Kartell på SSD diskar?

Permalänk
Medlem

Kartell på SSD diskar?

Tycker bara priserna blir högre och högre. Köpte en 120GB förra året för 499kr, iof rea. Känns som en fet kartell. Har ju hänt tidigare som crt-kartell, ramminne-kartell mm.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1196157

Permalänk
Medlem

Tycker priserna går ner. Köpte mig en 500gb samsung 840 ganska billigt förra veckan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jo isf de extremt dyra diskarna. Men överlag är det överpriset. Luktar kartell så det skriker om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ecu971:

Jo isf de extremt dyra diskarna. Men överlag är det överpriset. Luktar kartell så det skriker om det.

Dumheter,jag köpte min samsung 830 128gb för 1800kr i februari förra året.I höstas köpte jag mig en intel 520 på 256 gb för bara 1600kr.Dubbelt så stor och lägre pris än samsungen på bara runt ett halvår tycker jag låter som helt normala prisfall:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Jag kollar väldigt ofta (flera gånger i veckan) prisjakt och sorterar då på pris/GB på bl.a. SSD:er. Och överlag så har priserna gått upp sedan början av året. i jan-feb så fanns det ett tiotal modeller som låg mellan 4-5kr/GB, nu är det endast 4st varav 2 är av gammla sämre modeller och de andra två är av stor volym (500GB samt 960GB).
Jag såg vid ett tillfälle för 3.96 när de sålde någon sandforce I disk. Så ja, priserna har definitivt gått upp.

Det kan dock bero på andra saker än en "kartell".
Jag tror att priserna för minnena har gått upp, det är annorlunda sorters minne men det visar samma mönser som med t.ex. DDR3 som har blivit mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

jo jag köpte mig en helt värdelös sandforce baserad vertex 3 max iops för 2200kr, det var fan inte värt det.

Permalänk
Medlem

du säger själv att du köpte din på rea. Du kan inte jämföra produkt på rea med när den inte är på rea. Har du exakt samma?

Permalänk
Medlem

Intel 335 180gb finns för 990:- på MediaMarkt och den är snabb vad jag läst.... 5kr/gb

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

At $174.99, the Intel 335 Series 180GB brings 240GB performance down to more affordable levels. There are a few 240GB SandForce based drives at around the same price, but many of those use asynchronous NAND and are much slower than the Intel 335 Series. Compared to 128GB class drives, the Intel 335 180GB costs a bit more, but offers more capacity and compared to other LSI SandForce 120GB drives, delivers better performance.

The 335's most impressive feature is the low power consumption. Intel managed to reduce both idle and active power by more than half over both the 520 and 330 Series. When we first reviewed the 335 Series 240GB, we thought the lower power consumption was a direct result of the 20nm flash, but now that we've seen other SandForce drives with 20nm, we know it was more than just the flash.

Read more at http://www.tweaktown.com/reviews/5315/intel-335-series-180gb-...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Har man namnet på ett valutasamarbete i sitt namn borde man ha koll på att dollarn blivit 7% dyrare de senaste 4 månaderna. Tror inte vi behöver gå längre än så för att se varför det är som du säger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag kollar väldigt ofta (flera gånger i veckan) prisjakt och sorterar då på pris/GB på bl.a. SSD:er. Och överlag så har priserna gått upp sedan början av året. i jan-feb så fanns det ett tiotal modeller som låg mellan 4-5kr/GB, nu är det endast 4st varav 2 är av gammla sämre modeller och de andra två är av stor volym (500GB samt 960GB).
Jag såg vid ett tillfälle för 3.96 när de sålde någon sandforce I disk. Så ja, priserna har definitivt gått upp.

Det kan dock bero på andra saker än en "kartell".
Jag tror att priserna för minnena har gått upp, det är annorlunda sorters minne men det visar samma mönser som med t.ex. DDR3 som har blivit mycket dyrare.

Men kollar man prisutveckling så har priserna stadigt gått ner på de flesta modellerna. Tydligast är det på stora diskar men många små har också över tid gått ner i pris.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=984800

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1441708

Intel 330 120gb -> Ganska intressant utveckling men här är det svårt att veta varför den har gått upp och ner i pris. Släppts en ny serie osv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1196157

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tycker också det känns lustigt att priserna inte pressas mer, många står stilla medans andra faktiskt ökar.
Ska man köpa en SSD just nu så är det på rea, allt annat är uteslutet.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Många leverantörer, få tillverkare

Det är väl många leverantörer / brand men få minnestillverkare. Kontrollerkretsar från få tillverkare. Samsung har egen. Hoppas det blir konkurrens och inte som på HDD-marknaden med ett oligopol. För 15 år sedan fanns väl 15 olika HDD-tillverkare? Så länge Samsung och Intel strider ska vi bara vara glada med bättre diskar till allt lägre priser.

Permalänk
Inaktiv

http://www.kkv.se/t/Page____2220.aspx
Svårt? Varför ska vi sitta här och låtsas vara kunniga på kartellbildningar?

Köpte för övrigt en 120 GB SSD sommaren 2011 för 2300 kr, och en 240 GB SSD för ca 1500 kr i höstas.

Permalänk
Medlem

Det har aldrig någonsin varit så billigt o köpa bra datorer och komponenter, alla priser har en botten när det INTE GÅR sänka mer, detta gäller volymprodukter i synnerhet. Då kommer priserna variera lite pga olika anledningar.

Sluta lipa..

Bara jag som kommer ihåg när en bra laptop kostade 30-50kkr och en hygglig dator 20kkr ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det har aldrig någonsin varit så billigt o köpa bra datorer och komponenter, alla priser har en botten när det INTE GÅR sänka mer, detta gäller volymprodukter i synnerhet. Då kommer priserna variera lite pga olika anledningar.

Sluta lipa..

Bara jag som kommer ihåg när en bra laptop kostade 30-50kkr och en hygglig dator 20kkr ?

Ja när allt var tillverkat i väst. En 256GB SSD borde idag ligga på en 700-800 kr.

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om det skulle vara karteller. Men det skulle lika gärna kunna vara hos importörerna eller handlarna. Dock har de alltid ögon på varandra och sätter priser där efter. Tror faktiskt att priserna på SSD:er är ganska pressade.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Sötast

Måste vara riktigt trött, läste "Kantarell på diskar" satt och funderade en liten stund på hur du lyckats med detta...

Permalänk
Hedersmedlem

Högre priser kan även ha att göra med att det är brist på kretsar. Det har ju varit generellt väldigt dålig tillgång på Intel-SSD:er senaste halvåret, och om det är någon som är prioriterad av kretstillverkarna så är det nog dem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+