Intel Haswell 50 procent strömsnålare än Ivy Bridge

Permalänk
Medlem

Gött att Intel och AMD fotvarande satsar stort på x86 till persondatorer trots att dom säljer dåligt . Men detta är nog det sista året kan tänka mig att 2014 bara kommer va mobila cpuer .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Knappast. Finns väldigt få områden man har nytta av en sexkärnig prolle.

Renderar ca 45% snabbare än en 3770k i Vue och Max. Encodar 1080p videos ca 25% snabbare än en 3770k i Adobe Premiere.
Kan ha en virtual machine med 4 trådar och 16gb minne som projekt dator till spelutvecklande för mobila enheter utan att det påverkar min dators prestanda i spel som BF3.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

En prolle med fina feta transor vore nåt ^^

"Fina feta transor", haha låter lite fel där

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag känner mig rätt nöjd med mitt byte från Lynnfield till Ivy Bridge.

Jag bytte från Kentsfield till Ivy Bridge, kännder dock inte heller att de på något sätt att de var en nitlott.

Permalänk
Medlem

Ny Macbook Pro med en snabb Haswell och retina skärm hade inte suttit fel.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pimpim666:

Renderar ca 45% snabbare än en 3770k i Vue och Max. Encodar 1080p videos ca 25% snabbare än en 3770k i Adobe Premiere.
Kan ha en virtual machine med 4 trådar och 16gb minne som projekt dator till spelutvecklande för mobila enheter utan att det påverkar min dators prestanda i spel som BF3.

Japp exakt. Men jag håller inte på med sådant och därtill är det onödigt just nu. SB-E drar mycket mer än Haswell också.

Permalänk

Ett problem är dock att ens behov att datorkraft inte precis är densamma som när Ivy Bridge kom.. Så min strömräkning lär ändå bli högre med Intel Haswell då jag tvingas ta till fler processor för att kunna arbeta.

Nå jag planerar dock snart att köpa en ny bärbar, jag vill dock ha en processor utan Haswell usbbuggen, så jag avvaktar kanske till de har åtgärdat detta. http://news.cnet.com/8301-1001_3-57578223-92/intel-confirms-u... som gjorde att

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Väldigt bra med lägre strömförbrukning. Sen hade det inte varit fel om de satsat på högre prestanda istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Kommer nog finnas gott om utrymme för överklockning. Läste för ett tag sen att Haswell kommer klara över 5GHz på bara 0.9V, vilket låter helt jävla bisarrt

Jag lär nog inte uppgradera. Tycker min processor duger gott och väl idag, men å andra sida så ska man aldrig säga aldrig. Rätt som det är så kommer det väl ett CPU-krävande spel som använder kärnor och trådar på ett effektivt sätt

Det är det också, och testet du pratar om var BS/fake.

På desktops är ju TDP även högre än på IvyB.

I praktiken verkar det vara rätt dött vad gäller OC, samtliga tester jag sett hittills har vart sämre än ivyB. vad gällre OC och värme. 100C med stockkylaren helt oklockat verkar inte lovande(retail EX)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Lär inte gälla desktop CPUerna då TDPn ökar från 77 till 84W?

TDP gäller absolut högsta tänkbara maxbelastning. Nyheten talar om normalbelastning.

Jämför med dator utan strömsparfunktion. Skillnaden mellan Idle, normal- och maxbelastning är inte alls lika stor som hos en med effektiv strömsparfunktion aktiverad.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

TDP gäller absolut högsta tänkbara maxbelastning. Nyheten talar om normalbelastning.

Jämför med dator utan strömsparfunktion. Skillnaden mellan Idle, normal- och maxbelastning är inte alls lika stor som hos en med effektiv strömsparfunktion aktiverad.

Vad är TDP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är det också, och testet du pratar om var BS/fake.

På desktops är ju TDP även högre än på IvyB.

I praktiken verkar det vara rätt dött vad gäller OC, samtliga tester jag sett hittills har vart sämre än ivyB. vad gällre OC och värme. 100C med stockkylaren helt oklockat verkar inte lovande(retail EX)

Hmm det var ju lite tråkigt att höra Det hade ju satt en helt ny standard för överklockning om det stämde. Nya GPU-delen som går varmt eller vad är problemet?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Detta i kombo med lite snålare skärmar så kan verkligen batteritiderna börja bli bra.. Med lite längre natteritid hade min surface pro varit perfekt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Strömsnålare, javisst. Inge fel i det. Fast när jag kollar på SweCs tabeller i speltester så är inte Ivy Bridge så värst mycket bättre än generationerna före.
Känns nu också som om prestandarallyt håller på ta slut och allt krut läggs på strömsnålhet, integrerad grafik o sånt (mobila enheter).

Får hoppas att Ivy Bridge har så pass bra prestanda att spelutvecklarna kan höja ribban i bra takt utan att slå i taket för fort.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Och vad vill du säga mig som jag inte redan vet?

Permalänk
Avstängd

Nu när dom äntligen släpper en vettig processor så finns det ju potential för trevliga ultrabooks om dom slutar snålar och slänger in lite mer än 4 GB RAM och faktiskt använder SSD istället för HDD.

Vilken Haswell på desktopsidan är mest bang for the buck?
Finns flera varianter av Haswell, vilken ska man satsa på?

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Hmm det var ju lite tråkigt att höra Det hade ju satt en helt ny standard för överklockning om det stämde. Nya GPU-delen som går varmt eller vad är problemet?

Ska inte rita fan i taket riktigt ännu men problemen verkar va samma som Ivy, plus gpu'n och att dom flyttat in spännings regulatorer i cpu. Det är vad det spekuleras kring iaf, får ju se sen när NDA lyfts och fler tester kommer.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Och vad vill du säga mig som jag inte redan vet?

Läste du inte?

Att TDP för intel gäller intels egen definition av vad TDP är och att cpu'n kan dra mycket mer än 84W i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Läste du inte?

Att TDP för intel gäller intels egen definition av vad TDP är och att cpu'n kan dra mycket mer än 84W i praktiken.

Men suck! Detta gällde ju på P4-tiden. Ingen modern Intel kommer upp i sina TDP-siffror idag. Hade du läst din egen länk så hade du insett att det oftast är klasser som den delas upp i dessutom.
Sedan står det:
"Thermal Design Power: A power dissipation target based on worst-case applications. Thermal solutions should be designed to dissipate the thermal design power."

Det är teoretiskt möjligt att få den att dra mer ström än vad du kan via program om du kan få alla transistorer att arbeta max. Men det är som sagt inte möjligt i ett program. Därför mäter de hur mycket den kan dra i worst case scenario, därefter sätts den i en kategori. T.ex. 77W eller 84W.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men suck! Detta gällde ju på P4-tiden. Ingen modern Intel kommer upp i sina TDP-siffror idag. Hade du läst din egen länk så hade du insett att det oftast är klasser som den delas upp i dessutom.
Sedan står det:
"Thermal Design Power: A power dissipation target based on worst-case applications. Thermal solutions should be designed to dissipate the thermal design power."

Det är teoretiskt möjligt att få den att dra mer ström än vad du kan via program om du kan få alla transistorer att arbeta max. Men det är som sagt inte möjligt i ett program. Därför mäter de hur mycket den kan dra i worst case scenario, därefter sätts den i en kategori. T.ex. 77W eller 84W.

Om det gällde på P4 tiden, varför citerar du då artikeln? Om dom har ändrat sin syn på vad TDP är så tar jag gärna en länk. Fö. gällde det långt in på Corequad tiden också.

"Men rent tekniskt handlar det alltså inte om den maximala effekten som en processor kan utveckla. Om man skulle belasta processorn på teknisk väg fullt ut skulle värdet förmodligen vara mycket högre."

Just saying...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om det gällde på P4 tiden, varför citerar du då artikeln? Om dom har ändrat sin syn på vad TDP är så tar jag gärna en länk. Fö. gällde det långt in på Corequad tiden också.

"Men rent tekniskt handlar det alltså inte om den maximala effekten som en processor kan utveckla. Om man skulle belasta processorn på teknisk väg fullt ut skulle värdet förmodligen vara mycket högre."

Just saying...

Det var på P4-tiden som Intel kunde överskrida sin TDP. Vilken modern Intel-processor överskrider sin TDP vid maxbelastning?
Och det du citerar där är ju inte möjligt i en dator. Det står på "teknisk väg fullt ut". Inget du kan göa med program.
Intel säger att TDP:n är worst-case scenario med tunga belastningsprogram, de vet nog hur man belastar. Men om man kunde få alla transistorer att arbeta samtidigt skulle det dra mer, men det är inte något som är möjligt i praktiken. Det framgår alltså (om man ska lita på intel) att du inte kan överskrida TDP med program, det är bara rent tekniskt det är möjligt med mer.