Strul med SSD Adata SP900 256gb, råd?

Permalänk

Strul med SSD Adata SP900 256gb, råd?

För ett par veckor sedan så började datorn vilja köra checkdisk rätt ofta och då verkade ett par sektorer döda men datorn bootade och fungerade utan problem.
igår så ville den knappt starta ett program och frös i stort sett vad jag än gjorde.

Windowsloggarna pekade åt olika drivrutiner osv. men har inte gjort några förändringar varken på drivrutiner eller hårdvara senaste månaderna.

Drog ut SSDn och kopplade in den i min htpc och körde HD Tune och skannade av SSDn, vilket gav mig många dåliga sektorer totalt 6%+.
Disken är inköp i aug förra året och har fått en godkänd RMA på den.

Dock så ville jag formatera den innan jag skickade in den, sagt och gjort så kör jag ytterligare ett Error scan test i HD Tune för att se hur det såg ut efter format.
Nu verkar det som att den inte hittar några dåliga sektorer och jag är då lite orolig att disken inte kommer att bytas ut och att jag kommer åka på en felsökningsavgift.

kan dåliga sektorer bara fixa sig själva vid en format eller finns de något annat verktyg för att kolla disken mer på djupet?

Råd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

För ett par veckor sedan så började datorn vilja köra checkdisk rätt ofta och då verkade ett par sektorer döda men datorn bootade och fungerade utan problem.
igår så ville den knappt starta ett program och frös i stort sett vad jag än gjorde.

Windowsloggarna pekade åt olika drivrutiner osv. men har inte gjort några förändringar varken på drivrutiner eller hårdvara senaste månaderna.

Drog ut SSDn och kopplade in den i min htpc och körde HD Tune och skannade av SSDn, vilket gav mig många dåliga sektorer totalt 6%+.
Disken är inköp i aug förra året och har fått en godkänd RMA på den.

Dock så ville jag formatera den innan jag skickade in den, sagt och gjort så kör jag ytterligare ett Error scan test i HD Tune för att se hur det såg ut efter format.
Nu verkar det som att den inte hittar några dåliga sektorer och jag är då lite orolig att disken inte kommer att bytas ut och att jag kommer åka på en felsökningsavgift.

kan dåliga sektorer bara fixa sig själva vid en format eller finns de något annat verktyg för att kolla disken mer på djupet?

Råd?

Uppdatera firmware om det finns någon nyare och gör en secure erase. Fungerar den fortfarande inte som den ska efter att du installerat om allt så är det nog bara att skicka tillbaka den.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Uppdatera firmware om det finns någon nyare och gör en secure erase. Fungerar den fortfarande inte som den ska efter att du installerat om allt så är det nog bara att skicka tillbaka den.

tack för tips, drog in nyaste firmwaren och körde en read/write test, dvs den skrev på hela disken och läste av att det stämde.
Efter detta är det fortfarande grönt och inget skadat.

Jag har inte så bra koll på hur en SSD är uppbyggd, men kan den "reparera" sig självt?
Vanliga mekaniska diskar som jag har sysslat lite mer med så är en skadad sektor alltid skadad, och har den börjat strula så eskalerar det i stort sett alltid.

Fungerar det helt annorlunda med SSDer?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kan vara så att du har en dålig kabel. Kan orsaka de mest märkliga felen. 6% fel av 256gb är trots allt en hel del och det räcker inte att bara flagga sektorer som skadade för att klara sig undan där. Min högst personliga rekommendation är att byta den oavsett.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Kan vara så att du har en dålig kabel. Kan orsaka de mest märkliga felen. 6% fel av 256gb är trots allt en hel del och det räcker inte att bara flagga sektorer som skadade för att klara sig undan där. Min högst personliga rekommendation är att byta den oavsett.

6% kändes lite väl tyckte jag med.
Konstigaste med det hela är väl ändå att den visar noll fel och inga skadade block efter att ha skrivit nollor på hela disken...? Frågan är om inet öht. Kommer att acceptera den som en reklamation om dom inte hittar några fel på den nu?

Edit:

och såhär såg första testet ut.

edit igen:

Får extremt mycket raw read errors nu så blir till att skicka in den, något verkar inte stå rätt till även om den numera inte visar några block som är tokiga, men 6% kan inte bara försvinna efter en firmware update och secure erase?

Visa signatur