Skärmen slocknar och fläktarna går upp i högvarv

Permalänk

Skärmen slocknar och fläktarna går upp i högvarv

Tjenare!

Har börjat fått ett konstigt problem med min dator på senaste tiden, det händer oftast när jag startar något spel, har hänt flera gånger när jag har startat en LoL match eller när jag startar Rift, i LoL händer det alltid precis efter att alla har laddat klart och man är på väg att komma ingame. Det som händer är att skärmen blir helt svart och någon fläkt går upp i högvarv. Jag anar att det är grafikkortsfläkten som ökar till 100%. Efter det händer inget mer och jag måste hålla in startknappen för att slå av datorn och sedan starta om den.

Är det mitt grafikkort som har börjat krångla? Tacksam för svar

Jag har testat att uppdatera drivrutinerna men det hjälpte inte.

Specs

Moderkort: Gigabyte P67A-D3-B3
Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB GDDR5 PhysX CUDA
Processor: i5 2500k oklockad
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Nätagg: XFX Pro Series 750W 80+ Bronze
SSD: A-DATA SSD SX900-Series 128GB
HDD: 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.D och 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s

Edit: Hittade någon som har samma problem men ingen hade hittat lösning där. http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1127986-skarmen-s...

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturerna.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk

Nu hände det igen fast jag bara satt och surfade, skärmen slocknade men fläktarna började inte låta den här gången som de brukar göra, de lät normalt. Kanske för att jag inte gjorde något krävande för grafikkortet?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla windowsloggen. Där kommer vara en massa fel där vilket det är på alla datorer. No worries. Men du kan kanske se vad som crashat precis när felet inträffade.

Run -> compmgmt.msc
Event viewer - custom views - Administrative events
Leta upp tidpunkten för crashen. Kolla om exemepelvis grafikdrivrutinen lagt av.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Kolla windowsloggen. Där kommer vara en massa fel där vilket det är på alla datorer. No worries. Men du kan kanske se vad som crashat precis när felet inträffade.

Run -> compmgmt.msc
Event viewer - custom views - Administrative events
Leta upp tidpunkten för crashen. Kolla om exemepelvis grafikdrivrutinen lagt av.

Får ta och kolla på det när jag kommer hem!

Permalänk

Om du nyligen uppdaterat drivrutinerna till 320.18 WHQL så kan det faktiskt bero på dessa:

#13554797

Permalänk
Skrivet av PixelMiner:

Om du nyligen uppdaterat drivrutinerna till 320.18 WHQL så kan det faktiskt bero på dessa:

#13554797

Men det blev ändå så innan jag uppdaterade till 320.18

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det är ett Temp problem.
Har du kollat så kortet inte är fullt av damm?

Om inte, hade jag gått in i kontrollpanelen och avinstallerat Nvidia.
Sen hade jag gått in i enhetshanteraren och avinstallerat kortet, SAMT klicka i rutan "Ta bort drivrutinen för denna enhet"

Sen startat om datorn (2ggr). Sen installerat 320.18 igen.

Samt även installerat typ EVGA Precision X och ställt in det på 100% fan speed vid 50-60 grader. Bara som en test. Då hör du direkt på fläktarna om det börjar bli varmt. Pressa kortet med tex 3DMark Vantage eller Heaven DX11 Benchmark 3.0 eller liknande. Så slipper du vänta så länge på om det nu hjälpte eller inte.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Mr100:

Ganska säker på att det är ett Temp problem.
Har du kollat så kortet inte är fullt av damm?

Om inte, hade jag gått in i kontrollpanelen och avinstallerat Nvidia.
Sen hade jag gått in i enhetshanteraren och avinstallerat kortet, SAMT klicka i rutan "Ta bort drivrutinen för denna enhet"

Sen startat om datorn (2ggr). Sen installerat 320.18 igen.

Samt även installerat typ EVGA Precision X och ställt in det på 100% fan speed vid 50-60 grader. Bara som en test. Då hör du direkt på fläktarna om det börjar bli varmt. Pressa kortet med tex 3DMark Vantage eller Heaven DX11 Benchmark 3.0 eller liknande. Så slipper du vänta så länge på om det nu hjälpte eller inte.

Lycka till!

Gjorde som du skrev, installerade om drivrutinerna helt, ställde in på EVGA Precision X och körde 3DMark. Temperaturen gick inte mycket över 50 grader med 50% fan speed och det kraschade inte alls nu. Innan jag installerade om och körde 3DMark kraschade det direkt innan ens testet hade börjat...

Tack för hjälpen, hoppas det håller sig så här bra nu bara

Permalänk

Ja det där höll ju inte länge... krashade nyss igen, ska kolla igenom windowsloggen nästa gång det händer och återkommer med svar!

Permalänk

Sitter med MSI 670 PE OC och 320.18 drivrutinerna, Inga problem i varken temp eller annat.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Anders:

Ja det där höll ju inte länge... krashade nyss igen, ska kolla igenom windowsloggen nästa gång det händer och återkommer med svar!

Kolla du om där var en massa damm?
Kan vara svårt och se om du har en midi låda.
Tempen?
Har du haft ett ATI kort innan på samma system utan ominstallation av OS.
Sällan problem med dom korten. Konstigt!?

Kanske ett vanligt RTFM problem

Mvh

Permalänk
Skrivet av Mr100:

Kolla du om där var en massa damm?
Kan vara svårt och se om du har en midi låda.
Tempen?
Har du haft ett ATI kort innan på samma system utan ominstallation av OS.
Sällan problem med dom korten. Konstigt!?

Kanske ett vanligt RTFM problem

Mvh

Blåste ur allt damm ur datorn för ca en vecka sen när jag stoppade i en ny HDD så tvivlar på att damm är orsaken... men ska nog blåsa ur den igen då och se om det blir bättre.

Hade ett 6870 innan jag uppgraderade till 670 för ca 3 månader sedan men är ganska säker på att jag installerade om OS helt när jag bytte.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt 7970. I mitt fall berodde det på att ena kontakten från nätagget inte hade klickat fast i kortet. Kan vara värt att dubbelkolla så allt sitter ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Anders:

Blåste ur allt damm ur datorn för ca en vecka sen när jag stoppade i en ny HDD så tvivlar på att damm är orsaken... men ska nog blåsa ur den igen då och se om det blir bättre.

Hade ett 6870 innan jag uppgraderade till 670 för ca 3 månader sedan men är ganska säker på att jag installerade om OS helt när jag bytte.

Kolla om du har en mapp som heter ATI på roten ( C: )
ATI/AMD krockar OFTA med Nvidia även om man gjort en avinstallation av Catalyst.
Du borde komma ihåg om du installerade om OS när det bara är 3 månader sen.

Du kan kolla om du har ATI/AMD skit kvar på datorn med ett program. Var bara försiktig med vad du gör!!!

Skapa en återställnings punkt innan du kör programmet.

Ladda ner http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/catalyst-uninstall-utility.aspx

Hjälper ibland. Inte alltid.

OBS! PÅ EGEN RISK!

Permalänk
Skrivet av Mr100:

Kolla om du har en mapp som heter ATI på roten ( C: )
ATI/AMD krockar OFTA med Nvidia även om man gjort en avinstallation av Catalyst.
Du borde komma ihåg om du installerade om OS när det bara är 3 månader sen.

Du kan kolla om du har ATI/AMD skit kvar på datorn med ett program. Var bara försiktig med vad du gör!!!

Skapa en återställnings punkt innan du kör programmet.

Ladda ner http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/catalyst-uninstall-utility.aspx

Hjälper ibland. Inte alltid.

OBS! PÅ EGEN RISK!

Hittar ingen mapp som heter ATI och det vore ju konstigt om drivrutinerna skulle krocka nu efter att allt har fungerat felfritt i 3 månader...
Och nej jag kommer inte ihåg, även om det bara var 3 månader sen.

Permalänk

Från Windowsloggen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Anders:

Vet inte vad jag ska säga mer!?
Det du lagt upp är bara en logg över att du startat om datorn efter att datorn hängt sig.
Det har inget med själva felet och göra.
Du får samma logg om du drar ut kontakten på ett fullt fungerande system.

Blås rent med kompressor, installera om OS.
Kolla PSU volt och Amp/Watt.
Ev. Byt PSU.

Permalänk
Skrivet av Mr100:

Vet inte vad jag ska säga mer!?
Det du lagt upp är bara en logg över att du startat om datorn efter att datorn hängt sig.
Det har inget med själva felet och göra.
Du får samma logg om du drar ut kontakten på ett fullt fungerande system.

Blås rent med kompressor, installera om OS.
Kolla PSU volt och Amp/Watt.
Ev. Byt PSU.

Haha jaha, jag bara laddade upp den eftersom att det var det enda som hade något med kraschen att göra, trodde att det kanske skulle betyda någonting...

Blåste rent systemet igår och det hjälpte inte. Ska testa med ett annat nätagg idag om jag får tid över.

Permalänk
Medlem

Då jag uppdaterade till drivrutin 320.18 så pressades mina gtx 670 till gpu usage 99% då datorn var i idle. Har sett varningar om att folk har bränt sönder sina grafikkort då dom har kört denna drivrutin. Speciellt 500 serien. Min skärm vart svart nu innan jag gick tillbaka till 314.22

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Skrivet av Noskassi:

Då jag uppdaterade till drivrutin 320.18 så pressades mina gtx 670 till gpu usage 99% då datorn var i idle. Har sett varningar om att folk har bränt sönder sina grafikkort då dom har kört denna drivrutin. Speciellt 500 serien. Min skärm vart svart nu innan jag gick tillbaka till 314.22

Jo jag har också sett att folk har haft problem med 320.18 så jag bytte tillbaks till 314.22, dock så är problemet fortfarande kvar.

Men jag tror att jag har hittat vad som krånglar, återkommer senare idag eller senare i veckan med svar!

Permalänk

Uppdatering:

Ställde in så att EVGA Precision X sparade alla temperaturer osv i ett textdokument som uppdaterades varje sekund, sedan startade jag 3DMark. Som högst blev temperaturen 59 grader och den stannade där i 17 sekunder innan datorn krashade så det borde inte vara ett temperaturproblem.

Ska testa med ett annat nätaggregat och om inte det hjälper så ska jag testa med mitt gamla 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Anders:

Uppdatering:

Ställde in så att EVGA Precision X sparade alla temperaturer osv i ett textdokument som uppdaterades varje sekund, sedan startade jag 3DMark. Som högst blev temperaturen 59 grader och den stannade där i 17 sekunder innan datorn krashade så det borde inte vara ett temperaturproblem.

Ska testa med ett annat nätaggregat och om inte det hjälper så ska jag testa med mitt gamla 6870.

Vad hände med "Men jag tror att jag har hittat vad som krånglar, återkommer senare idag eller senare i veckan med svar!"

Kör detta som jag sa innan http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/catalyst-uninstall-utility.aspx Inget farligt och köra. Ta bara inte bort nått du är osäker på! Det tar inte bort nått automatiskt!

Man kan byta mellan olika Nvidia kort utan problem. Samt mellan olika ATI/AMD kort. Men att byta mellan Nvidia och ATI/AMD kort blir sällan bra.
Även om det inte kraschar blir det aldrig riktigt 100.

Länk fel
Permalänk
Skrivet av Mr100:

Vad hände med "Men jag tror att jag har hittat vad som krånglar, återkommer senare idag eller senare i veckan med svar!"

Kör detta som jag sa innan http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/catalyst-uninstall-utility.aspx Inget farligt och köra. Ta bara inte bort nått du är osäker på! Det tar inte bort nått automatiskt!

Man kan byta mellan olika Nvidia kort utan problem. Samt mellan olika ATI/AMD kort. Men att byta mellan Nvidia och ATI/AMD kort blir sällan bra.
Även om det inte kraschar blir det aldrig riktigt 100.

Jo jag kom på att det jag trodde krångla inte hade någonting med grafikkortet att göra så det var helt fel, bara lite dumt drömtänkande av mig...

Okej, laddar ner det nu då! Men det vore ju konstigt om drivrutinerna spökar då det har fungerat bra i några månader.

Permalänk
Medlem

Det är med största sannolikhet temperatur problem, testa damma av datorn bara?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Det är med största sannolikhet temperatur problem, testa damma av datorn bara?

Läs mina inlägg ovan så får du svar på det.

Permalänk

Uppdatering:

Har använt ett annat nätagg nu i ca 2 dagar och har inte kraschat än så jag antar att det var det som var problemet. Konstigt ändå att ett 750W som bara är några månader inte klarar av att driva mitt system... måndagsex? Använder ett 500W nu som verkar klara det utan problem.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag upplever exakt samma problem som du har gjort Anders. Jag tänkte bara höra med dig om det löste sig med att byta nätaggregat? Jag har ett GTX 580

Visa signatur

Windows 7 Home Premium 64x | Intel Core i7 950 @ 4.0 GHz | Gigabyte X58-USB3 | Corsair 6 GB RAM DDR3 | Geforce GTX 580