hur man kan överklocka en dator på ett annat sätt

Permalänk
Medlem

hur man kan överklocka en dator på ett annat sätt

HEJ ALLA! jag undrar om det finns ett annat sätt att övercklocka en dator än igenom biosen? jag ska inte överklocka min dator utan ska testa på andra datorer
jag kollar på biosen men det går inte överklocka, så finns det ett annat sätt och överklocka.

Permalänk
Medlem

Innan man överklockade genom BIOS så var det vanliga att man flyttade på några jumprar på moderkortet.
Jag tror dock inte att moderkort byggs på det sättet längre.

Vad är det för dator?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Innan man överklockade genom BIOS så var det vanliga att man flyttade på några jumprar på moderkortet.
Jag tror dock inte att moderkort byggs på det sättet längre.

Vad är det för dator?

det är ingen specifik dator men alltså det är olika datorer vill bara se om det funkar att överklocka och se skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

det är ingen specifik dator men alltså det är olika datorer vill bara se om det funkar att överklocka och se skillnaden

Ingen specifik, prova på din då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Innan man överklockade genom BIOS så var det vanliga att man flyttade på några jumprar på moderkortet.
Jag tror dock inte att moderkort byggs på det sättet längre.

Vad är det för dator?

Skrivet av Xiqt:

Ingen specifik, prova på din då...

nej men menar inte så om du nu tror det, jag har testat överklocka min dator men alltså de jag vill veta är hur ska jag överklocka om man inte kan överklocka från biosen? ex om jag ska överklocka en laptop hur ska jag göra det?

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan använda en extern klockocillator som regleras på nått annat sätt, du kan ändra på hastigheten datorn förflyttas genom universum http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation men att böja tiden enligt relativitetsteorin är knappast tekniskt möjligt för de flesta, men ska du bygga "gps satelliter" och liknande så är det nått man måste ta hänsyn till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

nej men menar inte så om du nu tror det, jag har testat överklocka min dator men alltså de jag vill veta är hur ska jag överklocka om man inte kan överklocka från biosen? ex om jag ska överklocka en laptop hur ska jag göra det?

Snackar vi CPU, GPU RAM eller vad ska du överklocka ?

Permalänk
Medlem

Du kan överklocka grafikkortet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

gpu och cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

gpu och cpu

gpu - msi afterburner, ladda ned å kör
cpu -via bios, och det går i de flesta fall inte med färdiga datorer, hp etc.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Om du säger att det inte går att klocka genom BIOS så lär cpu:n vara låst.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

låter som en skola snart kommer få massa brända komponenter inom en snar framtid..

Permalänk
Skrivet av 007onex:

HEJ ALLA! jag undrar om det finns ett annat sätt att övercklocka en dator än igenom biosen? jag ska inte överklocka min dator utan ska testa på andra datorer
jag kollar på biosen men det går inte överklocka, så finns det ett annat sätt och överklocka.

Jag har en amd Phenom II x4 965 Black Edition som skall vara upplåst men gick ej att överklocka via Bios. Jag laddade därför ner AMD OverDrive där jag kunde överklocka inuti windows 7!

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Jag har en amd Phenom II x4 965 Black Edition som skall vara upplåst men gick ej att överklocka via Bios. Jag laddade därför ner AMD OverDrive där jag kunde överklocka inuti windows 7!

Sitter själv på en sådan och den är upplåst. Om du inte kunde överklocka via bios så har du troligtvis ett icke klockvänligt moderkort som alltså saknar funktionen att klocka. Hela tiden hör man om att man helst ska klocka i bios, så från din situation hur har det funkat med AMD Overdrive? Vad kommer du upp i för frekvenser?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Sitter själv på en sådan och den är upplåst. Om du inte kunde överklocka via bios så har du troligtvis ett icke klockvänligt moderkort som alltså saknar funktionen att klocka. Hela tiden hör man om att man helst ska klocka i bios, så från din situation hur har det funkat med AMD Overdrive? Vad kommer du upp i för frekvenser?

Enligt hans signatur: 3.8GHz med 1.350v.
Och kan du inte klocka via bios är det nog inte meningen att du ska klocka förhuvudtaget.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Att klocka en laptop är oftast relativt svårt. Ett sätt att göra det på är att flasha ditt bios med en ny upplåst biosversion som ger dig tillgång till de funktioner som datortillverkaren inte vill att du ska pilla med. Detta är dock farligt och bör undvikas om du inte vet EXAKT vad du håller på med. Du kan väldigt lätt bricka ditt bios.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk

SetFSB och Clockgen, nån av dom funkar för det mesta.

Googla

Permalänk
Medlem

Är det en laptop? I så fall kan du glömma att klocka om du räknar med att datorn ska överleva proceduren.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Är det en laptop? I så fall kan du glömma att klocka om du räknar med att datorn ska överleva proceduren.

som du säger, min dog rätt hårt, men det var mer av att jag försökte nå typ 3.5 Ghz med en prole som gick stoch 2.1 Ghz...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.