Permalänk
Medlem

Vad är flaskhalsen? (Phenom II 965be)

Hej.

Jag har lyckats få upp min Phenom II 965BE i 4236Mhz (229x18.5) Men nu verkar det ta stopp. Det märkliga är att under full load i prime95 ligger processorn på 57-58c vilket ändå känns hyffsat svalt för den hastigheten, och volten är bara på 1.4125v, så den är varken för varm eller övervoltad. Nordbryggan har jag dragit ner ett snäpp så den ligger runt 2070Mhz nu. Jag tänkte klocka den separat se'n men har inte rört volten och då finns inte mycket mer att hämta just nu.

Min fåga är alltså: vad är det som slår i taket? CPU är varken för varm eller övervoltad, men jag får ändå bluescreen i prime95 om jag går högre, och ökar jag spänningen hjälper inte det heller, den blir bara varm. Kan det helt enkelt vara så att jag nått max?

Moderkortet är ett Asus Sabertooth 990FX gen3 R2.0

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hej.

Jag har lyckats få upp min Phenom II 965BE i 4236Mhz (229x18.5) Men nu verkar det ta stopp. Det märkliga är att under full load i prime95 ligger processorn på 57-58c vilket ändå känns hyffsat svalt för den hastigheten, och volten är bara på 1.4125v, så den är varken för varm eller övervoltad. Nordbryggan har jag dragit ner ett snäpp så den ligger runt 2070Mhz nu. Jag tänkte klocka den separat se'n men har inte rört volten och då finns inte mycket mer att hämta just nu.

Min fåga är alltså: vad är det som slår i taket? CPU är varken för varm eller övervoltad, men jag får ändå bluescreen i prime95 om jag går högre, och ökar jag spänningen hjälper inte det heller, den blir bara varm. Kan det helt enkelt vara så att jag nått max?

Moderkortet är ett Asus Sabertooth 990FX gen3 R2.0

Taket för Phenom II är just där i krokarna 4GHz~
Du har ett bra exemplar som kan klocka så pass stabilt och fint, det ska du vara nöjd med

Är du sugen på att överklocka mer och högre så köp dig en sådan här, då bör du rimligtvis kunna klocka till 4,8~ på nuvarande kyllösning.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

CPU-NB flaskar väl antagligen din CPU-clock! Det brukar ju gå att klocka till ett visst läge, sen måste man följa efter med CPU-NB!
Bläddra ner till avsnittet för Phenom i följande guide så förklarar den ganska tydligt problematiken!
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023

Permalänk
Skrivet av kerbo:

CPU-NB flaskar väl antagligen din CPU-clock! Det brukar ju gå att klocka till ett visst läge, sen måste man följa efter med CPU-NB!
Bläddra ner till avsnittet för Phenom i följande guide så förklarar den ganska tydligt problematiken!
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023

Vi får väl anta att han läst rätt guide och så klart ökat Northbridge frequency också?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Vi får väl anta att han läst rätt guide och så klart ökat Northbridge frequency också?

Nej, jag har sänkt den. Om man inte rör den utan låter den vara på auto så vill den upp i 2300Mhz ungefär, och det är inte stabilt med standardvolt, och då jag inte har riktigt koll på hur hög spänning nordbryggan tål så har jag låtit den vara så nära stock som möjligt, men det skall alltså eventuellt kunna gå att få ut lite mer ur CPU om jag lyckas öka på NB-frekvensen något? (förmodligen måste jag öka spänningen i så fall och då kanske värmen sätter stopp istället.)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag har sänkt den. Om man inte rör den utan låter den vara på auto så vill den upp i 2300Mhz ungefär, och det är inte stabilt med standardvolt, och då jag inte har riktigt koll på hur hög spänning nordbryggan tål så har jag låtit den vara så nära stock som möjligt, men det skall alltså eventuellt kunna gå att få ut lite mer ur CPU om jag lyckas öka på NB-frekvensen något? (förmodligen måste jag öka spänningen i så fall och då kanske värmen sätter stopp istället.)

Jao, du får bättre prestanda från din klock om du även drar up NB.
Har gjort det på min AM3+ Asus bräda, och den billigare än din

Det bör fungera utan att du höjer volten på't utan på det du redan har..
öka bara alla Digi+ VRM värden till högsta så sköter brädan det åt dig

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jao, du får bättre prestanda från din klock om du även drar up NB.
Har gjort det på min AM3+ Asus bräda, och den billigare än din

Det bör fungera utan att du höjer volten på't utan på det du redan har..
öka bara alla Digi+ VRM värden till högsta så sköter brädan det åt dig

Kollade guiden lite snabbt och ja, det verkar ju som att jag ska kunna ligga runt 2600Mhz på nordbryggan. Detta vägrar den dock med nuvarande spänning så jag får väl öka den.

Dock blir jag lite fundersam över en annan sak. I guiden står det att absoluta maxtempen är 55c. Min ligger ju som sagt runt 57-58c, och jag har alltid hört 62c tidigare.

Angående digi+vrm så har jag inte rört något där förutom power profile (tror jag det hette) som jag ändrade till Optimized istället för standard. Resten har jag låtit bli då det i princip står att det blir prima grillkol av brädan om man pillar för mycket, och det vill man ju undvika, men det är alltså ingen fara? Vad jag har fattat det som så har de inställningarna med balansen mellan temperatur och spänning att göra, dvs extremt åt ena hållet så garanteras stabila spänningar men temperaturen kan sticka iväg, och åt andra hållet så är det ingen rikt för överhettning med man kan få vdrops.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Kollade guiden lite snabbt och ja, det verkar ju som att jag ska kunna ligga runt 2600Mhz på nordbryggan. Detta vägrar den dock med nuvarande spänning så jag får väl öka den.

Dock blir jag lite fundersam över en annan sak. I guiden står det att absoluta maxtempen är 55c. Min ligger ju som sagt runt 57-58c, och jag har alltid hört 62c tidigare.

Angående digi+vrm så har jag inte rört något där förutom power profile (tror jag det hette) som jag ändrade till Optimized istället för standard. Resten har jag låtit bli då det i princip står att det blir prima grillkol av brädan om man pillar för mycket, och det vill man ju undvika, men det är alltså ingen fara? Vad jag har fattat det som så har de inställningarna med balansen mellan temperatur och spänning att göra, dvs extremt åt ena hållet så garanteras stabila spänningar men temperaturen kan sticka iväg, och åt andra hållet så är det ingen rikt för överhettning med man kan få vdrops.

Själv så har jag ökat alla reglage där till de högsta förutom "power profile" som jag inte rört alls :'D
62c är det du ska köra på som absolut högsta att undvika.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Vi får väl anta att han läst rätt guide och så klart ökat Northbridge frequency också?

Stod ju klart och tydligt i hans första inlägg att han sänkt cpu-nb, så jag tyckte det var rätt solklart!
Däremot inte sagt att den går att ta högre, men som du själv påpekat det verkar ju vara ett bra ex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Stod ju klart och tydligt i hans första inlägg att han sänkt cpu-nb, så jag tyckte det var rätt solklart!
Däremot inte sagt att den går att ta högre, men som du själv påpekat det verkar ju vara ett bra ex!

Ja, jag tror det. Det "normala" resultat verkar vara 3.8-4.0ghz. Vi får väl se om det hjälper med att bumpa nordbryggans spänning lite. Om det är den som är "cpu-nb" så går den ställa in mellan 1.1-1.25v, så det är ju inga hysteriska ökningar man kan göra direkt, men det kanske räcker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara för att avrapportera så lyckades jag, efter att ha höjt spänningen på nordbryggan till 1.25v få upp den till 2266Mhz, eller rund där i alla fall. Alltså bara ett snäpp högre än tidigare. CPU ligger nu runt 59-60c. Klocka högre går inte. Bluescreen direkt.

Angående Digi+VRM-funktionerna så var det mesta på "AUTO", och det måste ha varit satt till "extreme" eller liknande för om jag ställer ner det ens lite lite så kraschar systemet innan Windows laddat färdigt ens en gång, så jag tror att jag har nått max. Möjligen kan jag komma högre om jag får ner temperaturen. Jag ska prova att flytta fläktarna på min Noctua NH-U12S närmare basen på kylaren, då det borde hjälpa till med chip-kylningen en aning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Tror det är temperaturen som sätter stopp för dig. De har en tendens att bli ostabila över 55 grader. Tror det var det guiden syftade lite på. Jag har lyckats köra 4,22Ghz på cou och 2600Mhz på cpunb. Hade 1,52V till cpun och 1,23-1,28V till cpunb. Toppade exakt 62 grader i Intelburntest. I prime95 är tempsen något lägre. Vill minnas att de låg runt 60 grader. Körde den klocken i ca 3 månader. Bestämde mig för att 0,2Ghz inte är värt de ökade temperaturerna.

Har lyckats köra igenom frybench med 4,3GHz och 2800MHz Cpu-Nb. Matade prollen med 1,57V och Nb fick 1,32V Kylningen ville knappt hänga med kan jag säga.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Tror det är temperaturen som sätter stopp för dig. De har en tendens att bli ostabila över 55 grader. Tror det var det guiden syftade lite på. Jag har lyckats köra 4,22Ghz på cou och 2600Mhz på cpunb. Hade 1,52V till cpun och 1,23-1,28V till cpunb. Toppade exakt 62 grader i Intelburntest. I prime95 är tempsen något lägre. Vill minnas att de låg runt 60 grader. Körde den klocken i ca 3 månader. Bestämde mig för att 0,2Ghz inte är värt de ökade temperaturerna.

Har lyckats köra igenom frybench med 4,3GHz och 2800MHz Cpu-Nb. Matade prollen med 1,57V och Nb fick 1,32V Kylningen ville knappt hänga med kan jag säga.

Jag har stabiliserat det lite nu kan man säga.

cpu: 4200Mhz (21x200) 1.416v (ganska lågt för att vara stabil vid den här frekvensen tror jag)
nb: 2600Mhz 1.15v (också ganska lågt, tror jag)
RAM: 1333Mhz 8 8 8 22 30 1T

Jag tror det var att jag hade ramminnet på 1600Mhz innan som spökade. Läste på lite mer och det verkar inte som om IMC'n i Phenom II är kompis med högre än 1333Mhz RAM, men allt känns ändå snabbare nu när jag fått upp nordbryggan.

Temperaturen ligger mellan 57-59c, men det har nog mer att göra med frekvensen i sig, och att det är luftkylning... Jag kör på en Noctua NH-U12s med dubbla fläktar som går för fullt vid 55c och uppåt, så det är svårt att göra mer åt själva kylningen i nuläget tror jag, men jag är nöjd som sagt. Hela kalaset drar ca 270W i full load.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.