Permalänk
Medlem

Blinkade lampa efter överklockning

Får väl börja med att säga tack för att du klickade på min tråd.

Jag fick för mig för någon timma sen att jag skulle överklocka min dator igen. Siktade nu på runt 4,5, för att få de låga temps jag vill ha. Har haft den på ca 4,7 innan, utan några problem. Så jag överklockade den, fick 4,56 ungefär, blev lite glad att det gick så smidigt. Började använda datorn lite lätt (kolla facebook) och efter några minuter slocknade allting tvärt, förutom lampan som visar om datorn är på eller ej, som blinkade. Klickade på startknappen två eller tre gånger, utan att få någon som helst reaktion. Tog bort sidan på datorn och tittade runt efter något som kanske hade gått sönder, och kände att det luktade lite bränt från nätagget, som jag också upptäckte var stekhett. Har nu dragit ut alla sladdar, och ställt en bordsfläkt som luftar runt lite i datorn. CPU temps var på 33C precis när den stängde av sig.

Någon som vet vad som har hänt? Behöver jag köpa ett nytt nätaggregat? Väldigt tacksam för snabba svar!

Mina specs är:

AMD FX 4170, kyld av en NZXT Kraken x60
Moderkort: MSI 970A-G46
Nätagg: Corsair TX 650(w)

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Om det luktade bränt från nätagget och detta var stekhett så är det gissningsvis något som gått fel där inne som antagligen inte har något att göra med din överklockning. Skulle absolut inte testa att starta upp igen.
Köp nytt om du inte har tid att vänta på ett nytt från Corsair vid eventuellt garantiärende (5års garanti på Corsairs TX agg)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

En liten update på problemet: Jag har fått den att starta igen, och hittade problemet. Det var 8-pin kabeln till processorn som joxade till det. Så fort den sätts in sätter sig datorn i viloläge. Har också skickat en ticket till Corsair och hoppas att de antingen kan hjälpa mig eller skicka en ny, om den är problemet. Det är väl bara att fråga dem som kan, antingen hos Corsair eller här på Sweclockers.

Måste också fråga om det finns någon möjlighet att flytta den här tråden till en annan kategori, då det visade sig att överklockningen inte var problemet.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90