USB-sticka med skolarbete, partitionen är borta HJÄLP ;(

Permalänk
Medlem

USB-sticka med skolarbete, partitionen är borta HJÄLP ;(

Nu under sommaren har jag varit hemma hos mina föräldrar, och då tog jag och passade på att göra lite programmerings uppgifter från skolan. Filerna sparade jag på ett Sandisk Cruzer Titanium 4GB som var formaterad till Fat32, då jag inte hade chans att ta med min stationära från Växjö till Västerås.

Allt har fungerat jätte bra tills i förrgår då jag använde det för att föra över en fil från en linux burk till en windows burk. Jag avmonterade USB-minnet i linux men när jag sätter in den i windows så säger den att det inte längre finns någon partition och att jag måste formatera den för att kunna fortsätta. Satte den i linux burken igen och får samma svar igen när jag kör fdisk, ingen partition.
Gjorde snabbt en kopia med dd för att vara på säkra sidan.

Jag har testat program som "Find and Mount" och "GetDataBack for FAT" under windows och "Testdisk" och "PhotoRec" under linux, men utan resultat.

Testdisk har dock sagt "Partition sector doesn't have the endmark 0xAA55"

Men datan kan väl inte bara försvinna?
Jag orkar inte skriva om allt igen

Permalänk

Svar på USB-sticka med skolarbete, partitionen är borta

Hej!
Om det är så att du inte kan komma åt dina filer som du har i din USB sticka, prova med att koppla den till en laptop.
Om datorn i alla fall inte visar filerna och ber dig formatera, så högerklickar du på USB disken som ligger i den här datorn och kör den som administratör. då kommer det att fungera som det ska.
Detta har hänt dig på grund av att du kopplade din usb till ett helt annat operativsystem (LINUX) vilket har kodad om din USB till LINUX versionen.

Del av inlägget som bröt mot § 9 i reglerna borttagen.
Permalänk
Medlem
Skrivet av kingyones:

Hej!
Om det är så att du inte kan komma åt dina filer som du har i din USB sticka, prova med att koppla den till en laptop.
Om datorn i alla fall inte visar filerna och ber dig formatera, så högerklickar du på USB disken som ligger i den här datorn och kör den som administratör. då kommer det att fungera som det ska.
Detta har hänt dig på grund av att du kopplade din usb till ett helt annat operativsystem (LINUX) vilket har kodad om din USB till LINUX versionen.

*** redigerat ***

Du får gärna utveckla din teori om varför stickan inte funkar längre. Vilken Linux "version" har stickan kodats om till menar du?

Permalänk
Skrivet av nyllet81:

Du får gärna utveckla din teori om varför stickan inte funkar längre. Vilken Linux "version" har stickan kodats om till menar du?

Inte NTFS måste han mena.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Inte NTFS måste han mena.

Tror iof att han trollar, men TS skrev att den var formaterad som FAT32. Linux skriver garanterat inte över partitioner automatiskt och har dessutom stöd för att läsa både NTFS och FAT partitioner.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Vi har tagit bort delar av ett inlägg som bröt mot § 9 i reglerna samt några andra inlägg som inte förde diskussionen framåt. Tänk på att det är tillåtet att väcka upp gamla trådar om man tillför ny information. Även om trådskaparen förmodligen har löst sitt problem vid det här laget vet man aldrig om någon annan i framtiden kan komma att få nytta av det som skrivs här.