Hjälp! Nedgradera till Windows 7

Permalänk
Medlem

Hjälp! Nedgradera till Windows 7

Köpte en ny dator med Windows 8 förinstallerat och försöker nedgradera den till Windows 7, men får lite problem på vägen.

1. Jag stänger av secure boot
2. Stoppar in Windows 7 och bootar upp
3. Vid partionerna tar det stopp. Det står något om att partionerna är av typen "gtp" och kan därför inte formatera om och fortsätta installationen.
Har letat på nätet men lyckas inte hitta något som kan lösa mitt problem.. Hjälp uppskattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska raderar partitionen, inte bara formaterar om, under avancserade alternativ finns den möjligheten, sedan kommer installationsprogrammet att fråga om du vill skapa en partition och sedan formatera den osv.....

Glöm förresten inte att skapa recoverymedia innan du tömmer disken utifall det ligger på disken och du vill kunna återställa. kolla datorns manual om det och hur du i så fall ska göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör CloneZilla annars och klona den återställningspartion som borde finnas på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska raderar partitionen, inte bara formaterar om, under avancserade alternativ finns den möjligheten, sedan kommer installationsprogrammet att fråga om du vill skapa en partition och sedan formatera den osv.....

Glöm förresten inte att skapa recoverymedia innan du tömmer disken utifall det ligger på disken och du vill kunna återställa. kolla datorns manual om det och hur du i så fall ska göra.

Jaha så hela disken måste bort... Hela recovery-partionen och allt? Får väll bli att radera allt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFox:

Köpte en ny dator med Windows 8 förinstallerat och försöker nedgradera den till Windows 7, men får lite problem på vägen.

1. Jag stänger av secure boot
2. Stoppar in Windows 7 och bootar upp
3. Vid partionerna tar det stopp. Det står något om att partionerna är av typen "gtp" och kan därför inte formatera om och fortsätta installationen.
Har letat på nätet men lyckas inte hitta något som kan lösa mitt problem.. Hjälp uppskattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på, att om det är en dator från Asus, och du råkar ta bort saker som du inte lyckas återställa sen, så vägrar de hjälpa dig kostnadsfritt, de säger åt dig att skicka in den på betald service, sett jättemånga forumtrådar här och var om det, står dem iofs all rätt att göra det men kan vara värt att tänka på om det är Asus iaf
Dessutom har de inget verktyg eller liknande för att ta fram win8 licensnyckeln sen heller, kan vara värt att tänka på innan man börjar fiddla runt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av FFox:

Jaha så hela disken måste bort... Hela recovery-partionen och allt? Får väll bli att radera allt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är alltid det första jag gör när jag köper en ny dator. Både OS och partitioner åker all världens väg.
Garantier m,m bryr jag mej inte det minsta om.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Det är alltid det första jag gör när jag köper en ny dator. Både OS och partitioner åker all världens väg.
Garantier m,m bryr jag mej inte det minsta om.

Då får jag väll ta mig en funderare innan jag gör något :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det borde ju kunna gå att bränna återställnings partitionerna på DVD-skivor. Det kan gå åt ett gäng men med i datorns bloatware finns det ett program för att säkerhetskopiera partitionerna på DVD.
Utifall man behöver byta HDD eller prova nytt OS.

För att återställa med Återställningsskivorna, får man trycka tangentbordskombination som gör att man kan välja boot-enhet eller i BIOS/UEFI.

Annars skulle det antagligen gå att installera Win7 genom att bara radera den partitionen som Win8 ligger på+ den 100MB partitionen som Windows skapar per automatik.

Det viktigast är dock att kolla så det finns Win7-drivrutiner för hårdvaran i din dator eller datormodell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Annars skulle det antagligen gå att installera Win7 genom att bara radera den partitionen som Win8 ligger på+ den 100MB partitionen som Windows skapar per automatik.

Well där är problemet. Jag kan inte radera windows-partionen. Det står att den baseras på "gpt" och kan därför inte formateras om. Får ett felmedelande varje gång jag klickar på "formatera".

Man måste tydligen radera allt, inklusive recovery partitionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du har inte funderat på något alternativ som att t.ex köpa 'startisback' istället och "windows-7-ifiera" ditt windows, så slipper du ju problem med garantier mm.

Annars kan du ju starta en Linux som t.ex partedmagic från ett usbminne och blåsa bort partitioner med den.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Gör du inte en säkerhetskopia eller återställningsskivor förlorar du i praktiken din Windows 8-licens när du installera över din disk.

Enda lagliga för privatpersoner här är att köpa Windows 7 retail/FPP för ca 1.5k-2k. Företag nedgraderar alla sina W8 Pro licenser gratis till W7. Via deras volymlicens, som förvisso inte är gratis men ett krav vid företagsanvändning i praktiken. Annars får de inte göra några systemavbildningar.

Du kan för den delen installera Windows 7 på GPT-disk. Om du lyckas installera via UEFI. Recovery / återställningspartitionen kan du dock inte använda utan att bootloadern stödjer den också, så ta en kopia av hela disken här om du vill kunna återställa. Och eller gör återställlningsskivor. Kan åtminstone vara bra om man vill göra sig av med datorn, eller ge bort den vid senare tillfälle.

Du kan som sagt ta bort GPT-partitionerna med en live-dvd/usb baserad på GNU/Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FFox:

Då får jag väll ta mig en funderare innan jag gör något :).

Skickades från m.sweclockers.com

En backup är aldrig fel. Du vet inte ens om datorn fungerar bra med Windows 7.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Vet ni vad, jag köper nog startisback och kör Windows 8. Får väll nedgraderar någon annan gång istället. Vem vet, kanske nöjer mig med Win8.

Tack för hjälpen iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com