Google klättrar på listan över världens mest värdefulla varumärken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Så irrelevant och inkorrekt att jag inte riktigt vet vad jag ska säga.

Jag anser att man väljer själv om man vill äta fem st menyer eller en meny på McDonalds, sen vad knark har med saken att göra vet jag inte riktigt.
Tänker du att mat fungerar som en drog då, eller på något helt annat?

Det är ju faktiskt relativt mkt salt, socker och fett i McDonalds mat och de ingredienserna belönar ju kroppen på samma sätt som droger och gör en beroende. Mycket svagare verkan, men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför är det konstigt att företag som Apple, McDonalds, Marlboro ligger högt upp på listen? De värderar företag efter vad de är "värda". Det är tre av de största företagen i världen, McDonalds kan jag tänka mig att det går så brutalt bra för just nu dessutom.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Toyota är dock världens största biltillverkare.

Ja, fast volkswagen är näst störst och bra mycket större än BMW och mercedes som båda är på listan.

Men men, det visar kanske hur pass liten förankring dessa värdering har till verkligheten.

Permalänk
Skrivet av nME:

Inget Ikea?

Ja det är lite märkligt :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mcznarf:

Det är ju faktiskt relativt mkt salt, socker och fett i McDonalds mat och de ingredienserna belönar ju kroppen på samma sätt som droger och gör en beroende. Mycket svagare verkan, men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast vi är ju naturligt beroende av mat eftersom det krävs för att vi ska överleva. Vi behöver inte knark för att överleva.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Så irrelevant och inkorrekt att jag inte riktigt vet vad jag ska säga.

Jag anser att man väljer själv om man vill äta fem st menyer eller en meny på McDonalds, sen vad knark har med saken att göra vet jag inte riktigt.
Tänker du att mat fungerar som en drog då, eller på något helt annat?

Tex 9 av 10 gånger jag beställer pizza är för att det är hemkörning. Tror de flesta gör så nu för tiden.
Om det inte skulle finnas hemkörning skulle jag 9 av 10 äta något annat som jag tex har hemma.

Men som du säger är det upp till individen så klart

Permalänk
Medlem

Jag blir också lite förvånad av en del företag på listan. Inte visste jag att ZARA var så jäkla stort? Hade lätt gissat på att HM var ett mer värdefullt brand?

Permalänk
Medlem

Kommentar till många kommentarer. Detta är en lista på hur mycket någon snubbe (Millward Brown) uppskattar att varumärkena är värda. Detta är ingen lista på hur stora företagen är eller på hur rika de är. Genom att titta på
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_companies_by_revenue ser man att Exxon Mobil Corporation på plats 1 har en omsättning på 482 miljarder dollar jämfört med apple på plats 19 med 156 miljarder dollar.

Om man vill se värdet av företaget så är det http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_corporations_by_market_capitalization här ligger dock apple bra till på ca 500 miljarder dollar

Times Global 500 är annars en bra sida http://www.ft.com/intl/cms/a81f853e-ca80-11e1-89f8-00144feabdc0.pdf

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Google Maps är ett av det största som finns eller vill du jag skall skriva det i klartext åt dig.

Nej Google är inte bäst bara för att dem har pengar. Finns så mycket annat som är bättre än Google däremot har marknaden hypat Google så oerhört mycket att det får en att spy gala.

Man behöver inte pracka på mindre företag att för att ni skall kunna bli stora och tjäna en extra slant så skriv in i koden att det skall ligga en banner med installera Google Chrome som är ett stort jäkla skämt. Det är ju så det ser ut idag och företagen borde iallafall kunna se på någon annan strategi.

Kan dra en rolig parallell. Mozilla får så där någon miljard av Google avtalet. Mozilla utvecklar en ny del i sin JavaScript motor och är ikapp Google på alla fronter och nu helt plötsligt får Google själva för sig att ändra till Blink. Google blir flåsade i nacken samma sak gäller det senaste projektet som Mozilla är på gång att lansera som heter ASM.JS(heter även OdinMonkey), gissa vilket företag som är intresserade att sno delar av koden.

Ja google maps är en av de största tjänsterna om inte den största, men hur kan du få det till att dom stulit marknaden?
Har google på något vis tvingat folk att använda google maps, eller kan det möjligtvis vara så att det är en bra tjänst som dessutom är gratis för användaren?

Google väljer att göra relativt bra tjänster och låta användarna använda tjänsten utan att betala, det är deras strategi för google tjänar inte pengar på samma vis som många andra företag vilket gör att de kan konkurrera på ett helt annat sätt.
Detta sätt är att släppa sakerna gratis vilket tvingar bort konkurrenter som inte jobbar på samma vis, alltså är det konkurrenterna som måste ändra sig och inte google.

Förklara nu för mig varför det är google som gör fel när de helt uppenbart har en strategi som fungerar utmärkt och levererar tjänster som deras kunder vill ha.
För oavsett hur man vänder och vrider på frågan så är det ingen som är tvingad att använda googles produkter, eller har jag fel?
Är du kanske en av dessa människor som blir tvingade av en makt som jag ej känner till?
Om så är fallet så förstår jag din frustration.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plutoachilleus:

Ja, fast volkswagen är näst störst och bra mycket större än BMW och mercedes som båda är på listan.

Men men, det visar kanske hur pass liten förankring dessa värdering har till verkligheten.

Det har inte bara att göra med hur stort ett företag är, än om den faktorn också påverkar styrkan i varumärket. En definition:

Citat:

Definition of
brand value
Marketing

benefit to firm of brand the amount that a brand is worth in terms of income, potential income, reputation, prestige, and market value. Brands with a high value are regarded as considerable assets to a company, so that when a company is sold a brand with a high value may be worth more than any other consideration.

Det betyder alltså att det kan finnas ett metavärde utöver de finansiellt mätbara tillgångar ett företag har. Samsung har t ex mer tillgångar än Apple.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Tex 9 av 10 gånger jag beställer pizza är för att det är hemkörning. Tror de flesta gör så nu för tiden.
Om det inte skulle finnas hemkörning skulle jag 9 av 10 äta något annat som jag tex har hemma.

Men som du säger är det upp till individen så klart

Heh, har faktiskt aldrig köpt någon mat alls som är hemkörning, åker och hämtar själv eller äter där

Men ja, det är definitivt upp till individen i fråga.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arry:

Kommentar till många kommentarer. Detta är en lista på hur mycket någon snubbe (Millward Brown) uppskattar att varumärkena är värda. Detta är ingen lista på hur stora företagen är eller på hur rika de är. Genom att titta på
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_companies_by_revenue ser man att Exxon Mobil Corporation på plats 1 har en omsättning på 482 miljarder dollar jämfört med apple på plats 19 med 156 miljarder dollar.

Om man vill se värdet av företaget så är det http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_corporations_by_market_capitalization här ligger dock apple bra till på ca 500 miljarder dollar

Times Global 500 är annars en bra sida http://www.ft.com/intl/cms/a81f853e-ca80-11e1-89f8-00144feabdc0.pdf

Oj någon som lever i verkligheten och ser utanför bubblan i lilla sverige:)
Tack:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Ja, hur ska man känna inför att både Marlboro och McDonald's ligger i topp tio? :/

Hur du ska känna? Denna lista har inget med företagen i sig att göra. McDonald's ligger högt på listan eftersom de de tjänar mycket pengar på att de heter just McDonald's och inte Börjes Burgare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Den som kan tänka till kan lista ut varför Google ligger två.

Följande argument är mina anledningar.

1 : Google äger allt sökande. Söker du idag efter något så är det Google som ligger bakom.
2 : Google köpte upp Youtube som någon annan startade från början
3: Google kopierade alla andra webbläsare och döpte det till Chrome
4: Google äger Android som används av flera miljoner användare
5: Google kopierar andra företag med övriga tjänster som mail med mera
6: Google snor åt sig marknaden för kartor
7: Väldigt många fria program kommer med en "banner vill du installera Chrome"
8: öppnar man upp IE och söker med Google så dyker det upp den förbannade banner installera Chrome'
9 : Google forkade en stor del av Webkit
10: Google har kontrakt med Mozilla som gör att sökmotor ligger som standard. Mozilla används av ca 500 miljoner

Sist men inte minst så såg jag en dokumentär där Google använder ett kryphål i lagen om att kopiera böcker som medförde till att Google kunde sno all information utan att ens betala upphovsmännen. Som sagt Google må ligga tvåa däremot är det ett företag som pysslar med väldigt mycket fuffens och när någon annan skapar något bra så kopierar man och döper med eget namn. Med andra ord Google äger oss och ingen har rätt att säga ifrån så länge man inte kan matcha rent ekonomiskt.

hmm om du frågar mej om min åsikt så bryr jag mej inte vem som ligger först eller andra så länge de gör sitt jobb och ger oss dem bra tjänsterna vi får

folk måste kopiera/lära sej av andra för att utvecklas, utan att det skulle inte folk ha kommit på nya ideer för att sälja dem och bli lite rikare för varje dag...
du vet väl att du får in en liten summa varje gång n¨n använder din ide... han som kom på att man kunde ha mjölken i paket istället för flaskor, tjänar fortfarande pengar(eller hans barn, då han e död)

men klart så har google blivit mäktig..

Permalänk
Medlem

världen skulle gå under mycket mer om Google försvann än apple. vist dom syns kanske inte i allt dom gör men apple för gör ju bara fina små saker som "funka"

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Den som kan tänka till kan lista ut varför Google ligger två.

Följande argument är mina anledningar.

1 : Google äger allt sökande. Söker du idag efter något så är det Google som ligger bakom.
2 : Google köpte upp Youtube som någon annan startade från början
3: Google kopierade alla andra webbläsare och döpte det till Chrome
4: Google äger Android som används av flera miljoner användare
5: Google kopierar andra företag med övriga tjänster som mail med mera
6: Google snor åt sig marknaden för kartor
7: Väldigt många fria program kommer med en "banner vill du installera Chrome"
8: öppnar man upp IE och söker med Google så dyker det upp den förbannade banner installera Chrome'
9 : Google forkade en stor del av Webkit
10: Google har kontrakt med Mozilla som gör att sökmotor ligger som standard. Mozilla används av ca 500 miljoner

Sist men inte minst så såg jag en dokumentär där Google använder ett kryphål i lagen om att kopiera böcker som medförde till att Google kunde sno all information utan att ens betala upphovsmännen. Som sagt Google må ligga tvåa däremot är det ett företag som pysslar med väldigt mycket fuffens och när någon annan skapar något bra så kopierar man och döper med eget namn. Med andra ord Google äger oss och ingen har rätt att säga ifrån så länge man inte kan matcha rent ekonomiskt.

det är ju exakt vad det Steve gjorde så att apple blev så bra... https://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Den som kan tänka till kan lista ut varför Google ligger två.

Följande argument är mina anledningar.

1 : Google äger allt sökande. Söker du idag efter något så är det Google som ligger bakom.
2 : Google köpte upp Youtube som någon annan startade från början
3: Google kopierade alla andra webbläsare och döpte det till Chrome
4: Google äger Android som används av flera miljoner användare
5: Google kopierar andra företag med övriga tjänster som mail med mera
6: Google snor åt sig marknaden för kartor
7: Väldigt många fria program kommer med en "banner vill du installera Chrome"
8: öppnar man upp IE och söker med Google så dyker det upp den förbannade banner installera Chrome'
9 : Google forkade en stor del av Webkit
10: Google har kontrakt med Mozilla som gör att sökmotor ligger som standard. Mozilla används av ca 500 miljoner

Sist men inte minst så såg jag en dokumentär där Google använder ett kryphål i lagen om att kopiera böcker som medförde till att Google kunde sno all information utan att ens betala upphovsmännen. Som sagt Google må ligga tvåa däremot är det ett företag som pysslar med väldigt mycket fuffens och när någon annan skapar något bra så kopierar man och döper med eget namn. Med andra ord Google äger oss och ingen har rätt att säga ifrån så länge man inte kan matcha rent ekonomiskt.

Säg ett företag som inte "lånar" andra idéer..

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Största märket på jorden är katolska kyrkan. punkt slut... men är det nån som har ork eller lust att förklara hur ett skitföretag som AT&t kan vara så högt uppe? De har sämst customer satisfaction, sämst priser, usel täckning nästan överallt i hela världen och deras fasta nät är banne mig inte mycket bättre det heller.

Hehe ja du har du nog rätt i.. Skulle tro att dom mosar alla dessa tillsammans med sina 1.6 miljarder följare om det nu är korrekta siffran för tillfället. ..och säg ingen att dom inte drar in stålar för det gör dom definitivt.

Nej skämt å sido nu, är det bara jag som är orolig över Googles beteende iom allt som sakta börjar krypa fram ang insamling av data etc..? Personligen tror jag det skulle chocka många om allt skulle krypa fram nu? Men antar att det är lättare att bara skrika foliehatt utan att man ens har gjort sin research själv? Brukar vara så, vi människor har en viss förmåga att alltid veta bäst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buddaz:

Den som kan tänka till kan lista ut varför Google ligger två.

Följande argument är mina anledningar.

1 : Google äger allt sökande. Söker du idag efter något så är det Google som ligger bakom.
2 : Google köpte upp Youtube som någon annan startade från början
3: Google kopierade alla andra webbläsare och döpte det till Chrome
4: Google äger Android som används av flera miljoner användare
5: Google kopierar andra företag med övriga tjänster som mail med mera
6: Google snor åt sig marknaden för kartor
7: Väldigt många fria program kommer med en "banner vill du installera Chrome"
8: öppnar man upp IE och söker med Google så dyker det upp den förbannade banner installera Chrome'
9 : Google forkade en stor del av Webkit
10: Google har kontrakt med Mozilla som gör att sökmotor ligger som standard. Mozilla används av ca 500 miljoner

Sist men inte minst så såg jag en dokumentär där Google använder ett kryphål i lagen om att kopiera böcker som medförde till att Google kunde sno all information utan att ens betala upphovsmännen. Som sagt Google må ligga tvåa däremot är det ett företag som pysslar med väldigt mycket fuffens och när någon annan skapar något bra så kopierar man och döper med eget namn. Med andra ord Google äger oss och ingen har rätt att säga ifrån så länge man inte kan matcha rent ekonomiskt.

Helt ekvivalenta listor går att göra för Apple, Microsoft, och andra teknikjättar också. Låt mig försöka översätta formuleringarna till ett annat företag genom att bara ändra några ord:

  1. Microsoft äger OS-marknaden. Använder du en dator idag så använder du Microsofts produkter.

  2. Microsoft köpte upp Powerpoint/Hotmail/Visio/Skype/Bungie som någon annan startade från början.

  3. Microsoft kopierade Netscape Navigator (som kopierade Mosaic) och döpte det till Internet Explorer. Microsoft kopierade Mac OS/Xerox PARC och döpte det till Windows. Microsoft kopierade WordPerfect och döpte det till Microsoft Word. Microsoft kopierade Lotus 1-2-3 och VisiCalc och döpte det till Excel. Microsoft kopierade PlayStation och döpte det till Xbox, etc., etc., etc.

  4. Microsoft äger Windows och Office som används av flera miljoner användare (både Android och Windows handlar om närmre miljarder, för den delen)

  5. Microsoft kopierar andra företag med tjänster som sök, mail, TV-spel, karttjänster, videouppladdning, etc.

och så vidare. Det är helt enkelt de affärsmetoder som används. Google byggde på sin söktjänst, kunde tjäna pengar genom annonsering och har därefter breddat sin verksamhet till närliggande områden för att fortsätta mata sin annonsverksamhet. Microsoft började sin storhetsperiod med att köpa ett externt operativsystem och sälja det, gick därefter över till att utveckla egna och fortsatte att bredda sin verksamhet till närliggande områden för att befästa sitt OS-monopol. Apple började med sälja Wozniaks "gör det själv"-datorkit, gick därefter över till att sälja kompletta datorer med mjukvara och sedermera göra kringutrustning (Ipod, etc.) för att få ett enhetligt ekosystem för att bygga ett starkt (tydligen det starkaste enligt vissa mätningar) globalt varumärke.

När du använder ordet "kopiera" så verkar du göra det med negativ klang, men man ser snabbt att det finns få nya idéer, utan att marknaden i stället vanligen bygger på vidareutveckling av redan existerande koncept. Du verkar se det som negativt att köpa andras lösningar (punkt 2), att vidareutveckla öppna lösningar (punkt 9) samt att utveckla egna tjänster i existerande segment (punkter 3, 5, 6) — det finns inte så mycket kvar. Inga upptäckter skapas i ett vakuum, utan allt är en del av tidens anda. Säg det framgångsrika teknikföretag som helt och hållet skapat sin egen bransch — det går kanske att hitta, men det handlar i så fall snarast om en lek med definitioner. Utan inspiration från andra idéer: ingen teknikbransch att tala om.

Det kan argumenteras precis lika väl för att Microsoft så som Apple äger oss likt Google gör: den som har störst resurser kan köpa de bästa idéerna. Samtidigt så lägger alla dessa tre aktörer enorma resurser på utveckling och forskning och kommer ständigt ut med nya produkter. Man behöver ej heller gräva speciellt mycket för att hitta fuffensmetoder hos någon av de stora aktörerna.

Poängen jag vill göra är att så som du beskrev Googles aktioner är bara en spegel av hur branschen fungerar för alla aktörer i den storleken. Branschens historik finns beskriven — det är bara att läsa om hur det alltid fungerat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.