Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med överklockning!

Hoj! Behöver hjälp med överklockning till min AMD Phenom II x4 965 Black Edition 3,4 GHz. Har läst runt mycket och läst överklockningsguider på nätet och här på SC men har svårt att få till en stabil klock vilket resulterar i blåskärmar och frysningar när jag spelar och i start av Windows 7. Jag är ganska ny inom överklockning men kan lite grann. Har prövat många olika Vcore volts och olika klockfrekvenser men den vill inte rulla stabilt, vet att alla processorer inte är likadana och min kanske behöver mer Volt än andra men jag vågar inte gå över 1,5V på 3,8GHz och då ligger tempen på runt 62 grader load i Prime95, har sett att vissa som knappt inte ens behöver höja volten på den frekvensen. Har även testat andra volts och frekvenser men kan inte ens starta Windows på 4,0 GHz

Det mesta jag har lekt med är multipliern, FSB och ändrat frekvensen på ramen nån gång men väldigt har svårt att få det stabilt, ni kan se vad jag har för moderkort i signaturen och det ska väl man kunna klocka ganska bra med eller ?

Har stängt av AMD Cool And Quiet och Thermal Control som det stod i en guide. Har en rejäl vattenkylning med pump, reservoar och radiator så jag kan ju inte ha för dålig kylning.

Behöver eran hjälp här för att få det Clockrent!

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Skrivet av virre94:

Hoj! Behöver hjälp med överklockning till min AMD Phenom II x4 965 Black Edition 3,4 GHz. Har läst runt mycket och läst överklockningsguider på nätet och här på SC men har svårt att få till en stabil klock vilket resulterar i blåskärmar och frysningar när jag spelar och i start av Windows 7. Jag är ganska ny inom överklockning men kan lite grann. Har prövat många olika Vcore volts och olika klockfrekvenser men den vill inte rulla stabilt, vet att alla processorer inte är likadana och min kanske behöver mer Volt än andra men jag vågar inte gå över 1,5V på 3,8GHz och då ligger tempen på runt 62 grader load i Prime95, har sett att vissa som knappt inte ens behöver höja volten på den frekvensen. Har även testat andra volts och frekvenser men kan inte ens starta Windows på 4,0 GHz

Det mesta jag har lekt med är multipliern, FSB och ändrat frekvensen på ramen nån gång men väldigt har svårt att få det stabilt, ni kan se vad jag har för moderkort i signaturen och det ska väl man kunna klocka ganska bra med eller ?

Har stängt av AMD Cool And Quiet och Thermal Control som det stod i en guide. Har en rejäl vattenkylning med pump, reservoar och radiator så jag kan ju inte ha för dålig kylning.

Behöver eran hjälp här för att få det Clockrent!

Du överklockar med både Bus Speed och Multiplier väl?
Du kan ha haft otur med din processor, pure and simple

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Du överklockar med både Bus Speed och Multiplier väl?
Du kan ha haft otur med din processor, pure and simple

Bus Speed = FSB ? Om du menar FSB så har jag haft den på 220Mhz och multipliern på x18 men ändå inte stabilt.
Vore väldigt trist om man inte ens kan klocka den till 3,8 :/

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Medlem

Glöm inte att sätta manuell på nordbryggan, pci-e och minnen i biosen om du ändrar fsb. Då så ska den klara 4 Ghz med 1,5 v

Visa signatur

i7 3770k , Gigabyte G1 Gaming 980 Ti , Sabertooth z77 ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melwax:

Glöm inte att sätta manuell på nordbryggan, pci-e och minnen i biosen om du ändrar fsb. Då så ska den klara 4 Ghz med 1,5 v

Okej, tack! Ska pröva när jag kommer hem

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Avstängd

om du har en BE så är det bara att klocka igenom multiplier vilket är det enklaste då den är uplåst
kör du fsb så blir det så många mer variabler som kan gå snett som Ht Nb minnes hastighet
som kan göra att det stoppar vid oc och som sagts kan sättas på auto eller ställas in manuellt
för när du ökar fsb så ökar annars även NB - HT - Minne och pci-e är oftast låst
så testa först med multiplier vad din cpu pallar med för överklockning sen kan du börja leka runt med fsb timings mm mm om du vill att din dator ska nå sitt absoluta nirvana

1.5v för 4ghz så tror jag med att det ska gå för det är ett rätt rejält lass med volt och man brukar kunna få ganska mycket mer än det med den volten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

om du har en BE så är det bara att klocka igenom multiplier vilket är det enklaste då den är uplåst
kör du fsb så blir det så många mer variabler som kan gå snett som Ht Nb minnes hastighet
som kan göra att det stoppar vid oc och som sagts kan sättas på auto eller ställas in manuellt
för när du ökar fsb så ökar annars även NB - HT - Minne och pci-e är oftast låst
så testa först med multiplier vad din cpu pallar med för överklockning sen kan du börja leka runt med fsb timings mm mm om du vill att din dator ska nå sitt absoluta nirvana

1.5v för 4ghz så tror jag med att det ska gå för det är ett rätt rejält lass med volt och man brukar kunna få ganska mycket mer än det med den volten

Okejokej men har för mig att jag har testat enbart med mulitpliern till 4,0GHz på 1,5 men då tror jag det va utan att ta bort Cool And Quiet och thermal control..

För sist jag testa det så fryser den fast på Windows 7 loggan vid start. Men prövar och återkommer!

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Avstängd

kan hända att du behöver öka volten lite på cpunb att det är nått sånt som strular så kan vara värt att prova att höja den ett par snäpp
4ghz är inte nån garanti men brukar oftast gå på dom flesta och aldrahelst med 1.5v

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det låter högt, dock kan du omöjligt ha höjt volten till 1,5V

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iSw3de:

Det låter högt, dock kan du omöjligt ha höjt volten till 1,5V

Nej då, Phenom II brukar ligga runt 1.4V i stock. Finns de som överklockar på 1.6V utan att skada något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej då, Phenom II brukar ligga runt 1.4V i stock. Finns de som överklockar på 1.6V utan att skada något.

Du kan inte höja volten till 1,4V, trodde du visste att det bara gick att höra spänningen

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iSw3de:

Du kan inte höja volten till 1,4V, trodde du visste att det bara gick att höra spänningen

Hahaha xD Du fick mig allt där. Jag har börjat filtrera bort när folk skriver volt
Tur att mitt "statement" inte skriver något om att höja volten, bara att du hade fel(vilket är i sig fel )

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vette fasiken vad jag ska göra... Har försökt massa olika inställningar i bios men det vill sig inte riktigt, den klocken som fungera best var multin på x18 och sen FSB på typ 210 då låg jag på ~3,8GHz men den kraschar ändå efter en stund *Suck*

Anledningen till att jag klockar är att jag köpte ett nytt grafikkort, ett xfx 7870 och det klarar ju high/ultra med minst 60fps med en bra processor men nu när jag spelar oklockat så dippar den ner mot 50fps när jag lirar små mappar på MEDIUM! Sen är graffet ganska kraftigt överklockat också så det är synd att man inte får ut den prestandan över huvudtaget, just nu skulle jag kunna sätta i mitt 6870 och det skulle knappt märkas skillnad...

Tack för hjälpen i alla fall!

Det blir väl istället att spara ihop en slant och köpa Haswell när den kommer ut och ett bättre moderkort!

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk

När jag klockade min 3,0 ghz 940 så kom jag upp till 3,9 tror jag och då höjde jag bara multin.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

När jag klockade min 3,0 ghz 940 så kom jag upp till 3,9 tror jag och då höjde jag bara multin.

Har nog fått ett riktigt skit exemplar... Eller så är jag sämst på att klocka.

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|