Toshiba släpper 4K UHDTV upp till 84 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja där har vi ett användningsområde iaf. För tv är det inte så stor nytta.

Konsolspelarna då? Både Xbox One och PS4 får stöd för 4K, och det kommer garanterat att släppas fler 4K spel på dessa konsoler än vad det släpptes 1080p spel på PS3 och 360 då minnet på dessa rackare var patetiskt lågt redan då dom släpptes. Nu skulle i och för sig inte jag gå och köpa en TV för 33000kr enbart för att ha till konsol, men när dom börjar komma ner i prisklassen 15-20000kr för 55" och spelen för det finns så kan det bli intressant.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Konsolspelarna då? Både Xbox One och PS4 får stöd för 4K, och det kommer garanterat att släppas fler 4K spel på dessa konsoler än vad det släpptes 1080p spel på PS3 och 360 då minnet på dessa rackare var patetiskt lågt redan då dom släpptes. Nu skulle i och för sig inte jag gå och köpa en TV för 33000kr enbart för att ha till konsol, men när dom börjar komma ner i prisklassen 15-20000kr för 55" och spelen för det finns så kan det bli intressant.

Extremt tveksamt med 4K i spel till de konsollerna för HDMI versionen på dem klarar bara 24fps i 4K.
Visst det går säkert att rendera gränssnittet i 4K men spel tror jag inte på. De är för svaga för det.
De är byggda för 1080p.

Permalänk
Inaktiv

Som jag förstår så är det svårt att koppla in en sådan som datorskärm än så länge? Hoppas verklligen de kommer med en ny sladd snart som ger minst 4k i 60hz.. helst mer..

Svårt kan det då inte vara, i värsta fall är det ju bara att använda sig av en optisk sladd.

För övrigt lite ris till Sweclockers för att glömma bort Sony. Det var de som var först ute med 4k skärm, hade den i butik runt om i världen redan för ett halvår sedann. Och ni anser att det är LG och Samsung som leder tåget?

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Bara jag som reagerar på att inget står om vilken teknik som används och att det därmed antagligen är LED-teknik vi talar om?

Jag ser hellre 1080p OLED billigt snart, än 4k LED. Drömmen är ju båda självklart.

Du vet kanske att det inte finns LED-skärmar (utom OLED eller någon nedlagd prototyp)
Börjar bli tjatigt att påpeka att det är bakbelysningen som genomlyser LCD-panelen antingen är lysrör eller LED.
LCD-skiktet modulerar ljuset från LED/lysrör

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Ja precis, jag sitter ca 2,5m från min 32" tv, märker ingen nämnvärd skillnad på 720 och 1080, så frågan är hur stor tv det ska vara för att skillnaden på 1080 och 4K ska märkas.

Vid datorn däremot ser man ju skillnad direkt

Handlar ju inte bara om storlek på TV'n, 32" känns alldeles för lite för 2,5 meter!
Men å andra sidan, mina 50" på aningen kortare avstånd klarar sig ändå rätt bra på 720p

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Du vet kanske att det inte finns LED-skärmar (utom OLED eller någon nedlagd prototyp)
Börjar bli tjatigt att påpeka att det är bakbelysningen som genomlyser LCD-panelen antingen är lysrör eller LED.
LCD-skiktet modulerar ljuset från LED/lysrör

jag antog att allt detta var underförstått... Eller du kanske vill att folk ska sitta och uttryckligen säga "Jag ser hellre OLED än LCD-skärmar med bakrundsbelysd LED-teknik".

Om det börjar bli tjatigt att påpeka det, sluta med det då. De flesta här på SweC är fullt medvetna om att LED-teknik, som vi kallar det i daglig mening, faktiskt handlar om LCD-displayer med bakrundsbelyst LED, något som är alldeles för långt att skriva varenda jävla gång man ska nämna det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

jag antog att allt detta var underförstått... Eller du kanske vill att folk ska sitta och uttryckligen säga "Jag ser hellre OLED än LCD-skärmar med bakrundsbelysd LED-teknik".

Om det börjar bli tjatigt att påpeka det, sluta med det då. De flesta här på SweC är fullt medvetna om att LED-teknik, som vi kallar det i daglig mening, faktiskt handlar om LCD-displayer med bakrundsbelyst LED, något som är alldeles för långt att skriva varenda jävla gång man ska nämna det.

Nej, inte ens på SweC finns den medvetenhet som skulle behövas.
Jag tycker också det är tjatigt att påpeka, men kommer inte sluta med det sålänge felaktiga begrepp fortsätter användas. Skillnaden melan LCD-CFL och LCD-LED är försvinnande liten, om man blandar in CRT. Plasma och OLED i det hela, så det finns ingen som helst anledning till att använda annat uttryck än "LCD" om man vill komma undan med tre tecken.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Mithras:

jag antog att allt detta var underförstått... Eller du kanske vill att folk ska sitta och uttryckligen säga "Jag ser hellre OLED än LCD-skärmar med bakrundsbelysd LED-teknik".

Om det börjar bli tjatigt att påpeka det, sluta med det då. De flesta här på SweC är fullt medvetna om att LED-teknik, som vi kallar det i daglig mening, faktiskt handlar om LCD-displayer med bakrundsbelyst LED, något som är alldeles för långt att skriva varenda jävla gång man ska nämna det.

Det räcker kort och gott med LCD eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det räcker kort och gott med LCD eller hur?

Eller kort och gott med LED, eftersom vi talar om en specifik typ av LCD-display. LCD kan lika gärna vara TFT (eller CCFL när vi snackar bakrundsbelysning)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eller kort och gott med LED, eftersom vi talar om en specifik typ av LCD-display. LCD kan lika gärna vara TFT (eller CCFL när vi snackar bakrundsbelysning)

Är lite fel att säga LCD-display, du får säga LCD-skärm eller LCD-monitor, eller bara LCD! Annars blir det Liquid-crystal Display-display. 8)

OnTopic:

Enligt DPI Calculator kan jag alltså gå upp till 44" och bibehålla samma PPI som min 30" @ 2560x1600. Hade dom kunnat tillverka en "så pass liten" skärm som 44" med 4K-upplösning så hade den stått högt upp på önskelistan! Så jävla manligt att komma på LAN med en 44" skärm!

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Eller kort och gott med LED, eftersom vi talar om en specifik typ av LCD-display. LCD kan lika gärna vara TFT (eller CCFL när vi snackar bakrundsbelysning)

Först kan det vara på plats att förtydliga att det är just en typ av LCD vi talar om.

Säger man OLED vs LED, vad menar man då? Man kan inte jämföra en sorts paneltyp med en annan sorts bakgrundsbelysning, det blir som att jämföra en motorcykel med en elmotor. Eller en upplösning med en skärmstorlek.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Först kan det vara på plats att förtydliga att det är just en typ av LCD vi talar om.

Säger man OLED vs LED, vad menar man då? Man kan inte jämföra en sorts paneltyp med en annan sorts bakgrundsbelysning, det blir som att jämföra en motorcykel med en elmotor. Eller en upplösning med en skärmstorlek.

Eftersom det i hela Sverige har blivit folkspråk att säga LED för LCD-skärm med LED-bakrundsbelysning så är det du säger rent trams. Går du in på vilken jävla elektronikaffär som helst och säger jag vill ha en LED-TV så förstår dom exakt vad du menar, de börjar inte säga "alltså eeehh, vi har inga LED-tvn, vi har bara LCD-tvn med LED-bakrundsbelysning".
Ungefär som att inte en enda kotte i Sverige INTE skulle fatta vad jag säger om jag skulle råka kalla datorn för data, fastän det är fel. Eller att vi skriver dom istället för de.

Jävla goody2shoes-attityd som finns på SweC.

Och sedan får du kolla upp min först kommentar. Jag skrev aldrig OLED vs LED. Jag skrev jag vill hellre ha en OLED-TV 1080p än en 4K LED-tv. I mina ögon är det viktigaste att få borde LED-TVn, eller LCD-TV med LED-bakrundsbelysning som vi vet att det är.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Eftersom det i hela Sverige har blivit folkspråk att säga LED för LCD-skärm med LED-bakrundsbelysning så är det du säger rent trams. Går du in på vilken jävla elektronikaffär som helst och säger jag vill ha en LED-TV så förstår dom exakt vad du menar, de börjar inte säga "alltså eeehh, vi har inga LED-tvn, vi har bara LCD-tvn med LED-bakrundsbelysning".
Ungefär som att inte en enda kotte i Sverige INTE skulle fatta vad jag säger om jag skulle råka kalla datorn för data, fastän det är fel. Eller att vi skriver dom istället för de.

Jävla goody2shoes-attityd som finns på SweC.

Och sedan får du kolla upp min först kommentar. Jag skrev aldrig OLED vs LED. Jag skrev jag vill hellre ha en OLED-TV 1080p än en 4K LED-tv. I mina ögon är det viktigaste att få borde LED-TVn, eller LCD-TV med LED-bakrundsbelysning som vi vet att det är.

Fast problemet är att det i Sverige blivit folkspråk att säga LED-TV om en apparat som man tror är totalt olik en LCD-TV. Där finns problemet. Folk tror generellt att en LED-LCD är mer besläktad med OLED än med CCFL-LCD.
Folk generellt vill hellre ha 4k LED-LCD än 1080p OLED, för att dom tror att dom redan nästan har 1080p OLED. Där är problemet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast problemet är att det i Sverige blivit folkspråk att säga LED-TV om en apparat som man tror är totalt olik en LCD-TV. Där finns problemet. Folk tror generellt att en LED-LCD är mer besläktad med OLED än med CCFL-LCD.
Folk generellt vill hellre ha 4k LED-LCD än 1080p OLED, för att dom tror att dom redan nästan har 1080p OLED. Där är problemet.

Må så vara ett problem, det har nu blivit vanligt att uttrycka sig på det sättet och därmed ska jag kunna uttrycka mig på ett sådant sätt utan att bli påhoppad över att det är "fel". Hela diskussionen försvinner när man, istället för att diskutera 1080p OLED vs 4k LCD-LED, börjar diskutera huruvida jag gör fel som inte sätter LCD- framför LED, som att ni inte förstår vad jag försöker säga. Helt jävla irrelevant eftersom alla förstår vad som försöker sägas.

ONTOPIC; ja, att folk hellre vill ha 4K LED är ett stort problem i mina ögon med. Högre upplösning är väl alltid kul, men jag orkar inte med dessa taffliga skärmar mer. Jag ser hellre att OLED-skärmarna blir billigare än att vi ska dras med 80tums 4K LED, jag stör mig redan på alla problem som kommer med en sådan skärm på 46 tum. Ge mig hellre en 46tum 1080p OLED-skärm, det betalar jag gärna 30k för

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Må så vara ett problem, det har nu blivit vanligt att uttrycka sig på det sättet och därmed ska jag kunna uttrycka mig på ett sådant sätt utan att bli påhoppad över att det är "fel". Hela diskussionen försvinner när man, istället för att diskutera 1080p OLED vs 4k LCD-LED, börjar diskutera huruvida jag gör fel som inte sätter LCD- framför LED, som att ni inte förstår vad jag försöker säga. Helt jävla irrelevant eftersom alla förstår vad som försöker sägas.

ONTOPIC; ja, att folk hellre vill ha 4K LED är ett stort problem i mina ögon med. Högre upplösning är väl alltid kul, men jag orkar inte med dessa taffliga skärmar mer. Jag ser hellre att OLED-skärmarna blir billigare än att vi ska dras med 80tums 4K LED, jag stör mig redan på alla problem som kommer med en sådan skärm på 46 tum. Ge mig hellre en 46tum 1080p OLED-skärm, det betalar jag gärna 30k för

Jag förstår, du är en sån där lirare som säger bult när du menar skruv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Jag förstår, du är en sån där lirare som säger bult när du menar skruv.

jag är "en sån där lirare" som hatar när folk håller på med onödiga, meningslösa diskussioner som att gnälla över att man skriver LED istället för LCD-LED, och därmed glömmer den "riktiga" diskussionen. Som i detta fallet handlar om att jag tycker att det är tråkigt att folk hypar över 4K -upplösning när det fortfarande sker på LED TV/ LCD-TV med LED bakbelysning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Edge-lit är inte alltid så trevligt, för övrigt är alla LCD-paneler vi talar om här TFT. Prisjakt har för övrigt ändrat det till LCD och stoppar numera in båda bakgrundsbelysningarna i samma kategori.

Och ni som gnäller om annat, LG och Samsung tillverkar panelerna det gör inte Sony eller Toshiba, och företag som Pioneer har inte bara slutat tillverka paneler (plasma) utan också slutat marknadsföra tvs. Ska det vara något flaggskepp med panel från Japan är det bara Sharp som gäller idag i praktiken. LG och Samsung kan släppa flaggskepp med egen teknik, och köra Taiwanpaneler på billigare prylar. Forna jättar försvinner, Philips har t ex inte bara gått ifrån sitt partnerskap med LG om paneltillverkning utan de har sålt sin TV-verksamhet till sin tidigare underleverantör. Sony förtjänar ingen ros och var inte först om vi talar om produkter för månader sedan eftersom 4k TVs har funnits i år från Sony dessutom och från andra tidigare när vi talar specialprodukter, de har dock fina projektorer. Fast det börjar bli intressant i år när alla paneltillverkar även de inhemska kinesiska på fastlandet har börjat producera 4k paneler, i folkrepubliken får du 4k TV under 10k. 24Hz 3840x2160 är inget man använder för att spela på däremot.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

jag är "en sån där lirare" som hatar när folk håller på med onödiga, meningslösa diskussioner som att gnälla över att man skriver LED istället för LCD-LED, och därmed glömmer den "riktiga" diskussionen. Som i detta fallet handlar om att jag tycker att det är tråkigt att folk hypar över 4K -upplösning när det fortfarande sker på LED TV/ LCD-TV med LED bakbelysning.

Tycker du att det är tråkigt att man pratar om "onödiga", "meningslösa" diskussioner, samtidigt som det är tråkigt att fel saker hypas pga orsaken till diskussionen i fråga?

hade LCD-TV fått heta LCD-TV, och inte LED-TV, 120Hz-TV, och allt annat vad man nu skulle kunna få för sig, ja, då skulle den här nyheten kanske handlat om OLED-TV's på 1080p, och OLED med 4k om ett-två år.

En gång i tiden kallade SIBA med flera allt som hade stor hårddisk för "speldator". Samma personer som pushar utrycket "LED-TV".
Och Swecklockers reaktion? Att anamma uttrycket såklart. Eller?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tycker du att det är tråkigt att man pratar om "onödiga", "meningslösa" diskussioner, samtidigt som det är tråkigt att fel saker hypas pga orsaken till diskussionen i fråga?

hade LCD-TV fått heta LCD-TV, och inte LED-TV, 120Hz-TV, och allt annat vad man nu skulle kunna få för sig, ja, då skulle den här nyheten kanske handlat om OLED-TV's på 1080p, och OLED med 4k om ett-två år.

En gång i tiden kallade SIBA med flera allt som hade stor hårddisk för "speldator". Samma personer som pushar utrycket "LED-TV".
Och Swecklockers reaktion? Att anamma uttrycket såklart. Eller?

Det var ju knappast det vi diskuterade, eller hur? Man påpekade endast att jag inte ska kalla det LED-tv för "vad betyder det?", inte att "uttrycket har lett till situationen idag". Man agerade som att man inte förstår vad jag talar om, för man förstår inte vad en "LED-tv" är för något, istället för att kritisera den allmäna användandet av ordet. Dvs, man kritiserar benämningen, inte vad användandet av den har möjligtvis lett till. Två vitt skilda grejer.

Hade personen som ifrågasatte användandet av ordet "LED" faktiskt sagt det du säger nu, då hade vi hållit oss till diskussionen och då hade vi inte haft några problem. Läs också vad alla andra skriver så att du får rätt kontext innan du hoppar in i en diskussion. För det är en stor skillnad mellan "Det finns inget som heter LED-tv, vad är det?" och "Du bör inte kalla det LED-tv för det leder till att problemet som du själv har nämnt uppstår". eller?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Hoppas att det snart kommer 4k Oledskärmar så att vi kan hoppa över allt vad LCD innebär i form av:

  • Dåliga betrakningsvinklar eftersom LCD-displayer är bakbelysta och inte har en aktiv matris.

  • Dålig svärta eftersom det inte går att dimma bakbelysningen lokalt (den nuvarande tekniken, local dimming består av stora LED-kluster som släcks för att förbättra kontrasten men det skapas halo-fenomen eftersom bakbelysningen spiller över på släckta områden.

  • Dimmingen kan inte göras per pixel eftersom då skulle det behövas en lysdiod/pixel=då är steget inte långt till LED-display (äkta och inget skitsnack.)

  • Ojämn bakbelysning som ger flammiga områden.

  • Segheten hos de flytande kristallerna gör att det blir problem med eftersläpning.

Permalänk
Medlem

Hmm lite dyrt fortfarande, när 84"+ finns för under 50" är det bara att slå till, klockren storlek som ersätter projektorn ganska väl

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tråkigt att nya konsolerna inte kommer stödja dessa upplösningar även fast det kommer lanseras tv-apparater i konsumentsegmentet. Men vad än experterna och folk här än säger så anser jag att 3D är framtiden. Oavsett om den nu till en början kräver glasögon eller ej. Köper hellre en full-hd projektor med 3D än någon av dessa tv-modeller. Vill ändå inte lägga pengar på grafikkort som drar runt den där upplösningen i dagsläget.

Kommer från killen som bara lirar Quake3 och som också påstår att det inte kommit något bra spel sedan 1999....

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Det finns så många faktorer som påverkar en upplevd bildkvalitet, att fokusera endast på upplösning ger inget enligt mig, bojkottar LCD& Led-LCD och dess så kallade "bildförbättrings"-kretsar.

Den dagen de levererar en bildkvalitet motsvarande Panasonic NEO-Plasma alternativt Pioneer Kuro G9/10 men i 4K/8K upplösning och till priser som inte kostar som en bil kan det bli intressant.

Dessutom så bromsar mediabärarna dvs Bluray i dagsläget alternativt 100Mbit Internet, ska upplösningen öka så får det inte ske på bekostnad av bitrate eller kass komprimering