Permalänk
Medlem

Delid, jag kunde inte hålla mig.

Hallå i ladan!

Jag har sedan jag installerade min vattenkylning varit ganska missnöjd med temperaturerna på min CPU.

Började läsa på om deliding och att folk har fått ganska höga temperatur sänkningar så jag tänkte att jag skulle prova också!

Metoden jag har använt kallas "knifeless deliding" och innefattar ett skruvstäd, en hammare och en träbit.

Det man gör är att man sätter fast IHSen (kopparplattan på själva CPUn) i skruvstädet med kontaktytan uppåt. Sen sätter man träbiten med den plana ytan mot en rak yta på CPUn.

Sen är det bara att slå till! Det krävdes ungefär 3 slag för att få loss IHSen och sedan var det bara att ta bort limmet som håller fast IHSen.

På själva CPU kärnan använde jag COOLLABORATORY Liquid Ultra som är en kylpasta gjord av 100% metall. Sedan satte jag CPUn i sockeln på moderkortet och la på IHSen. IHSen ligger sedan där den ska med hjälp av det vanliga processorfästet på moderkortet.

Lite temperaturer och så:

Innan jag delidade processorn.

Core0: 72
Core1: 84
Core2: 85
Core3: 83

Efter jag delidade processorn.

Core0: 58
Core1: 59
Core2: 61
Core3: 61

Detta är alltså i LOAD med 1.280V i 4.5Ghz.

Det är nästan magiskt vad en sån här sak kan göra, nackdelen är att garantin ryker.

Om någon ska prova det här VAR FÖRSIKTIG, det kan väldigt fort gå snett!

Permalänk

Hahaha! Galet. Aldrig hört om detta.

Kanske faktiskt testar på gammeldatorn, bara för att.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Har sett flera trådar om delid men aldrig "knifeless", tack för infon!

Permalänk
Medlem

Jasså så du fixade det nu?
Grymt impad av dina nya temperaturer.
Dock inget jag själv kommer våga mig på då jag har en tendens att vara ganska klantig med sådant

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Känns väldigt riskabelt iom att kanten på ihs:ens insida skulle kunna ta i kärnan och knäcka loss ett hörn, törs definitivt inte prova själv!
Kul att du fick till det och fick bra resultat i alla fall!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Folket blir allt deaperatare i jakten på låga temps xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Hahaha! Galet. Aldrig hört om detta.

Kanske faktiskt testar på gammeldatorn, bara för att.

Om jag inte helt fel ute så gäller detta Ivy Bridge och dess undermåligt monterade IHS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Om jag inte helt fel ute så gäller detta Ivy Bridge och dess undermåligt monterade IHS.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer.
På vissa processorer så slipar man väl bort aluminiumet för att få kylaren att ha kontakt med kopparn i IHS:en.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Så det är därför vissa får höga och vissa låga temps på Ivy Bridge? Väldigt stor skillnad på kvalité på CPUn?

tacksam för svar

EDIT: Grymt bra gjort TS

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Verkar helt otroligt att vad som effektivt sett är ett byte av kylpasta skulle sänka temperaturerna så mycket.

Men bara att gratulera, Intel måste ha fuckat upp den där rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Så det är därför vissa får höga och vissa låga temps på Ivy Bridge? Väldigt stor skillnad på kvalité på CPUn?

tacksam för svar

EDIT: Grymt bra gjort TS

Tidigare så lödde Intel fast processorerna i IHSen, nu använder dem bara kylpasta.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Vilken respons!

Angående risken att slå sönder hörn på PCB, det är inte alls stor risk då man har en platt sida mot platt sida.

Enda gången ett hörn kan knäckas är om man slår så hårt att hela CPUn flyger iväg i en vägg eller nått.

Ja det är många som står sig frågande till varför inte har valt kylpasta istället för det tidigare, finns väll en hel del teorier om det också.

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Om jag inte helt fel ute så gäller detta Ivy Bridge och dess undermåligt monterade IHS.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok ok, där ser man

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Har själv deliddat min cpu men kör med en annan kylpasta då jag inte orkade beställa hem "liquid pastan" kanske ska ta och göra det och se om jag får bättre resultat..

har du limmat på locket igen eller har du det löst?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Vilken respons!

Angående risken att slå sönder hörn på PCB, det är inte alls stor risk då man har en platt sida mot platt sida.

Han menar nog själva kiselbiten, inte "kexet".

Permalänk
Medlem

Det här var en ny variant! Snygg justering på dina temperaturer. Är själv aldrig uppe i dem vid load ens när jag maxar ut CPUn vid rendering. Chassit jag använder har dock två rejäla extra starka fläktar i fronten som jag drar igång vid dessa tillfällen. Väsnas en del men de föser ut all varmluft. Var mitt sätt att lösa det när man väl visste att temperaturerna skulle bli höga

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Han menar nog själva kiselbiten, inte "kexet".

Jag läste igen och märkte att jag har uppfattat det helt fel

Jag vet inte riktigt hur stor risk det är att man har sönder ett hörn på den men IHSen rörde sig bara någon mm, sen kunde jag plocka av den rakt av

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag valde att inte länka den där då han misslyckades första försöket och slår lite för löst.

Annars är han ju riktigt seriös med både kläder och handskar

Permalänk
Medlem

Om nån vill se fler videos och läsa en guide så är detta en forumtråd om ämnet:
http://www.overclock.net/t/1376206/how-to-delid-your-ivy-brid...

wRRM: Grattis till de låga tempraturerna

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

Grym tempsänkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Om nån vill se fler videos och läsa en guide så är detta en forumtråd om ämnet:
http://www.overclock.net/t/1376206/how-to-delid-your-ivy-brid...

wRRM: Grattis till de låga tempraturerna

Det där va första tråden jag läste om razorless deliding

Tack!

Permalänk
Inaktiv

En här killen får det o se ut som det är idiot enkelt.

http://www.youtube.com/watch?v=2jjxvY6Y-P4

Permalänk
Medlem

Men något som jag undrar innan jag vågar testa detta med min 3770k, hur sätter du ihop den igen? Använder du lim? Hur fungerar det? Hade vart fint att få en liten förklaring på det!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men något som jag undrar innan jag vågar testa detta med min 3770k, hur sätter du ihop den igen? Använder du lim? Hur fungerar det? Hade vart fint att få en liten förklaring på det!

Man slänger på ny kylpasta på kärnan och sen sätter du CPU i sockeln som vanligt

Antingen kör du utan IHS helt eller så lägger du bara IHSen rakt på igen. Det som händer när du tar bort limmet är att IHSen hamnar närmare kärnan och på så sätt får du bättre värmeöverföring. Sen tar du ner armen som vanligtvis håller CPU i sockeln rakt över IHSen som vanligt. Den sitter som berget

Skrivet av FYNXER:

En här killen får det o se ut som det är idiot enkelt.

http://www.youtube.com/watch?v=2jjxvY6Y-P4

Det är precis så lätt också! Men man är bra nervös när man ska slå första slaget!

Skrev ihop en liten snabbguide om någon är intresserad, ni får bortse språk och formuleringar!

http://blackfire.se/?page_id=95

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Själv kör jag helt utan IHS och har lagt kopparblocket direkt mot chippet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyrst:

Snyggt!

Själv kör jag helt utan IHS och har lagt kopparblocket direkt mot chippet

Jag funderar på att göra det också men jag måste köpa High precision skruvsatsen från EK först. Hur mycket temperaturskillnad fick du?

Permalänk
Medlem

Har själv problem med höga temperaturer dock så användr jag luftkylning, tror ni det blir stor skillnad om man gör detta och använder luftkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har själv problem med höga temperaturer dock så användr jag luftkylning, tror ni det blir stor skillnad om man gör detta och använder luftkylning?

Vad kör du för volt just nu och vilka temperaturer pratar vi om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Vad kör du för volt just nu och vilka temperaturer pratar vi om?

Komer inte ihåg till 100% då det är ganska exakt en månd sedan jag såg min dator senast men, det är väll mera att jag är missnöjd med temperaturen än att det är ett problem, volten tror jag ligger på 1.3xx och tempen runt 80 i load om jag kommer ihåg rätt.