Permalänk

Kommer korten att gå i x1?

Hej igen!

Nu ikväll när jag satt och spelade så märkte jag att ljudet sprakade, och efter lite undersökande så kom jag fram till att mitt USB-ljudkort spökade.

Till frågan: om jag köper ett PCI-express x1-ljudkort, kommer mina grafikkort att gå i x1 eller x4 då?

För den enda lediga sloten jag har är en PCIe x16@x4.

Vill ju inte ha mina kort gående i x4.

Tack på förhand!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hej igen!

Nu ikväll när jag satt och spelade så märkte jag att ljudet sprakade, och efter lite undersökande så kom jag fram till att mitt USB-ljudkort spökade.

Till frågan: om jag köper ett PCI-express x1-ljudkort, kommer mina grafikkort att gå i x1 eller x4 då?

För den enda lediga sloten jag har är en PCIe x16@x4.

Vill ju inte ha mina kort gående i x4.

Tack på förhand!

det tror jag inte. jag har mitt ljudkort i en x16 och mitt grafikkort funkar helt normalt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

det tror jag inte. jag har mitt ljudkort i en x16 och mitt grafikkort funkar helt normalt.

Stödjer ditt moderkort 2st x16 då?

Mitt har nämligen 1st x16 slot, 1st 8x slot och en x4 slot.

Just nu går mina två grafikkort i x8. Den tredje sloten, och även den enda lediga, är x4.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ett x1 kort kommer endast köras i x1. Oavsett om slotten är x4, x8 eller x16.

Om det är ett Asus moderkort, som jag misstänker du har. Så kommer den 3e slotten inte påverka hastigheten på dina 2 primära x16 slots. Om inte du ändrar det i BIOS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Stödjer ditt moderkort 2st x16 då?

Mitt har nämligen 1st x16 slot, 1st 8x slot och en x4 slot.

Just nu går mina två grafikkort i x8. Den tredje sloten, och även den enda lediga, är x4.

Ljudkortet kommer inte att påverka dina grafikkort, dom kommer att lira i x8

Ljudkortet som är PCI-E x1 kommer att gå i x1 även fast du slänger in det i x16, x8 eller x4.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Ett x1 kort kommer endast köras i x1. Oavsett om slotten är x4, x8 eller x16.

Om det är ett Asus moderkort, som jag misstänker du har. Så kommer den 3e slotten inte påverka hastigheten på dina 2 primära x16 slots. Om inte du ändrar det i BIOS.

Skrivet av Flygarfisken:

Ljudkortet kommer inte att påverka dina grafikkort, dom kommer att lira i x8

Ljudkortet som är PCI-E x1 kommer att gå i x1 även fast du slänger in det i x16, x8 eller x4.

Tack för hjälpen! Ska handla nytt ljudkort snart då!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Tack för hjälpen! Ska handla nytt ljudkort snart då!

Om du använder Windows 8 KÖP INTE ETT LJUDKORT FRÅN CREATIVE dom skiter totalt i att drivrutinerna inte fungerar.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Om du använder Windows 8 KÖP INTE ETT LJUDKORT FRÅN CREATIVE dom skiter totalt i att drivrutinerna inte fungerar.

Kör W7 men håller mig nog borta från Creative isåfall.

Har du några rekommendationer på ljudkort upp till ~650 kr?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Kör W7 men håller mig nog borta från Creative isåfall.

Har du några rekommendationer på ljudkort upp till ~650 kr?

Ett ASUS Xonar DX kan kanske vara något.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Ett ASUS Xonar DX kan kanske vara något.

Vad skiljer det du länkade mot detta kort?
Det enda som jag ser skiljer är att DX har 116 dB brusnivå medans DSX har 107 dB. Bör inte DSX vara det bättre då?

Och DSX är 4 år nyare. Gör det något? Alltså stöd för drivrutiner osv.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Vad skiljer det du länkade mot detta kort?
Det enda som jag ser skiljer är att DX har 116 dB brusnivå medans DSX har 107 dB. Bör inte DSX vara det bättre då?

Och DSX är 4 år nyare. Gör det något? Alltså stöd för drivrutiner osv.

Brusnivån anges som SNR, signal-till-brus-kvot... ju högre värde, desto större är signalen (ljudet du vill höra) jämfört med bruset (ljudet du inte vill höra).
116dB är alltså mycket bättre än 107dB, särskilt som dB-skalan är logaritmisk. En nivå på 116dB är mer än dubbelt så stort som 107dB.

Däremot så är nog 107dB mer än tillräckligt, om du inte ska få taket att lyfta med din anläggning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

^^ Nej, brusnivån beskriver hur mycket lägre gruset är jämfört med signalen (Signal to Noise ratio). Högre värde är bättre.
Apropå drivrutiner, så spelar det inte lika stor roll hur gamla ljudkorten är, det brukar vara lika uppdaterade för det (Ok inte SB16 och så vidare, men inom rimliga tider). Ljudkort utvecklas väldigt långsamt, jämfört med övriga komponenter, och att ett kort inte har ändrats de senaste 4 åren, betyder antagligen på att det är bra fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Om du använder Windows 8 KÖP INTE ETT LJUDKORT FRÅN CREATIVE dom skiter totalt i att drivrutinerna inte fungerar.

Jag har Creative kort och Win8. Har inga som helst problem med mitt kort och drivrutiner. Å ena sidan så kör jag med deras nyare Z modeller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Vad skiljer det du länkade mot detta kort?
Det enda som jag ser skiljer är att DX har 116 dB brusnivå medans DSX har 107 dB. Bör inte DSX vara det bättre då?

Och DSX är 4 år nyare. Gör det något? Alltså stöd för drivrutiner osv.

Om du skaffar ett Asus Xonar kort. Ladda då ner dom här drivrutinerna istället.
http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/
Då Asus egna Xonar drivrutiner inte funkar så hemskt bra själva..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Kör W7 men håller mig nog borta från Creative isåfall.

Har du några rekommendationer på ljudkort upp till ~650 kr?

Skulle köra på detta: Asus Xonar DX (som andra har föreslagit)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Jag har Creative kort och Win8. Har inga som helst problem med mitt kort och drivrutiner. Å ena sidan så kör jag med deras nyare Z modeller.

Ok

Vi som kör x-fi PCI blev lovade drivrutin till windows 8 i december 2012, men när dagen kom så sköt dom upp det i några månader till. Tillslut kom det en drivrutin, samma som från 2011 med endast ändrat stöd till windows 8 (bör ta några minuter)

Drivrutinen fungerar mycket dåligt för windows 8, största problemet är att vid omstrat av system, försvinner alla ljud inställningar, och ljudet försvinner.

Supporten säger att teknikerna på Creative jobbar hårt, det har gått ca: 6 månader nu.

Creative har även nu lagt ner support till många av deras äldre ljudkort (finns inga drivrutiner alls till windows 8)
Verkar som Creative tycker att efter några år kan vi sluta ge ut drivrutiner till dom äldre ljudkorten, och tvinga folk att köpa den nyaste serien för att få support och drivrutiner.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ok

Vi som kör x-fi PCI blev lovade drivrutin till windows 8 i december 2012, men när dagen kom så sköt dom upp det i några månader till. Tillslut kom det en drivrutin, samma som från 2011 med endast ändrat stöd till windows 8 (bör ta några minuter)

Drivrutinen fungerar mycket dåligt för windows 8, största problemet är att vid omstrat av system, försvinner alla ljud inställningar, och ljudet försvinner.

Supporten säger att teknikerna på Creative jobbar hårt, det har gått ca: 6 månader nu.

Creative har även nu lagt ner support till många av deras äldre ljudkort (finns inga drivrutiner alls till windows 8)
Verkar som Creative tycker att efter några år kan vi sluta ge ut drivrutiner till dom äldre ljudkorten, och tvinga folk att köpa den nyaste serien för att få support och drivrutiner.

Aj då.. fan vad dåligt. Och gamla win7 drivers funkar inte alls i win8?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Om du använder Windows 8 KÖP INTE ETT LJUDKORT FRÅN CREATIVE dom skiter totalt i att drivrutinerna inte fungerar.

Sound Blaster Z-korten funkar hur bra som helst i win8.

Finns ingen anledning att köpa nåt äldre kort, när de finns, så ditt "råd" känns lite onödigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Aj då.. fan vad dåligt. Och gamla win7 drivers funkar inte alls i win8?

Nej det går inte.
Den drivrutin som finns till windows 8 är samma drivrutin som till windows 7 men dom har "moddat" den en smula, så den stödjer windows 8.
Man ser aldrig någon drivrutin från Creative med WHQL stämpel, förmodligen för att dom är för snåla att betala några tusen kr till microsoft

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trolliban:

Sound Blaster Z-korten funkar hur bra som helst i win8.

Finns ingen anledning att köpa nåt äldre kort, när de finns, så ditt "råd" känns lite onödigt

Skickades från m.sweclockers.com

Ok grattis, får se hur länge dom fortsätter med support till ditt kort.
Konstigt att säga att det inte finns någon anledning att köpa äldre ljudkort. Såg nyss ett "X-Fi Titanium Fatal1ty Professional" på Tradera som gick för 500 kr. Och detta ljudkort är betydligt vassare än något Sound Blaster Z kort. (förutom drivrutiner)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Ok grattis, får se hur länge dom fortsätter med support till ditt kort.
Konstigt att säga att det inte finns någon anledning att köpa äldre ljudkort. Såg nyss ett "X-Fi Titanium Fatal1ty Professional" på Tradera som gick för 500 kr. Och detta ljudkort är betydligt vassare än något Sound Blaster Z kort. (förutom drivrutiner)

Det är nog inget större bekymmer, mitt gamla X-fi xtremeGamer, som jag haft sen 2006 har fullt fungerande drivrutiner till Windows 8. Sju år gammalt kort alltså. Jag räknar knappast med att fortfarande sitta med mitt Zx-kort om 7 år heller...

EDIT: Kikade lite snabbt på specsen för det gamla fatal1ty-kortet du nämnde; ser inte vad som skulle vara "betydligt vassare" än ZxR, tvärt om ser det ut att vara sämre på allt förutom att det kan leverera 7.1 analogt istället för 5.1.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trolliban:

Det är nog inget större bekymmer, mitt gamla X-fi xtremeGamer, som jag haft sen 2006 har fullt fungerande drivrutiner till Windows 8. Sju år gammalt kort alltså. Jag räknar knappast med att fortfarande sitta med mitt Zx-kort om 7 år heller...

Nu orkar jag inte sitta och jämföra specs. Du verkar ju däremot veta i detalj att det är betydligt vassare; så vad är skillnaden mot ett Sound Blaster ZxR?

Intressant då jag har samma kort, och tonvis med folk rapporterar om samma problem i windows 8.

Här är kända problem postade från Creative support:

"No sound issue
- after system Reboot
- intermitent sound loss
Settings not saved (speaker settings, mode settings)
Distorted sound when recording in certain frequencies

Supports the following audio devices:

- Sound Blaster X-Fi Elite Pro
- SB X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series
- SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro Series
- Sound Blaster X-Fi XtremeGamer
- Sound Blaster X-Fi Fatal1ty
- Sound Blaster X-Fi Platinum
- Sound Blaster X-Fi XtremeMusic"

Edit: Jag gjorde ett misstag och blandade ihop Recon3d med Z serien, ber om ursäkt för detta.
Jag har inte tittat på Z serien så jag kan inte uttala mig om det är bra eller dåligt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Intressant då jag har samma kort, och tonvis med folk rapporterar om samma problem i windows 8.
Här är kända problem postade från Creative support:

"No sound issue
- after system Reboot
- intermitent sound loss
Settings not saved (speaker settings, mode settings)
Distorted sound when recording in certain frequencies

Supports the following audio devices:

- Sound Blaster X-Fi Elite Pro
- SB X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series
- SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro Series
- Sound Blaster X-Fi XtremeGamer
- Sound Blaster X-Fi Fatal1ty
- Sound Blaster X-Fi Platinum
- Sound Blaster X-Fi XtremeMusic"

Ptja, jag har då inte haft några problem med kortet i 8:an. Har faktiskt haft mer strul med det i windows 7, men det är ju å andra sidan under en mycket längre tid av användning än vad jag kört 8:an.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Kör W7 men håller mig nog borta från Creative isåfall.

Har du några rekommendationer på ljudkort upp till ~650 kr?

Det bästa kortet i den prisklassen är Sound Blaster Z, som kostar 700:-.

Att det är dåligt stöd för en praktiskt taget utdöd typ av kort (PCI) är knappast en anledning till att undvika nya, fina kort. De flesta moderkorten idag har ju inte ens PCI-platser...

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trolliban:

Det bästa kortet i den prisklassen är Sound Blaster Z, som kostar 700:-.

Att det är dåligt stöd för en praktiskt taget utdöd typ av kort (PCI) är knappast en anledning till att undvika nya, fina kort. De flesta moderkorten idag har ju inte ens PCI-platser...

Nytt betyder inte alltid "bättre" tex:

  1. Creative Sound Blaster x fi titanium fatal1ty professional -2008 (bättre)

  2. Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty Professional - 2011 (sämre)

Spec:
http://pc.watch.impress.co.jp/img/pcw/docs/475/452/25.jpg

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Jag satte i ett ljukort i pci-e x4 porten i går.
Och efter att ha kört Crysis 3 så märker jag att gpu lasten är mycket ojämn dvs banor där gpu lasten låg på konstant 99% förut nu droppar och hoppar.
Behöver dock inte vara pga ljudkortet sitter i pci-e x4 porten, jag ska testa att byta plats till pci-e x1 porten och se om det blir bättre.

Edit: samma sak i pci-e x1 porten, Crysis 3 är inte längre speltbart, gpu lasten droppar hela tiden
Edit 2: installerade om windows 8, men Crysis är inte spelbart längre, får slita ur ljukortet

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]