Köra 2 intel ssd 120Gb i raid

Permalänk
Medlem

Köra 2 intel ssd 120Gb i raid

Hejsan. Jag har idag en Corsair force ssd som jag kör mitt os på.
Trots achi och alla tips på Bengans blogg så får jag sjukt låga siffror
I benchmark program.
Har fått ett bra pris på 2 ssd från Intel och undrar om jag ska slå till
Och köra dessa i raid?

Frågor
1: Är det lönt att köra i Raid enbart för Os?
2: hur kopplar man in så det körs i Raid?

Tänkte handla imorgon isåfall så snabba svar uppskattas.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Hur låga är dom "sjukt låga" siffrorna?
I vilket fall som helst så lär du inte märka någon skillnad alls vid vanlig användning vare sig du har 1, 2 eller 3 SSD:er.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Skriv/läs på befintliga hamnar på runt 150/210
Så Japp dem är låga.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Skriv/läs på befintliga hamnar på runt 150/210
Så Japp dem är låga.

Det är lågt.

Men kommer du sitta och flytta stora filer till och från dina ssd diskar? Om inte så ser jag ingen mening med att ha det i raid.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kan bero på vilka sata portar du använder på moderkortet. Använd inte jmicron utan intels portar.
Kolla även så att trim är aktiverat och även ahci

Permalänk

Det är lönt som faaen.!! Nej men för att vara lite allvarlig så beror det helt på vad du är ute efter och om det kommer göra någon skillnad.

Jag kör raidade SSD'er (se nedan) men det är för att jag behövde mer utrymme när jag köpte min första och att jag då hade pengarna att spendera på en extra. Klart jag hade klarat mig på en disk hastighetsmässigt men jag behövde mer space och såg ingen anledning att inte köra RAID.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Jag kör dem i intels portar. Kör även med Trim aktiverat.
Jag har pengarna till det men är det helt lönlöst så är det ju lika bra att skita i det;)
Jag tänkte faktiskt bara köra os på dem.
Tycker bara att den hastigheten jag har nu är helt kass.
Jag är nu inne på mitt 3:e mobo och har alltid haft låg hastighet på diskarna.
Har även funderat på om dem kanske är trasiga.

Tack för era svar.

Mvh

Skrivet av Pimpim666:

Det är lågt.

Men kommer du sitta och flytta stora filer till och från dina ssd diskar? Om inte så ser jag ingen mening med att ha det i raid.

Skrivet av Jonathanknet:

Kan bero på vilka sata portar du använder på moderkortet. Använd inte jmicron utan intels portar.
Kolla även så att trim är aktiverat och även ahci

Skrivet av 4everapple1:

Det är lönt som faaen.!! Nej men för att vara lite allvarlig så beror det helt på vad du är ute efter och om det kommer göra någon skillnad.

Jag kör raidade SSD'er (se nedan) men det är för att jag behövde mer utrymme när jag köpte min första och att jag då hade pengarna att spendera på en extra. Klart jag hade klarat mig på en disk hastighetsmässigt men jag behövde mer space och såg ingen anledning att inte köra RAID.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

AHCI?

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Hejsan. Jag har idag en Corsair force ssd som jag kör mitt os på.
Trots achi och alla tips på Bengans blogg så får jag sjukt låga siffror
I benchmark program.
Har fått ett bra pris på 2 ssd från Intel och undrar om jag ska slå till
Och köra dessa i raid?

Frågor
1: Är det lönt att köra i Raid enbart för Os?
2: hur kopplar man in så det körs i Raid?

Tänkte handla imorgon isåfall så snabba svar uppskattas.

Mvh

Jag hoppas inte du testar i CrystalDiskMark...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VincHeee:

Yes

Skrivet av LemonIllusion:

Jag hoppas inte du testar i CrystalDiskMark...

Assd benchmark

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Samma dåliga värde i det med..:(

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.