Tips på hur man gör datorn snabbare!

Permalänk
Medlem

Tips på hur man gör datorn snabbare!

Tjenare!
Tänkte skapa en tråd med massor av tips på hur man gör datorn snabbare. Skriv gärna lite tips om ni kan några
Här har jag några:
Öka prestandan: Sök på energialternativ i kontrollpanelen och välj hög prestanda.
Ta bort onödiga ikoner på skrivbordet (gör bara starten snabbare)
Göra så att onödiga autostart program inte startar automatiskt: under system och säkerhet i kontrollpanelen så hittar du hitta och åtgärda problem. Tryck på det. Tryck sedan på sök efter prestandaproblem under system och säkerhet.

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem

Defragmentera dina hårddiskar, förutsatt att de är mekaniska såklart!

Kanske det bästa tipset av dem alla? - Överklocka din dator

Permalänk
Medlem

Jogga med din dator dagligen så att den får bättre uthållighet när du gör resursintensiva saker.

Formatera årligen, eller undvik helt enkelt att installera en massa skit, som t.ex. att ha 20 olika toolbars i sin webbläsare.
Håll mängden plugins i webbläsaren väldigt liten, det drar en hel del RAM.
Inaktivera windowsfunktioner som t.ex. Aero och alla animationer när du öppnar/stänger fönster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adaq:

Om man har två virusskyd så finns det en stor risk att de krockar!

Skickades från m.sweclockers.com

Var detta det enda du reagerade på utav det han sade? Hahaha:D

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Snabbguide i tre steg:

1. Installera inte mer program än vad du behöver/använder.
2. Installera inte massa "skit".
3. Installera inte mer "skit".

Eventuellt avinstallera sådant du inte använder.

Personligen är en dator med massa "skit" det vanligaste problemet till "slöa" och "långsamma" datorer. Att vara kritisk till vad man installerar minskar även risken för virus och annan malware som också gör datorn långsam.

Andra tips:
Defragmentera hårddisk (EJ SSD!).
Rensa i registret.
Rensa autostart (program som startar med dator och sedan ligger i bakgrunden).
Inaktivera animationer och effekter i windows gränssnittet.

Det finns bra program som hjälper till med mycket av detta, t.ex. CCleaner och advanced systemcare som jag använt mig mycket av innan jag följde snabbguiden ovan.

Alla onödiga kommentarer i en tråd som försöker hjälpa folk är inte passande. Att "jogga" med sin dator ger givetvis ingenting. Spinningpass är det som gäller! Är dessutom betydligt mer tidseffektivt än jogging

Permalänk
Medlem

Är det märkbar skillnad av att ha mindre skrivbordsikoner?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tedvin:

Defragmentera dina hårddiskar, förutsatt att de är mekaniska såklart!

Kanske det bästa tipset av dem alla? - Överklocka din dator

Att överklocka datorn gör ju knappt någonting i dagens läge jämfört med förr i tiden då det faktiskt behövdes, i dagens läge är det oftast hårddisken som är flaskhalsen i en vanlig skrivbords/surfmiljö så det bästa tipset man kan ge folk som vill "snabba upp burken!" är att köpa en 64GB SSD för operativsystemet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Är det märkbar skillnad av att ha mindre skrivbordsikoner?

Om man har en dator från 1995 kanske.
Nu?
Aldrig. Särskilt inte om man har en SSD.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Om man har en dator från 1995 kanske.
Nu?
Aldrig. Särskilt inte om man har en SSD.

Vilket bra tips det är då.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Om man har en dator från 1995 kanske.
Nu?
Aldrig. Särskilt inte om man har en SSD.

Storleken på ikonerna spelar nog ingen roll på en dator från 95 heller.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Om man har en dator från 1995 kanske.
Nu?
Aldrig. Särskilt inte om man har en SSD.

Tro det eller ej, men innan hade jag fullt av ikoner och nu har jag bara papperskorgen och starten är mycket snabbare (inte överdrivet snabbare men snabbare).

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Skrivet av R4:

Eventuellt avinstallera sådant du inte använder.

Det här är en av dom bättre tipsen i denna urspårade tråd. Själv har jag oftast ganska billiga datorer men dom är alltid jäkligt pigga.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vad gjorde att alla helt plötsligt började trolla och komma med oseriösa svar? Tråden är ett bra iniativ och det finns många småsaker man kan ha missat / inte visste, så sluta tramsa.

Skärpning!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

* Minska antalet program som startas automatiskt. Massor av program vill installera s.k. "helpers" för att just deras program ska starta snabbare när du väl behöver det, dessa helpers startar när datorn har loggat in i windows - Detta gör att datorn kan kännas slö innan allt laddats in.

Det är otroligt få saker som behöver startas automatiskt på en dator för att allt ska fungera, ofta kan man avaktivera _alla_ program som finns i autostart.

* Håll datorn ren från skräpprogram som installeras med andra program - Typexemplet är plugins till webbläsaren, till exempel search bars, eller någon anti-virus protection bar.

* Använd inte anti-virus som tar tid för datorn - Microsoft Security Essentials räcker för de flesta.

* Man behöver inte defragmentera datorn om man inte har Windows XP. I Vista och nyare sköts det automatiskt av operativsystemet.

* Minska mängden ikoner, mappar och program på skrivbordet - Alla dessa laddas in och indexeras och skapar tumnaglar vid load. - T.ex om en ikon pekar mot en bild, kommer windows försöka skapa en tumnagel av bilden och sätta den som ikon - Detta tar massor av tid.

* Minska mängden installerade fonter - Om du har installerat massa roliga fonter, ta bort några - alla fonter laddas in vid start.

* Städa mappar som är indexerade - Släng bort gammalt skräp som du inte vill ha kvar, eventuellt flytta dem till en arkivmapp som inte är indexerad.

* Ställ in visningsläge i filhanteraren - Behöver du verkligen visa innehållet som tumnaglar? Räcker det inte med ikoner och filnamn?

Permalänk
Medlem

Köp en SSD så var det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Snabbguide i tre steg:

...
Rensa i registret.
...

Högst omdiskuterat om det har någon egentlig effekt på prestandan. Man kan väl säga att man inte är riktigt enig om rensa i registret egentligen är nödvändigt. Vad som är säkert är att man kan ställa till det för sig om man har otur. CCleaner verkar i alla fall säkert om verkligen vill rensa i registret.

http://www.freemake.com/blog/do-you-still-believe-in-registry...
http://www.techrepublic.com/blog/security/why-your-registry-d...
http://pcsupport.about.com/od/registry-cleaner/a/registry-cle...

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk

Ska man ha en pigg dator måste man börja från början. Den absoluta nr1, är att man direkt man köpt datorn installerar om den. En sprillans ny dator är seg som sirap.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Ska man ha en pigg dator måste man börja från början. Den absoluta nr1, är att man direkt man köpt datorn installerar om den. En sprillans ny dator är seg som sirap.

Hur tänkte du nu? Detta innebär per automatik att så fort du har installerat om ditt OS så måste du göra om samma sak igen och igen osv...

Det är ju oftast bara på märkesdatorer det lönar sig att göra en ny ren installation utav operativet då just dom brukar vara fulla med onödiga program från fabrik.

Men en startionär som har byggts ihop av dig eller Inet tex vinner ju ingenting på det du tipsar om eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adaq:

Tjenare!
Tänkte skapa en tråd med massor av tips på hur man gör datorn snabbare. Skriv gärna lite tips om ni kan några
Här har jag några:
Öka prestandan: Sök på energialternativ i kontrollpanelen och välj hög prestanda.
Ta bort onödiga ikoner på skrivbordet (gör bara starten snabbare)
Göra så att onödiga autostart program inte startar automatiskt: under system och säkerhet i kontrollpanelen så hittar du hitta och åtgärda problem. Tryck på det. Tryck sedan på sök efter prestandaproblem under system och säkerhet.

Det vore ju bra om du redigerar detta inlägget med nya användbara tips som alla postar här så man inte måste läsa igenom alla inlägg till slut...

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Hur tänkte du nu? Detta innebär per automatik att så fort du har installerat om ditt OS så måste du göra om samma sak igen och igen osv...

Det är ju oftast bara på märkesdatorer det lönar sig att göra en ny ren installation utav operativet då just dom brukar vara fulla med onödiga program från fabrik.

Men en startionär som har byggts ihop av dig eller Inet tex vinner ju ingenting på det du tipsar om eller hur?

Har man byggt en dator från grunden är det ju en annan sak. Det har man ju också gjort massor med gånger. Men just nu syftar jag tex på en bärbar dator man köpt. Jag brukar aldrig ens dra igång installationen när jag startar den, utan det är formatering av hårddisken direkt + att jag raderar alla skitpartitioner datorn har. Sen blir det installation av W7 och inget annat.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arne Anka:

Ska man ha en pigg dator måste man börja från början. Den absoluta nr1, är att man direkt man köpt datorn installerar om den. En sprillans ny dator är seg som sirap.

så om jag köper en ny bärbar, där jag själv måste installera win7 eller 8 innan jag kan använda den, så är den seg som sirap? bättre förklaring tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur tänkte du nu? Detta innebär per automatik att så fort du har installerat om ditt OS så måste du göra om samma sak igen och igen osv...

Det är ju oftast bara på märkesdatorer det lönar sig att göra en ny ren installation utav operativet då just dom brukar vara fulla med onödiga program från fabrik.

Men en startionär som har byggts ihop av dig eller Inet tex vinner ju ingenting på det du tipsar om eller hur?

Och här i ligger väl problemet med hela tråden och säkert en del av anledningen till trollandet. Frågan är för generellt ställd - "hur blir min dator snabbare?". Det är stor skillnad på att snabba upp
- färdiginstallerad dator köpt i butik
- eget hemma-bygge installerat från grunden av en expert
- eget hemma-bygge installerat från grunden av någon med fem tummar mitt i varje hand
- laptop du fick för att du sålde tillräckligt många jultidningar
- monsterdator full med malware och/eller onödig bloatware
- dator som aldrig gjorts ren från damm
- dator med väldig varierande kvalité på hårdvara
och listan kan göras längre.

Ska man få några vettiga svar får man avgränsa sig lite annars blir t o m "troll-svaren" tekniskt sett korrekta.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd

[QUOTE=Arne Anka;13540610]

Har man byggt en dator från grunden är det ju en annan sak. Det har man ju också gjort massor med gånger. Men just nu syftar jag tex på en bärbar dator man köpt. Jag brukar aldrig ens dra igång installationen när jag startar den, utan det är formatering av hårddisken direkt + att jag raderar alla skitpartitioner datorn har. Sen blir det installation av W7 och inget annat.[/QUOTE]

jo, om man har en skiva med win på, eller usb sticka. Majoriteten som köper en ny bärbar har nog ingen win7 skiva liggandes så då är det jävligt dumt att formatera hårddisken innan du ens har gjort en kopia av det win som följer med.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

så om jag köper en ny bärbar, där jag själv måste installera win7 eller 8 innan jag kan använda den, så är den seg som sirap? bättre förklaring tack.

Ja installerar du operativsystemet datorn kommer med, är den seg som sirap.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Är det märkbar skillnad av att ha mindre skrivbordsikoner?

Det spelar INGEN som helst roll om du inte använder roaming profile. Men då handlar det om hur mycket data du har. Inte mängd ikoner.

Permalänk
Medlem

Tryck på start(eller windownsknappen) och skriv in msconfig, ändra :kärnor vid uppstart (eller något sånt) till det högsta alternativet, gå även in o ta bort onödiga program vi uppstart på tredje fliken.

Fixar screens och bättre formulering när jag kommer hem.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Aorus RTX2070 SUPER | 16GB DDR4 HyperX 3200mhz |Asus ROG Strix B450-F GAMING | Samsung 850 EVO 250GB x2 | ASUS ROG Claymore | Zowie EC2-A | MSI MAG24C & BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Ja installerar du operativsystemet datorn kommer med, är den seg som sirap.

Men det finns bärbara datorer som enbart går att starta med medföljande skiva och då fungerar ju inget annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

* Använd inte anti-virus som tar tid för datorn - Microsoft Security Essentials räcker för de flesta.

Ett groteskt kontraproduktivt och illa tips. Det må fria upp lite systemresurser, men lämnar systemet rätt blottlagt då Microsoft Security Essentials givetvis är nummer ett på listan för skyddsprogram att kontra som en utgivare skadlig kod. Över lag är jag enormt besviken på hur många Sweclockare som har en så udda inställnings till antivirusprogram. Det man inte märker är ju det som är problemet.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Men det finns bärbara datorer som enbart går att starta med medföljande skiva och då fungerar ju inget annat...

Tillhör nog ovanligheterna. I normala fall finns installationsfilerna på hårddisken. Och när man startar datorn för första gången drar installationen igång. Men tänk så¨här: Ju mer skit man har på hårddisken desto slöare blir datorn. Sist jag installerade W7 med alla uppdateringar och program jag använder så låg jag på ungefär 12GB. Kolla på era egna, oftast C disken hur mycket ni ligger på så förstår ni.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så om jag köper en ny bärbar, där jag själv måste installera win7 eller 8 innan jag kan använda den, så är den seg som sirap? bättre förklaring tack.

Vad han menar är att en dator levereras ofta med 20-30 förinstallerade olika "hjälpverktyg" ifrån tillverkaren.
Många av dessa startas upp automatiskt i bakgrunden. Ibland följer det även med extra uppdateringsverktyg för dessa program som även körs igång vid uppstart.

Allt detta gör att en uppstart(omstart) tar väldigt mycket längre tid än vad den skulle göra jämfört med en ren installation.
Och då programmen ofta är ganska usla och sällan fyller något syfte, (utöver att fylla startskärmen med reklam för tillverkaren) så vill man bli av med dom.

Det är en ganska tidskrävande operation av rensa ut datorn ifrån detta "skräp", och man kan inte vara helt säker på att *allt* försvinner vid avinstallation.
Så är det ofta en snabbare(bättre) lösning att helt enkelt installera om Windows helt.

Som en bonus med nyinstallation av Windows blir man "tvingad" att ladda ner alla drivrutiner, som då blir av absolut senaste versionen.