Permalänk
Medlem

Nya Fläktar - Hjälp Med Setup!

Hej!

Jag går rakt på sak:

- 2st 140mm fläktar - http://www.inet.se/produkt/5322116/corsair-air-series-af140-q...
- 4st 120mm fläktar - varav 2 följde me chassit (se under) och de andra 2; http://www.inet.se/produkt/5322115/corsair-air-series-af120-q...
- 1st Fractal Design R3 Chassi - http://www.inet.se/produkt/6901317/fractal-design-define-r3-u...

Min fråga till er är hur min setup av fläktar ska se ut? Vart ska dem sitta och åt vilket håll ska dem blåsa helt enkelt?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Avstängd

Ta in luft från front, botten och sidan, dra ut luft bak och i toppen, enkel regel att följa

Permalänk

Skulle satt Corsair 120mm i fronten (båda), Corsair 140mm i botten och taket (bakre hålet), låtit FDs 120mm sitta kvar bak och kastat den som satt i fronten alternativt om du kör SLI satt den i sidan men det är antagligen ett onödigt hål i ljuddämpningen. Insug fram och nere, utblås i toppen. Y-splitta två av chassits fläktkontroll-sladdar så du har 2 AF-140 på en, 2 120mm på en och den sista ger du till fläkten bak, sätt dem på lägsta och rör den aldrig mer.

Teorin att dammfiltret är ganska tätt och Corsairs fläktar klarar det bättre än FDs, jag kasserade de som följde med mitt R4 efter ett kort test. Lite övertryck för att se till att dammet kommer i filtret och inte in genom PCIslottar eller annat.

Edit. Kan tillägga att det är ganska färgat av min setup, jag har 2 AF-140 QE i fronten, 1 botten och en i taket plus en TY-141 bakom CPU kylaren (PWM). Alla AF-140 körs på 5V via chassits styrning medan PWM fläkten plus CPU kylaren tempstyrs att försöka hålla CPUn på 65C vilket ger ungefär 800rpm i Prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Skulle satt Corsair 120mm i fronten (båda), Corsair 140mm i botten och taket (bakre hålet), låtit FDs 120mm sitta kvar bak och kastat den som satt i fronten alternativt om du kör SLI satt den i sidan men det är antagligen ett onödigt hål i ljuddämpningen. Insug fram och nere, utblås i toppen. Y-splitta två av chassits fläktkontroll-sladdar så du har 2 AF-140 på en, 2 120mm på en och den sista ger du till fläkten bak, sätt dem på lägsta och rör den aldrig mer.

Teorin att dammfiltret är ganska tätt och Corsairs fläktar klarar det bättre än FDs, jag kasserade de som följde med mitt R4 efter ett kort test. Lite övertryck för att se till att dammet kommer i filtret och inte in genom PCIslottar eller annat.

Edit. Kan tillägga att det är ganska färgat av min setup, jag har 2 AF-140 QE i fronten, 1 botten och en i taket plus en TY-141 bakom CPU kylaren (PWM). Alla AF-140 körs på 5V via chassits styrning medan PWM fläkten plus CPU kylaren tempstyrs att försöka hålla CPUn på 65C vilket ger ungefär 800rpm i Prime.

Låter kanon! Men kasta? Jag ska inte sätta den i sidan då - Eller vad menar du med ljuddämpning? Jag har ingen fläktkontroll... eller behöver jag inte det? Men det är bra fläktar - mycket luft och tyst?

Kan inte mycket om sånt här som du kanske uppfattat

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk

Nja, kasta kanske är onödigt men jag tror knappast du behöver den heller. Om du inte monterar den i sidan har du ett hål mindre för ljud att smita ut genom. Du borde fått en fläktkontroller med chassit? Tror det är nån riser att sätta i en PCI plats med en ratt på.

Jag tycker fläktarna verkar bra, har inga andra 140mm att jämföra med (har bara en driva olika 120mm) men på 5v/7v är de tysta och på 12v är det inte precis tyst men det drar runt mina fötter nära chassit så de verkar ju blåsa iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Nja, kasta kanske är onödigt men jag tror knappast du behöver den heller. Om du inte monterar den i sidan har du ett hål mindre för ljud att smita ut genom. Du borde fått en fläktkontroller med chassit? Tror det är nån riser att sätta i en PCI plats med en ratt på.

Jag tycker fläktarna verkar bra, har inga andra 140mm att jämföra med (har bara en driva olika 120mm) men på 5v/7v är de tysta och på 12v är det inte precis tyst men det drar runt mina fötter nära chassit så de verkar ju blåsa iaf.

Jag som fått intrycket av att dem ska vara så sjukt tysta; "be quiet!"+Quiet edition" ju
Kollade även på den här recensionen: http://www.youtube.com/watch?v=XFi39czpsac

Men okej ja har i alla fall en ide om hur ja ska sätta dem nu, stort tack :)!

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk

Själv har jag fem Gentle Typhoon 120mm fläktar i mitt chassi. Har tre fram och två ut...(Gärna dem som drar ut luften lite lägre varvtal.) Annars bildars ett undertryck som gör att du får dam i chassit. Vet inte vad dem andra tycker men jag hade nog köpt ett par Gt fläktar.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta?

Först nu blev det aktuellt med nya fläkta!

Jag undrar om den här typen av setup skulle funka?

Stämmer bilden bra eller?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Först nu blev det aktuellt med nya fläkta!

Jag undrar om den här typen av setup skulle funka?

http://img13.imageshack.us/edit_preview.php?l=img13/6397/case...

Stämmer bilden bra eller?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Inget fel på luftflödet? Det skulle bli betydligt kallare än bara 2 R3 som jag har nu? 😊

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk

Detta har tagits upp många gånger, bland annat på swec.
In :fram, botten sidan.
Ut:uppe i taket och uppe på baksidan.
Detta är för att varm luft stiger uppåt och det krävs inte en kärnfysiker för att förstå att det flödar ganska bra med luft då.
Om du inte skulle ha en i sidan är då att föredra fläktkontroll så dina utsugsfläktar går lite lägre då ett övertryck skapas och ditt chassi tar in mindre damm förutsatt att du använder dammfilter framför insugen. Google svarar annars mycket bra på denna fråga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Widholm:

Detta är för att varm luft stiger uppåt och det krävs inte en kärnfysiker för att förstå att det flödar ganska bra med luft då.

Kan inte låta bli, du har helt fel. Antar att du inte är kärnfysiker. Varm luft stiger på grund av konvektion, visst, det är sant. I ett system man påverkar, exempelvis med en fläkt, så kommer luften däremot att flöda såsom man bestämmer. Konvektionen är en såpass svag kraft så den kommer inte påverka luftflödet i en datorlåda. Detta kan lätt inses genom att vända dator åt höger/vänster/uppochner utan skillnad på lufttemperatur

Permalänk
Hedersmedlem

Något som dock mer sällan tas upp är över/under tryck och problemet med allt för många fläktar som mest skapar oreda i luftströmmarna.

För att kunna ge ett helt vettigt svar (även om det som sagts generellt stämmer väldigt bra) behöver vi veta följande

1 exakt vad för komponenter har du i datorn (alltså verkligen allt vad du har för cpu kylare är tex väldigt avgörande)
2 är tanken så svalt som möjligt för att du tänker klocka skiten ur allt, eller vill du ha den så tyst som möjligt, eller en balans mellan båda i så fall vad är mest prio.
3 har du en fläktkontroller eller använder du någon mjukvara för att styra fläktarna via moderkortet

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Kan inte låta bli, du har helt fel. Antar att du inte är kärnfysiker. Varm luft stiger på grund av konvektion, visst, det är sant. I ett system man påverkar, exempelvis med en fläkt, så kommer luften däremot att flöda såsom man bestämmer. Konvektionen är en såpass svag kraft så den kommer inte påverka luftflödet i en datorlåda. Detta kan lätt inses genom att vända dator åt höger/vänster/uppochner utan skillnad på lufttemperatur

Nej jag är ingen fysiker av något slag men för mig och mitt chassi skapas det en bra ström då luften passerar alla mina komponenter och mina temps är tillräckligt låga. Jag säger inte emot dig att man styr luften vart man vill och man skulle kunna ha utblås nere och insug uppe. Däremot så kommer många av dagens chassi med dammfilter i botten så detta gör det väldigt praktiskt. Ber om ursäkt ifall jag har sagt någon som är fysisk fel men detta är min åsikt och jag anser att det fungerar bra och skulle inte vilja vända alla fläktar inåt(inte för att du sa det) för att då skulle burken stå och "hosta" ut luft.

Edit:ser att det var klumpigt formulerat och jag menar att med den fläktkonfigurationen flödar luften bra, inte just för att värmen stiger så pass mycket. Sen att du säger att jag har helt fel håller jag inte riktigt med om då du själv sa varm luft stiger. Dock förstår jag om det var pga den klumpiga formuleringen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Widholm:

Nej jag är ingen fysiker av något slag men för mig och mitt chassi skapas det en bra ström då luften passerar alla mina komponenter och mina temps är tillräckligt låga. Jag säger inte emot dig att man styr luften vart man vill och man skulle kunna ha utblås nere och insug uppe. Däremot så kommer många av dagens chassi med dammfilter i botten så detta gör det väldigt praktiskt. Ber om ursäkt ifall jag har sagt någon som är fysisk fel men detta är min åsikt och jag anser att det fungerar bra och skulle inte vilja vända alla fläktar inåt(inte för att du sa det) för att då skulle burken stå och "hosta" ut luft.

Edit:ser att det var klumpigt formulerat och jag menar att med den fläktkonfigurationen flödar luften bra, inte just för att värmen stiger så pass mycket. Sen att du säger att jag har helt fel håller jag inte riktigt med om då du själv sa varm luft stiger. Dock förstår jag om det var pga den klumpiga formuleringen.

Det är väldigt relativt, desto mindre man påverkar luftflödet desto mer spelar varmluftsteorin in. Så man ger sig ut på rätt tunn is på båda hållen om man är för tvärsäker här utan att veta vad exakt det hela egentligen består av Om ni kolla på mitt Hepc galleri så har ni ett bra exempel där konvektion i samspel med minimal fläktpåverkan spelar rätt stor roll. Det gör en hel del skillnad om jag vänder datorn upp och ner. Skulle jag däremot låta alla fläktarna gå på 100% skulle det inte göra någon märkbar skillnad men det skulle ju inte vara så trevligt att lyssna på

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Något som dock mer sällan tas upp är över/under tryck och problemet med allt för många fläktar som mest skapar oreda i luftströmmarna.

För att kunna ge ett helt vettigt svar (även om det som sagts generellt stämmer väldigt bra) behöver vi veta följande

1 exakt vad för komponenter har du i datorn (alltså verkligen allt vad du har för cpu kylare är tex väldigt avgörande)
2 är tanken så svalt som möjligt för att du tänker klocka skiten ur allt, eller vill du ha den så tyst som möjligt, eller en balans mellan båda i så fall vad är mest prio.
3 har du en fläktkontroller eller använder du någon mjukvara för att styra fläktarna via moderkortet

Alright

1.
Specs
MK MSI Z77A-GD55 Z77
HD1TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST1000DM003
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE INET BYGG
Kab Fractal Design Define R3/TITANIUM/NO-PSU USB 3.
Nätagg OCZ ModXStream PRO 700W
Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB
Microsoft Windows 7 Home Premium Svensk (64-bit)

Har inte köpt till någon cpu kylare eller något annat än det som står.

2.
Tanken är att helt enkelt sänka temperaturen i datorn, ett till "Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB" är på ingång och med tanke på att mitt nuvarande gått upp i 70C vid press tänkte jag att lite kylning är knappast fel. Jag överklockar inte. Föredrar ett tyst chassi - eller så som det är nu, ett till Grafikkort och 2 eventuellt 3 fläktar till borde väl inte öka på ljudnivån avsevärt? Läste också om över/under tryck, vet inte hur viktigt det är, om 3 in och 2 ut skulle orsaka problem...?

3.
Har inte tänkt skaffa en fläktkontroll, om jag skulle vilja kontrollera fläktarna skulle jag använda någon mjukvara i form av Speedfan - vet inte om det är särskilt nödvändigt - Corsairs AF140 ska fungera finfint - tysta men flytta en del luft - utan att behöva kontrolleras.

Hoppas jag kan få ett "vettigt svar" utifrån det jag skrivit!

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chabean:

Alright

1.
Specs
MK MSI Z77A-GD55 Z77
HD1TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST1000DM003
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE INET BYGG
Kab Fractal Design Define R3/TITANIUM/NO-PSU USB 3.
Nätagg OCZ ModXStream PRO 700W
Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB
Microsoft Windows 7 Home Premium Svensk (64-bit)

Har inte köpt till någon cpu kylare eller något annat än det som står.

2.
Tanken är att helt enkelt sänka temperaturen i datorn, ett till "Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB" är på ingång och med tanke på att mitt nuvarande gått upp i 70C vid press tänkte jag att lite kylning är knappast fel. Jag överklockar inte. Föredrar ett tyst chassi - eller så som det är nu, ett till Grafikkort och 2 eventuellt 3 fläktar till borde väl inte öka på ljudnivån avsevärt? Läste också om över/under tryck, vet inte hur viktigt det är, om 3 in och 2 ut skulle orsaka problem...?

3.
Har inte tänkt skaffa en fläktkontroll, om jag skulle vilja kontrollera fläktarna skulle jag använda någon mjukvara i form av Speedfan - vet inte om det är särskilt nödvändigt - Corsairs AF140 ska fungera finfint - tysta men flytta en del luft - utan att behöva kontrolleras.

Hoppas jag kan få ett "vettigt svar" utifrån det jag skrivit!

Yes inga problem Vi kör vidare på punktlistan.

1 Om du skall ha 2 st av dem grafikkorten är det i princip ett måste att ha en fläkt på sidan som blåser in kall luft på dem. (i alla fall med wf3 kylaren som dina har)

2 köp en Cpu kylare antingen en sluten vattenkylare eller en tornkylare som hjälper till att följa den önskade luftströmmen. Att ha Intels originalkylare som bara skapar en virvel i mitten av chassit är väldigt opraktiskt när det börjar bli såpas varma komponenter och man vill skapa ett flöde samt hålla ner ljudnivån.

Förslag på några prisvärda kylare i olika klasser http://www.inet.se/kundvagn/visa/3357047/div-cpu-kylare-och-p... tog även med pasta. det följer med kylaren men de är lite olika i kvalitén och det är ju inte särskilt dyrt.

Även om du tar den billigaste av dess luftkylarna kommer det vara en helt annan värld än att köra på originalkylaren, så detta är faktiskt lite av ett måste om du frågar mig. I alla fall om man tänker på helheten.

Om du väljer någon av de två vatten kylarna monterar du dem så att fläkten på baksidan blåser in luft utifrån över radden. Det är då väldigt viktigt att du använder de två 140mm fläktarna som utblås i toppen på lådan.

Alltså med vattenkylning:

De 2 original 120mm FD fläktarna sätter du i fronten på lådan som insug

De 2 st 140mm Corsair fläktarna sätter du i toppen på lådan som utblås

1st av 120mm Corsair fläktarna sätt de du som insug i sidan på chassit

Den sista 120mm Corsair fläkten använder du till att byta ut original fläkten på Antec Kühler 620 (den är rätt hemsk) om du kör på den. Kör du på Corsair H80i (har ok original fläktar) så skippar du den helt.

OBS kom ihåg att radden skall sitta på insugsfläkten som är på baksidan på chassit så att kall luft utifrån lådan blåser över radiatorn. Hela den uppvärmda luften skall sedan ut ur toppen på lådan.

Använd fläktkontrolern som du fick med lådan för att styra de Corsair fläktarna i toppen och sidan på chassit (detta kan låta lite udda men det är dem du kommer vilja finjustera mest)

Med luft Cpukylare (lite annorlunda)

De 2 original 120mm FD fläktarna sätter du i fronten på lådan som insug

1st 140mm Corsair fläkt sätter du i toppen på lådan som utblås (platsen längst bak på toppen)

1st 140mm Corsair fläkt sätter du som insug i sidan på chassit

1st av 120mm Corsair fläktarna sätt de du som utblås på baksidan av chassit

Den sista 120mm Corsair fläkten kan du om du vill labba med det på de bliga Coolermaster kylarna byta ut och köra Coolermaster fläkten som utblås och de 2 Corsiar fläktarna i Push/pull på kylaren. Men annars kan du bara ah den som reserv.

OBS att jag inte rekommenderar en extra fläkt i botten på chassit. Det finns en risk att den snarare skapar turbulens och stör flödet från fläktarna fram. Det är dock svårt att säga säkert. Då du i båda alternativen får en fläkt över så kan du ju testa och se om det gör någon önskvärd skillnad. Tänk bara på att du kommer få göra rent det fläktfiltret relativt ofta.

Lycka till

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Yes inga problem Vi kör vidare på punktlistan.

1 Om du skall ha 2 st av dem grafikkorten är det i princip ett måste att ha en fläkt på sidan som blåser in kall luft på dem. (i alla fall med wf3 kylaren som dina har)

2 köp en Cpu kylare antingen en sluten vattenkylare eller en tornkylare som hjälper till att följa den önskade luftströmmen. Att ha Intels originalkylare som bara skapar en virvel i mitten av chassit är väldigt opraktiskt när det börjar bli såpas varma komponenter och man vill skapa ett flöde samt hålla ner ljudnivån.

Förslag på några prisvärda kylare i olika klasser http://www.inet.se/kundvagn/visa/3357047/div-cpu-kylare-och-p... tog även med pasta. det följer med kylaren men de är lite olika i kvalitén och det är ju inte särskilt dyrt.

Även om du tar den billigaste av dess luftkylarna kommer det vara en helt annan värld än att köra på originalkylaren, så detta är faktiskt lite av ett måste om du frågar mig. I alla fall om man tänker på helheten.

Om du väljer någon av de två vatten kylarna monterar du dem så att fläkten på baksidan blåser in luft utifrån över radden. Det är då väldigt viktigt att du använder de två 140mm fläktarna som utblås i toppen på lådan.

Alltså med vattenkylning:

De 2 original 120mm FD fläktarna sätter du i fronten på lådan som insug

De 2 st 140mm Corsair fläktarna sätter du i toppen på lådan som utblås

1st av 120mm Corsair fläktarna sätt de du som insug i sidan på chassit

Den sista 120mm Corsair fläkten använder du till att byta ut original fläkten på Antec Kühler 620 (den är rätt hemsk) om du kör på den. Kör du på Corsair H80i (har ok original fläktar) så skippar du den helt.

OBS kom ihåg att radden skall sitta på insugsfläkten som är på baksidan på chassit så att kall luft utifrån lådan blåser över radiatorn. Hela den uppvärmda luften skall sedan ut ur toppen på lådan.

Använd fläktkontrolern som du fick med lådan för att styra de Corsair fläktarna i toppen och sidan på chassit (detta kan låta lite udda men det är dem du kommer vilja finjustera mest)

Med luft Cpukylare (lite annorlunda)

De 2 original 120mm FD fläktarna sätter du i fronten på lådan som insug

1st 140mm Corsair fläkt sätter du i toppen på lådan som utblås (platsen längst bak på toppen)

1st 140mm Corsair fläkt sätter du som insug i sidan på chassit

1st av 120mm Corsair fläktarna sätt de du som utblås på baksidan av chassit

Den sista 120mm Corsair fläkten kan du om du vill labba med det på de bliga Coolermaster kylarna byta ut och köra Coolermaster fläkten som utblås och de 2 Corsiar fläktarna i Push/pull på kylaren. Men annars kan du bara ah den som reserv.

OBS att jag inte rekommenderar en extra fläkt i botten på chassit. Det finns en risk att den snarare skapar turbulens och stör flödet från fläktarna fram. Det är dock svårt att säga säkert. Då du i båda alternativen får en fläkt över så kan du ju testa och se om det gör någon önskvärd skillnad. Tänk bara på att du kommer få göra rent det fläktfiltret relativt ofta.

Lycka till

Tack för det vettiga svaret :D!

Okej, såhär ser inköpslistan ut då:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3356114/kylning

676 kr känns mycket men då får jag ner temperaturen en del hoppas jag?

Låter bli att labba, medföljande fläkt får sitta kvar på Cooler mastern

Ser det bra ut nu då?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chabean:

Tack för det vettiga svaret :D!

Okej, såhär ser inköpslistan ut då:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3356114/kylning

676 kr känns mycket men då får jag ner temperaturen en del hoppas jag?

Låter bli att labba, medföljande fläkt får sitta kvar på Cooler mastern

Ser det bra ut nu då?

Jadå lägg till denna så slipper du frakten https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Sedan så borde du ta en lite bättre kylpasta än den dem skickar med Coolermastern men det är slut i lager så det får väl duga, ta inte för mycket av den bara och gör rent cpun från den gamla kylpastan. Ordentligt du kan använda tex K-sprit till det finna på varje mack.

Om du inte redan köpt fläktarna så finns det ju bättre för pengarna

Tex http://www.inet.se/jamfor?compare=5322026&compare=5322114&com...

Vill du komma ner lite i pengar så kör vidare på FD dem är inte sämre än Corsair http://www.inet.se/produkt/6300081/fractal-design-120mm-silen... 120mm och http://www.inet.se/produkt/6300082/fractal-design-140mm-silen... 140mm. Visst finns det bättre fläktar men ligger väldigt bra till i den prisklassen. Skall du nämnvärt bättre fläktar så får du börja kolla på dem runt över 160kr så som de finare från Noctua, Enermax, Alpenföhn, Apache, etc.

Eddit// Blir du inte helt smart på hur du skall göra för att installera cpu kylaren så skicka ett PM det är jätte enkelt om man bara tar det i rätt steg

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jag skulle skitit i fläktarna som följde med och bara köra likadana fläktar överallt.

2 120mm fram, en 140mm botten och en 140mm på sidan. 2 140mm i toppen och 1 140mm i baken. Du får du positivt lufttryck men inte sjukt högt och allt passar som det ska. Kör på tysta fläktar överallt om du inte ska ha fläktkontroller, extra viktigt att ha tyst fläkt på sidan eftersom att den kommer låta mycket mer än de andra.

Skrivet av Chabean:

Alright

1.
Specs
MK MSI Z77A-GD55 Z77
HD1TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST1000DM003
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE INET BYGG
Kab Fractal Design Define R3/TITANIUM/NO-PSU USB 3.
Nätagg OCZ ModXStream PRO 700W
Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB
Microsoft Windows 7 Home Premium Svensk (64-bit)

Har inte köpt till någon cpu kylare eller något annat än det som står.

2.
Tanken är att helt enkelt sänka temperaturen i datorn, ett till "Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB" är på ingång och med tanke på att mitt nuvarande gått upp i 70C vid press tänkte jag att lite kylning är knappast fel. Jag överklockar inte. Föredrar ett tyst chassi - eller så som det är nu, ett till Grafikkort och 2 eventuellt 3 fläktar till borde väl inte öka på ljudnivån avsevärt? Läste också om över/under tryck, vet inte hur viktigt det är, om 3 in och 2 ut skulle orsaka problem...?

3.
Har inte tänkt skaffa en fläktkontroll, om jag skulle vilja kontrollera fläktarna skulle jag använda någon mjukvara i form av Speedfan - vet inte om det är särskilt nödvändigt - Corsairs AF140 ska fungera finfint - tysta men flytta en del luft - utan att behöva kontrolleras.

Hoppas jag kan få ett "vettigt svar" utifrån det jag skrivit!

2. det är bara bra att du har mer insug än utblås (men man får tänka på hur mycket varje fläkt flyttar också), då slipper du ett dammfyllt chassi.

3. Du kommer inte kunna kontrollera alla fläktar med speedfan.

Förhoppningsvis behöver du inte fläktkontroll eftersom att fläktarna ska vara hyfsat tysta. Dock så är ju 24 DB rätt jävla mycket, och med många fläktar också. Tycker också att fractal design-fläktarna låter rätt mycket på full rpm.

Jag skulle struntat i antec kühler, bajs och jag vet 2 st med såna som det läckt för och pajjat skit i datorn.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

Jag skulle skitit i fläktarna som följde med och bara köra likadana fläktar överallt......

Nu tror jag du snubblade lite när du tänkte här

"skulle skita i fläktarna som följde med och köra lika dana överallt"

Varför? De som följer med R3 är helt ok inte fantastiska men du kommer behöva lägga i alla fall runt 200kr extra på ett par likvärdiga.

"120mm fram, en 140mm botten och en 140mm på sidan. 2 140mm i toppen och 1 140mm i baken. Du får du positivt lufttryck men inte sjukt högt och allt passar som det ska. "

Menar du på fullaste allvar att han skall ha alla dessa som inblås för att skapa ett så högt övertryck som möjligt? Det är riktigt att ett litet övertryck normalt är eftersträvansvärt, då det framförallt ger en bra kontrollerad luftström in på de ställen man vill och inte drar med sig onödigt damm från mesh och skarvar. Det är även därför båda mina förslag är designade med just ett litet övertryck.

Att inte leda iväg varmluften via någon fläkt alls i ett R3 med alla fläktplaster använda, är nog en av de sämsta idéerna på länge. Dels kommer det bli väldigt varmt och dels bidra till väldigt mycket extra oväsen. Alla fläktar som blåser mot varandra ger liksom inget direkt flöde och luften kan enbart komma ut genom mesh och skarvar.

"Kör på tysta fläktar överallt om du inte ska ha fläktkontroller, extra viktigt att ha tyst fläkt på sidan eftersom att den kommer låta mycket mer än de andra."

Tysta fläktar är det någon ny modell jag har missat eller? Det intressant här är ju tyst i förhållande till tillräcklig kylning och en rimlig prisbild annars skulle han kunna go all in på tex http://www.caseking.de/shop/catalog/Luefter/120mm-Luefter/Noi... det är bland de absolut tystaste 120mm fläktarna på marknaden men dem flyttar bara max 34CFM vilket kommer bli lite lite med en SLI rigg. Dem ligger också aning över vad jag tror TS tänkt sig. Räkna med runt 220-250kr för 1st ink med frakt. Bra fläk annars har kört med dem i ett htpc system.

Angående fläktkontrolern och styrning undrar jag om du kanske missade detta stycket, från mitt förra inlägg?

"Använd fläktkontrolern som du fick med lådan för att styra.... fläktarna i toppen och sidan på chassit (detta kan låta lite udda men det är dem du kommer vilja finjustera mest)"

Slutligen i detta stycke varför kommer fläkten på sidan låta mest? Den kommer låta exakt lika mycket som alla andra fläktar av samma modell på samma rpm. Menar du ifall man har datorn på höger sida om sig på skrivbordet eller hur tänkte du där?

"2. det är bara bra att du har mer insug än utblås (men man får tänka på hur mycket varje fläkt flyttar också), då slipper du ett dammfyllt chassi."

Jo det har vi ju redan kommit fram till

"3. Du kommer inte kunna kontrollera alla fläktar med speedfan."

Nja det beror på hur man kopplar dem men inget direkt problem om du ser lite längre upp.

"Förhoppningsvis behöver du inte fläktkontroll eftersom att fläktarna ska vara hyfsat tysta. Dock så är ju 24 DB rätt jävla mycket, och med många fläktar också. Tycker också att fractal design-fläktarna låter rätt mycket på full rpm."

Kan du utveckla vad du menade här?

"Jag skulle struntat i antec kühler, bajs och jag vet 2 st med såna som det läckt för och pajjat skit i datorn."

Ja, "bajs" vill man ju inte ha i datorn så det är kanske bäst att skita i det Nä men för att vara lite mer seriös. För det första hade TS bestämt sig för en luftkylare om du läst hans senaste post http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... För det andra så angående läckande 620 kylare så har du extrem otursförföljda eller extremt klantiga bekanta.

Det är extremt ovanligt med läckage på något av de slutna vattenkylningsystemen som säljs idag. Hade det varit vanligt förekommande hade det garanterat varit ett väldigt välkänt faktum. Det hade även varit rätt svårt att få sålt dem. Gällande just 620 så testade jag att goggla lite på det, jag kan ju ah missat något Gör man det eller läser några av alla användarrecensionerna på prisjakt med flera, så känns det rätt taget ut luften. Jag hittade igen (på en rätt snabb sökning i och för sig) som säger sig haft problem med läckage.

Så för att citera den gamla termen "Pics or didn't happen"

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

"120mm fram, en 140mm botten och en 140mm på sidan. 2 140mm i toppen och 1 140mm i baken. Du får du positivt lufttryck men inte sjukt högt och allt passar som det ska. "
[/I]
Menar du på fullaste allvar att han skall ha alla dessa som inblås för att skapa ett så högt övertryck som möjligt? Det är riktigt att ett litet övertryck normalt är eftersträvansvärt, då det framförallt ger en bra kontrollerad luftström in på de ställen man vill och inte drar med sig onödigt damm från mesh och skarvar. Det är även därför båda mina förslag är designade med just ett litet övertryck. )

Varflr i helvete tror du att jag menar att han ska ha alla som inblås? klart att han ska ha dom där bak och uppe som utblås. då blir det 3x140mm ut och 2x120mm+2x140mm in, alltså ett litet övertryck bara vilket jag sa var bra.

Sidofläkten låter mer, så är det. Jag har ett likadant och många har samma problem. Antingen är det för att fläkten sitter för nära hålen och när mycket luft ska in genom liten yta så tjuter det. En annan grej kan vara positioneringen, den sitter mycket öppnare än de andra insugen.

Angående läckage så tog jag fel, det var coolit. http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1207662-komplett...

24db är högt om alla körs på fullt hela tiden. han kommer inte kunna köra alla i speedfan oavsett hur han kopplar om han inte har ett moderkort med sinnessjukt mycket pwn-ingångar. Han kan koppla 3 till volt-kontrollen i chassit och kanske få in resten i pwn och cpu-ingångarna om han väljer pwm-fläktar.

Hur kan du inte förstå vad som menas med tysta fläktar?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

Varflr i helvete tror du att jag menar att han ska ha alla som inblås? klart att han ska ha dom där bak och uppe som utblås. då blir det 3x140mm ut och 2x120mm+2x140mm in, alltså ett litet övertryck bara vilket jag sa var bra.

Ja så som du formulerade dig var det svårt att tolka det på annat sätt, nu framgår det mer tydligt Det var ju även ungefär exakt det rådet han redan hade fått. Är det något annat i ditt inlägg som jag har missförstått?

Jag klurar dock även lite på hur du tänkt att han skall få till det med 140mm bak? Det är en rätt svår modd att göra på ett R3.

//Eddit

Det är lättare om du svara med ett nytt inlägg istället för att redigera det gamla men:

"Sidofläkten låter mer, så är det. Jag har ett likadant och många har samma problem. Antingen är det för att fläkten sitter för nära hålen och när mycket luft ska in genom liten yta så tjuter det. En annan grej kan vara positioneringen, den sitter mycket öppnare än de andra insugen."

Nej, kanske hör den mer för att den på ditt chassi och där du har datorn hör den mer men den låter garantera inte mer än någon annan av samma modell på samma rpm. Det är fysiskt omöjligt.

"Angående läckage så tog jag fel, det var coolit. http://www.sweclockers.com/forum/125...or-av-lackage/"

Du bör kanske inte vara så tvärsäker och ge andra råd utan att dubbelkolla det först. Sedan i detta fallet ett totalt onödigt råd i vilket fall då det redan står att han tänker ta en luftkylare. Men men misstag händer

"24db är högt om alla körs på fullt hela tiden. han kommer inte kunna köra alla i speedfan oavsett hur han kopplar om han inte har ett moderkort med sinnessjukt mycket pwn-ingångar. Han kan koppla 3 till volt-kontrollen i chassit och kanske få in resten i pwn och cpu-ingångarna om han väljer pwm-fläktar."

Det är ju i och förs sig en subjektiv åsikt men jo 24 db är en hel del. Jag förstår inte riktigt varför han skulle vilja köra dem fullt hela tiden? När han drar på ordentligt kommer det troligtvis vara andra komponenter som låter mer än chassi fläktarna även om han har dem på fult iofs.

"Hur kan du inte förstå vad som menas med tysta fläktar?"

Ja det är ungefär som att säga hur långt är ett snöre. Vissa tycker att tyst är när det inte går att höra på 1-2 meters håll, vissa tycker att det är tillräckligt tyst om det inte hörs genom väggen till nästa rum. Återigen en rätt subjektiv åsikt. Utan något exempel på vad du anser vara en tyst fläkt är den rätt poänglös.

Du säger tex att FD fläktarna inte duger. Då är det ju lämpligt att du kommer med ett förslag på ett par "tysta" att ersätta dem med, tycker jag Jag säger däremot att FD fläktar duger då dem har ett bra pris/prestanda förhållande och det verka som TS vill hålla ner kostnaderna. De Corsair fläktarna han hade tänkt köpa är tex inte tystare. FD fläktarna levereras dessutom med ett motstånd som gör att du kan sänka ljudet ännu mer men på bekostad av luftflödet naturligtvis.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Ja så som du formulerade dig var det svårt att tolka det på annat sätt, nu framgår det mer tydligt Det var ju även ungefär exakt det rådet han redan hade fått. Är det något annat i ditt inlägg som jag har missförstått?

Jag klurar dock även lite på hur du tänkt att han skall få till det med 140mm bak? Det är en rätt svår modd att göra på ett R3.

Finns det inte 140mm-fästen där bak? Äh, skit i det då. Antog bara att det fanns. har haft mina stora fläktar där(160x140mm) som dock har 120mm fästen

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Jag skulle råda dig att inte ha något insug i botten. Av naturliga själ innebär det onödigt stort intag av damm, i alla fall enligt min personliga åsikt. Själv har jag 2 stycken 120 mm-insug i fronten, 2 stycken 140 mm-utblås i toppen och ett 120 mm-utblås längst bak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

Finns det inte 140mm-fästen där bak? Äh, skit i det då. Antog bara att det fanns. har haft mina stora fläktar där(160x140mm) som dock har 120mm fästen

Jo om du läser min eddit som svar på din eddit ovan Så verkar det vara lite av ett återkommande tema. Om du vill ge råd så tycker jag det är bra om du dubblekollar det du kanske är lite osäker på först, så slipper vi förvirra TS i onödan

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

"Sidofläkten låter mer, så är det. Jag har ett likadant och många har samma problem. Antingen är det för att fläkten sitter för nära hålen och när mycket luft ska in genom liten yta så tjuter det. En annan grej kan vara positioneringen, den sitter mycket öppnare än de andra insugen."

Nej, kanske hör den mer för att den på ditt chassi och där du har datorn hör den mer men den låter garantera inte mer än någon annan av samma modell på samma rpm. Det är fysiskt omöjligt.

Du vet inte vad du pratar om. Dessutom så skrev jag ju att den sitter positionerat så att den hörs mycket tydligare. Frontinsugen sitter bakom 2 dörrar och massa dämpning. Men även utan detta så är jag säker på att den som sitter på sidopanelen låter värre än om jag skulle hålla en likadan fläkt i luften och montera av sidopanelen och hålla den bredvid och jämföra.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag skulle råda dig att inte ha något insug i botten. Av naturliga själ innebär det onödigt stort intag av damm, i alla fall enligt min personliga åsikt. Själv har jag 2 stycken 120 mm-insug i fronten, 2 stycken 140 mm-utblås i toppen och ett 120 mm-utblås längst bak.

Så länge man har dammskydd i botten är det väl inte så farligt? Har haft min dator på 24/7 sen jag satte i nya fläktar (varav en i botten) i ungefär två månader och jag ser fortfarande knappt en tillstymmelse till damm någonstans inuti chassit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

Du vet inte vad du pratar om. Dessutom så skrev jag ju att den sitter positionerat så att den hörs mycket tydligare. Frontinsugen sitter bakom 2 dörrar och massa dämpning. Men även utan detta så är jag säker på att den som sitter på sidopanelen låter värre än om jag skulle hålla en likadan fläkt i luften och montera av sidopanelen och hålla den bredvid och jämföra.

En fläkt som låter 20db låter 20db den låter inte mer eller mindre beroende på vart den sitter. Du kanske hör den mer för att du har din dator placerad på ett visst sätt eller har vissa förutsättningar i just ditt chassi. Att däremot påstå att fläktar monterade på sidan i sig låter mer är helt enkelt fel. Förstår du inte hur jag menar så försök att verkligen i lugn och ro analysera vad jag egentligen skriver

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Så länge man har dammskydd i botten är det väl inte så farligt? Har haft min dator på 24/7 sen jag satte i nya fläktar (varav en i botten) i ungefär två månader och jag ser fortfarande knappt en tillstymmelse till damm någonstans inuti chassit.

Fläktfilter gör bara att det tar lite längre tid innan datorn blir relativt fylld med damm. Jag har fläktfilter framför båda mina intagsfläktar, som är i fronten, men ändå hittar sig en ganska stor mängd damm in i datorn. Jag kör förvisso mina fläktar på hög styrka 24/7, pga. att jag behöver kylningen då jag kör folding@home dygnet runt, men det bevisar bara att fläktfiltren endast filtrerar bort det absolut värsta dammet.