Permalänk
Medlem

Skaffa NAS

Halloj!

Går i tankarna att skaffa en NAS för säkerhetskopiering och backup av bilder och dylikt. Jag har kollat på denna. Är sugen på att köra två 3 TB diskar i raid, men har fått för mig att man inte vill ha för mycket på en och samma disk. Vad säger ni? Bör man inte köra på diskar med större kapacitet än 2 TB, eller är det något jag har fått om bakfoten? Är sugen på den här.

Ser för övrigt att WD har börjat med någon ny serie - Red. Vad säger herrskapet om denna?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad för NAS fungerade du på?

Absolut vill du köra RAIDat, hur mycket lagring behöver du? Jag kör själv fyra WD Red 3TB i RAID.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör HP Microserver och WD Red 3TB i mjuk RAID1. Fungerar mycket bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Vad för NAS fungerade du på?

Absolut vill du köra RAIDat, hur mycket lagring behöver du? Jag kör själv fyra WD Red 3TB i RAID.

Ah, förlåt, missade det, har fått denna tipsad.

Skrivet av MultiMan:

Jag kör HP Microserver och WD Red 3TB i mjuk RAID1. Fungerar mycket bra.

Vad innebär mjuk RAID? Så du ser inga problem i att ha en ensam disk med så mycket kapacitet, istället för, säg, 2 TB? Eller är det inga direkta problem med att ha så mycket på en och samma disk?

Permalänk
Medlem

Synology är riktigt bra. Har du inga kvar på prestanda är den modellen perfekt.
Man föredrar hårdvaruRAID framför mjukvaruRAID. Har du inte det RAIDat och diskar klappar ihop så är du av med allt på den. Har du det RAIDat kan du bara ersätta den trasiga disken med en ny.

Du kan köpa 2st 3TB och sätta i en RAID1 så har du 3TB lagring och säkerhet på 1 disk som kan haverera utan att du blir av med data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Ah, förlåt, missade det, har fått denna tipsad.

Vad innebär mjuk RAID? Så du ser inga problem i att ha en ensam disk med så mycket kapacitet, istället för, säg, 2 TB? Eller är det inga direkta problem med att ha så mycket på en och samma disk?

Det är inga problem sålänge du har backup på den data som du är rädd om.

Ang. WD Red så är det en bra hårddisk som är speciellt framtagen för NAS arbete.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Synology är riktigt bra. Har du inga kvar på prestanda är den modellen perfekt.
Man föredrar hårdvaruRAID framför mjukvaruRAID. Har du inte det RAIDat och diskar klappar ihop så är du av med allt på den. Har du det RAIDat kan du bara ersätta den trasiga disken med en ny.

Du kan köpa 2st 3TB och sätta i en RAID1 så har du 3TB lagring och säkerhet på 1 disk som kan haverera utan att du blir av med data.

Jag föredrar mjukvaruraid framför hårdvaruraid. Ozm raidkontrollern går sönder kan de bli lurigt att hitta en identisk kontroller och gör man inte det så är man körd. Men jag trodde de flesta Nasar körde softraid?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Jag föredrar mjukvaruraid framför hårdvaruraid. Ozm raidkontrollern går sönder kan de bli lurigt att hitta en identisk kontroller och gör man inte det så är man körd. Men jag trodde de flesta Nasar körde softraid?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är sant. Iofs har nog mjukvaruRAIDen blivit bättre gentemot några år sedan.
Jo jag har för mig att iaf Synology kör det, de har ju sin egna hybridRAID.

Permalänk
Medlem

Synologys nasar är riktigt bra.
Jag hade DS212j förut och var tok nöjd. Var bara det att jag behövde mer utrymme.
Så sålde av den och köpte en ds411.
Båda har fungerat klockrent.

Enda tipset jag kan ge är att när du uppdaterar din nas. Så kolla forumet först och se om folk har haft strul med nya versionen.
2 av dom 3 senaste har nämligen haft rätt jobbiga buggar.
Och då går det inte downgradea om man uppdaterat till en senare version.
Men över lag så brukar allt fungera skit bra och otroligt lätt och användarvänligt.
Så kan verkligen rekommendera synology.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Synology är riktigt bra. Har du inga kvar på prestanda är den modellen perfekt.
Man föredrar hårdvaruRAID framför mjukvaruRAID. Har du inte det RAIDat och diskar klappar ihop så är du av med allt på den. Har du det RAIDat kan du bara ersätta den trasiga disken med en ny.

Du kan köpa 2st 3TB och sätta i en RAID1 så har du 3TB lagring och säkerhet på 1 disk som kan haverera utan att du blir av med data.

Skrivet av simonlol:

Det är inga problem sålänge du har backup på den data som du är rädd om.

Ang. WD Red så är det en bra hårddisk som är speciellt framtagen för NAS arbete.

Skrivet av kufra:

Jag föredrar mjukvaruraid framför hårdvaruraid. Ozm raidkontrollern går sönder kan de bli lurigt att hitta en identisk kontroller och gör man inte det så är man körd. Men jag trodde de flesta Nasar körde softraid?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av zOlid:

Synologys nasar är riktigt bra.
Jag hade DS212j förut och var tok nöjd. Var bara det att jag behövde mer utrymme.
Så sålde av den och köpte en ds411.
Båda har fungerat klockrent.

Enda tipset jag kan ge är att när du uppdaterar din nas. Så kolla forumet först och se om folk har haft strul med nya versionen.
2 av dom 3 senaste har nämligen haft rätt jobbiga buggar.
Och då går det inte downgradea om man uppdaterat till en senare version.
Men över lag så brukar allt fungera skit bra och otroligt lätt och användarvänligt.
Så kan verkligen rekommendera synology.

Dold text

En Synology låter bra.