Permalänk

Överklocking E6850

Tjenare sweklockare

Jag har suttit nu mycket den senare tiden och försökt förstå mig på överklockning, Verkar inte fatta mer än Att man ska sänka multipel och höja Fbs.
min fråga är om ni överklockare med någon som helst erfarenhet av E6850 eller Core 2 duo processorer har lust o ge mig tips på hur jag ska överklocka denna processorn. hur jag ska höja o sänka min multiopel o Fbs, samt volten o allt sådant.

Enligt Coretemp ligger mina kärnor på ca 40 Grader

här kommer mina specs enligt CPU-Z

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska överklocka är bilden längst upp till vänster av främsta intresse. Mycket riktigt som du skriver så är Multiplier, FSB (Front Side Bus) och volten av intresse.

Någon får gärna rätta mig, men det verkar som att Multipliern på din processor (om den ej är en EXTREME vilket är tveksamt) är låst till max x9, därför återstår att höja FSB:n
Du höjer FSB:n i BIOS, men får då tänka på att höja små steg i taget då det är viktigt att se till att systemet håller sig stabilt.
Hur bra du kan överklocka din processor beror på hur bra kvalité just din processor fick när den "föddes" samt moderkort och andra variabler.

Du behöver också (vid högre höjningar) mata mer V (volt) till processorn. Du ligger nu på 1.248 V. Vet inte exakt hur det är med E6850, klockade aldrig min när jag hade den, men min 2600k har en smärtgräns på 1.5, men man bör hålla sig under 1.4.
Nu tror jag inte du kommer gå över dessa spänningsnivåer, men kan vara bra att veta.

Höj i små steg och ta det lugnt.
Håll koll på temperaturer och att du (om du gör det) höjer spänningen i SMÅ steg.
Testa sedan stabiliteten med Prime95.

Det finns en mycket bra guide här på SweC, är dock ej exakt samma som för dig, men principerna är ju dock de samma: http://www.sweclockers.com/forum/2-k...ch-ivy-bridge/

Lycka till och hör av dig om du har några mer frågor.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

tack för svaret, Du säger att jag ska höja multipliern i bios men alla andra forum säger att man ska sänka multipliern och höja fbs?, om jag höjer min FBS 333 till typ 400 och sänker multipliern till 8, hur mycket ska jag då jag Höja volten med på ett ungefär? eller ska jag höja multipliern till 10 och ha Fbs på 320? tack på förhand

Permalänk

Min gamla e6850 klockar till 3.6Ghz utan någon volt ändring. Bara att höja fsb till 400. Höj volten minimalt om du märker att det inte är stabilt.
Se till att dina ramminnen klarar av den hastigheten. Har för mig att jag fick sänka lite i minnesbussen.
Klart!

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk

Oj jasså? , men då ska jag nog testa det, hur testar jag om det är stabilt sen ?

Permalänk
Skrivet av S.Shooter:

Min gamla e6850 klockar till 3.6Ghz utan någon volt ändring. Bara att höja fsb till 400. Höj volten minimalt om du märker att det inte är stabilt.
Se till att dina ramminnen klarar av den hastigheten. Har för mig att jag fick sänka lite i minnesbussen.
Klart!

Gick in nu idatorn och kollade, för tänkte att jag skulle ändra Fsb sakta men säkert uppåt, men hittar Bara något som heter FSB (qDR), MHZ som är på 1333.. men enligt Cpu-z är min är det min rated FSB inte min buss speed.. var hittar jag min bus speed eller dvs min Fbs som ska vara på 333Mhz?, har ett P5N32 som visat ovan

Permalänk
Hedersmedlem

Det som användaren S.Shooter skrev är korrekt.

Vad gäller vart inställningen för FSB:n finns: Ser att du enligt CPU-Z har ett moderkort från ASUS. Gå in på deras hemsida och se om du kan ladda hem manualen för moderkortet och dess BIOS-inställningar!

För att testa om det är stabilt kan du köra Prime95: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205
Detta program stresskör processorn och belastar till 100 %. Får du blåskärm då är det ej stabilt

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

Det som användaren S.Shooter skrev är korrekt.

Vad gäller vart inställningen för FSB:n finns: Ser att du enligt CPU-Z har ett moderkort från ASUS. Gå in på deras hemsida och se om du kan ladda hem manualen för moderkortet och dess BIOS-inställningar!

För att testa om det är stabilt kan du köra Prime95: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205
Detta program stresskör processorn och belastar till 100 %. Får du blåskärm då är det ej stabilt

jag tackar för all hjälp!, Klockade nyss upp den till 3.45 som passar mig jätte bra, Tempen ligger run 50-55

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RobinMullo:

jag tackar för all hjälp!, Klockade nyss upp den till 3.45 som passar mig jätte bra, Tempen ligger run 50-55

Kul att höra. Men kör gärna Prime95 ett litet tag också för att se att allting går stabilt och se temperaturer under full load

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

ska jag göra, brukar inte vara inne på Sweclockers, men är riktigt nöjd med all hjälp man får, imorse hade jag ingen aning hur man överklockar och nu vet jag grunderna, så tack!!

Permalänk

Inga problem, hoppas det hjälpte lite för prestandan.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |