Permalänk
Medlem

UT eller IN luft i tak? Nh-D14

Hello alla!! har några frågar om någon snäll själ har tid

Först är
Core #0 23C
Core #1 33C
Core #2 28C
Core #3 41C

Okej ? känns som från 23 till 41 ? känns lite för mycket ?

Kör en I5-3570K

Hade först en H100i som gick sönder eller något så bytte ut den mot NH-D14,,, med den var graderna nästan lika Core #0 har alltid varit ca 15 gradet kallare än Core #3
Vet att alla är olika men va fan 15* skillnad? kan det stämma?

Nu till NH-D14 som jag har idag Samma sak där ca 15 graders olika från Core 0 och 3

Hört om 5-10 grader men 15 ? (något fel?)

Har ett litet riskorn av kylpasta.

Hoppas ni kan svara på den frågan nu till andra frågan

Kör idag Nh-D14 Och har inte satt in några fläktar i taket på chassit än... Och kom att tänkta på om inte IN-luft är bäst när man kör med den där D14 så kommer luften direkt på kylflänsarna ??

Har 2 st NH-F14 fram som INLUFT
En i botten INLUFT
EN bak som är UTLUFT
Nh-D14 trycker luften mot utluften med sina 2 fläktar

NU till Taket ska jag ha IN ELLER UT ??

(Vet att man brukar ha UT men tänkte just nu på att man har en D14 som kanske ändrar på saken?)

Tack alla snälla själar här på SWECLOCKERS som orkar svara

Permalänk

Värme färdas uppåt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Varm luft tenderar att gå uppåt så utåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Värme färdas uppåt.

Mjoo men D14 trycker ju ut den varma luften bak direkt med 3 utblås fäktar i rad,,, Så 2 in luft fläktar som drar in ny kall luft direkt på flänsarna tycker jag låter bättre ?

Men kan ha helt fel..

Kommer ingen med bättre tips än att värme färdas uppåt så får jag prova båda

Men tack endå Blomqvist

(kan ju bli att om jag bara har 1 ut kanske den inte klarar av att trycka ut all den varma luften även om det är 3 fläktar i rad som trycker ut när man har så många in) menmen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rovvvin:

Hello alla!! har några frågar om någon snäll själ har tid

Först är
Core #0 23C
Core #1 33C
Core #2 28C
Core #3 41C

Okej ? känns som från 23 till 41 ? känns lite för mycket ?

Kör en I5-3570K

Hade först en H100i som gick sönder eller något så bytte ut den mot NH-D14,,, med den var graderna nästan lika Core #0 har alltid varit ca 15 gradet kallare än Core #3
Vet att alla är olika men va fan 15* skillnad? kan det stämma?

Nu till NH-D14 som jag har idag Samma sak där ca 15 graders olika från Core 0 och 3

Hört om 5-10 grader men 15 ? (något fel?)

Har ett litet riskorn av kylpasta.

Hoppas ni kan svara på den frågan nu till andra frågan

Kör idag Nh-D14 Och har inte satt in några fläktar i taket på chassit än... Och kom att tänkta på om inte IN-luft är bäst när man kör med den där D14 så kommer luften direkt på kylflänsarna ??

Har 2 st NH-F14 fram som INLUFT
En i botten INLUFT
EN bak som är UTLUFT
Nh-D14 trycker luften mot utluften med sina 2 fläktar

NU till Taket ska jag ha IN ELLER UT ??

(Vet att man brukar ha UT men tänkte just nu på att man har en D14 som kanske ändrar på saken?)

Tack alla snälla själar här på SWECLOCKERS som orkar svara

Eftersom du redan bytt från vattenkylning till luft och det ändå diffar 15 grader så skulle jag spontant säga att din cpu inte är riktigt jämn.Jag har själv nh-d14 och mina cores ligger från 33-38 från core 0 till core 2 enligt coretemp i idle:)
Sen var det ju mycket snack om att ivy bridge failade svårt med den inbyggda kylpastan under cpuns ihs(heter det så?)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Eftersom du redan bytt från vattenkylning till luft och det ändå diffar 15 grader så skulle jag spontant säga att din cpu inte är riktigt jämn.Jag har själv nh-d14 och mina cores ligger från 33-38 från core 0 till core 2 enligt coretemp i idle:)
Sen var det ju mycket snack om att ivy bridge failade svårt med den inbyggda kylpastan under cpuns ihs(heter det så?)

Okej antar att den inbyggda är inget men håller på med själv?

Och kan man säga att det är något fel på den om den diffar så mycket som 15 C? ( Byta Garanti)?

Permalänk
Avstängd

Nja jag vet inte men ett enkelt sätt att se om din cpu är helt plan är ju att lägga ett rakblad mot den och titta noga om bladet ligger helt jämt med din cpus yta:)

Angående garanti vet jag faktiskt inte tyvärr:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Nja jag vet inte men ett enkelt sätt att se om din cpu är helt plan är ju att lägga ett rakblad mot den och titta noga om bladet ligger helt jämt med din cpus yta:)

Angående garanti vet jag faktiskt inte tyvärr:(

Okejokej Får prova det där med rakblad imorron är den det minsta böjd åker jag och byter,,, netonnet frågar aldirg haha man får bara nytt eller byta hela tiden dom öppnar inte ens lådorna med grejerna i (inte alltid iallafal 50/50)

Permalänk

23 grader vid rumstemperatur... du kan nog ta dina temperaturer med en nypa salt

Permalänk
Medlem

Inluft rekomenderas alltid framifrån, underifrån och ifrån sidopanelen om möjlighet finns, sen så ut ska vara bakåt och uppåt.
Annars får du förmycket inluft å det kan ha motsatt effekt då det kommer in förmycket luft å mindre ut.

Angående skillnaden mellan tempsen på kärnorna så är det som tidigare nämts vanligt på ivy prollar då intel snålade in lite på kvaliten på kylpastan bla. som ligger i prollen därav blir det ofta så. Har själv lite diff mellan tempen på mina kärnor så du behöver inte vara orolig.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Inluft rekomenderas alltid framifrån, underifrån och ifrån sidopanelen om möjlighet finns, sen så ut ska vara bakåt och uppåt.
Annars får du förmycket inluft å det kan ha motsatt effekt då det kommer in förmycket luft å mindre ut.

Du kommer inte få in mer luft än som pressas ut, det skulle leda till att trycket konstant steg inne i datorn. Eftersom mängden luft som pressas ut ökar med tryckskillnaden och mängden luft som dras in minskar med densamma kommer ett jämviktstillstånd att uppnås, oavsett om du har tre eller tio fläktar som blåser in.

Däremot är det bra att ha högre fläktkapacitet riktat inåt än utåt, just då det ger ett litet övertryck inne i datorn. Då kommer det sippra ut luft genom alla små springor i chassit, t.ex. runt DVD-enheter och runt kanten på sidopanelen. Det utriktade luftflödet gör att mindre damm kommer in i dator jämfört med om det var undertryck inne i datorn (fler/större fläktar blåser ut än in)

När det gäller luftflödets riktning i chassit så stämmer det visserligen att varm luft stiger uppåt, men den effekten (naturlig konvektion) är så liten jämfört med luftflödena som man skapar med hjälp av fläktar (påtvingad konvektion) att man inte behöver ta hänsyn till den. Däremot kan det vara önskvärt att ha luftflödet bakåt/uppåt av andra orsaker, t.ex. att man inte vill ha luftflödet på sig när man använder datorn, eller att man inte vill dra in damm som brukar samlas bakom datorn in i burken.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.