Permalänk
Medlem

hjälp med fläktar

heej! jag har problem med min cpu fläkt den ligger på 100% och jag vet inte hur jag ska ändra det, vart så efter jag byte moderkort. hur byter man så man får 50% istället för 100%?, skulle vara väldigt tacksam om ni kan hjälpa mej. tack på förhand:D

Permalänk
Avstängd

Du kan göra det i UEFI eller BIOS. Kolla i handboken för ditt moderkort (Finns antagligen att ladda ner från tillverkaren), vilka tangentbordskombinationer man ska använda.

Finns kanske ett medföljande program för att styra fläktarna och övervaka temperaturen, bland programmen som följde med datorn/moderkortet.

AsRock har det suveräna programmet AXTU för temp-övervakning/fläktstyrning och klockning.

Det finns också tredje parts program (Någon annan vet bättre vilka ). Finns också hårdvaru paneler för att styra fläktarna manuellt.

Fast kanske kan det finnas skäl till att fläktarna går för fullt = heta komponenter, kolla upp så datorn blir onormalt het innan du pillar med fläktarna...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har också några frågor.
Måste processorfläkten ligga an mot processorkylaren?
Fungerar det att ha en 3-pinnars fläkt i en 4-pinnars MK-kontakt?

Har en medföljande AMD-kylare och fläkt med 4-pinnar som skulle passa bättre som chassifläkt i en kontakt med 3-pinnar.
Det finns ett fäste för en 80 mm fläkt på sidan av det låga 8K01 chassit och trycka in kalluft.

Processorkylaren skulle istället kylas av en 140mm fläkt monterad i locket, den har bara 3-pinnar och processor kontakten är 4-pinnars och dra ut varmluft.
Dessutom skulle det vara en glipa på 5-10mm mellan kylaren och fläkten.

Fläktarna styrs med mjukvara (AXTU) skulle det alternativt fungera med att när AMD-prollen blir het att styra Chassifläkten i processorkontakten (4-pinnar) och CPU-fläkten i Chassikontakten (3-pinnar)?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Har också några frågor.
Måste processorfläkten ligga an mot processorkylaren?
Fungerar det att ha en 3-pinnars fläkt i en 4-pinnars MK-kontakt?

Har en medföljande AMD-kylare och fläkt med 4-pinnar som skulle passa bättre som chassifläkt i en kontakt med 3-pinnar.
Det finns ett fäste för en 80 mm fläkt på sidan av det låga 8K01 chassit och trycka in kalluft.

Processorkylaren skulle istället kylas av en 140mm fläkt monterad i locket, den har bara 3-pinnar och processor kontakten är 4-pinnars och dra ut varmluft.
Dessutom skulle det vara en glipa på 5-10mm mellan kylaren och fläkten.

Fläktarna styrs med mjukvara (AXTU) skulle det alternativt fungera med att när AMD-prollen blir het att styra Chassifläkten i processorkontakten (4-pinnar) och CPU-fläkten i Chassikontakten (3-pinnar)?

Markerade en mening.

Svar: Ja det går utmärkt

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Har också några frågor.
Måste processorfläkten ligga an mot processorkylaren?

Nej det behöver den inte, bara du har tillräckligt luftflöde i chassit så CPU-kylaren klarar av att kyla CPU:n

Citat:

Fungerar det att ha en 3-pinnars fläkt i en 4-pinnars MK-kontakt?

Ja det fungerar alldeles utmärkt då typ alla MB har PWM samt voltstyrning på CPU kontakten.

Citat:

Har en medföljande AMD-kylare och fläkt med 4-pinnar som skulle passa bättre som chassifläkt i en kontakt med 3-pinnar.
Det finns ett fäste för en 80 mm fläkt på sidan av det låga 8K01 chassit och trycka in kalluft.

Visst går det men rekommenderar att köpa en specifik chassifläkt då den gör jobbet bättre och tystare (oftast).

Citat:

Processorkylaren skulle istället kylas av en 140mm fläkt monterad i locket, den har bara 3-pinnar och processor kontakten är 4-pinnars och dra ut varmluft.
Dessutom skulle det vara en glipa på 5-10mm mellan kylaren och fläkten.

Funkar absolut så länge du har tillräckligt luftflöde då du i princip kör CPU-kylaren passivt. Är det dessutom original AMD kylare så behöver du ha ett ordentligt luftflöde då den är gjord för att jobba aktivt (med "inbyggd" fläkt monterad direkt mot kylflänsen).

Citat:

Fläktarna styrs med mjukvara (AXTU) skulle det alternativt fungera med att när AMD-prollen blir het att styra Chassifläkten i processorkontakten (4-pinnar) och CPU-fläkten i Chassikontakten (3-pinnar)?

Så länge programvaran tillåter det ser jag inga som helst problem med att köra så. Ha bara ordentlig koll på tempen på CPU:n i början så du ser att du har tillräckligt med luftflöde (tjatigt men väldigt viktigt)

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem

jag har ett AsRock moderkort och jag använder AXTU fick till min cpu fläkt men inte chassi fläkten set spelar ingen roll vilken level jag använder:P

mina inställningar något jag gjort fel i så fall säg till
länk: http://gyazo.com/830605a1e4f9bcac54603a7d1144c75d

tack för alla svar:D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

har bara en fläkt i chassit nu och det är absolute för lite så tänkte köpa 5 fläktar efter som jag har plats för det i chassit undrar om det kommer fungera med 5 fläktar och hur kopplar man det?