Permalänk
Medlem

3770k, värmeproblem?

Hej!

Nyligen fått hem min nya dator..

Tänkte testa bf3 på ultra och kollar efter 10 min spelade temperaturer... till min förvåning står den på ~65 grader. 66-57-65-67. typ så.. går upp och ner men runt dom värdena.

Processorn jobbade runt 40-50% vad jag kunde se.

Är detta skadligt?

Borde jag byta kylare ?

Grafikkorten låg runt 60 grader så känns ju inte som att det är dom som värmer upp resten av datorn.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Behövs absolut inte. Dock kanske du ska tänka dej för ifall du vill överklocka grafikkortet, då denna kylare antagligen är för klen för allt annat än obetydlig överklockning. Kylaren du får på grafikkortet är alltid avstämd med värmeutvecklingen, och kom ihåg att du alltid har garanti ifall du inte pillat med överklockning! Brinner det upp får du ett nytt.

Temperaturer runt 65-70 grader är fullt normala vid hårt spelande. Vill du få ner temperaturen på grafikkortet kan du alltid fundera på ventilationen nära grafikkortet. Jag har tex en 120mm fläkt som blåser rakt ner på grafikkortet.

Det kan vara värt att kolla runt i programmet som hör till ditt grafikkort om du är nyfiken. Jag har AMD och kan gå in och se exakt temperatur, fläktens belastning, GPU belastning etc. Då ser man hur fläkten regleras (automatiskt) beroende på GPU:ns temperatur.

Värmeutvecklingen i datorn är en naturlig produkt av motståndet i alla elektriska ledningar (en resistor är också en typ av elledare), vilket är i princip vad din dator består av. Ditt grafikkort kan jag gissa står för 1/4-1/3 av värmeutvecklingen kanske?

Permalänk
Skrivet av dulingen:

Hej!

Nyligen fått hem min nya dator..

Tänkte testa bf3 på ultra och kollar efter 10 min spelade temperaturer... till min förvåning står den på ~65 grader. 66-57-65-67. typ så.. går upp och ner men runt dom värdena.

Processorn jobbade runt 40-50% vad jag kunde se.

Är detta skadligt?

Borde jag byta kylare ?

Grafikkorten låg runt 60 grader så känns ju inte som att det är dom som värmer upp resten av datorn.

Bli inte förvånad om din processor kan gå upp emot 90 grader. Om du nu har standardkylaren vilket jag förmodar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragster:

Behövs absolut inte. Dock kanske du ska tänka dej för ifall du vill överklocka grafikkortet, då denna kylare antagligen är för klen för allt annat än obetydlig överklockning. Kylaren du får på grafikkortet är alltid avstämd med värmeutvecklingen, och kom ihåg att du alltid har garanti ifall du inte pillat med överklockning! Brinner det upp får du ett nytt.

Temperaturer runt 65-70 grader är fullt normala vid hårt spelande. Vill du få ner temperaturen på grafikkortet kan du alltid fundera på ventilationen nära grafikkortet. Jag har tex en 120mm fläkt som blåser rakt ner på grafikkortet.

Det kan vara värt att kolla runt i programmet som hör till ditt grafikkort om du är nyfiken. Jag har AMD och kan gå in och se exakt temperatur, fläktens belastning, GPU belastning etc. Då ser man hur fläkten regleras (automatiskt) beroende på GPU:ns temperatur.

Värmeutvecklingen i datorn är en naturlig produkt av motståndet i alla elektriska ledningar (en resistor är också en typ av elledare), vilket är i princip vad din dator består av. Ditt grafikkort kan jag gissa står för 1/4-1/3 av värmeutvecklingen kanske?

Hej!
Inte för att vara elak. Du kommer med bra information... Men vad har all denna information med min processortemperatur att göra?
Jag har inga problem med att grafikkorten är för varma... jag menar... dubbla gtx 680 som ligger runt eller under 60 grader i spel är inget problem. Jag har Gigabyte-versionen med 3x fläktar.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Bli inte förvånad om din processor kan gå upp emot 90 grader. Om du nu har standardkylaren vilket jag förmodar.

90 grader på en ivy bridge låter fel enligt mina öron?

Jag har för mig att dom börjar throttla vid 60 grader? Eller har jag fel ?

Jag vill bara säkerställa att jag inte sitter och kör på temperaturer som skadar processorn.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dulingen:

90 grader på en ivy bridge låter fel enligt mina öron?

Jag har för mig att dom börjar throttla vid 60 grader? Eller har jag fel ?

Jag vill bara säkerställa att jag inte sitter och kör på temperaturer som skadar processorn.

97c throttlar dom.
Skaffa okej kylare och håll dig under 85c så är det lungt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dulingen:

90 grader på en ivy bridge låter fel enligt mina öron?

Jag har för mig att dom börjar throttla vid 60 grader? Eller har jag fel ?

Jag vill bara säkerställa att jag inte sitter och kör på temperaturer som skadar processorn.

Den börjar throttla vid 105ºC. Dock skulle jag åtminstonde se till att hålla mig under 80ºC i det tyngsta du kan slänga på den

Permalänk
Medlem

3770K är Ivy och har TJmax på 105 som Blargmode säger.

Sandy hade TJmax på 95 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Hej!

Nyligen fått hem min nya dator..

Tänkte testa bf3 på ultra och kollar efter 10 min spelade temperaturer... till min förvåning står den på ~65 grader. 66-57-65-67. typ så.. går upp och ner men runt dom värdena.

Processorn jobbade runt 40-50% vad jag kunde se.

Är detta skadligt?

Borde jag byta kylare ?

Grafikkorten låg runt 60 grader så känns ju inte som att det är dom som värmer upp resten av datorn.

Ne de är okey temp för en stock kylare , men hade skaffat en lite bätre eftermarknads kylare som Phantek,nocuta, schyte eller zalman dom är bra och väldigt prisvärdiga.
Som vissa andra säger så är det inga problem med tempsen, det är sandybridge som har mycket lägre throt men imed du har en fin IVY så behöver du ej oroa dig så mycket om du inte vill börja med OC vilket jag tycker du bör skaffa en ny kylare så klart
Men en kylare från dom märkena jag sa är prisvärda och en hel del som är under 500kr som är bra från dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

97c throttlar dom.
Skaffa okej kylare och håll dig under 85c så är det lungt.

Skrivet av Blargmode:

Den börjar throttla vid 105ºC. Dock skulle jag åtminstonde se till att hålla mig under 80ºC i det tyngsta du kan slänga på den

Skrivet av Ernesto:

3770K är Ivy och har TJmax på 105 som Blargmode säger.

Sandy hade TJmax på 95 grader

Skrivet av AndyB91:

Ne de är okey temp för en stock kylare , men hade skaffat en lite bätre eftermarknads kylare som Phantek,nocuta, schyte eller zalman dom är bra och väldigt prisvärdiga.
Som vissa andra säger så är det inga problem med tempsen, det är sandybridge som har mycket lägre throt men imed du har en fin IVY så behöver du ej oroa dig så mycket om du inte vill börja med OC vilket jag tycker du bör skaffa en ny kylare så klart
Men en kylare från dom märkena jag sa är prisvärda och en hel del som är under 500kr som är bra från dom

Okej!

Tack för hjälpen.

När jag väl får för mig att byta... vad tror ni om att byta slang och tillsätta reservoar och ny vätska i min gamla H50 ?

Har nämnligen kört full vattenkylning innan så har lite grejor liggandes.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Kollat kylpastan? Byt den till tex artic silver om det är original!

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel ska man inte byta ut pastan på Corsair H-kylarna? Jag kan minnas fel, men jag tror det var en tråd om en kille som bytte och det blev sämre - Visst, efter processorbyte eller re-seating kanske man måste byta antar jag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dulingen:

Okej!

Tack för hjälpen.

När jag väl får för mig att byta... vad tror ni om att byta slang och tillsätta reservoar och ny vätska i min gamla H50 ?

Har nämnligen kört full vattenkylning innan så har lite grejor liggandes.

Har du en lite större radiator liggandes så why not, i värsta fall blir det sämre kylförmåga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om jag inte minns fel ska man inte byta ut pastan på Corsair H-kylarna? Jag kan minnas fel, men jag tror det var en tråd om en kille som bytte och det blev sämre - Visst, efter processorbyte eller re-seating kanske man måste byta antar jag.

Jo man ska alltid byta kylpasta om man bara lyfter på kylaren eller ska bara byta.
Corsairs kylpasta som kommer till är inte optimal alls då man ska antingen skaffa Artic silver 5 eller MX 4 , 5an är lite mera flytande och MX4 är tjockare vilket är redigt bra till vatten kylning och vanlig kylning.
Dock gillar jag mer Silver 5 till vanlig torn kylare och mx 4 till vatten kylning.
När man ska byta kylpasta ska man alltid rengöra kylaren och cpun med en hög alcho dryck och sedan applicera pastan med antingen x metoden eller ärt metoden.
sedan ska man alltid spänna kylaren rätt med. Gör man fel på när man spänner kylaren eller får för mycket eller för lite så får man dåliga temps.
Har råkat göra alla fel man kan göra när man bytat pasta , men när jag läste lite mera inom området lärde jag mina knep, vilket jag har skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Hej!

Nyligen fått hem min nya dator..

Tänkte testa bf3 på ultra och kollar efter 10 min spelade temperaturer... till min förvåning står den på ~65 grader. 66-57-65-67. typ så.. går upp och ner men runt dom värdena.

Processorn jobbade runt 40-50% vad jag kunde se.

Är detta skadligt?

Borde jag byta kylare ?

Grafikkorten låg runt 60 grader så känns ju inte som att det är dom som värmer upp resten av datorn.

Inget att oroa sig för. Min låg på 82 grader med stockkylaren i BF3. Nu ligger den på max 60 grader med en annan kylare. Så nej, kör du på stockkylaren så är det normala temps.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Jo man ska alltid byta kylpasta om man bara lyfter på kylaren eller ska bara byta.
Corsairs kylpasta som kommer till är inte optimal alls då man ska antingen skaffa Artic silver 5 eller MX 4 , 5an är lite mera flytande och MX4 är tjockare vilket är redigt bra till vatten kylning och vanlig kylning.
Dock gillar jag mer Silver 5 till vanlig torn kylare och mx 4 till vatten kylning.
När man ska byta kylpasta ska man alltid rengöra kylaren och cpun med en hög alcho dryck och sedan applicera pastan med antingen x metoden eller ärt metoden.
sedan ska man alltid spänna kylaren rätt med. Gör man fel på när man spänner kylaren eller får för mycket eller för lite så får man dåliga temps.
Har råkat göra alla fel man kan göra när man bytat pasta , men när jag läste lite mera inom området lärde jag mina knep, vilket jag har skrivit.

Är du helt säker? Om jag inte minns fel har man postat tester där man bytte ut H80's kylpasta och fick sämre värden - Sen är väl Arctic Silver inte precis den bästa pastan längre, eller?

Jag håller med om att man torde ju behöva byta pasta om man kört processorn så att pastan har härdat, jag bara funderade på just H-serien om hur det egentligen var, just eftersom jag läst nåt (här på Sweclockers faktiskt) om att orginalet faktiskt var bättre - Kanske för att den är lite tjockare och fästet inte drar så hårt? Vad vet jag - Men absolut, klart han ska sätta på ny pasta om han kört med grejerna, det verkar ju vettigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Är du helt säker? Om jag inte minns fel har man postat tester där man bytte ut H80's kylpasta och fick sämre värden - Sen är väl Arctic Silver inte precis den bästa pastan längre, eller?

Jag håller med om att man torde ju behöva byta pasta om man kört processorn så att pastan har härdat, jag bara funderade på just H-serien om hur det egentligen var, just eftersom jag läst nåt (här på Sweclockers faktiskt) om att orginalet faktiskt var bättre - Kanske för att den är lite tjockare och fästet inte drar så hårt? Vad vet jag - Men absolut, klart han ska sätta på ny pasta om han kört med grejerna, det verkar ju vettigast.

Sitter på en H80 och kör med Artic MX 4 finns ingen bätre pasta än MX 4 till vatten kylning atm.
Och nej H seriens kylpasta som kommer med är inte så bra alls, alltid varit att man ska byta för man får bätre temps med MX4.
Den som byte kylpasta på sin H80 och fick sämre värden har gjort nått fel när han eller hon spände H80 eller en annan H kylare , när man späner fast den har dom spänt ojämt vilket ger ojämn kylpasta på cpun och väldigt dåliga temps, samma sak med antingen för mycket pasta eller för lite.
Sen har rengörning en rätt stor skillnad på h ytan och cpu ytan.
MX-4 är extremt trögflytande och extremt bra till Slutna vattenkylning samt annan vanlig vattenkylning , jag använder själv av MX-4 och alla mina andra kompisar med vatten kylning kör det och dom får extremt fina temps med det emot H seriens egna dit laggda pasta.

Permalänk
Medlem

Även jag kör mx 4 på min H100i och med dem temperaturerna jag ligger på vid load @ 4Ghz är inget som jag bekymrar mig för alls.
Tycker faktiskt TS ska skaffa en annan kylare till sin prolle. Själv blir jag nojjig om min prolle går över 75~.. Men det är ju jag;)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk

Temperaturen på processorn behöver du inte oroa dig för. Dock lär du få en tystare dator med en annan kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Även jag kör mx 4 på min H100i och med dem temperaturerna jag ligger på vid load @ 4Ghz är inget som jag bekymrar mig för alls.
Tycker faktiskt TS ska skaffa en annan kylare till sin prolle. Själv blir jag nojjig om min prolle går över 75~.. Men det är ju jag;)

Har du dom fläktarna som följde med ?
Då de finns lite bätre fläktar med

Permalänk
Medlem

Nej jag har enbart Noctua fläktar i min.

Skrivet av AndyB91:

Har du dom fläktarna som följde med ?
Då de finns lite bätre fläktar med

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Nej jag har enbart Noctua fläktar i min.

Ahh redigt gött du kör själv Schyte här men ska dock fixa Swiftech H220

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Sitter på en H80 och kör med Artic MX 4 finns ingen bätre pasta än MX 4 till vatten kylning atm.
Och nej H seriens kylpasta som kommer med är inte så bra alls, alltid varit att man ska byta för man får bätre temps med MX4.
Den som byte kylpasta på sin H80 och fick sämre värden har gjort nått fel när han eller hon spände H80 eller en annan H kylare , när man späner fast den har dom spänt ojämt vilket ger ojämn kylpasta på cpun och väldigt dåliga temps, samma sak med antingen för mycket pasta eller för lite.
Sen har rengörning en rätt stor skillnad på h ytan och cpu ytan.
MX-4 är extremt trögflytande och extremt bra till Slutna vattenkylning samt annan vanlig vattenkylning , jag använder själv av MX-4 och alla mina andra kompisar med vatten kylning kör det och dom får extremt fina temps med det emot H seriens egna dit laggda pasta.

Jodå det många pastor som är bättre för vattenkylning, beror på hur mycket man vill betala bara.

Något av det bästa du kan köpa är IC Diamond 7 Carat, sen finns COOLLABORATORY Liquid Ultra som dessutom går att få tag på i Sverige.

MX4 och AS5 är väldigt gamla nu för tiden.

Kylpastan på corsairs senare Hxxxi slutna vattenkylningssystem är av ganska hög kvalité så det går lika bra att köra med den som sitter där då det inte skiljer många grader mellan dem.

Permalänk

Vi tar det igen

Du behöver byta kylare om du ska överklocka. Du kan byta kylare om du vill få ner ljudnivån.

Folk som säger att du ska lägga 500 kr på en kylare du inte behöver ska du inte lyssna på. Dina temps är bra och är helt normala för standardkylaren du får med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vi tar det igen

Du behöver byta kylare om du ska överklocka. Du kan byta kylare om du vill få ner ljudnivån.

Folk som säger att du ska lägga 500 kr på en kylare du inte behöver ska du inte lyssna på. Dina temps är bra och är helt normala för standardkylaren du får med.

Skickades från m.sweclockers.com

Enda anledningen att skaffa annan kylare om man inte klockar är för att sänka ljudnivån

Finns många billigare tornkylare som är riktigt tysta och bra för det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vi tar det igen

Du behöver byta kylare om du ska överklocka. Du kan byta kylare om du vill få ner ljudnivån.

Folk som säger att du ska lägga 500 kr på en kylare du inte behöver ska du inte lyssna på. Dina temps är bra och är helt normala för standardkylaren du får med.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av wRRM:

Jodå det många pastor som är bättre för vattenkylning, beror på hur mycket man vill betala bara.

Något av det bästa du kan köpa är IC Diamond 7 Carat, sen finns COOLLABORATORY Liquid Ultra som dessutom går att få tag på i Sverige.

MX4 och AS5 är väldigt gamla nu för tiden.

Kylpastan på corsairs senare Hxxxi slutna vattenkylningssystem är av ganska hög kvalité så det går lika bra att köra med den som sitter där då det inte skiljer många grader mellan dem.

Skrivet av AndyB91:

Ahh redigt gött du kör själv Schyte här men ska dock fixa Swiftech H220

Skrivet av Intel3770:

Nej jag har enbart Noctua fläktar i min.

Skrivet av AndyB91:

Har du dom fläktarna som följde med ?
Då de finns lite bätre fläktar med

Skrivet av Ralleballe:

Temperaturen på processorn behöver du inte oroa dig för. Dock lär du få en tystare dator med en annan kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Intel3770:

Även jag kör mx 4 på min H100i och med dem temperaturerna jag ligger på vid load @ 4Ghz är inget som jag bekymrar mig för alls.
Tycker faktiskt TS ska skaffa en annan kylare till sin prolle. Själv blir jag nojjig om min prolle går över 75~.. Men det är ju jag;)

Skrivet av AndyB91:

Sitter på en H80 och kör med Artic MX 4 finns ingen bätre pasta än MX 4 till vatten kylning atm.
Och nej H seriens kylpasta som kommer med är inte så bra alls, alltid varit att man ska byta för man får bätre temps med MX4.
Den som byte kylpasta på sin H80 och fick sämre värden har gjort nått fel när han eller hon spände H80 eller en annan H kylare , när man späner fast den har dom spänt ojämt vilket ger ojämn kylpasta på cpun och väldigt dåliga temps, samma sak med antingen för mycket pasta eller för lite.
Sen har rengörning en rätt stor skillnad på h ytan och cpu ytan.
MX-4 är extremt trögflytande och extremt bra till Slutna vattenkylning samt annan vanlig vattenkylning , jag använder själv av MX-4 och alla mina andra kompisar med vatten kylning kör det och dom får extremt fina temps med det emot H seriens egna dit laggda pasta.

Skrivet av Ernesto:

Är du helt säker? Om jag inte minns fel har man postat tester där man bytte ut H80's kylpasta och fick sämre värden - Sen är väl Arctic Silver inte precis den bästa pastan längre, eller?

Jag håller med om att man torde ju behöva byta pasta om man kört processorn så att pastan har härdat, jag bara funderade på just H-serien om hur det egentligen var, just eftersom jag läst nåt (här på Sweclockers faktiskt) om att orginalet faktiskt var bättre - Kanske för att den är lite tjockare och fästet inte drar så hårt? Vad vet jag - Men absolut, klart han ska sätta på ny pasta om han kört med grejerna, det verkar ju vettigast.

Skrivet av Lspn:

Inget att oroa sig för. Min låg på 82 grader med stockkylaren i BF3. Nu ligger den på max 60 grader med en annan kylare. Så nej, kör du på stockkylaren så är det normala temps.

Skrivet av AndyB91:

Jo man ska alltid byta kylpasta om man bara lyfter på kylaren eller ska bara byta.
Corsairs kylpasta som kommer till är inte optimal alls då man ska antingen skaffa Artic silver 5 eller MX 4 , 5an är lite mera flytande och MX4 är tjockare vilket är redigt bra till vatten kylning och vanlig kylning.
Dock gillar jag mer Silver 5 till vanlig torn kylare och mx 4 till vatten kylning.
När man ska byta kylpasta ska man alltid rengöra kylaren och cpun med en hög alcho dryck och sedan applicera pastan med antingen x metoden eller ärt metoden.
sedan ska man alltid spänna kylaren rätt med. Gör man fel på när man spänner kylaren eller får för mycket eller för lite så får man dåliga temps.
Har råkat göra alla fel man kan göra när man bytat pasta , men när jag läste lite mera inom området lärde jag mina knep, vilket jag har skrivit.

Skrivet av Blargmode:

Har du en lite större radiator liggandes så why not, i värsta fall blir det sämre kylförmåga

Skrivet av Ernesto:

Om jag inte minns fel ska man inte byta ut pastan på Corsair H-kylarna? Jag kan minnas fel, men jag tror det var en tråd om en kille som bytte och det blev sämre - Visst, efter processorbyte eller re-seating kanske man måste byta antar jag.

Skrivet av TECH:

Kollat kylpastan? Byt den till tex artic silver om det är original!

Vissa här läser inte allt och det blir sidospår. Jag har fått svar på min fråga så detta kan stängas!

Vill bara klargöra att jag får 65 grader när jag spelar med stockkylare. Den var förmonterad då jag köpte datorn komplett. Det är säkert original-kylpastan men då ni säger att detta är ok temps så kommer jag inte göra något åt det. Om det mot förmodan skulle bli värre så har jag min H50 som backup och den har jag bytt kylpasta på massor med gånger så vet inte vad ni snackar om när ni säger att man inte får byta pastan.

Tack för tipsen angående att byta radiator då jag har en hel del liggandes. Tänkte bara inte att H50-pumpen skulle orka dra runt vätskan.

Tack för mig

//robin

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Ahh redigt gött du kör själv Schyte här men ska dock fixa Swiftech H220

Den såg ju jävligt nice ut
Återkom gärna med siffror till mig hur den presterar när allt är klart

Fick idag även hjälp av användaren: wRRM med att klocka upp min prolle till 4,5 Ghz.
Mina temps ligger max på 76º på en kärna så jag är klart nöjd med min H100i och mina fläktar
Visserligen är fläktarna fula som stryk men dem trycker bra med luft.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Ivybridge som generar en väldig massa värme, stockkylningen är lite klen skulle jag vilja säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

97c throttlar dom.
Skaffa okej kylare och håll dig under 85c så är det lungt.

--Lånar tråden lite--

äntligen hittade jag en relevant post med tvelander. Skulle du acceptera en OC där CPU'n går upp på typ 85C på skapligt låg volt under prime95 som en 24/7-klock?

Min 3770k kommer upp i 85C prime95 på stockhastigheter, men ska prova att undervolta den lite så borde jag kunna klocka lite innan jag delidar..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional