Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Permalänk
Medlem

Aja dem lyckades iallafall med att få några av oss att bli säkra på att ps4 är det rätta valet. Betala för att lira polares spel, vilket skämt. Kontrollen verkar nice iallafall. Får se när dem visar mer av konsolerna på E3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har själv bott i USA fram tills för ett halv år sedan och jag kan då intyga att så inte är fallet. Jag bodde i en medelstor stad (med amerikanska mått) med ca 100,000 invånare, ca 3 miles från centrum.. det bästa jag kunde få var ett "upptill 8bmit/s" DSL abonemang... sen fick jag som best ut ca 6mbit/s iaf. Såg på ABC när de hade ett raportage om det här i början av 2012, då uppgav de att 35% (ungefär, är osäker på siffran) av USA's befolkning inte hade tillgång till något form av fast "High speed internet" och då räknade de även in DSL där. Dvs över 1/3 av befolkningen sitter fortfarande på 3G eller dial-up fortfarande för så sent som ett år sedan...

edit: ursäkta stavning etc, svenskan sitter inte riktigt 100%

Men nu säger du "upp till" 8Mb/s, vilket är lägre än vad jag sa att majoriteten med ADSL har (gick efter vad i princip alla
jag känner har för hastighet och även folk jag känner som bor i USA). Kan inte säga någon siffra men jag är säker på att
det är någonstans där dom flesta ligger. 35% är ju också en stor siffra.
Det finns ju andra anledningar att man kanske inte vill bli tvingad till uppkoppling för att spela,
till exempel om man åker bort ett tag, semester, och kanske vill ha en konsol för att spela om det är dåligt väder eller
kanske är trött efter en lång varm dag, ganska vanligt. Så man kan lugnt säga att MS skjuter sig själv i foten.

Permalänk
Skrivet av Kriss92:

Varför ha en reveal om dem bara visar upp skit då?

Är väl upp till var och en vad man tycker är skit? Coca Cola eller Pepsi, MacDonalds eller MAX osv.....Det är ju tack vare olikheter som dom överlever och blir stora. Hade Det varit samma funktioner, spel m.m så hade det varit rena lotteriet vem som sålde mest.

Microsoft satsar högt och stort "egna tv serier,en integrerad media hub, spel, surfa internet, skype osv" och jag tvekar själv på att dom lyckas med så mycket som dom vill med Xboxen. Sony kör på det gamla vanliga + med en cloud streaming twist.

Sjävklart köper jag båda konsolerna! för det kommer exklusiva till båda man inte vill missa.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Men nu säger du "upp till" 8Mb/s, vilket är lägre än vad jag sa att majoriteten med ADSL har (gick efter vad i princip alla
jag känner har för hastighet och även folk jag känner som bor i USA). Kan inte säga någon siffra men jag är säker på att
det är någonstans där dom flesta ligger. 35% är ju också en stor siffra.
Det finns ju andra anledningar att man kanske inte vill bli tvingad till uppkoppling för att spela,
till exempel om man åker bort ett tag, semester, och kanske vill ha en konsol för att spela om det är dåligt väder eller
kanske är trött efter en lång varm dag, ganska vanligt. Så man kan lugnt säga att MS skjuter sig själv i foten.

Men det är ju just tack vare dom sociala apparna som xboxen säljer mer än PS3 just nu. Så varför skjuter dom sig i foten? Dom få köparna dom eventuellt förlorar på detta tar dom igen på dom som istället köper konsolen för online funktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriss92:

Varför ha en reveal om dem bara visar upp skit då?

De visade upp konsolen iaf....

De håller nog på det mesta till E3 som är i början av Juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Men det är ju just tack vare dom sociala apparna som xboxen säljer mer än PS3 just nu. Så varför skjuter dom sig i foten? Dom få köparna dom eventuellt förlorar på detta tar dom igen på dom som istället köper konsolen för online funktionerna.

Hur vet du det? Ofta köper man det som är billigast, vilket är 360, förutom om du nu ska ha Live som kostar 49kr/mån.
Förresten så var det väl ett tag sedan PS3an gick förbi 360 i försäljningssiffror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Han sa inte att alla kanske inte har en uppkoppling. Men den kan ju vara för dålig, vilket det ofta är för många.
Vet inte vart man kan kolla upp det men jag är säker på att majoriteten inte har så snabbt internet hemma,
inte ens i Sverige (bättre kanske men förhållande med vad vi kan ha då).
I många hem har man kanske flera datorer, eller flera enheter som använder internet och då kanske det kan vara bra att slippa
det för en enhet som kan klara sig utan det, om man nu inte spelar online dvs.

För dålig? Det handlade ju bara om att man ska ansluta någon gång då och då. ADSL duger utmärkt till att ansluta till internet. Du behöver inte spela över nätet. Den stora massan av amerikaner är fortfarande en målgrupp. 94% har möjlighet att teckna fast uppkoppling. Av de 6% som inte kan det så är det nog en anselig andel som helt enkelt valt bort sådant för att bo på landet, knappast målgruppen va? Som jämförelse så bor det ju en hel del svenskar i gårdar eller småbyar med bara några hus utspridda över hela landet som är för långt från en ADSL-station. 10% av befolkningen i Svensk glesbygd saknar möjlighet till fast anslutning. 1,5% i riket som helhet. Och av de som har tillgång till fast uppkoppling i glesbyggden får 90% nöja sig med xDSL. http://www.statistik.pts.se/bredband/index.html

Slutsatsen då? Jo att Microsoft inte ger upp en stor hemmamarknad genom att kräva att den ansluts till internet ibland. Endast 6% av befolkningen i USA bor där man inte kan ansluta med fast uppkoppling. Och av dessa 6% så är det nog väldigt stor andel som inte är målgrupp ändå.
Jag står fast vid det jag sa innan. Så illa är det inte i USA.

Skrivet av Xyborg:

Har själv bott i USA fram tills för ett halv år sedan och jag kan då intyga att så inte är fallet. Jag bodde i en medelstor stad (med amerikanska mått) med ca 100,000 invånare, ca 3 miles från centrum.. det bästa jag kunde få var ett "upptill 8bmit/s" DSL abonemang... sen fick jag som best ut ca 6mbit/s iaf. Såg på ABC när de hade ett raportage om det här i början av 2012, då uppgav de att 35% (ungefär, är osäker på siffran) av USA's befolkning inte hade tillgång till något form av fast "High speed internet" och då räknade de även in DSL där. Dvs över 1/3 av befolkningen sitter fortfarande på 3G eller dial-up fortfarande för så sent som ett år sedan...

edit: ursäkta stavning etc, svenskan sitter inte riktigt 100%

1/3 av befolkningen har valt att inte teckna bredband. Det är en helt annan sak än att inte ha möjlighet till det, dessa människor är inte målgrupp för X1 oavsett vilket. Siffran som faktiskt inte kan få höghastighetsinternet är 6%. Precis som att det kan vara någon procent i Sverige också.
http://www.digitaltrends.com/web/why-are-one-third-of-america...

Permalänk
Medlem

Jag gillar PS4 mer men jag hatar kontrollen den känns så jävla oergonomisk, men det kanske är mina händer det är fel på. Båda PS1, PS2 och PS3 så får jag kramp i händer efter tags användande :/

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cAWPer:

Åfan de kanske var så det var! Haha!

Äääh fram med programeringshatten, så hackar vi modermodemet och lägger in en Linux dist ;D

Sen dualbootar vi med Win8.1

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av infigo:

ps3 var kraftigare än 360 förra generationen och när den kom för sent (ps3) så förlorade sony mycket pengar på konsolen, jag hoppas inte sony gör samma sak igen för microsoft har en större marginal med tanke på att de är microsoft

Detta är helt inkorrekt på så många nivåer! För det första har varken Sony eller MS som mål att tjäna pengar på sina konsoller/hårdvara.
När komponenter väl sjunker i pris ser vi det främst i att konsollerna blir billigare och marginalerna förblir oftast desamma eller marginellt bättre.
Skulle de mot förmodan göra det så är det en välkommen bonus. Microsofts chefer sa bara för några månader sen att de än idag inte går med vinst på hårdvaran och att så aldrig varit fallet att de ska göra. Hur svårt ska det vara att förstå en förläggar struktur och var penga flödet ligger i en sådan. Det de gör är att de tillhandahåller en plattform som går helst break even men även minus är accepttabelt som de sen kan förlägga/publisha spel på helst till stora plussiffror. Inte att förglömma alla tillbehör till konsollerna som kan ha helt andra marginaler.

Det de tjänar pengar på är spelen och framförallt Sony som är en mycket större Publisher och äger många fler studios och titlar än Microsoft. Båda tjänar även pengar på 3e Parts spel men inte i närheten av vad "selfpublished titles" gör såsom Uncharted eller Halo för att nämna några.

Går att likna med merförsäljning. Går du in på en elektronikbutik så skulle nog många bli förvånade hur många tv apparater som håller minus marginal/priser som exempel. I den försäljningsstrukturen försöker butiken ta igen det på merförsäljning av delvis plus marginal produkter runtom tvn och/eller framförallt försäkringar.

Sen att microsoft skulle ha större marginal för de är Microsoft? Hallå??? Sony är bara världens största företags koncern så de har inte pengar eller vadå? Microsoft är i första hand en mjukvaru koncern som doppat tårna i underhållningsbranschen. Sony har sjukt många filialer och underhållning både film o data är bara en del av helheten. Så ofantligt trött på människor som tror att Sony står och faller med Sony Computer Entertainment. Grow a brain people!

Permalänk
Skrivet av Avenger80:

Förstår inte vad problemet är...dom annonser något dom kommer satsa mycket på "tv,sport och exkusiva serier" och vill ha fokus på det under första eventet för den breda massan. Det är ingen nyhet att Xbox360 som haft speltorka sedan 2009 nästan enbart sålt konsoler "fler än Sony" tack vare dom sociala funktionerna osv. Så att visa något annat först skulle vara helt fel.

Sedan på E3 så kommer det förhoppningsvis vara mer spel. Säger det för att INGEN vet ännu. Men eftersom dom har 15 exklusiva titlar så finns det gott om material för ett gamer event till E3.

Jamen här kan vi väl passa på att döda falskryktet om att 360n sålt fler än PS3. Finns bara en marknad där så är fallet och det är Nord Amerika.
Om du inte menar fler konsoler som i sig blir sålda pga av sociala funktioner kontra spel. Något som blir högst gripet ur luften det med.

Worldwide sales figures [edit]
Wii – 99.84 million as of 31 March 2013[8]
PlayStation 3 – 70 million as of 4 November 2012[54] (IDC January 2013 estimate: "about 77 million")[55][56]
Xbox 360 – 74.94 million as of 31 December 2012[57]

Japan sales figures [edit]
Wii – 12.71 million as of 31 March 2013[8]
PlayStation 3 – 6.3 million as of 1 April 2011[58]
Xbox 360 – 1.6 million

Europe sales figures [edit]
Wii – 49.37 million as of 31 March 2013[8]
PlayStation 3 – 24.23 million as of December 2010[59]
Xbox 360 – 23.73 million as of December 2010[59]

United States sales figures [edit]
Wii – 47.75 million as of 10 August 2010[60]
PlayStation 3 - 39.6 million as of 14 April 2010[61]
Xbox 360 – 39.4 million as of 31 December 2009[62]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tror Playstation 4 är starkare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

jag antar att jag är ensam om att ha datorn kopplad till tv'n med handkontroll och vänta här nu man kan spela flera stycken samtidigt då med

att rigga min datagrotta i vardagsrummet är inte på tal om vardagsrum är vardagsrum, datagrottan är i datarummet med alla andra datorer/servers skärmar osv

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

att rigga min datagrotta i vardagsrummet är inte på tal om vardagsrum är vardagsrum, datagrottan är i datarummet med alla andra datorer/servers skärmar osv

Behöver ju inte ha en datorgrotta framför TVn. Räcker med att kasta i ett relativt strömsnålt kort i HTPCn. Typ GTX 660 eller Radeon 7870.

Permalänk
Skrivet av cAWPer:

Jahaaa!!! Det är en spelkonsol? Trodde det var en htpc enligt deras vaka. Fan så dum jag är...

Jag har förklarat mer än 10 ggr vad det är, vad det ska bli, vad dom siktar på - och vad vissa av oss vill ha.
Ändå fastnar det inte

(Vi är bröder, om någon undrar över tonfallet, som är något fostrande

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Skrivet av Danrozen:

Inte för att vara den som är den, men det sa både Sony och Microsft om förra generationen också!

AMD´s större APUs till PC klarar att köra de flesta nya spel på high med nånstans mellan 30-60fps.
Dom som testat en mini-htpc med endast APU är ofta väldigt imponerade.

Det som MS och Sony använder är helt custom grejjer, och spelen kommer att vara optimerade mot konsollerna.
Som kommer att vara ganska lika.

Och hårdvaran nu vs då, är väldigt mycket vassare nu, så spelen bör kunna antas bli bra mycket vassare inom kort också.

Nu är ju inte all prestanda låst till spelen, det är ju en ny sorts media-htpc-konsoll. Tack och lov.
Uvecklingen går framåt!
Alla som är leds på att ha 3 fjärrkontroller på bordet, räcker upp en hand!

(ni som inte är intresserade av media eller tv slipper)

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk

En grej till.

Angående behovet av uppkoppling. Man KAN ju använda alla nyare mobiltelefoner som modem till pc eller konsoller eller hur man vill, hur många är utan en mobil idag?
Det funkar, om man nu vill vara off-the-grid eller slippa ha uppkoppling.

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridstrom:

AMD´s större APUs till PC klarar att körra de flesta nya spel på high med nånstans mellan 30-60fps.
Dom som testat en mini-htpc med endast APU är ofta väldigt inponerade.

Det som MS och Sony använder är helt custom grejjer, och spelen kommer att vara optimerade mot konsollerna.
Som kommer att vara ganska lika.

Och hårdvaran nu vs då, är väldigt mycket vassare nu, så spelen bör kunna antas bli bra mycket vassare inom kort också.

Nu är ju inte all prestanda låst till spelen, det är ju en ny sorts media-htpc-konsoll. Tack och lov.
Uvecklingen går framåt!
Alla som är leds på att ha 3 fjärrkontroller på bordet, räcker upp en hand!

(ni som inte är intresserade av media eller tv slipper)

Är intresserad av media och tv men jag vägrar betala extra för det så Xbox One går bort. Avskyr deras guldabb modell.
Har andra enheter med sånt på istället där det inte kostar extra att använda det.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Är intresserad av media och tv men jag vägrar betala extra för det så Xbox One går bort. Avskyr deras guldabb modell.
Har andra enheter med sånt på istället där det inte kostar extra att använda det.

Själv blev jag mycket besviken när jag köpte 360 och fick uppleva att det var allt UTOM en mediamaskin, mer en spelmaskin då.

Skillnad blev det när jag kopplade upp den mot guld-abb och internet, då kan man använda den till att hyra filmer med, köpa spel, spela småspel, spela mot andra, lyssna på musik mm mm.
Fortfarande en rätt ofullständig lösning mediamässigt.

Kom hem till polaren vars unge har ett 360, ingen uppkoppling, inget abb alls. Snacka om att den boxen bara var 30% av upplevelsen man får med MIN box.
Det är det som är grejjen.
Jag sa åt killen att hjälpa pojken så han kunde köpa spel, spela mot andra osv - han har säkert 20-30 köpspel men kan inte spela nåt av dom MP.

Har man en sånhär konsoll med abb, så använde rman den mer, ser nya möjligheter och den växer med 70%.
Man köper säkert 70% mer av MS också, men det är en win-win situation, inget man är tvingad till.

Den här nya boxen hoppas jag ska bli ett fullfjädrat multimedia-nav så man kör ALLT via den, det är utopin iaf.
Man behöver bra musikspelare, bra videospelare, bra hud och bra interaktion mellan dom olika lägena.

Kan man köra mot en PC med win 8 och en mobil med smartglass så hoppas jag att det är impelementerat ännu bättre att skriva på tex mobilen istf dosan, och att man kan skicka media mellan apparaterna on-the-fly.

EDIT: Dom sociala funktionerna får inte glömmas. Att surfa med boxen och att använda skype är också funktioner som MS hålller på att knyta ihop till en enda helhetslösning. Dom har fingrar med i Skype, Facebook, Outlook, Skydrive, Bing/Explorer osv etc.
Om allt detta navas ihop (nytt ord - jihaa) så får man ännu mindre lösa tåtar att mickla med.
(Tänk, att även styra och skriva med mobilen, eller logga in och skype:a eller chatta via mobil eller platta... - super)

Istället för att använda Googles "bundle" med tjänster (som suger) så har jag gått över till gamla hederliga Outlook med Skype och FB väldigt tätt sammanbundna. Det är en jäkla bra "bundle". Det enda man behöver. I box eller i pc eller lur.

Det finns mycket man SKULLE kunna göra mediamässigt, och det är nog dit vi är på väg, men frågan är hur långt Xbox One tar oss...

Förhoppningsvis slipper vi då småningom alla andra konsoller och burkar och maskiner vi har hemma som man får styra, hoppandes emellan, med flertalet styrdon.

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk

Och en sak jag efterlyser i XBOX ONE - jag vill kunna köra valfritt BT tangentbord och mus om/när jag ska spela FPS spel.
Och exempelvis att mitt Logitech Mini (bakbelyst, med styrplatta, PS3 styrning möjlig) T-bord ska funka om jag inte styr via smartglass och mobilen.
Orka skriva med dosan...
Ett bra trådlöst plus min Logitech P MX, vore super om man ska spela. Eller styra media.

Så - det är ett måste. Jag antar att det är möjligt i den nya burken, men jag efterlyser det likafullt.

Det kommer fler och fler små t-bord med styrplattor, och då är det smidigt att styra alla enheter man har med ett sånt.

Smartglass är ju en väldigt bra grej, och en bra bit på väg iom att man förmodligen inom kort (eller redan nu?) kan styra både PCn samt Xboxen med Win8 mobiler och Win8 plattor (!), men man vill som sagt kunna styra även andra enheter också.
(En unifierad standard för styrning vore great, nu när alla enheter är "smarta")

Edit:erat 44 ggr, men jag blev inte nöjd med innehållet i texten.

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av brokendown:

Detta är helt inkorrekt på så många nivåer! För det första har varken Sony eller MS som mål att tjäna pengar på sina konsoller/hårdvara.
När komponenter väl sjunker i pris ser vi det främst i att konsollerna blir billigare och marginalerna förblir oftast desamma eller marginellt bättre.
Skulle de mot förmodan göra det så är det en välkommen bonus. Microsofts chefer sa bara för några månader sen att de än idag inte går med vinst på hårdvaran och att så aldrig varit fallet att de ska göra. Hur svårt ska det vara att förstå en förläggar struktur och var penga flödet ligger i en sådan. Det de gör är att de tillhandahåller en plattform som går helst break even men även minus är accepttabelt som de sen kan förlägga/publisha spel på helst till stora plussiffror. Inte att förglömma alla tillbehör till konsollerna som kan ha helt andra marginaler.

Det de tjänar pengar på är spelen och framförallt Sony som är en mycket större Publisher och äger många fler studios och titlar än Microsoft. Båda tjänar även pengar på 3e Parts spel men inte i närheten av vad "selfpublished titles" gör såsom Uncharted eller Halo för att nämna några.

Går att likna med merförsäljning. Går du in på en elektronikbutik så skulle nog många bli förvånade hur många tv apparater som håller minus marginal/priser som exempel. I den försäljningsstrukturen försöker butiken ta igen det på merförsäljning av delvis plus marginal produkter runtom tvn och/eller framförallt försäkringar.

Sen att microsoft skulle ha större marginal för de är Microsoft? Hallå??? Sony är bara världens största företags koncern så de har inte pengar eller vadå? Microsoft är i första hand en mjukvaru koncern som doppat tårna i underhållningsbranschen. Sony har sjukt många filialer och underhållning både film o data är bara en del av helheten. Så ofantligt trött på människor som tror att Sony står och faller med Sony Computer Entertainment. Grow a brain people!

Nu har iof Sony sagt att de inte tänker gå med förlust på hårdvaran den här gången vilket verkar rimligt. De behövde ju inte betala utvecklingen av en helt ny arkitektur själva och de behövde inte ta kostnaderna för tillverkning med mera. AMD och till viss del Microsoft har ju tagit stora delar av utvecklignskostnaderna och tillverkningskostnaderna för processorn. Att det är ett chip med integrerad GPU från en tillverkare lär också det dra ner kostnaderna rätt mycket. Så det är inte alls långsökt att de faktiskt kan hålla svarta siffror i böckerna när de säljer konsolerna den här gången.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

APU:er är framtiden.

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det NordicHarware skriver är korrekt, d.v.s att SDRAMet i Xbox One har en bandbredd på 102GB/s så kommer PS4an har en rejäl fördel, i alla fall i titlar som pushar GPUn med hög upplösning och/eller massiva mängder texturer. PS4 har 2.6x bandbred mot RAM (1.7x om man jämfört mot SRAM).

De AMD grafikkort med motsvarande teoretisk flyttalsprestanda som PS4 har ungefär samma bandbredd mot RAM som PS4, vilket tyder på att det finns en poäng att faktisk ha så pass hög bandbredd som PS4 har. Tvivlar dock starkt på att prestanda skalar ens i närheten linjärt med bandbredden när den går från 102GB/s till PS4:ans 176GB/s, men PS4 borde helt klart ha en fördel.

Fast det som vi ännu inte alls vet något om är: hur många CPU-kärnor och hur mycket RAM kommer respektive konsol reservera för OS och andra systemtjänster. Spel kommer inte ha tillgång till 8GB och alla 8 CPU-kärnor och efter vad som sades i presenationen igår så får jag intrycket att XBox One ska driva ett Windows OS (dock nedskalat) parallellt med det OS som kör spel. Windows OS:e lär knappast klara sig med 1 CPU-kärna (vi pratar om rätt klena CPU-kärnor).

PS4 ska ju kunna ladda saker i bakgrunden och även PS3:an har ju en av sina 7 SPE:er reserverade för OSet. Men om man har en GUI liknande det PS3 har så är det fullt rimligt att driva det med 1 Jaguar-kärna (den är långsam, men är nog ändå snabbare än en SPE på den här typen av heltalsintensivt jobb).

Enligt panelen som var direkt efter revealen sa de att den skulle ha "over 200GB/s across the memory subsystem" och pratade även en del om hur OSn ska funka med virtualisering med mera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doktor_Krall:

Håller tummarna för att det kommer mjukvara för detta med tiden. Just nu har vi HBO genom en TELIA - box, deras menyer från 1990 är rena skämtet. Hade varit skönt att kunna klumpa ihop (vanlig) TV, HBONordic, Netflix och TV - spel i en och samma box.

IPTV är ganska stort i Australien och där har de sagt följande: "He said the Xbox One will offer over-the-air TV, set-top box input, and internet television (IPTV), as well as a host of content that Microsoft is preparing."

Jag kan bara hoppas du har rätt men eftersom Xbox 360 hade stöd för IPTV och inget hände så tror jag inte så mycket på det, men som sagt, jag hoppas precis som du.

Permalänk

MS/xbox videosektion är förjäkla bra. Bra med svenska titlar, text och trailers. Bra priser också...
Bäst av alla liknande tjänster, tycker jag. Totalt sett.
Vi får hoppas att tv-sektionen blir lika bra. *Hoppas*

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Syftade mer på att när ändå både Sony och Microsoft använder x86 i sina konsoler, så kanske det är bättre att ändå vänta på Valves Steambox istället.

Hade vart roligare om nya PlayStation och Xbox använde sig utav POWER, SPARC, Alpha, IA-64, eller nåt.

Ja, hoppas på en intelbaserad steambox där intel satsar rejält på mjukvarusidan med kompilator och drivrutiner. Iris Pro.

Permalänk
Medlem

På xbox One presentationen säger dom att den är cloud powered, vad menas med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Skrivet av WDac:

att rigga min datagrotta i vardagsrummet är inte på tal om vardagsrum är vardagsrum, datagrottan är i datarummet med alla andra datorer/servers skärmar osv

antar att det är ett smart sätt att ha saker, för consoler är ju smidigare än datorer.

Permalänk
Medlem

Vad har den där länken med aktiveringskostnaden att göra?

Gamespot skriver ju om samma grej igen här.

http://www.gamespot.com/news/xbox-one-preorder-plan-revealed-...

Tycker generellt att microsofts mediehantering av Xbox one har varit ett illa skött spektakel med olika bud från olika håll inom microsoft. Det verkar som de själva inte ens vet vad de vill.