och gå på ARM och få bättre batteritid och då finns ett större utbud och betydligt lägre priser.

Jag ser fortfarande en fördel med att använda den som vanlig platta när man är på bussen eller liknande, och fortfarande kunna koppla upp den till att agera riktig dator hemma eller på jobbet med skärm med mera. Finns fortfarande saker man kan göra på sin dator som jag önskar jag kunde göra på min telefon t.ex.

Permalänk
Avstängd

But does it run Android?

Jag vill själv som slutkonsument kunna välja om jag vill köra Windows eller Android eller byta varje vecka genom att bara flasha in en ny ROM.

Permalänk
Medlem

Troligen kommer dock ingen prioritera att arbeta på den utan se det som en surfplatta. Vilket det med all rätt borde vara i den storleken. Att man "kan" jobba på den är bara ett extra säljargument men knappast praktiskt eller effektivt på den storleken. Argumentet går ju applicera på vilken platta + OS egentligen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

lite fel tid att sälja en ny w8 prdukt

känns som att det är fel tillfälle att lansera en ny surfplatta med Intels nya hel renoverade Haswell runt hörnet. skulle nog vänta 2 månader och köpa en dubbelt så bra produkt.

Permalänk

Ja kul att där lanseras mindre surfplattor med Windows 8. Jag väntar däremot på en uppdaterad variant av Nexus 7.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av gustav901:

W510 är en 10" platta, du kan fortfarande ha ett OK tangentbord till den utan att saker börjar blir för små. Men på 8" så får du inte plats med ett tangentbord och data samtidigt utan den passar bättre i fickan för något mobilspel och video. Den som letar efter en 7-8" platta väljer ju en sådan istället för 10" på grund utav mobilitet, inte för produktivitet. Då om man inte vill ha en för att vara produktiv så kan man skippa x86 och gå på ARM och få bättre batteritid och då finns ett större utbud och betydligt lägre priser.

Problemet är att x86-baserade SoCer som Z2760 som används i detta fall redan passerat ARM baserade SoCer vad det gäller prestanda/W (se t.ex. här och här).

Och det är när Intel använder sig av 32nm litografi + en över 5 år gammal CPU-kärna, om siffrorna som visades upp kring Silvermont en är i närheten vad som sades på presentationen (och Intel brukar inte överdriva sina siffror speciellt mycket) så kommer x86 baserade SoC dra mindre ström totalt sett och vara minst lika snabba som ARM riktad mot samma marknad.

Man borde å andra sidan inte vara allt för förvånad för detta, Intels R&D budget överstiger ARMs totala omsättning med mer än en faktor 6, så i rimlighetens namn borde det bara vara en fråga om tid innan Intel tar den tekniska ledningen på mobilmarknaden nu när det är något man fokuserar stenhårt på.

Lägger man sedan till att Windows enda fördel idag är alla existerande program för plattformen, program som bara fungerar på x86+Windows, så har jag svårt att se poängen med ARM+Win. Varför skulle man välja ARM+Win över ARM+iOS eller ARM/x86+Android när de två senare har så brutalt mycket fler program och så extremt mycket mer marknadsmoment just nu?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tablett med W8 pro för 3200kr? Skulle vilja se ett test på denna i framtiden

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Denna är ju måttligt intressant..

Priset lär ju hamna på ca 3500kr.
Den använder ett halv-gammalt chipset där GPUn är pinsamt dålig.
Den använder "förra generationens" upplösning. (i.e: dess upplösning är lik den som iOS och Android plattor haft i över ett år på 7-8tum)
Hade den varit i samma prisklass som Nexus 7 (2300kr), så hade den ju varit måttligt intressant, även med dess utdaterade hårdvara, men med en ny Nexus 7 vid horisonten, som ska ha både högre upplösning och prestanda till samma pris, varför skulle man någonsin vilja ha en Iconia W3?
Det är ju ett självklart val för mig i alla fall.
Varför skulle jag välja en långsammare plattform med lägre upplösning som kostar runt 50% mer?

Skrivet av Arion:

Jag har en w510 med liknande funktioner och förstår absolut vitsen. Jag kör både Word, Excel och powepoint + enklare beräkningar i matlab. Jag har även några gånger provat att göra enklare redigeringar av bilder i PS vilket fungerar alldeles utmärkt även om det såklart tar lite längre tid Sen är det rätt gött att kunna använda alla småprogram man är van vid såsom winrar, utorrent, spotify, olika mediaspelare osv. Allt detta skapar ett stort mervärde över iPad/android enligt mig.

Fast nu är du ju ännu en av de okunniga konsumenterna..
Allt du nämnde går att göra på Android och iOS också.
Det finns appar för bokstavligen allt du just rabblade upp. (jag kan nämna ett par bra till Android om du är intresserad)

Och om du ska klaga på bristen av "officiellt" office så tycker jag du är lite löjlig.. MS Office har fördelar och nackdelar mot andra office program. En primär nackdel är att det är väldigt bloatat(googla bloat om du inte vet vad det är), som de flesta av deras program. Och bloat är extra dåligt på mobila plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Denna är ju måttligt intressant..

Priset lär ju hamna på ca 3500kr.
Den använder ett halv-gammalt chipset där GPUn är pinsamt dålig.
Den använder "förra generationens" upplösning. (i.e: dess upplösning är lik den som iOS och Android plattor haft i över ett år på 7-8tum)
Hade den varit i samma prisklass som Nexus 7 (2300kr), så hade den ju varit måttligt intressant, även med dess utdaterade hårdvara, men med en ny Nexus 7 vid horisonten, som ska ha både högre upplösning och prestanda till samma pris, varför skulle man någonsin vilja ha en Iconia W3?
Det är ju ett självklart val för mig i alla fall.
Varför skulle jag välja en långsammare plattform med lägre upplösning som kostar runt 50% mer?

Fast nu är du ju ännu en av de okunniga konsumenterna..
Allt du nämnde går att göra på Android och iOS också.
Det finns appar för bokstavligen allt du just rabblade upp. (jag kan nämna ett par bra till Android om du är intresserad)

Och om du ska klaga på bristen av "officiellt" office så tycker jag du är lite löjlig.. MS Office har fördelar och nackdelar mot andra office program. En primär nackdel är att det är väldigt bloatat(googla bloat om du inte vet vad det är), som de flesta av deras program. Och bloat är extra dåligt på mobila plattformar.

Finns det en fullgod matlabklient för iOS och Android? Kände faktiskt inte till det nej. Finns det en bra och smidig fönster/skrivbordsmiljö som windows? Jag vet att det finns fullvärdiga office-paket men jag trivs bra med MS office och likheten till min övriga datorer.

Sen så provade jag en Asus Transformer för ett tag sedan och bara en sak som att spotify inte går att köra i landskapsläge (jag vet att det går att fixa med lite pill) gör att det känns ganska B...

Men visst, priset är lite högre på windows-maskinerna och skärmupplösningen än så länge lägre. vad som är mest värt är upp till den enskilde att avgöra.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Finns det en bra och smidig fönster/skrivbordsmiljö som windows?

Sedan när är en fönster/skrivbordsmiljö bra att använda med en pekskärm?
Har man mus+tgb till plattan är det ju självklart en annan sak.

Citat:

Jag vet att det finns fullvärdiga office-paket men jag trivs bra med MS office och likheten till min övriga datorer.

Tja, har man pengar att slösa, så varför inte..
Sedan är ju trivsel inte det bästa argumentet för någonting

Citat:

Sen så provade jag en Asus Transformer för ett tag sedan och bara en sak som att spotify inte går att köra i landskapsläge (jag vet att det går att fixa med lite pill) gör att det känns ganska B...

Jo, det är ganska B. Hela spotify appen var jävligt B när jag testade den för ett tag sedan. Visserligen tror jag den blivit uppdaterad sedan dess, men Google har ju sin nya tjänst som ska konkurrera med Spotify nu. Visserligen har den inte kommit till Sverige än, men det kom en uppdatering till musik appens gränssnitt i samband med det. Och Google har ju verkligen lyckats med funktionaliteten i det nya gränssnittet(dock tycker jag inte om utseendet). Det lustiga är att det var precis tvärt om innan uppdateringen; funktionaliteten var det si och så med, men det såg otroligt snyggt ut.

Citat:

Men visst, priset är lite högre på windows-maskinerna och skärmupplösningen än så länge lägre. vad som är mest värt är upp till den enskilde att avgöra.

50% är 'lite'? Nej nu säger du dumheter..