T-röd aka Rödsprit vs 98,9% Isopropanol för rengörning av CPU.

Permalänk
Medlem

T-röd aka Rödsprit vs 98,9% Isopropanol för rengörning av CPU.

Tjena!

Går i tankarna att delida min 3770k för att få bukt med sjukt ojämna temperaturer (förhoppningsvis)

Vilket är det bäst att använda för rengörning av CPU och själva kärnan under IHSen?

Jag har både Rödsprit (t-röd) samt Isopropanol med 98,9% alkoholo (enligt texten på glasflaskan)

Permalänk
Medlem

T-röd har du till spritköket eller i magen om du inte har råd med vodka, inget annat enligt min mening.

Rengör saker jag vill ha rent, gör jag med isopropanolalkohol, aceton eller förtunning, inget annat. (om man inte vill ha fett och silikonrester kvar som finns stor risk att det stannar vid dunstning av bl.a. t-röd).

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Får man inte rent med iso eller aceton så blir det lika mycket skit kvar när det dunstar som om man använt t-röd.

Aceton är fantastiskt bra rengöringsmedel då det löser fett effektivt. Dock måste allt bort när man torkar, blir det fett kvar så försvinner det inte när lösningsmedlet dunstar.

Testa med iso om du har hemma, löser det pastan effektivt så kör på det, annars aceton.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använde kemisk ren bensin.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Får man inte rent med iso eller aceton så blir det lika mycket skit kvar när det dunstar som om man använt t-röd.

Aceton är fantastiskt bra rengöringsmedel då det löser fett effektivt. Dock måste allt bort när man torkar, blir det fett kvar så försvinner det inte när lösningsmedlet dunstar.

Testa med iso om du har hemma, löser det pastan effektivt så kör på det, annars aceton.

Det löste upp så pass att jag kunde torka av med papper, det jag har va visst 99,5% till och med. 2-Propanol står det bara på flaskan.

Permalänk

Är man inte någon extrem överklockare så tror jag inte att man märker någon skillnad alls på de två.
Använder själv T-röd och det fungerar finfint.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kör själv isopropanol.
Får man fråga vad delida innebär?

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Coops våtservetter, brukar vara grymma på kylar-sörja på processorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Kör själv isopropanol.
Får man fråga vad delida innebär?

Mvh

Man tar bort IHSen (kylplatan som sitter på själva CPU kärnan) för att byta kylpasta och ta bort limmet. På så sätt hamnar IHSen närmare kärnan och för över värme bättre. Blir ofta mycket stabilare temperaturer på alla 4 kärnor

Permalänk
Medlem

Jaha då plockar jag väll bort min prolle och skickar med en dl isopropanol så kan du ju få göra det åt mig

Mvh

Skrivet av wRRM:

Man tar bort IHSen (kylplatan som sitter på själva CPU kärnan) för att byta kylpasta och ta bort limmet. På så sätt hamnar IHSen närmare kärnan och för över värme bättre. Blir ofta mycket stabilare temperaturer på alla 4 kärnor

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag brukar använde kemisk ren bensin.

Jag kör med det med, brukar fungera mycket bättre än aceton för att ta bort gammal kylpasta. Aceton löser dessutom vissa plaster.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Jaha då plockar jag väll bort min prolle och skickar med en dl isopropanol så kan du ju få göra det åt mig

Mvh

Det innefattar att slå på CPUn med en träbit och hammare, är du säker på att du fortfarande vill skicka iväg den?

Permalänk
Medlem

Klart som fan. Bara jag har lika stabil klock som du hjälpte mig med tidigare så är jag nöjd
Tänkte inte skicka den. Kommer in på en kaffe under tiden du hamrar min prolle

Skrivet av wRRM:

Det innefattar att slå på CPUn med en träbit och hammare, är du säker på att du fortfarande vill skicka iväg den?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.