Permalänk
Medlem

6870 Cfx

Hej Swec! Jag har en fråga som jag försökt hitta svar på. Hur framtidssäkert är 1 Gb minne i CFX (6870)?Har letat i gamla trådar men inte hittat något så är tacksam för svar.
Med vänlig hälsning

Permalänk

Inte alls framtidssäkert. Min bror sitter på ett 6870 och han har alldeles för lite VRAM för att spela vissa spel, och tanken på att skaffa ett till kort är långt bort. GPU:erna blir alldeles för överdimensionerade gentemot minnet.

Med andra ord: Inte värt det, då du kan få andra problem som inte är lika vanliga på singelkort.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Inte ens om jag köper de jättebilligt (ca 1000 kr) då jag har en ganska låg budget för mitt dator bygge.

Permalänk
Skrivet av Gamer00j:

Inte ens om jag köper de jättebilligt (ca 1000 kr) då jag har en ganska låg budget för mitt dator bygge.

Aldrig, eller om du får båda för tusen är det värt det, men räkna inte med jättehöga inställningar.
Det är mer värt att spara så att du får något mer ordentligt, som 7870 eller liknande.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ok så ifall jag får båda för 1000 tycker du att jag ska slå till?

Permalänk
Skrivet av Gamer00j:

Ok så ifall jag får båda för 1000 tycker du att jag ska slå till?

Visst, om du köper nytt för 1K så får du ju 7850 eller liknande, och de har ju också 1GB VRAM.
2x6870 är mycket bättre.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

2x6870 är ruskigt starka - Visst, bara 1 GB RAM, men upp till 1080p upplösning kör de på som fasen.

1000/st är inte ett bra pris, det kostade de ju nästan nya (1400 inkl moms som lägst tror jag). De var utan tvekan förra generationens absolut bästa valuta för pengarna - 2x6870 är i mångt och mycket lika starka, eller starkare, än ett "splitternytt" 7970.

Jag bytte från 2x6870 till 2x7970, men det var bara för att jag kör Eyefinity och det kräver så väldans - Hade det inte varit för det hade jag inte bytt ut dom än på ett tag.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

2x6870 är ruskigt starka - Visst, bara 1 GB RAM, men upp till 1080p upplösning kör de på som fasen.

1000/st är inte ett bra pris, det kostade de ju nästan nya (1400 inkl moms som lägst tror jag). De var utan tvekan förra generationens absolut bästa valuta för pengarna - 2x6870 är i mångt och mycket lika starka, eller starkare, än ett "splitternytt" 7970.

Jag bytte från 2x6870 till 2x7970, men det var bara för att jag kör Eyefinity och det kräver så väldans - Hade det inte varit för det hade jag inte bytt ut dom än på ett tag.

2X6870 är på intet sätt starkare än ett 7970.
Inte ens med 100% skalning hade de varit bättre, för att inte tala om de problem man skulle kunna få.

Det som gör dem sämre är dock att de har för lite VRAM. Tänk ett 7950 med 1GB minne, inte det roligaste kanske.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Nu ska du sluta dela på hårstrån och äta en piggelin istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

2x6870 är ruskigt starka - Visst, bara 1 GB RAM, men upp till 1080p upplösning kör de på som fasen.

1000/st är inte ett bra pris, det kostade de ju nästan nya (1400 inkl moms som lägst tror jag). De var utan tvekan förra generationens absolut bästa valuta för pengarna - 2x6870 är i mångt och mycket lika starka, eller starkare, än ett "splitternytt" 7970.

Jag bytte från 2x6870 till 2x7970, men det var bara för att jag kör Eyefinity och det kräver så väldans - Hade det inte varit för det hade jag inte bytt ut dom än på ett tag.

Nu var det ju dock så att jag fick 2 st för 1100 kr;-)
Och en fråga till bara. Det saknades en del skruvar till det ena grafikkortet, det har referensfläkt och jag undrar var man kan köpa dessa skruvar?

Permalänk
Medlem

Jag spelar crysis 3 med det mesta på högsta möjliga, men endast med FXAA dock. Jag fixar att maxa tomb raider, nästan Hitman Absolution. Spel som Deus EX Human Revolution, Dirt 3 m.fl som har nåt år på nacken är allt på max utan problem. Framtidsssäkert vågar jag inte svara på, men 6870 i crossfire är helt klart dugligt i dagsläget.
Kan tillägga att min FX6100 flaskade korten rätt duktigt, efter bytet till FX8320 så fick jag ut mycket mer ur mina graffen.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™