Permalänk
Medlem

Är nätagget för klent?

Har en generell fråga till mina nyfunna datanördpolare.
Ville ge mig efter x8a rekordet i min frybenchtråd, men min data bara slår av när jag kommer upp runt 4.8GHz (dvs runt 1.48v), inte BSOD, inte någon hard freeze. Slår bara av, som vid ett strömavbrott. Är mitt nätagg för klent helt enkelt? Trodde fan 850w (80+ bronze) skulle räcka längre. Men 3 graffen, friskt klockad prolle, extra kylare osv. Kanske drar mer än vad man kan tro. Eller vad säger ni?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

OJ! Ja 3 grafikkort och överklockad processor kommer behöva mer än 850W

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

har du 2 6870 och ett 520??

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

3 grafikkort + överklockad processor är nog för mkt för nätagget att klara av skulle jag tro...

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

OJ! Ja 3 grafikkort och överklockad processor kommer behöva mer än 850W

Nej, det är inga som helst problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Knappast att det är för klent men kanske på väg att ge sig är möjligt beroende på hur gammalt agget är?

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Alltså folk! Lägg ner med påståenden om ni inget kan!

Ett 6870 drar som allra allra mest 150W vid tung belastninng, Och kör han Frybench så drar det nästan ingenting alls. Och ett 520 drar ingenting. Så vid full belastning i både grafik och physx kommer det upp kanske 320W, MAX! Hans processor drar inte 500W jag lovar! Och med tanke på att han antagligen inte belastar grafikkorten så är det runt 750W över till processor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså folk! Lägg ner med påståenden om ni inget kan!

Ett 6870 drar som allra allra mest 150W vid tung belastninng, Och kör han Frybench så drar det nästan ingenting alls. Och ett 520 drar ingenting. Så vid full belastning i både grafik och physx kommer det upp kanske 320W, MAX! Hans processor drar inte 500W jag lovar! Och med tanke på att han antagligen inte belastar grafikkorten så är det runt 750W över till processor!

Dock så står det när man köper ett 6870 att ett 500w är rekommenderat. Nu kör jag med 2. Dessutom ett 520, dock så drar det knappt ingenting. Att driva sakerna går skitbra upp till en viss v-core, där lägger datan hel enkelt av. Märkte att ja kunde boota in i win när jag sänkte strömmen, men då var inte BSOD långt borta. Måste väl vara agget? Knappt ett år gammalt heller.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbusDlx:

Dock så står det när man köper ett 6870 att ett 500w är rekommenderat. Nu kör jag med 2. Dessutom ett 520, dock så drar det knappt ingenting. Att driva sakerna går skitbra upp till en viss v-core, där lägger datan hel enkelt av. Märkte att ja kunde boota in i win när jag sänkte strömmen, men då var inte BSOD långt borta. Måste väl vara agget? Knappt ett år gammalt heller.

Nej, det måste inte vara agget. Att de rekommenderar 500W betyder inte att kortet drar 500W, de skriver det för att ha ryggen fri. Om du köper ett skitaggregat som det står 500W på, men det kan bara leverera 350W på 12v, och du har en råöverklockad FX och 15 diskar så vill de fortfarande vara säkra på att de inte ska få skit för rekommendationen.
Gå och köp en mätare på teknikmagasinet eller något så kommer du se att du har åtskilliga hundratals watt kvar. Och jo, det kan krascha så oavsett nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Finns ju annat än bara styrkan på agget.. dom dyrare aggen har oftast mindre rippel och överklockar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, det måste inte vara agget. Att de rekommenderar 500W betyder inte att kortet drar 500W, de skriver det för att ha ryggen fri. Om du köper ett skitaggregat som det står 500W på, men det kan bara leverera 350W på 12v, och du har en råöverklockad FX och 15 diskar så vill de fortfarande vara säkra på att de inte ska få skit för rekommendationen.
Gå och köp en mätare på teknikmagasinet eller något så kommer du se att du har åtskilliga hundratals watt kvar. Och jo, det kan krascha så oavsett nätaggregat.

Skrivet av Alpha77:

Finns ju annat än bara styrkan på agget.. dom dyrare aggen har oftast mindre rippel och överklockar bättre.

Visst, men jag upplever inte att Corsair gör skitprylar. Deras 850TX är bronsklassat, ljudfritt och har funkat kalas. Men jag förstår annars inte vad det kan vara? Är ju uppenbart strömrelaterat då jag kan boota upp win med 1.47v men inte med 1.485 (t.ex) Kan det vara att prollen slår ifrån? För med current capability på ger man ju moder tillåtelse att gå över med en viss %. Fast jag vet ju folk som har gått över 1.6v utan problem när dom vill ha shyssta bänk-scores.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Hahaha. Läste på lite. Mitt PhysX-graffe, GT520, drar 29W som mest. Och mina x-fire, 300W som mest, sammanlagt. Mina Noctua drar 0.6w som mest. Så ja, mitt 850 SKA räcka. Om inte agget, what????

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbusDlx:

Visst, men jag upplever inte att Corsair gör skitprylar. Deras 850TX är bronsklassat, ljudfritt och har funkat kalas. Men jag förstår annars inte vad det kan vara? Är ju uppenbart strömrelaterat då jag kan boota upp win med 1.47v men inte med 1.485 (t.ex) Kan det vara att prollen slår ifrån? För med current capability på ger man ju moder tillåtelse att gå över med en viss %. Fast jag vet ju folk som har gått över 1.6v utan problem när dom vill ha shyssta bänk-scores.

Det har inte slagit dig att det är i moderkortet som spänningshanteringen sitter? Det är moderkortet som reglerar och levererar spänningen till processorn.

Permalänk
Medlem

Köp en elenergimätare från tex Clas ohlson och mät vad din dator drar från vägguttaget. Dra bort 80-85% från det så vet du vad din dator behöver.
Troligen ligger du runt 450W med gfx och cpu tillsammans under belastning. Kör Prime 95 och Unigien heaven tillsammans för att testa vid belastning.

Se mitt system http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1105487-amd-1090t-system/?highlight=AMD+1090t+system som referens till det du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Köp en elenergimätare från tex Clas ohlson och mät vad din dator drar från vägguttaget. Dra bort 80-85% från det så vet du vad din dator behöver.
Troligen ligger du runt 450W med gfx och cpu tillsammans under belastning. Kör Prime 95 och Unigien heaven tillsammans för att testa vid belastning.

Se mitt system http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1105487-amd-1090t-system/?highlight=AMD+1090t+system som referens till det du kör.

Right. TS har nog ett nätagg med 15% effektivitet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Right. TS har nog ett nätagg med 15% effektivitet.

Tror han menar att det är de 80 procenten han ska kolla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Tror han menar att det är de 80 procenten han ska kolla på

Haha, Jo det blev fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Köp en elenergimätare från tex Clas ohlson och mät vad din dator drar från vägguttaget. Dra bort 80-85% från det så vet du vad din dator behöver.
Troligen ligger du runt 450W med gfx och cpu tillsammans under belastning. Kör Prime 95 och Unigien heaven tillsammans för att testa vid belastning.

Se mitt system http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1105487-amd-1090t-system/?highlight=AMD+1090t+system som referens till det du kör.

Jag har en shysst multimeter hemma, farsan är lite halv-hoarder, så när jag behövde en så fanns det en att hämta hemma hos honom. =D vart exakt mäter jag då? Plus/minus på ATXkontakten lr?

Edit: Sorry. läste för snabbt. En sån mätare hade varit smidig. Men visst går det med multimeter också?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det har inte slagit dig att det är i moderkortet som spänningshanteringen sitter? Det är moderkortet som reglerar och levererar spänningen till processorn.

Visst är det så, Men jag kunde gå upp till och över 1.55v med min FX6100 för 2 veckor sen. Inte hänt något med datorn sen dess.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk

Har exakt samma "fel" när jag klockar mina grafikkort. Hoppas någon hittar en bra idé på vad det kan vara I furmark crashar det precis som för ts. Fast i spel och 3dmark har det funkar det skit bra, i ett halvår hittills utan crash.
Kan vara det här som händer för ts?
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbusDlx:

Visst är det så, Men jag kunde gå upp till och över 1.55v med min FX6100 för 2 veckor sen. Inte hänt något med datorn sen dess.

Men en FX8350 på 4,8GHz belastar ju hårdare. Hur många watt tror du att ditt moderkort hanterar? Och det kan fortfarande vara så att det är processorn som inte orkar. Den kan slå ifrån utan att hinna med någon blåskärm.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar i min frybenchtråd, http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort.... I crossfire/sli är det svårare att klocka hårt. Strömmen räcker liksom inte till. Man får tänka som så att moderkortet får en visst % ström, av denna %´en drar mina 2 grafikkort en hel del. All ström kommer inte från pci-e kontakterna från agget. Där är boven skulle jag tro. Fel att säga att agget inte pallar. Mer så att de inte finns ström så de räcker till på moderkortet (trots 8pin). Ska rycka ur mitt physXkort ikväll och testa. Dom 30 watten dras direkt från moderkortet, finns ingen extra strömkontakt på det.

Som det är nu så dras ca 130W från moderkortet, BARA till graffen. Sen brännare, fläktar, vattenpump, 3 meklaniska hårddiskar, 1 SSD. Jo fan, har hittat mitt svar.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbusDlx:

Jag fick svar i min frybenchtråd, http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort.... I crossfire/sli är det svårare att klocka hårt. Strömmen räcker liksom inte till. Man får tänka som så att moderkortet får en visst % ström, av denna %´en drar mina 2 grafikkort en hel del. All ström kommer inte från pci-e kontakterna från agget. Där är boven skulle jag tro. Fel att säga att agget inte pallar. Mer så att de inte finns ström så de räcker till på moderkortet (trots 8pin). Ska rycka ur mitt physXkort ikväll och testa. Dom 30 watten dras direkt från moderkortet, finns ingen extra strömkontakt på det.

Som det är nu så dras ca 130W från moderkortet, BARA till graffen. Sen brännare, fläktar, vattenpump, 3 meklaniska hårddiskar, 1 SSD. Jo fan, har hittat mitt svar.

Ja ett moderkort är kanske inte riktigt menat att leverera 300W+ till olika komponenter. Hade kanske varit en annan sak om grafikkorten gick på PCIe-sladdarna alena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja ett moderkort är kanske inte riktigt menat att leverera 300W+ till olika komponenter. Hade kanske varit en annan sak om grafikkorten gick på PCIe-sladdarna alena.

Exakt.
Så Agget räcker till. Mer än väl. Men detta är väl summan kardemumman.

Citat:

På ett moderkort med 24+8-pin plus extern strömförsörjning:
Processorn har 90W dedikerat, resten kommer via EATX12V
EATX12V kan leverera max 225W

Med 2x6pin på graffet drar det 33% av sin ström från moderkortet.
Snabbt räknat nu:

2x50W=100W
+
1x30W=130W
+
TDP 125W=255W (överklockad vet jag inte. Men just nu säger cpu-z att max tdp är 125W)

Lägg där till allt det ovan-nämda.

Jo, ca 300W. I praktiken ska det ju flaska 80W tidigare.
Ska nog vara glad med en stabil OC på 4.6 (kör 4.5 nu för att inte max-maxa 24/7)

Så mitt enda alternativ är att köpa ett Asus Crosshair Formula IV med extra strömkontakter för att kunna maxa systemet.... 2lax fortfarande

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Kolla upp Evga power boost, kanske räcker för dig!

Skickades från m.sweclockers.com