Datorn hänger sig på skrivbordet. (Bara ibland)

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig på skrivbordet. (Bara ibland)

Tjenare
Det är så här att ja har byggt ihop en ny dator precis allt flöt på bra. Någon dag efter då jag startar datorn och den låser sig helt på skrivbordet efter en stunds uppladdning av alla program. Vad kan detta bero på. Datorn har bara hängt sig på skrivbordet en så länge och andra gånger ja haft igång den har ja haft igång den över ett dygn och spelat och grejer

Permalänk
Hedersmedlem

Har du fullt uppdaterat OS (windows?)?

Har du installerat de drivrutiner som bör installeras typ INTEL/AMD-chipset, vilket du nu använder.
Det skulle vara lite bra att veta lite mer om vad du har både hårdvaru och mjukvarumässigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Allt är installerat som det skall hämtat allt det senaste från leverantörernas hemsidor. Ja har ett gigabyte 970A-DS3, amd fx 8360, nvidia gts 450 och 8gb hyperxblue minnen

Permalänk
Hedersmedlem

SSD? Isf installerat med AHCI enable:at i bios/EFI?
Har du ett ok nätagg också?
Överklockat något?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ingen ssd en så länge.. Har en barracuda 1tb nu.. Nätagget är ett corsair cx600m

Permalänk
Medlem

Ingen överklockning än så länge

Permalänk
Hedersmedlem

Då kanske du skulle stabilitetstesta ditt system med tex AIDA64 och/eller OCCT. Kolla temperaturerna också.

Är ditt CX nätagg det som är 80+ Bronze eller det som inte är 80+ överhuvudtaget? Är det det sistnämnda är det tyvärr inte speciellt "välbyggt" och jag skulle inte vilja ha det i min burk.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är 80 plus bronze. Okej då gör jag ett test med det programmet

Permalänk
Medlem

Hur länge ska man köra detta stresstest ?

Permalänk
Hedersmedlem

Om den fortsätter strula efter dessa tester kan du ev bli hjälpt av en nyare bios/UEFI till moderkortet, om det finnes.
Kör den kanske en eller ett par timmar. Men för det mesta märker man om den tåler testet redan tidigare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kört testet i 20 minuter nu och den har kommit som högst i värme till 54 ligger dock på 48 nu i värme

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jompa90:

Kört testet i 20 minuter nu och den har kommit som högst i värme till 54 ligger dock på 48 nu i värme

Ja då verkar den i varje fall hyffsat stabil.

Har ditt problem hänt många ggr? Testat med andra grafikdrivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det har hänt rätt många gånger så det känns som det är något fel. Har installerat nya och olika grafik drivrutiner men det verkar inte hjälpa. Nu hängde den sig för första gången med program och grejer igång. Men det kanske är grafikkortet på något sätt som gör att den hänger sig ändå

Permalänk
Hedersmedlem

Är alla komponenter nya? Förutom graffet då?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Japp allt är nytt förutom det. Kan hänt något med det då mitt andra nätagg i förra datorn la av ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jompa90:

Japp allt är nytt förutom det. Kan hänt något med det då mitt andra nätagg i förra datorn la av ?

Det är kanske så att det ev fått sig en törn, men troligare är att det kanske är på väg att ge sig av ålder, det har ju tyvärr hänt rätt många ggr att nVidiakort gett upp pga sämre lödningsteknik.
Är ditt graffe rent från damm i kylaren, så att det inte sitter en dammråtta som proppar till luftflödet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är rent och fint. Men ja tänkte att ja skulle ta kompisen gamla som ja har här och testa

Permalänk
Medlem

Äkta vara windows? Tagit bort alla gamla partioner innan ominstallation? gammal hårddisk? Kan orsaka det problemet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Det är en helt ny hårddisk och Windows 7 home äkta

Permalänk
Avstängd

är svårt fel att ge bra tips på
men hårdvaru test är ju alltid bra som occt som du kört skulle även kollat med memtest så det inte är minnes fel cpu värme ser bra ut men kan vara värt att även kolla NB värme
kan vara nätagg fast oftast brukar det bli mer underload och vid boot dom muppar sig men kan såklart bli knas annars med och gpu kan i vissa fall ge sånna fel även den och har faktiskt själv varit med om lan som muppat så man fått blå dump

mjukvara är med bra att kolla så du har senaste drivrutiner till moderkort och gpu
det kan ibland vara viloläge som kan ge sånna problem och en massa saker till
men kolla lite i loggarna i windows så kan du se där vilka fel som du fått vid omstart det är en bra sak att börja med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Memtesten såg också bra ut när ja kolla.. Har uppdaterat allt som går. Men jag fick aldrig bsod men nu har ja ett annat grafikkort i och det känns som det gjorde det för det känns som allt flyter på bättre nu

Permalänk
Medlem

Ja testar och ser lite så återkommer jag med en lägesrapport om någon dag