Permalänk
Medlem

Problem med film i HD

Hej!

Köpte i helgen en ny dator att ha som HTPC, Prestanda:

• AMD E1-1200, 1.40GHz - Dual Core
• Radeon HD 7310
• 1000 GB 7200rpm
6GB ram

Detta ihop med Win8, har det kopplat till en LG 50" smart plasma tv via hdmi, men när jag kör filmer i 720p via datorn flyter det ej, ibland när det filmas nära, zoomas in, så släpar det lite, inte klassikst att de hackar, ljud osv flyter, men det ser lite ryckigt och onartuligt ut, testat köra båda i vlc och wmp. Ska denna setup klara 720\1080 utan problem ? Är det någon inställning ? Drivrutin till grafik ? Tips mottages !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannezz:

Hej!

Köpte i helgen en ny dator att ha som HTPC, Prestanda:

• AMD E1-1200, 1.40GHz - Dual Core
• Radeon HD 7310
• 1000 GB 7200rpm

Detta ihop med Win8, har det kopplat till en LG 50" smart plasma tv via hdmi, men när jag kör filmer i 720p via datorn flyter det ej, ibland när det filmas nära, zoomas in, så släpar det lite, inte klassikst att de hackar, ljud osv flyter, men det ser lite ryckigt och onartuligt ut, testat köra båda i vlc och wmp. Ska denna setup klara 720\1080 utan problem ? Är det någon inställning ? Drivrutin till grafik ? Tips mottages !

Tja

Systemkrav för Windows 8

Processor: 1 GHz eller snabbare med stöd för PAE, NX och SSE2 (mer information)
RAM-minne: 1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)
Hårddiskutrymme: 16 GB (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)
Grafikkort: Microsoft DirectX 9 med WDDM-drivrutin

Jag tror att du ligger på gränsen, min tips är att du installerar Linux. Sen du har inte skrivit hur mycket minne du har. Att Win 8 ska flytta som det ska, du måste ha minst 4GB.(enligt mig)

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

håller med föregående talare. In med Linux istället. Har du datorn som ren mediaspelare så kasta in XBMCUbuntu så behöver du inte fundera längre

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Är inte 1.4GHz dual core lite väl klent ??

Jag menar har haft 1080p filer som har hackat på min 3.0GHz dual core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannezz:

Hej!

Köpte i helgen en ny dator att ha som HTPC, Prestanda:

• AMD E1-1200, 1.40GHz - Dual Core
• Radeon HD 7310
• 1000 GB 7200rpm

Detta ihop med Win8, har det kopplat till en LG 50" smart plasma tv via hdmi, men när jag kör filmer i 720p via datorn flyter det ej, ibland när det filmas nära, zoomas in, så släpar det lite, inte klassikst att de hackar, ljud osv flyter, men det ser lite ryckigt och onartuligt ut, testat köra båda i vlc och wmp. Ska denna setup klara 720\1080 utan problem ? Är det någon inställning ? Drivrutin till grafik ? Tips mottages !

Testa någon mer spelare, XBMC eller Media Player Classic. Tror de har lite bättre hårdvarustöd och fungerade bättre för mig och min E-350. Sen är det som de andra skriver här nära övre gränsen för prestandan. Men som sagt, testa de andra spelarna med vad jag tror är bättre hårdvarustöd först, sen kan du byta OS med gott samvete

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är inte 1.4GHz dual core lite väl klent ??

Jag menar har haft 1080p filer som har hackat på min 3.0GHz dual core.

Nja, CPU brukar inte vara problemet med hårdvaruaccelererad video. Har du INTE stöd i GPU krävs det dock ganska kraftfulla saker men jag vet inte var gränsen går. Min E-350 klarar inte av det via mjukvaran och den är väl runt 1,67Ghz dual-core.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Tja

Systemkrav för Windows 8

Processor: 1 GHz eller snabbare med stöd för PAE, NX och SSE2 (mer information)
RAM-minne: 1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)
Hårddiskutrymme: 16 GB (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)
Grafikkort: Microsoft DirectX 9 med WDDM-drivrutin

Jag tror att du ligger på gränsen, min tips är att du installerar Linux. Sen du har inte skrivit hur mycket minne du har. Att Win 8 ska flytta som det ska, du måste ha minst 4GB.(enligt mig)

mvh
Njanja

Har 6GB minne ...

Permalänk
Medlem

Fler tips på OS ?

Permalänk
Medlem

Är inge supertalang på datorer nu för tiden, ett enkelt användarvänligt linux ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannezz:

Fler tips på OS ?

Tja Igen

Testa med Windows XP (x64), eller med Linux Ubuntu. På min HTPC jag kör Ubuntu, fungerar klockrent.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannezz:

Hej!

Köpte i helgen en ny dator att ha som HTPC, Prestanda:

• AMD E1-1200, 1.40GHz - Dual Core
• Radeon HD 7310
• 1000 GB 7200rpm

Detta ihop med Win8, har det kopplat till en LG 50" smart plasma tv via hdmi, men när jag kör filmer i 720p via datorn flyter det ej, ibland när det filmas nära, zoomas in, så släpar det lite, inte klassikst att de hackar, ljud osv flyter, men det ser lite ryckigt och onartuligt ut, testat köra båda i vlc och wmp. Ska denna setup klara 720\1080 utan problem ? Är det någon inställning ? Drivrutin till grafik ? Tips mottages !

Installera XBMC, se till att hårdvaruacceleration är pålaget i inställningar, se även till att "Adjust display refresh rate to match video" eller vad det heter på svenska är påslaget.
Bör även funka att spela upp i VLC om du ser till att programmet använder hårdvaruacceleration, finns i inställningar och är ej påslaget som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Installera XBMC, se till att hårdvaruacceleration är pålaget i inställningar, se även till att "Adjust display refresh rate to match video" eller vad det heter på svenska är påslaget.
Bör även funka att spela upp i VLC om du ser till att programmet använder hårdvaruacceleration, finns i inställningar och är ej påslaget som standard.

Är XMBC ett operativ eller en mediaspelare ?

Permalänk
Medlem

Okej läste lite om XBMC nu, men påverkar det att jag har Win8 i bakgrunden ? Ska man satsa på något lättare att ha bakom, eller kan XBMC ändå göra att jag får bättre prestanda på hd video ?

Permalänk
Medlem

Openelec

Kan varmt rekommendera openelec. En gren av xbmc som jag kört i många år.
http://www.openelec.tv

Visa signatur

Intel Corei7 3960X - 32gb DDR3 - 240gb OCZ Revodrive3 - ATI 7970

Permalänk

Min förra dator, nuvarande HTPC, flyter bättre på Win8 än den gjort på Win7 och XP.

Dock brukar både VLC och Windows media player vara rätt tungdrivna.
Likaså XMBC, det har en förmåga att totalt misslyckas med uppspelning som andra spelare klarar felfritt.
Själv kör jag med Media Player Classic - Home Cinema

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Okej, lite olika besked här nu. Skall testa att börja med och aktivera hårdvaruaccelaration i VLC och se ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannezz:

Okej läste lite om XBMC nu, men påverkar det att jag har Win8 i bakgrunden ? Ska man satsa på något lättare att ha bakom, eller kan XBMC ändå göra att jag får bättre prestanda på hd video ?

XBMC funkar utmärkt tillsammans med Windows 8 på min klena HTPC, AMD E-350, visserligen lite vassare än din men grafiken bör vara likvärdig.
En annan fördel med WIN8 är att du kan köra Netflix via WIN8 appen som fungerar utmärkt, min dator orkar inte med uppspelning i web-läsaren om man kör HD.

Permalänk
Medlem

XMBC är alltså tipset ? Något att tänka på ang XMBC ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hannezz:

XMBC är alltså tipset ? Något att tänka på ang XMBC ?

Testa först med Media Player Classic - Home Cinema detta program är väldigt bra när det gäller GPU-accelererad uppspelning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testa först med Media Player Classic - Home Cinema detta program är väldigt bra när det gäller GPU-accelererad uppspelning.

Uppfattat

Permalänk
Medlem

Testat lite med XMBC nu, ställt in gpu accel, samt anpassad "refresh rate to video", verkar funka. Ställde in lite annat me HDMI för ljud osv och upplever att de blev ett steg i rätt rikitning att den avkodar allt i rätt format DTS osv, kanske inbillar mig men va bra tryck (B&W DM685 + dubbla 10" subb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannezz:

Testat lite med XMBC nu, ställt in gpu accel, samt anpassad "refresh rate to video", verkar funka. Ställde in lite annat me HDMI för ljud osv och upplever att de blev ett steg i rätt rikitning att den avkodar allt i rätt format DTS osv, kanske inbillar mig men va bra tryck (B&W DM685 + dubbla 10" subb)

Kul att det funkar! XBMC kan verka bökigt till en början men är ett himla trevligt program, filmerna presenteras snyggt, uppspelningen fungerar som den ska och det finns inbyggt AirPlay (från IOS) om du letar i inställningarna.
Läs mer om XBMC i HTPC delen av forumet!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannezz:

Testat lite med XMBC nu, ställt in gpu accel, samt anpassad "refresh rate to video", verkar funka. Ställde in lite annat me HDMI för ljud osv och upplever att de blev ett steg i rätt rikitning att den avkodar allt i rätt format DTS osv, kanske inbillar mig men va bra tryck (B&W DM685 + dubbla 10" subb)

Jag älskar xbmc och kör en ren XBMCubuntu maskin. Den slackar allt med en liten atom och ion2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Kul att det funkar! XBMC kan verka bökigt till en början men är ett himla trevligt program, filmerna presenteras snyggt, uppspelningen fungerar som den ska och det finns inbyggt AirPlay (från IOS) om du letar i inställningarna.
Läs mer om XBMC i HTPC delen av forumet!
Skickades från m.sweclockers.com

Okej Hur gör man för att få upp omslaget till filmen när man bläddrar i bibloteket under video ? Finns det nån inställning eller måste man hämta dem manuellt ?

Permalänk
Medlem

Kan de vara "thumbnails" ?

Permalänk
Medlem

Läs xbmc wikin. Dom förklarar allt jätte grundligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)