3 TB WDC Green dynamisk disk visas som "Invalid"

Permalänk
Jubileumsmästare

3 TB WDC Green dynamisk disk visas som "Invalid"

Hej, idag så skulle jag kopiera över lite filer till min lagringsdisk. Storleken av filerna var ca 4 GB och jag såg att jag hade använt 2 TB på min lagringsdisk. Jag börjar att kopiera över mina filer men när kopieringen har kommit halvvägs så fryser sig i princip hela systemet. Jag kan dock trycka runt på lite saker jag hade uppe men de kan inte förändras eller få upp några nya fönster eller dylikt. Jag väntar några minuter men inget händre så jag försöker att avbryta kopieringen. Då står det att den håller på att avbryta den så väntar några minuter men inget händer nu heller. Så jag försöker att ta upp aktivitetshanteraren som jag hade igång men den vägrar att komma upp och CTRL+ALT+DEL gjorde ingenting. Så jag trycker på strömbrytarknappen på mitt chassi för att se om den avbryter den då och stänger av datorn men då fryser systemet helt. Så jag håller inne strömbrytarknappen tills datorn slocknar och startar den igen. Har 2st SSDs i RAID 0 så när jag startar datorn så ser jag den där "Intel RAID Utillity" eller nått och jag ser att den hittar alla diskar och allt är som det ska. Sen startar den windows 7 (Ultimate x64) och jag loggar in osv. Sen ska jag kopiera över filerna igen men då ser jag att disken inte finns med i utforskaren! Så jag går in i diskhanteraren och ser att det står följande.

Disk 1
Dynamic

Invalid

Jag startar då om datorn för att se om det kanske fixar problemet men det gjorde det inte. Sen testar jag att koppla från disken och starta datorn och stänga av den igen och koppla in disken och starta datorn igen men det funkade inte heller. Så jag kopplade från disken och kopplade in den i min server men det funkade inte heller då även den visade disken som "Invalid" (Windows Server 2008 R2 x64). Den enda lösningen jag kan hitta online är att man ska använda sig av programmet HxD och ändra ett värde från "42" till "07". Lite vidare forskning visar att man gör om disken från en dynamisk till en vanlig (Basic) utan att förlora någon data som finns på disken. Dock så kan ju inte 3 TB användas som en basic disk? Max storleken för en basic disk är ju 2 TB så om man gör om min 3 TB disk så kan den inte användas eller blir 2 TB åtkomligt igen och resten unallocated? Kan man då göra om disken från en basic till dynamisk igen genom att göra ovanstående metod vice versa eller på ett annat sätt så att den funkar igen som en dynamisk disk samt inte förlorar någon data som finns på den? Dock har jag läst att vissa faktiskt förlorade all data på disken eller att deras disk blev oformaterad och vart tvungen att formateras vilket resulterade i att all data på disken försvann! Att förlora all data eller någon data på disken är absolut inget alternativ för mig då disken i princip innehåller hela mitt liv. D.v.s allt jag någonsin har lagrat sen 10 år tbx då jag började att använda mig av en lagringsdisk. På den finns tusentals med bilder och massor av videoklipp och filmer samt program, dokument o ja allt! Något som är extra viktigt är en systemavbildning av min skoldator som jag gjorde innan jag lämnade in min dator till skolans datortekniker p.g.a att den var slö för att jag misstänkte att han skulle ghosta den vilket han gjorde och jag har inte återställt den än m.h.a systemavbildningen! Något som inte stämmer enligt lösningen med HxD är att det inte står "42" på det värdet utan "EE". Någon som har en aning om vad "EE" betyder i detta sammanhanget? "42" betyder ju "Dynamic disk" och "07" betyder "Basic disk". Men vad i hela betyder "EE"? Jag har gjort nedanstående lista med saker som jag kan göra för att lösa problemet. Jag har dock inte vågat utföra något av alternativen då jag inte vet med säkerhet exakt vad dem gör eller om det skulle förvärra mitt problem eller göra så att data eller all data på disken försvinner.

- Convert to Basic Disk (Disk Management)
- Reactivate Disk (Disk Management)
- Offline/Online (Disk Management)
- Update Driver... (Disk Management "Disk > Properties > Driver")
- Ändra "0x01C2" från "EE" till "42" Dynamic Disk (HxD)
- Ändra "0x01C2" från "EE" till "07" Basic Disk (HxD)
- Lämna in den till Ahlbergs Data eller Ibas (Pris: 4000+ kr)
- Utföra lösning fyra samt resterande krav av TestDisk för att sedan köra den oavsett om den visar rätt storlek eller ej på disken
- Köra SpinRite på disken (Pris: $89/591 kr)
- Göra en kopia av disken till en likadan 3 TB disk i DD? Och sen utföra samtliga lösningar (Pris: 1000+ kr)

Vad tycker ni att jag borde testa först med tanke på mina krav angående att få disken att fungera som den ska igen?

Orsaken till det hela?

Tror ni kanske att det var så att diskens använda utrymme översteg 2 TB (2048 GB) så att disken ballade ur p.g.a det?

OBS: Bilderna visas från tillfälliga länkar och kanske inte fungerar i framtiden! Tryck på bilderna för att förstora dem!

Här ser ni problemet.

Här ser ni att disken har värdet "EE" på position "0x01C2". (EE är tydligen rätt, se här)

Här har ni lite basic specs samt ser hårddiskens modell.

Lite extra information om disken. (Lite mindre än 1 år gammal)

Tack så mycket för er hjälp! Det uppskattas OTROLIGT mycket!

Permalänk
Medlem

Jag tror mig förstå att det inte existerar någon backup på "hela ditt digitala liv" är det så?

Om detta är fallet hur mycket är då detta värt för dig, säg inte som många gör "ovärderligt" då det oftast visar sig att det inte är värt ens 10 tusen kronor...

Står du fortfarande fast vid att det är värt minst 10 tusen så är mitt råd till dig at så fort som möjligt koppla ur disken ur din dator och ta kontakt med någon som verkligen har kunskaperna att ta fram "förlorad" data, typ IBAS eller liknande.

För försöker du själv åtgärda problemet så kan du vara så gott som säker att din chans att lyckas återskapa hela eller delar av din data är om inte förlorad så iallafall betydligt mindre än företagen som livnär sig på detta

Men du kan ju iallafall se det hela ur ett positivt perspektiv, nu har du ju förstått vitsen med att alltid ha minst en gärna flera backuper av det som är viktigt.

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag vet inte, det är därför jag frågar här på SweC. Om jag hade haft fett med cash så kanske jag hade kunnat lägga ut 10k på det. Dock så är jag ju riktigt fattig sen jag köpte min dator som kostade 22k för lite mindre än ett år sen. Jag har funderat på att sätta disken i RAID 1 men jag har aldrig haft pengarna till att köpa en 3 TB disk till. Och då detta hände under en filkopiering och inte direkt verkar vara ett hårdvaru problem så är jag ganska säker på att båda diskarna hade fackats. Och jag tror inte att den är förlorad, jag ser nämligen fullt med data på samtliga sektorer i HxD

Permalänk
Jubileumsmästare

Går o lägger mig nu. Hoppas att någon som kan detta har svarat tills imon! :/

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att bedöma hur disken mår så går det utmärkt med >2TB och basic disk. Dynamic/basic har inget med det att göra. Disken behöver vara partitionerad i GPT och inte i MBR om du vill ha en enda stor partition och kunna boota från den (kräver också UEFI).

Dynamiska diskar behövs om du ska köra RAID och liknande.

Använder själv ensamma WD Green 3TB som basic/gpt/ntfs och WD Red 3TB som dynamic/gpt/raid/ntfs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Jubileumsmästare

Okej, hittade det här på microsoft.

0x01C2
1 byte
EE

System ID. Must be EE to specify that the single partition is a GPT partition. If you move a GPT disk to a computer running Windows 2000 with Service Pack 1 or greater or Windows Server 2003, the partition is displayed as a GPT Protective Partition and cannot be deleted.

Och du påstår ju att min disk är GPT formaterad så det lär ju stämma. Frågan är då vad "42" gör. Dynamic med MBR formatering? Samt vad gör "07"? Basic med MBR eller GPT formatering? Skulle du kunna ladda ner HxD och kolla vad dina hårddiskar har för värde på 0x01C2? Och vilken av mina lösningar tycker du att jag bör testa först?

Permalänk
Medlem

RAID 1 är ett bra alternativ till diskhaveri men det är INTE backup. Bra att veta.

Permalänk
Jubileumsmästare

Vad exakt är diskhaveri? Och om jag har 2 st diskar i RAID 1 och den ena helt enkelt går sönder hårdvarumässigt. Kan jag då inte köra igång den andra disken utan RAID 1 och se allt jag har lagrat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

Vad exakt är diskhaveri? Och om jag har 2 st diskar i RAID 1 och den ena helt enkelt går sönder hårdvarumässigt. Kan jag då inte köra igång den andra disken utan RAID 1 och se allt jag har lagrat?

Precis som du skriver finns allt speglat i RAID och om en disk går sönder så kommer du åt all information på den andra. Anledningen till att RAID inte ska ses som backup är att du ändå blir av med all data om exempelvis:
- En inbrottstjuv kommer in och tar datorn
- Blixten slår ned och förstör all hårdvara i datorn
- Du får ett virus som förstör informationen
- Du själv lyckas spara över något viktigt
- En brand förstör allt
- Fler tänkbara scenarion

Vid dessa tillfällen hjälper det inte med en RAID lösning utan en "extern" backup är att föredra, sen om man löser det med externa diskar, molnlagring eller på ett helt annat sätt är väldigt individuellt.

Permalänk
Jubileumsmästare

Okej, någon som har några synpunkter på vad jag bör testa?

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med Ahlbergs Data. Dom har prisförslag på reperationer, är disken inte fysiskt skadad kan du komma undan för så billigt som 4000 kr för att reparera filstrukturen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem

Kör testdisk och se vad det säger om strukturen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som en tidigare postare skrev. Kör inget på disken om du kan tänka dig att skicka in den till någon som repar diskar, och därmed också kan kosta 5, 10 eller fler tusen kr.

Om du vet att du aldrig kommer att skicka in disken på en sådan service så försök avgöra ifall den slutat fungera på grund av ett mekaniskt fel eller att data på disken blivit oläsbar så att Windows inte kan läsa in disk informationen.
Om det senare så kan du prova SpinRite (www.grc.com).

Den har rättat två diskar inklusive information åt mig.

Det finns säkert andra program också. Betänk dock att vissa program kan ställa till det mer.
SpinRite skannar av diskytan och ser ifall några block är skadade, och försöker reparera dem genom att försöka läsa ut infomrationen för att mappa om hela blocket på disken.
Vanligtvis så gör programmet inte skadan värre - såvida din disk har / håller på att ge upp mekaniskt då kan ytterligare användande av den få den att säcka ihop helt. Detta oavsett om du använder SpinRite eller annan programvara.

Får du tillbaka dina filer skriv gärna vilka program du provade och vilket som löste din situation

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag kommer inte att skicka in disken inom snar framtid. Tänkte testa TestDisk nu och om det inte fixar det så testar jag SpinRite. Är ni helt 100% säkra på att dessa program inte kommer att formatera min disk under några omständigheter utan att minst visa en fet jävla varning om att disken kommer eller kanske kommer att formateras?

Permalänk
Jubileumsmästare

TestDisk upptäcker fel storlek på disken. Det verkar som att den endast hittar de oanvända sektorerna på disken då den låg på 2 av 2,72 TB vid kopieringen. Om jag gör allt den säger till mig att göra i detta fallet men den fortfarande visar fel storlek är det då säkert att fortsätta ändå?

Permalänk
Medlem

Så snart du gör något med disken så kan det var så att du stänger vägen för att göra en icke "förstörande" åtgärd.
Jag hade testat SpinRite innan jag hade gjort det där.

Visst, SpinRite kan ta timmar, dagar veckor att läsa av en sektor som riktigt skadad. Men du vet efter någon timme om det kommer att ta lång tid eller inte (genom att se hur länge den uppskattar att det tar för disken om jag minns rätt).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

Jag kommer inte att skicka in disken inom snar framtid. Tänkte testa TestDisk nu och om det inte fixar det så testar jag SpinRite. Är ni helt 100% säkra på att dessa program inte kommer att formatera min disk under några omständigheter utan att minst visa en fet jävla varning om att disken kommer eller kanske kommer att formateras?

Inget av programmen kommer att formatera din disk, det behöver du inte vara orolig över, däremot som tidigare sagts... Varje försök från dig att läsa filerna på hårddisken eller ta reda på vad som felar riskerar hela hårddisken och informationen som finns på den.

Med tanke på att du inte har råd med en hårddisk för mellan 730-980:- för backup så är det väl inte troligt att du kommer att lämna in disken överhuvudtaget

Permalänk
Hedersmedlem

Att försöka kringgå forumets regler uppskattas inte. *Inlägg från trådskaparen raderat i enlighet med §7 och potentiellt §8*

Edit: Av testdisk-bilden att döma är disken hårdvarumässigt skadad och bortom räddning för hemmafixare. Hittas bara runt 800GB av 3000GB bör du direkt fundera på att skicka på dataåtervinning om du har pengarna och datan är viktig. Det kan vara huvudkrascher inblandat och all vidare användning kommer innebära ytterligare skador.

Det enda som kan få så lite att hittas, bortsett från trasig disk, är om kontrollern disken är ansluten till är för gammal och inte klarar stora diskar, eller möjligen gått halvt sönder på något konstigt sätt. Det är ju lätt att utesluta. Men om disken sitter på samma kontroller som innan hade jag avbrutit alla försök och skickat in den.

tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Du borde göra en kopia av disken i DD och sen arbeta på den, då riskerar du inte att förvärra den korruption som är, plus att du har en disk att raida med när du är klar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Jubileumsmästare

Förlåt för det. Vad är DD?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anton_mjor:

Du borde göra en kopia av disken i DD och sen arbeta på den, då riskerar du inte att förvärra den korruption som är, plus att du har en disk att raida med när du är klar

Existerar enbart runt 800GB mot kontrollern lär inte det hjälpa mycket. Hårdvaran är skadad.

Edit: Alltså, jag har varit med länge och haft många diskar som dött (även om det är ovanligt på senare år). En disk som totalhänger sig under filöverföring och sedan inte detekteras riktigt är enligt min erfarenhet, 100% trasig i hårdvaran. Men kan givetvis gå att rädda med dataåtervinning, där man byter huvuden och elektronik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Jubileumsmästare

Antar att du syftar på endast lösning sju då?

"- Lämna in den till Ahlbergs Data (Pris: 4000+ kr)"

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Existerar enbart runt 800GB mot kontrollern lär inte det hjälpa mycket. Hårdvaran är skadad.

Edit: Alltså, jag har varit med länge och haft många diskar som dött (även om det är ovanligt på senare år). En disk som totalhänger sig under filöverföring och sedan inte detekteras riktigt är enligt min erfarenhet, 100% trasig i hårdvaran. Men kan givetvis gå att rädda med dataåtervinning, där man byter huvuden och elektronik.

Läste inte så noga kanske, såg inte det någonstans i tråden? Såg mest att den verkade komma upp propert i crystaldiskinfo.

Jag har överfört data från en knepig samsungdisk, den klickade 10 ggr eller så vid start och vägrade att funka över huvud taget kopplad till sataport i datorn.
Men när jag kopplade den till usb i mitt gamla Elements-case funkade den direkt efter att den klickat klart. Värt ett försök?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Eller Ibas, finns flera olika som gör liknande jobb.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör ett sista försök: För att utesluta testdisk, titta i BIOS, vilken storlek? Fortfarande fel där, byt anslutning på moderkortet om du har något passande över eller kan flytta annat än din bootdisk och se sedan vad som visas i BIOS. Är storleken fortfarande fel där är det ridå. Om inte kan du kanske anta mjukvarufel och gå vidare med egna lösningar.

Edit: Kör du testdisk som administrator enligt instruktionerna? Vad är det för hårdvara i övrigt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Jubileumsmästare

Ska höra med datateknikern i skolan imon om man kan få låna en sån SATA till USB kabel så kan jag testa att ansluta den som en extern disk. Körde inte TestDisk som administratör men testade det nu utan någon lycka.

Specs (Allt köptes tillsammans för lite mindre än ett år sen)

Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7-3770K (Inte överklockad)
DVD: Samsung
GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 OC SLI (Svag fabriks-överklockning)
HDD: Western Digital Caviar Green 3 TB SATA 3.0 (WD30EZRX)
MOBO: ASUS SABERTOOTH Z77
PSU: Corsair GS 800W
RAM: Corsair Dominator Platinum 16 GB (4x4 GB) 1600MHz CL9
SSD: 2x OCZ Vertex 4 128 GB @ RAID 0

Vet att jag har en port av sex lediga (2x SSD, 1x HDD, 1x DVD, 1x eSATA). Antar att alla är kopplade till Z77 Chipsetet då där tydligen ska finnas två till som hanteras av "ASMedia ASM1061 controller". Just nu sitter disken kopplad till en SATA 2.0 port och SSDs sitter kopplade till SATA 3.0. Kan testa att sätta disken i den lediga porten eller eSATA och DVD. Tror ni att SATA 3.0 löser något? Isåfall kan man koppla ut SSDs och köra dem i SATA 2.0 och HDD i SATA 3.0 utan att RAID 0 fackas och så att man kan boota in i windows? Ska kolla i BIOS nu med och se vad den visar men tror att den visade 2,7 TB (3 TB) för det gör den när den visar raid saken innan BIOS POST kommer upp samt att jag kollade i BIOS innan om den hittade disken och det gjorde den.

Permalänk
Jubileumsmästare

Så, i BIOS så visar den 3000.5 GB. Att byta SATA port eller att använda sig av en SATA 3.0 port gjorde ingen skillnad Några andra förslag?

Permalänk

Boota Ubuntu från live-cd och se vad diskhanteraren däri visar. Ibland verkar det som att Ubuntu, eller Linux, är lite mer förlåtande än Windows.
Ska du sen göra en DD på disken är det i linux du gör det med.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Jubileumsmästare

Okej, ska testa det. Kommer att köra grafiskt gränssnitt då jag inte kan terminalen i linux. Vad exakt är en DD?