OCZ lanserar Vertex 450 SSD

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar Vertex 450 SSD

Kontrollerkretsen Indilinx Barefoot 3 M10 i kombination med flashminne i 20 nanometersklassen är två av ingredienserna i nya OCZ Vertex 450.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vertex 450kr hade varit ett soft namn!

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Lägre klockfrekvenser? snålt. Men det är väl för att de kan få högre yealds då. Undrar om man kan överklocka?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Lägre klockfrekvenser? snålt. Men det är väl för att de kan få högre yealds då. Undrar om man kan överklocka?

Överklocka en SSD.... Tempting...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Överklocka en SSD.... Tempting...

Måste man ju pröva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Efter de senaste siffrorna på return rate för OCZ tänker jag säga nej tack. Det var skrämmande dåliga siffror på upp till 50 % för en modell! De måste visa en klar förbättring innan jag tänker ta i dem med tång. Undrar hur de tänkte slå sig in på företagsmarknaden med sådana siffror.

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=3&hl...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad innebär den inbyggda krypteringen för en som inte hållit sig uppdaterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Efter de senaste siffrorna på return rate för OCZ tänker jag säga nej tack. Det var skrämmande dåliga siffror på upp till 50 % för en modell! De måste visa en klar förbättring innan jag tänker ta i dem med tång. Undrar hur de tänkte slå sig in på företagsmarknaden med sådana siffror.

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=3&hl...

Seriöst, du kollade bara på Octane 2 som var bland deras första, Sata 2 t.o.m, ssd. Den kom för flera år sedan, kolla istället på hur deras ssd's är nu innan du säger något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WardonE:

Seriöst, du kollade bara på Octane 2 som var bland deras första, Sata 2 t.o.m, ssd. Den kom för flera år sedan, kolla istället på hur deras ssd's är nu innan du säger något.

Skickades från m.sweclockers.com

Seriöst, du tittade inte på hela artikeln så kolla på alla siffror innan du säger något. Där de fick 6,64 %. Detta ska jämföras med Samsung som har 0,05 %. Så det är hundra gånger fler enheter från OCZ som returneras än det är från Samsung. Även om man bara tittar på senaste kvartalet så är OCZ sämst i klassen med en faktor tio mot Samsung. Med en sådan historia och med tanke på nuvarande siffror så har de väldigt mycket att bevisa innan de kan klassas som pålitliga. Om du var ett företag, skulle du våga köpa OCZ då?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Efter de senaste siffrorna på return rate för OCZ tänker jag säga nej tack. Det var skrämmande dåliga siffror på upp till 50 % för en modell! De måste visa en klar förbättring innan jag tänker ta i dem med tång. Undrar hur de tänkte slå sig in på företagsmarknaden med sådana siffror.

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=3&hl...

Intressant och föga smickrande statistik. Man ska dock ha följande i åtanke:

  • De verkliga skräcksiffrorna gäller budgetmodeller som inte längre tillverkas.

  • Diskarna har ofta (alltid?) lanserats med ofärdig firmware. Många RMA hade troligtvis inte behövts om kunden hade uppdaterat till senaste firmware.

  • Vector nämns inte vad jag kan se. Min känsla är att den är betydligt stabilare, men det hade varit trevligt med siffror på den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Seriöst, du tittade inte på hela artikeln så kolla på alla siffror innan du säger något. Där de fick 6,64 %. Detta ska jämföras med Samsung som har 0,05 %. Så det är hundra gånger fler enheter från OCZ som returneras än det är från Samsung. Även om man bara tittar på senaste kvartalet så är OCZ sämst i klassen med en faktor tio mot Samsung. Med en sådan historia och med tanke på nuvarande siffror så har de väldigt mycket att bevisa innan de kan klassas som pålitliga. Om du var ett företag, skulle du våga köpa OCZ då?

Ja, Samsung är bättre, men OCZ's ssd's är inte så opålitliga som vissa, bl.a. du, får en att tro. De har bättrats väldigt mycket och har även gått över till en ny styrkrets bort från sandforce. Är inte deras ssd's billigare, samt har högre skrivhastighet än Samsungs? Man ser inte ens statistiken för deras nuvarande modeller heller.

Läs också det som står i inlägget före detta
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RaveHole:

Intressant och föga smickrande statistik. Man ska dock ha följande i åtanke:

  • De verkliga skräcksiffrorna gäller budgetmodeller som inte längre tillverkas.

  • Diskarna har ofta (alltid?) lanserats med ofärdig firmware. Många RMA hade troligtvis inte behövts om kunden hade uppdaterat till senaste firmware.

  • Vector nämns inte vad jag kan se. Min känsla är att den är betydligt stabilare, men det hade varit trevligt med siffror på den med.

Fast om de ska leverera till företag kan de inte skicka ut halvfärdiga produkter. Tror inte någon IT-tekniker vill uppgradera firmware på alla SSD i en serverpark. De får allt ta och visa att de faktiskt kan leverera färdiga produkter innan jag litar på dem igen. Det är möjligt att de har skärpt sig ordentligt men statistiken finns inte på det än. Vi får se om ett år igen. Då kanske de ligger bra till men det blir svårt att motivera någon att chansa med tanke på deras historik.

Skrivet av WardonE:

Ja, Samsung är bättre, men OCZ's ssd's är inte så opålitliga som vissa, bl.a. du, får en att tro. De har bättrats väldigt mycket och har även gått över till en ny styrkrets bort från sandforce. Är inte deras ssd's billigare, samt har högre skrivhastighet än Samsungs?

Skickades från m.sweclockers.com

Senaste siffrorna visade som sagt att de fortfarande var sämst i klassen och stabilitet är mycket viktigare än prestanda i företagsmiljö. Kollar man lite snabbt på Anandtechs recension av Vector så presterar den likvärdigt Samsung 840 pro. De är lite olika snabba på olika saker men det är aldrig några stora skillnader. Angående priset så är faktiskt Vector ett par hundralappar dyrare för om man tittar på de större butikerna på Prisjakt. En högre return rate gör att det faktiska priset blir ännu högre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast om de ska leverera till företag kan de inte skicka ut halvfärdiga produkter. Tror inte någon IT-tekniker vill uppgradera firmware på alla SSD i en serverpark. De får allt ta och visa att de faktiskt kan leverera färdiga produkter innan jag litar på dem igen. Det är möjligt att de har skärpt sig ordentligt men statistiken finns inte på det än. Vi får se om ett år igen. Då kanske de ligger bra till men det blir svårt att motivera någon att chansa med tanke på deras historik.

Senaste siffrorna visade som sagt att de fortfarande var sämst i klassen och stabilitet är mycket viktigare än prestanda i företagsmiljö. Kollar man lite snabbt på Anandtechs recension av Vector så presterar den likvärdigt Samsung 840 pro. De är lite olika snabba på olika saker men det är aldrig några stora skillnader. Angående priset så är faktiskt Vector ett par hundralappar dyrare för om man tittar på de större butikerna på Prisjakt. En högre return rate gör att det faktiska priset blir ännu högre.

Glöm inte att OCZ har mervärde i form av balla namn och "cool" design. Om något så har ju både OCZ och eVGA tex visat att fräsiga namn och designval kan uppväga att det är en sämre produkt.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar min OCZ Vector. Kul med nya budgetalternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en Vertex III i min stationära dator och är sjukt nöjd. Ruskigt snabb och pålitlig (än så länge). Jag hade en billigare (tror den hette Octane) och var Sata II. Den dog efter 4 månaders användning. Sitter på en Vector där nu istället och den är ruskigt snabb. Bara positiva saker att säga om de dyrare OCZ men de billigare verkar vara sådär. Fast så är det väl med de flesta produkter...

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaveHole:

Intressant och föga smickrande statistik. Man ska dock ha följande i åtanke:

  • De verkliga skräcksiffrorna gäller budgetmodeller som inte längre tillverkas.

  • Diskarna har ofta (alltid?) lanserats med ofärdig firmware. Många RMA hade troligtvis inte behövts om kunden hade uppdaterat till senaste firmware.

  • Vector nämns inte vad jag kan se. Min känsla är att den är betydligt stabilare, men det hade varit trevligt med siffror på den med.

Siffrorna gäller bara diskar i åldersspannet 6 månader till 1 år, nya modeller finns då inte med. Diskar som returneras pga ofärdig fimware bör göra att de returneras innan 6 månader gått så det bör inte vara någon faktor här. Sedan kan man ju diskutera om man vill köpa en disk från en tillverkare som släpper diskar innan de är färdiga?

Även om man räknar bort octane/petrol så ligger då på ca 2,9% jämför med de bättre tillverkarna som ligger en bit under 0,5%. Nu verkar det som de är på rätt väg, men vill man verkligen chansa med tanke på den historik som ocz faktiskt har?

Skrivet av WardonE:

Ja, Samsung är bättre, men OCZ's ssd's är inte så opålitliga som vissa, bl.a. du, får en att tro. De har bättrats väldigt mycket och har även gått över till en ny styrkrets bort från sandforce. Är inte deras ssd's billigare, samt har högre skrivhastighet än Samsungs? Man ser inte ens statistiken för deras nuvarande modeller heller.

Läs också det som står i inlägget före detta
Skickades från m.sweclockers.com

Ocz har släppt ett antal modeller med horribel returstatistik, självklart färgar det av sig på övriga modeller...som även de är klart sämre än de bättre tillverkarna. Som de säger i sammanställningen så verkar dock ocz vara på rätt väg med ca 1,4% på diskar under 6 månader, men även det är betydligt sämre än samsung på 0,15%. En disk av 70 som felar eller en disk av 666? Jag vet vad jag skulle välja

Permalänk
Inaktiv

Varför hittar man inga OCZ / Vertex produkter hos inet?
Aja jag köpte Vertex4 i höstas och dem såldes med 5års garanti.. vilket avgjorde för mig!

Permalänk
Medlem

Kul om det är en trend att företagen slutar med prestandakriget och istället jobbar mot tillförlitlighet och lågt pris!

Permalänk
Avstängd