Samsung SSD 840 basic vs Pro

Permalänk

Samsung SSD 840 basic vs Pro

Ska köpa en SSD till min stationära dator som använder Linux som OS. Jag har mekanisk disk nu. Jag undrar om det är stor skillnad på Samsungs basic modell som har TLC och pro modellen som har MLC? Läste att tlc har 1/3 livslängd gentemot mlc? Dock skiljer det ungefär 600 kr på en 120gb basic vs 128gb pro.

Så är det värt att lägga till 600 kr och köpa basic modellen för 1200:-? Eller är 600 kr för en 840 basic modell bättre?
Hut stor är egentligen skillnaden..

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt så har pro 3x så snabb skrivhastighet

Permalänk
Medlem

På Pro har du väl 5 år garanti? Om 5 år tror jag det finns en ny standard för lagring...

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Samsung 840 Series MZ-7TD120 120GB billigast på prisjakt 725kr
Samsung 840 Series MZ-7TD120 Kit 120GB billigast på prisjakt 875kr
Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 128GB billigast på prisjakt 1040kr

om det är dessa du menar, så skiljer det ju mindre än så. skulle absolut välja pro.

Permalänk
Medlem

inet säljer basic för 599! http://www.inet.se/produkt/4304504/samsung-ssd-basic-840-seri...
+fraktfritt med inet = nästan halva priset än pro

kör på basic, eller 2 o kör raid 0!

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Samsung 840 Series MZ-7TD120 120GB billigast på prisjakt 725kr
Samsung 840 Series MZ-7TD120 Kit 120GB billigast på prisjakt 875kr
Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 128GB billigast på prisjakt 1040kr

om det är dessa du menar, så skiljer det ju mindre än så. skulle absolut välja pro.

Hmm japp Pro verkar ju avsevärt mycket bättre. Såg dock detta erbjudandet för 599:-
http://www.inet.se/produkt/4304504/samsung-ssd-basic-840-seri...

Det var det som fick mig att börja vackla lite .. Tyckte det var ett bra pris..
Men kanske bätte att inte snåla och köpa en PRO..

Permalänk
Skrivet av mudzi:

inet säljer basic för 599! http://www.inet.se/produkt/4304504/samsung-ssd-basic-840-seri...
+fraktfritt med inet = nästan halva priset än pro

kör på basic, eller 2 o kör raid 0!

Skrivet av wixer:

Hmm japp Pro verkar ju avsevärt mycket bättre. Såg dock detta erbjudandet för 599:-
http://www.inet.se/produkt/4304504/samsung-ssd-basic-840-seri...

Det var det som fick mig att börja vackla lite .. Tyckte det var ett bra pris..
Men kanske bätte att inte snåla och köpa en PRO..

Wtf??

Redan slut??
http://www.inet.se/produkt/4304504/samsung-ssd-basic-840-seri...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk

Jahapp då slipper man fundera då.. Får väll satsa på en 840 pro då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wixer:

Jahapp då slipper man fundera då.. Får väll satsa på en 840 pro då

Gör du rätt i! Supernöjd med min 256gb Pro.

Permalänk
Medlem

Du får väl tacka alla snåla jävlar för att du slapp göra valet

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Var glad för det bara. 840 120GB är en helt värdelös disk, långsammare skriv än en HDD är ett skämt.
600kr är för mycket för den imo.

http://www.hardocp.com/article/2013/02/19/samsung_840_120gb_s...
Skräpdisk

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Var glad för det bara. 840 120GB är en helt värdelös disk, långsammare skriv än en HDD är ett skämt.
600kr är för mycket för den imo.

http://www.hardocp.com/article/2013/02/19/samsung_840_120gb_s...
Skräpdisk

Hmm okej ja det låter ju inte så bra.. Ne jag ska beställa en 840 pro som sagt.. Inget att hålla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Var glad för det bara. 840 120GB är en helt värdelös disk, långsammare skriv än en HDD är ett skämt.
600kr är för mycket för den imo.

http://www.hardocp.com/article/2013/02/19/samsung_840_120gb_s...
Skräpdisk

Alltid kul när folk fungerar som får och inte läser mer än sammanfattningen...

Tittar man lite närmare på vad dom egentligen klagar på så är det:

1) den sekventiella skrivhastigheten (vilket inte hindrar att den presterar som andra diskar i samma storlek i de tester som ska jämföra egentlig användning). Det är väldigt sällan som sekventiell skrivhastighet är något som begränsar, det är mycket mer intressant med prestanda vid läsning och skrivning av små filer och där presterar samsung 840 helt ok.

2) tåligheten för skrivningar...vilket dom beräknar med en write amplification på 10x vilket du som normalanvändare aldrig kommer att komma i närheten av. En mer realistisk wa är 2x (även det mycket högt) vilket då ger 5 ggr så lång beräknad livslängd som de siffror som HardOCP kommer fram till och vips så är det inte ett problem längre...

Kort sagt så är deras invändningar inget egentligt problem, trodde att folk borde lärt sig att inte stirra på siffor för maxfört vid det här laget...valfri sandforcedisk ligger runt 160mb/s i skrivhastihet med data som inte går att komprimera, men så länge marknadsföringen säger "upp till 550mb/s" så är det ingen som bryr sig...

Med samsung 840 får du en av de bättre budgetdiskarna på marknaden från en tillverkare som ligger bland de absolut bästa när det gäller returstatistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Alltid kul när folk fungerar som får och inte läser mer än sammanfattningen...

Tittar man lite närmare på vad dom egentligen klagar på så är det:

1) den sekventiella skrivhastigheten (vilket inte hindrar att den presterar som andra diskar i samma storlek i de tester som ska jämföra egentlig användning). Det är väldigt sällan som sekventiell skrivhastighet är något som begränsar, det är mycket mer intressant med prestanda vid läsning och skrivning av små filer och där presterar samsung 840 helt ok.

2) tåligheten för skrivningar...vilket dom beräknar med en write amplification på 10x vilket du som normalanvändare aldrig kommer att komma i närheten av. En mer realistisk wa är 2x (även det mycket högt) vilket då ger 5 ggr så lång beräknad livslängd som de siffror som HardOCP kommer fram till och vips så är det inte ett problem längre...

Kort sagt så är deras invändningar inget egentligt problem, trodde att folk borde lärt sig att inte stirra på siffor för maxfört vid det här laget...valfri sandforcedisk ligger runt 160mb/s i skrivhastihet med data som inte går att komprimera, men så länge marknadsföringen säger "upp till 550mb/s" så är det ingen som bryr sig...

Med samsung 840 får du en av de bättre budgetdiskarna på marknaden från en tillverkare som ligger bland de absolut bästa när det gäller returstatistik.

Håller väl med till viss del men skulle nog avråda från 120gb varianten såvida det inte är en surf/kontorsdator.
250gb har dubbel skrivhastighet och räcker till allt man kan tänkas behöva: windows, program, spel etc.
Väntar fortfarande på en enormt billig SSD som håller måttet eller iaf är riktigt prisvärd.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

Det är väldigt sällan man behöver en hög skrivhastighet.

Har man det behovet vet man troligtvis redan vad man behöver utan att fråga. Jag kommer inte på något, ev. tung videoredigering?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Alltid kul när folk fungerar som får och inte läser mer än sammanfattningen...

Tittar man lite närmare på vad dom egentligen klagar på så är det:

1) den sekventiella skrivhastigheten (vilket inte hindrar att den presterar som andra diskar i samma storlek i de tester som ska jämföra egentlig användning). Det är väldigt sällan som sekventiell skrivhastighet är något som begränsar, det är mycket mer intressant med prestanda vid läsning och skrivning av små filer och där presterar samsung 840 helt ok.

2) tåligheten för skrivningar...vilket dom beräknar med en write amplification på 10x vilket du som normalanvändare aldrig kommer att komma i närheten av. En mer realistisk wa är 2x (även det mycket högt) vilket då ger 5 ggr så lång beräknad livslängd som de siffror som HardOCP kommer fram till och vips så är det inte ett problem längre...

Kort sagt så är deras invändningar inget egentligt problem, trodde att folk borde lärt sig att inte stirra på siffor för maxfört vid det här laget...valfri sandforcedisk ligger runt 160mb/s i skrivhastihet med data som inte går att komprimera, men så länge marknadsföringen säger "upp till 550mb/s" så är det ingen som bryr sig...

Med samsung 840 får du en av de bättre budgetdiskarna på marknaden från en tillverkare som ligger bland de absolut bästa när det gäller returstatistik.

Jag har läst, och nej jag stirrar inte blint på hastigheten, även om det var det jag skrev i min post.
Och nej 120gb 840 non pro är inte en av dom bättre. Den är ok, inte mer.

Och ja deras sammanfattning är bra, dom rekommenderar inte disken, av klara anledningar. Och det är är rätt solklara anledningar.

Vill man ha en billig ssd utan några krav ja då funkar det, i mina ögon är den inte värd 600:-.

Permalänk
Medlem

Jag har en 840 basic och den har fungerat helt utmärkt.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har läst, och nej jag stirrar inte blint på hastigheten, även om det var det jag skrev i min post.
Och nej 120gb 840 non pro är inte en av dom bättre. Den är ok, inte mer.

Och ja deras sammanfattning är bra, dom rekommenderar inte disken, av klara anledningar. Och det är är rätt solklara anledningar.

Vill man ha en billig ssd utan några krav ja då funkar det, i mina ögon är den inte värd 600:-.

Så, i ditt tycke: Exakt vad är det som brister och på vilket sätt och vid vilket typ av anävnding påverkar det en normalanvändare? Vad skulle du personligen rekommendera istället som en vettig budget-ssd? Och hur stor tror du att skillnaden i upplevd prestanda kommer att vara jämfört med andra diskar i samma storlek och/eller prisklass?

Om man inte har någorlunda välgrundade svar på denna typ av frågor så bör man se till skaffa sig det, annars så läser man och accepterar rakt av något som någon annan skriver utan att kunna/vilja vara källkritisk.

Vad är det dom är kritiska mot? Positiva för? Är det relevant för mig? Är det värt att gå upp/ner i pris för mig och på det sätt som jag använder datorn? Blir skillnaden stor mellan olika modeller/prisklasser? Osv

Permalänk

En sista liten fråga.. Ni som verkar kunna era SSD.. Hur viktigt är det att ha cacheminne på en SSD? För om man jämför olika modeller så som:

Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB
Intel 335 Series 2.5" SSD 180GB
Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB
Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 128GB

Det är ju bara Samsung som har cacheminne i sin SSD. Varför har inte alla de andra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

En sista liten fråga.. Ni som verkar kunna era SSD.. Hur viktigt är det att ha cacheminne på en SSD? För om man jämför olika modeller så som:

Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB
Intel 335 Series 2.5" SSD 180GB
Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB
Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 128GB

Det är ju bara Samsung som har cacheminne i sin SSD. Varför har inte alla de andra det?

I de tre övriga sitter en kontroller från sandforce som är konstruerad på ett annat sätt en samsungs och då inte behöver cacheminne på samma sätt. Det är dock inte speciellt relevant när man jämför diskarna, då får man titta på prestandatester och recensioner.

Permalänk

Okej tack!
Jag har beställt en Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 128GB så hoppas jag blir nöjd me den

Permalänk

Har nu använt den ett tag och är kanon nöjd än så länge! Vart nån bugg än så länge men det har snarare berott på linux disten.

Permalänk
Medlem

Jag lånar den här tråden då mina frågor berör samma sak

Jag sitter nu i valet och kvalet med att stoppa in SSD:er i två av mina bärbara burkar.
Kör Samsung 830 i min stationära huvudburk och är helt klart nöjd med den SSDn.

Till de två bärbara så funderar jag nu mellan Samsung 840 250Gb basic eller pro SSD. Är det för det jag tänker pyssla med värt att slänga ut de extra slantarna för PRO-versionen. Någon som har "lite längre" erfarenhet av basic ssdn och hur den beter sig efter ett tag?

Jag är inte ute efter det "Bästa" (fel burkar att göra det med, och jag behöver inte toppa några benchmarklistor med dessa maskiner) utan jag är ute efter att snabba upp burkarna lite, och få bort de mekaniska diskarna ur de bärbara maskinerna - och ändå få ett par SSD:er som är av någorlunda schysst kvalité.

Burk 1:
ASUS UX32VD-R4013H - idag en tämligen tråkig 5400rpm (ASUS hur tänkte ni här egentligen?)
Användningsområde: allmän surf, officepaketet, kommer säkert köra något spel när jag är på resande fot (mmo. TSW, GW2, saker med patchar och ganska irriterande laddningstider) Photoshop (egentligen hela creative suite) Visual Studio, SQL, python och sådär

Används när: på resor, när jag "pluggar/arbetar" på cafén och i skolan, samt allmänt när jag inte sitter vid vid den stationära.

Burk 2:
ASUS U36SD - Med 7200rpm disk.
Användningsområde: allmän surf, officepaketet, kommer säkert köra något spel (se dator 1)

Används när: dagligen, mestadels slösurf i soffan.

Permalänk
Medlem

840 bör räcka bra för dom två datorerna.
840 Pro är ju nåt som man enbart bör tänka på om man verkligen behöver den extra prestandan (som inte är specielt mycket bättre) heller om man måste ha en ssd som man kan skriva MYCKET till.
Och slösurf,office,nån,några spel installerade per mån och en del patchar,mods,etc är inget som tar något direkt på livstiden på ssd´n det enda i det du listar som "kan" ta lite mer är ju photoshop men då bara om du använder det MYCKET (dvs nån,några timmar om dagen) och då behandlar STORA bilder (dvs väldigt höguplösta och RAW filer).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite!
Jag ska köpa SSD! Har en gammal idag som morsan ska få till sin laptop..
De ska vara 500gb, och de ska kosta max 2700kr..

Jag har 2 alternativ..
2x250gb Samsung 840 i raid 0 - 2678:- (Läs: ca 1000mb/s - Skriv: ca 500mb/s, om sydbryggan kan hantera dessa hastigheter)
1x500gb samsung 840 - 2649:- (Läs: 540mb/s - Skriv: 330mb/s)

Fördel med raid-0, i stort sett dubbla prestandan i skriv/läs.
Nackdelen, jag mister stöd för TRIM? rätta mig om jag har fel..

Ska köras som primär disk och ska köra windows/program och spel på den..

Edit: Jag har varit väldigt sugen på raid 0 på 2 ssder.. Kommer TRIM behövas? Har inte kört TRIM på min intel 80gb idag då jag kör raid 0 på 2 mekaniska diskar, och eftersom jag kör på raid mode, så kan jag inte köra trim på min Intel 80gb.. Riktigt dåligt, samtidigt som jag tycker den verkar fortfarande ganska rapp..

Edit2: Hmm Samsung Evo såg jag precis.. Jag kan sträcka ut budgeten lite också och klippa till på en sånhär:
https://www.inet.se/produkt/4304584/samsung-ssd-evo-basic-840...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag sitter också med en lite laptop som har mekanisk 5400rpm disk som är ordenligt slö. Vill snabba upp datorn som används för surf och väldigt lite film/serier.

Satt först och kollade på Samsung 120 GB 840PRO för drygt 1100kr. Sedan såg jag 840Basic för dryg 750kr vilket jag fastnade för då jag inte använder datorn speciellt mycket. Nu har jag sett att EVO 120GB som bara är drygt 200kr dyrare än 840 Basic. Är det värt att vänta på EVO och lägga 200kr för det är inget problem eller ska jag bara köra på en äldre 120GB 840Basic disk?

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Bugg:

Jag sitter också med en lite laptop som har mekanisk 5400rpm disk som är ordenligt slö. Vill snabba upp datorn som används för surf och väldigt lite film/serier.

Satt först och kollade på Samsung 120 GB 840PRO för drygt 1100kr. Sedan såg jag 840Basic för dryg 750kr vilket jag fastnade för då jag inte använder datorn speciellt mycket. Nu har jag sett att EVO 120GB som bara är drygt 200kr dyrare än 840 Basic. Är det värt att vänta på EVO och lägga 200kr för det är inget problem eller ska jag bara köra på en äldre 120GB 840Basic disk?

Kör på en EVO så klart.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599