Permalänk
Medlem

Köpa NAS Synology

Hej!

Nu ska det inhandlas NAS. Läst en hel del och tagit reda på det mesta jag anser mig behöva veta.
Några saker dock som jag hoppas få svar på här

Några förtydlingar först bara: (huvudsaklig användning)
1. Avsikt med min NAS är att köra RAID1 (backup av film, musik och foto) Tänker köpa 2 x 3TB WB RED.
2. Via min androidmobil kunna starta nedladdningar (bittorrent)
3. Se film via NAS till min Boxee.

Valet står mellan Synologys DS213 eller DS212J, jag vet skillnaden i dessa avseende ram-minne och processor. Frågan är om jag rent kraftmässigt behöver en större modell än DS212J för att täcka upp det jag har som huvudsaklig användning?

Kan jag i NAS:en lägga in "egna" torrent sidor för att nyttja de alternativ för nedladdning som finns på dessa sidor?

OM jag till en början bara köper 1 x 3 TB WB RED och senare när jag köper en till och vill nyttja RAID 1, kan jag göra det med någon av dessa två modeller utan att behöva formatera om, flytta över filer till annat ställe o sen lägga tillbaka? Om detta går vad gör jag för inställning på första disken då? Kan väl inte köra RAID 1 med bara en hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henbjo:

Hej!

Nu ska det inhandlas NAS. Läst en hel del och tagit reda på det mesta jag anser mig behöva veta.
Några saker dock som jag hoppas få svar på här

Några förtydlingar först bara: (huvudsaklig användning)
1. Avsikt med min NAS är att köra RAID1 (backup av film, musik och foto) Tänker köpa 2 x 3TB WB RED.
2. Via min androidmobil kunna starta nedladdningar (bittorrent)
3. Se film via NAS till min Boxee.

Valet står mellan Synologys DS213 eller DS212J, jag vet skillnaden i dessa avseende ram-minne och processor. Frågan är om jag rent kraftmässigt behöver en större modell än DS212J för att täcka upp det jag har som huvudsaklig användning?

Kan jag i NAS:en lägga in "egna" torrent sidor för att nyttja de alternativ för nedladdning som finns på dessa sidor?

OM jag till en början bara köper 1 x 3 TB WB RED och senare när jag köper en till och vill nyttja RAID 1, kan jag göra det med någon av dessa två modeller utan att behöva formatera om, flytta över filer till annat ställe o sen lägga tillbaka? Om detta går vad gör jag för inställning på första disken då? Kan väl inte köra RAID 1 med bara en hårddisk?

Skulle rekommendera DS213j

Permalänk
Medlem
Skrivet av henbjo:

Hej!

Nu ska det inhandlas NAS. Läst en hel del och tagit reda på det mesta jag anser mig behöva veta.
Några saker dock som jag hoppas få svar på här

Några förtydlingar först bara: (huvudsaklig användning)
1. Avsikt med min NAS är att köra RAID1 (backup av film, musik och foto) Tänker köpa 2 x 3TB WB RED.
2. Via min androidmobil kunna starta nedladdningar (bittorrent)
3. Se film via NAS till min Boxee.

Valet står mellan Synologys DS213 eller DS212J, jag vet skillnaden i dessa avseende ram-minne och processor. Frågan är om jag rent kraftmässigt behöver en större modell än DS212J för att täcka upp det jag har som huvudsaklig användning?

Ska du se film och sånt så lär det ju definitivt kräva mera CPU. Sen är det aldrig fel att ha så mycket kraft i burken redan från början. DS213j hade jag rekommenderat

Citat:

Kan jag i NAS:en lägga in "egna" torrent sidor för att nyttja de alternativ för nedladdning som finns på dessa sidor?

Hm, nu vet jag inte riktigt hur du menar nu, men du kan installera Transmission som ett tredjepartspaket på Synologyn, sen är det bara att tanka på.

Citat:

OM jag till en början bara köper 1 x 3 TB WB RED och senare när jag köper en till och vill nyttja RAID 1, kan jag göra det med någon av dessa två modeller utan att behöva formatera om, flytta över filer till annat ställe o sen lägga tillbaka? Om detta går vad gör jag för inställning på första disken då? Kan väl inte köra RAID 1 med bara en hårddisk?

Absolut, stoppa i första disken, börja köra, sen när du stoppar i disk 2 så har Synology en tutorial du kan följa för hur du speglar den första disken.

Synologyn kör på en "standard" Linux, så det finns många tredjepartspaket och moddar tillgängliga. Ta en titt i det officiella Synology-forumet.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du tänker spela upp filer direkt från NAS'en i din Boxee så funkar det bra oavsett modell på NAS'en. Om du däremot har tänkt streama på riktigt så skulle jag säga att det krävs mer CPU än J-modellerna har. De andra sakerna ska inte vara några problem. Det finns en bittorrent klient till NAS'en, dock vet jag inte om den går att styra på något bra sätt från en Android telefon.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henbjo:

Hej!

Nu ska det inhandlas NAS. Läst en hel del och tagit reda på det mesta jag anser mig behöva veta.
Några saker dock som jag hoppas få svar på här

Några förtydlingar först bara: (huvudsaklig användning)
1. Avsikt med min NAS är att köra RAID1 (backup av film, musik och foto) Tänker köpa 2 x 3TB WB RED.
2. Via min androidmobil kunna starta nedladdningar (bittorrent)
3. Se film via NAS till min Boxee.

Valet står mellan Synologys DS213 eller DS212J, jag vet skillnaden i dessa avseende ram-minne och processor. Frågan är om jag rent kraftmässigt behöver en större modell än DS212J för att täcka upp det jag har som huvudsaklig användning?

Kan jag i NAS:en lägga in "egna" torrent sidor för att nyttja de alternativ för nedladdning som finns på dessa sidor?

OM jag till en början bara köper 1 x 3 TB WB RED och senare när jag köper en till och vill nyttja RAID 1, kan jag göra det med någon av dessa två modeller utan att behöva formatera om, flytta över filer till annat ställe o sen lägga tillbaka? Om detta går vad gör jag för inställning på första disken då? Kan väl inte köra RAID 1 med bara en hårddisk?

Jag har exakt den setupen du tänker köra eller vill köra ( har en NAS DS212j + boxee) du behöver inga mer kraft eller liknande, för denna Nasen klarar av hantera torrent + att streama filmer till boxee i 1080p kvale. Så du behöver inte kraftigare för din behov. Via min iPhone jag har ingen andriod, så kan jag ladda hem filmer osv. Det finns 2 program för torrent en inbyggd som heter Downloadstation (där du kan ställa in vilka torrentrackers den ska söka ifrån), och en som du kan ladda ner i NAS:en iTransmission som är en annan bättre och snabbare.

UI (UserInterface) är underbar på nasen väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Ska du se film och sånt så lär det ju definitivt kräva mera CPU. Sen är det aldrig fel att ha så mycket kraft i burken redan från början. DS213j hade jag rekommenderat

Hm, nu vet jag inte riktigt hur du menar nu, men du kan installera Transmission som ett tredjepartspaket på Synologyn, sen är det bara att tanka på.

Absolut, stoppa i första disken, börja köra, sen när du stoppar i disk 2 så har Synology en tutorial du kan följa för hur du speglar den första disken.

Synologyn kör på en "standard" Linux, så det finns många tredjepartspaket och moddar tillgängliga. Ta en titt i det officiella Synology-forumet.

Ja det lutar mer och mer åt DJ213J

Kanon! då funkar det som jag tänkt att först inhandla EN hårddisk för att sedan fylla på med ytterligare en. Egentligen bara en ekonomisk fråga.

Jag har några torrentsidor där jag är medlem, dvs det krävs användarnamn och lösenord... egentligen det jag vill ha svar på om jag kan lägga till dessa sidor och logga in och ladda ner utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Jag har exakt den setupen du tänker köra eller vill köra ( har en NAS DS212j + boxee) du behöver inga mer kraft eller liknande, för denna Nasen klarar av hantera torrent + att streama filmer till boxee i 1080p kvale. Så du behöver inte kraftigare för din behov. Via min iPhone jag har ingen andriod, så kan jag ladda hem filmer osv. Det finns 2 program för torrent en inbyggd som heter Downloadstation (där du kan ställa in vilka torrentrackers den ska söka ifrån), och en som du kan ladda ner i NAS:en iTransmission som är en annan bättre och snabbare.

UI (UserInterface) är underbar på nasen väldigt enkelt.

Låter riktigt bra !
Tror nog jag kommer att köra närverkskabel mellan alla mina enheter bara för att helt säkra upp funktionen. Har kört trådlöst till en DB800 tidigare men det jävlades en hel del och då drog jag kabel (dolt) över hela kåken

Permalänk
Medlem

min 211j har tuffat på med dom uppgifterna utan bekymmer i en bit över två år

Permalänk
Medlem

Jag tankar med Synologys egna torrent klient (styr med syndroid-appen) och spelar 1080p via RJ-45 utan problem på min WD HD TV.

Fullkommligt älskar min DS110j tror det är en av mina 10 bästa köp någonsin.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag vill höja ett litet varningens finger angående torrents, för ifall du har många inkommande connections så kan CPU bli en begränsande faktor för UL/DL hastighet (i mitt fall 100/100).
Det samma gäller vid överföring internt, där cpu gärna sticker upp mot 100%.
Mitt råd är att köra på DS213 för den lite snabbare CPUn och aningens mer minne.

Edit:
såg att du frågade något om att utnytta dina torrentsidors nedladdningsmöjligheter, den medföljande klienten Downloadstation (?) fick jag aldrig RSS download att lira som skulle så nu kör jag istället Transmission tillsammans med flexget.
Nackdelen med att köra med tredjepart är att vid uppgradering så kan alla inställningar försvinna, samt att ev wikis inte alltid stämmer överens med nyare versioner.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!
Nu inskaffat DS213J + 2 x 3TB WD Red. Riktigt nöjd än så länge, ska bara försöka fixa det här med att lägga till egna torrentsidor där jag har medlemskap... Ska testa ditt förslag T-fork Återkommer om det...
Tack igen !