AOC säljstartar 24-tummare med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Avstängd

Hur många Hz kan människan uppfatta?

Skulle 9000 Hz vara bättre än 1000 Hz?

Hoppas vi får se fler skärmar framöver med mer än 60 Hz.

Permalänk
Medlem

Detta va nog den fulaste designen på en skärm jag har sätt, hur kan man ens tillåta och göra den här designen på en datorskärm? Nej AOC gör om, gör snyggare design.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Ännu en 24 tummare med 1080p pissupplösning och TN skitpanel, precis vad vi behövde, not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Iom att det är 144hz utgår nog folk ifrån att det är TN

Jo, såg det i texten Men man kan ju tycka att tillverkaren kan skriva en såpass viktig sak. Även om det är underförstått för experter så är resten av folket noviser inom området.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ännu en 24 tummare med 1080p pissupplösning och TN skitpanel, precis vad vi behövde, not.

Ja, det var inte mycket nytänk med den här skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Antielefant

Den är ju inte direkt bättre, billigare eller något annat än BenQ XL2411T (vilken också klarar 144 Hz galant, tack så mycket).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo, såg det i texten Men man kan ju tycka att tillverkaren kan skriva en såpass viktig sak. Även om det är underförstått för experter så är resten av folket noviser inom området.

Då är ju frågan om resten av folket bryr sig om det är tn eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt ful skärm och design utan dess like.. Ett någorlunda pris men bara för nån hundring till kan man få bättre skärm.
Sen märket har jag aldrig hört talas om. Kanske bara jag som missat det helt. Men nej gör om gör rätt med designen först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Vem fan vill ha en blank skärm öht?!

Blanka skärmar ger oftast bättre färger och svärta, men 144 Hz känns ju riktat mot gamers och då vill nog dom flesta undvika att se sin mamma stå med en bricka med bullar och mjölk i reflektionen i väntan på att du ska dö.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Vem fan vill ha en blank skärm öht?!

Finns sina fördelar sitter man i ett ljust rum är det inte så trevligt dock.

Skrivet av SanyaIV:

Finns det inte några 120Hz+ skärmar som inte har matt skärm?

Samsung LS27A950DSL den använder jag rätt bra svart å färger för en tn panel.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk

På gamla CRT-tiden så var ju AOC om inte "en gigant" så var de ju en relativt stor aktör, även i Sverige. På den tiden existerade ju inte BenQ, inte ens som ett företag. Skulle säga att deras CRT skärmar varken var bättre eller sämre än de andra aktörerna, då det knappt fanns tester som sade annorlunda annat än i slutet av CRT-tiden. När jag hade min AOC skärm, så satt jag fortfarande på 33,6 kbps modem, och då fanns det inte så många dator sajter "out there".

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

På prisjakt står det 2ms, måste va fel va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

På prisjakt står det 2ms, måste va fel va?

några butiker skriver ut 2ms därför det blivit fel. AOC själva skriver ut 1ms GTG så jag har ändrat värdet, passade samtidigt på att uppdatera bilderna på prisjakt på denna produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Vem fan vill ha en blank skärm öht?!

Jag skulle vilja ha det, har bara haft matta skärmar men sedan kom jag hem till en vän med blank skärm och man började ju nästan dregla.

Skrivet av Coke_Smurf:

Hmm...Jag?
Finns säkert fler som uppskattar de klara färger man får.

Har slitit bort den tråkiga matta Anti-glare plasten på 2 av min dell 30", blev ett rejält lyft i färgerna.
Ser gärna att det tillverkades fler skärmar med blanka ytor, givetvis värdelöst om man sitter i ett ljust rum, men kan anpassa mig.

Tror du att detta går på skärmen i min signatur? Eller måste jag skaffa en helt ny glasskärm? Jag är inte så händig så jag funderar på om man ska testa fixa en blank yta till skärmen jag redan har eller om man ska satsa på att skaffa en helt ny skärm med blank yta/skärm/vad man nu säger.

Skrivet av Naxos:

Samsung har flera sådana modeller, med glossydisplay och därmed bättre färger.

Finns det någon specifik skärm du kan peka mig mot eller någon generell serie skärmar? Är intresserad av 120Hz+, högst 2ms och glossy/blank yta, trevligt om den är minst 24" men inget måste.
Tack.

Skrivet av krilleeee:

Samsung LS27A950DSL den använder jag rätt bra svart å färger för en tn panel.

Tackar för tipset, den har alltså en blank yta? Av någon anledning så fick jag för mig att den var matt... Funderar på att köpa den skärmen om jag inte kommer på något sätt jag kan byta glaset/plasten i min nuvarande skärm till något icke-matt.

Permalänk
Medlem

Köpte min Benq XL2411T för 1999kr. Med Lightboost är det fan som en CRT. Färgerna är dock inte så upphetsande, men knappast därför man köper en sån skärm imo.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

AOC, bra hört talas om dom. Nån som vet om företaget är av kvalitet eller vad man ska säga?

Brorsan har en AOC IPS skärm. Bygget är väl så där men själva bilden är klockren. AOC är väl mest kända för att skapa lite billigare skärmar.

Skrivet av anemic:

Vad förväntar du dig av en 144 hz skärm egentligen?

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ännu en 24 tummare med 1080p pissupplösning och TN skitpanel, precis vad vi behövde, not.

Brorsan behöver ev. en så snälla.. bara för att du inte vill ha den så ska du inte förutsätta att alla har samma preferenser som du har. Lite lustigt hur gnället börjat ta över dessa artiklars kommentarsfält.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Finns det någon specifik skärm du kan peka mig mot eller någon generell serie skärmar? Är intresserad av 120Hz+, högst 2ms och glossy/blank yta, trevligt om den är minst 24" men inget måste.
Tack.

den här har jag
även jag som skrivit första omdömmet
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=856956

glöm allt annat skit från Benq och Asus.
det är överskattade fanboy skärmar inget mer.

den där skärmen har lika bra färger som en IPS skärm.
KÖP!

och ja jag håller med
vem fan vill ha en matt skärm?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

På gamla CRT-tiden så var ju AOC om inte "en gigant" så var de ju en relativt stor aktör, även i Sverige. På den tiden existerade ju inte BenQ, inte ens som ett företag. Skulle säga att deras CRT skärmar varken var bättre eller sämre än de andra aktörerna, då det knappt fanns tester som sade annorlunda annat än i slutet av CRT-tiden. När jag hade min AOC skärm, så satt jag fortfarande på 33,6 kbps modem, och då fanns det inte så många dator sajter "out there".

AOCs ägare styr över och äger även Philips monitortillverkning sedan 2005, byggde många av Philips TVs innan och äger sedan 2012 70% av Philips TV-verksamhet. Inkl all utveckling. De ägarna – TPV bygger (montering) även grejerna, med anläggningar i bland annat Europa, det är sådana företag som tog över när de i Europa och Nordamerika sluta investera. De tog över mer av uppgifterna tills de inte bara tillverka och hjälpte till att utveckla modellerna utan tagit över utveckling och marknadsföring – och rätten att använda varumärkena. TPV har aldrig tillverkat CRT-rör eller LCD-paneler. Philips har helt gått från sig från sånt som paneltillverkning sedan länge. De får lov att ägna sig åt sånt som medicinska system och lamptillverkning när de säljer och vägrar investera i annat. Tillför de inget finns det andra som är villiga. Sony går mot samma håll genom att avveckla TV-produktion, inte tillverkar eller är delägare i några paneler, sluta investera osv alla andra gamla Europeiska och amerikanska tillverkare har gått under och är bara ommärkta kinesiska och turkiska byggen idag. De stora och de som tar över har alltid haft någon form av tillverkning och inte bara beställer av kontrakttillverkare. AOC är bara ett budgetmärke för en kontrakttillverkare, och de håller inte ens samma klass som Philipsmonitorer de också utvecklar och tillverkar. Vilket är medvetet som budgetmärke.

BenQ fanns på sätt och vis för övrigt, det är bara att de hade egen tillverkning/montering (som såldes av som Qisda några år efter BenQ bildades) och egna CRT-rör och låg under före detta moderbolaget Acer då, som själv sålde sin egen tillverkningsgren som går under namnet Wistron idag. Idag är BenQ det egna märket från paneltillverkaren AUO, som även kontrollerar monteringsverksamheten och annan tillverkning under Qisda-monikern. Så de är ganska udda som bolag idag. Samsung electronics har t ex inte samma samverkan mellan sina produkter och sin paneltillverkning. Det är också varför vi inte ser några högupplösta 27" skärmar från dem, deras moderbolag tillverkar dem helt enkelt inte åt dem, eller erbjuder de på öppna marknaden åt någon annan. Acers skärmutbud har däremot inget att göra med deras gamla utbud och tillverkning.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Paneltyp: WLED <--- WTF !?
Svarstid: 1ms G2G <---- *suck*

Ja, lurande marknadsföring. En skärm som jag kommer ha glömt bort inom 5 minuter.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

den här har jag
även jag som skrivit första omdömmet
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=856956

glöm allt annat skit från Benq och Asus.
det är överskattade fanboy skärmar inget mer.

den där skärmen har lika bra färger som en IPS skärm.
KÖP!

och ja jag håller med
vem fan vill ha en matt skärm?

Tror nog att det blir en sådan skärm, har dock inte så mycket pengar just nu, blir väl att hitta ett jobb nu när man är klar med skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

AOC, bra hört talas om dom. Nån som vet om företaget är av kvalitet eller vad man ska säga?

Sitter nu på en AOC Razor e2243Fw som jag köpte för 1000 spänn. Hade inga direkta förhoppningar om skärmen, blev dock glatt överraskad över att skärmen kunde leverera riktigt bra. Snackade men en medlem här på Swe som sa det dock att AOC hade problem med kvaliteten tidigare. detta var dock för några år sedan och dom verkar verkligen ha skärpt sig och börjat leverera. Så jag tror då på Aoc, och tror nog att jag skulle köpa en AOC istället för en tex Benq.

AOC Razor e2243Fw
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=751212

Visa signatur

Citera om ni vill något!