Apple I klubbas för 4,46 miljoner kronor

Permalänk

Sjukt cool!

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Snarare... But can it run pong?

Will it Blend?

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Avstängd

låter som apple.. säljer gammalt skit till överpris

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Saftigt pris men är man samlare så verkar det vettigt för apples första dator om man har pengarna, sån här gammal elektronik i det här skicket är ovanligt och om någon sparat sina gammla maskiner brukar kondensatorer och batterier läckt rejält och frätt upp PCB-banor och förstört en hemskans massa ibland efter 10-20 år och restorering av pcb-banor och annat är inte alltid lätt och ibland omöjligt för gemenaman.

Själv har jag precis restorerat en söt liten Commodore PC 20-II med original 10" monokrom skärm, tangentbord och mus den lilla besten pumpar på i 4,77MHz på sin Intel 8088 processor och har 512KB ram och kan visa hisnande 720 x 348 bildpunkter i Hercules monokromt, 1x 5,25" floppydrive för 320KB disketter och 20MB hårddisk som fortfarande tuggar på (bokstavligen talat låter det som den tuggar), 16KB ROM och MS-DOS 2.11 med Windows 1 installerat
Underbar liten maskin som behövde lite kärlek efter batteriläckage och nu lever vidare igen

Samlar själv på äldre hårdvara framförallt Commodore Amiga (en och annan Commodore PC med)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Inte lite pantad när man lägger över 4mille på något som knappt fungerar. Man kan ju inte ens skryta med den

Inte speciellt pantad nej. Förmodligen en grym investering. Om ett par år är den värd ytterligare någon miljon mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Inte speciellt pantad nej. Förmodligen en grym investering. Om ett par år är den värd ytterligare någon miljon mer.

Och...? Visst kanske man kan tjäna på det, men att den är "värd" så mycket överhuvudtaget och att folk är villiga
att betala för den är sjukt. En annan sak om det handlar om en flera hundra år gammal bok eller ett skelettben
från ett uråldrigt djur. En sak om man gör det för att tjäna pengar, men alla som köper gör det inte för att sedan sälja.
Jag tycker det är dumt i alla fall, förstår mig inte på en del "samlare"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Och...? Visst kanske man kan tjäna på det, men att den är "värd" så mycket överhuvudtaget och att folk är villiga
att betala för den är sjukt. En annan sak om det handlar om en flera hundra år gammal bok eller ett skelettben
från ett uråldrigt djur. En sak om man gör det för att tjäna pengar, men alla som köper gör det inte för att sedan sälja.
Jag tycker det är dumt i alla fall, förstår mig inte på en del "samlare"

Ja det är fett dumt att investera och tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Snarare... But can it run pong?

Helt fel, den stora frågan är: Will it blend?

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ja det är fett dumt att investera och tjäna pengar.

Läs igen, det var inte "tjäna pengar" syftet med köpet som vore dumt, men att faktiskt köpa något så värdelöst
för en sådan summa för att sedan lägga på hyllan för att damma, för det är väl det samlare gör med deras grejer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Läs igen, det var inte "tjäna pengar" syftet med köpet som vore dumt, men att faktiskt köpa något så värdelöst
för en sådan summa för att sedan lägga på hyllan för att damma, för det är väl det samlare gör med deras grejer?

Så vadå då ? Vissa lägger sina pengar på sprit och tobak, andra på frimärken och fotbollskort. Det ligger ett stort värde i datorn, oavsett om den ligger på hyllan och dammar eller om man köpt den för att investera.

Permalänk
Medlem

Hmm, tyckte jag såg en sån där ligga i källaren. Brb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Läs igen, det var inte "tjäna pengar" syftet med köpet som vore dumt, men att faktiskt köpa något så värdelöst
för en sådan summa för att sedan lägga på hyllan för att damma, för det är väl det samlare gör med deras grejer?

Du tycker det är värdelöst, men du samlar inte heller och har intresset. För dig är det skräp men betyder inte att det är skräp för nästa person.

DU utgår bara från vad du själv tycker men varför skulle det vara skillnad på att samla frimärken, klassiska bilar, äldre tv spel, hokey kort, tavlor etc?

Ta en titt på Mona Lisa tavlan av Leonardo da Vinci, som okunnig inte konstkännare kan det tyckas att det är befängt att en tavla som den är ovärdelig men det är just för att personen är okunnig och ointresserad. Men i Mona Lisas fall köper ändå ointresserade/okunniga att den är värd så mycket så varför kan man inte köpa att en bit gammal historia i form av elektronik är värd en slant?

Sen använder en del samlare sina saker och en del har det på hyllan, beror på skick och vad det är, då jag själv samlar på Amiga så kan jag säga att jag använder vartenda maskin jag köper men använder inte original disketterna då dem är fragila och köper jag något i "mint condition" och har två av den maskinen så underhåller jag enbart den välvårdade.

Finns det få till inga exemplar av något så blir det värt pengar och dem som har råd och samlar vill bevara historien och köper för vad dem har råd med.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Så vadå då ? Vissa lägger sina pengar på sprit och tobak, andra på frimärken och fotbollskort. Det ligger ett stort värde i datorn, oavsett om den ligger på hyllan och dammar eller om man köpt den för att investera.

Vad var det för svar egentligen? Sprit och tobak är inte samlarobjekt, dock så fattar jag inte varför man börjar med det.
Samlare överhuvudtaget förstår jag mig inte på, köper man den för att investera är man ingen samlare heller.
Ska du köpa något "antikt" eller gammalt för att visa upp på museum eller liknande ställen så ja, är väl inget fel med det.
Men jag fattar inte hur privatpersoner, oavsett hur rik man än är, kan lägga miljoner på något "bara för att"

Skrivet av som99:

Du tycker det är värdelöst, men du samlar inte heller och har intresset. För dig är det skräp men betyder inte att det är skräp för nästa person.

DU utgår bara från vad du själv tycker men varför skulle det vara skillnad på att samla frimärken, klassiska bilar, äldre tv spel, hokey kort, tavlor etc?

Ta en titt på Mona Lisa tavlan av Leonardo da Vinci, som okunnig inte konstkännare kan det tyckas att det är befängt att en tavla som den är ovärdelig men det är just för att personen är okunnig och ointresserad. Men i Mona Lisas fall köper ändå ointresserade/okunniga att den är värd så mycket så varför kan man inte köpa att en bit gammal historia i form av elektronik är värd en slant?

Sen använder en del samlare sina saker och en del har det på hyllan, beror på skick och vad det är, då jag själv samlar på Amiga så kan jag säga att jag använder vartenda maskin jag köper men använder inte original disketterna då dem är fragila och köper jag något i "mint condition" och har två av den maskinen så underhåller jag enbart den välvårdade.

Finns det få till inga exemplar av något så blir det värt pengar och dem som har råd och samlar vill bevara historien och köper för vad dem har råd med.

Läs vad jag skrev ovan till e-lite ^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Vad var det för svar egentligen? Sprit och tobak är inte samlarobjekt, dock så fattar jag inte varför man börjar med det.
Samlare överhuvudtaget förstår jag mig inte på, köper man den för att investera är man ingen samlare heller.
Ska du köpa något "antikt" eller gammalt för att visa upp på museum eller liknande ställen så ja, är väl inget fel med det.
Men jag fattar inte hur privatpersoner, oavsett hur rik man än är, kan lägga miljoner på något "bara för att"

Läs vad jag skrev ovan till e-lite ^

Minst lika bra svar som ditt resonemang. Jag tycker det låter som avundsjuka. Det finns massor med grejer jag köper "bara för att jag kan". Kanske inte datorer i miljonklassen, men med samma tänk. För den personen som köpte datorn kanske det var hans absolut bästa köp eller högsta önskan att äga. Det finns säker något du har köpt eller vill köpa som någon annan aldrig skulle vilja ha. Ingen mening med att sitta och dumförklara någon för det. Det är förmodligen en mycket framgångsrik och smart investerare som köpte den och han/hon kommer tjäna duktigt med pengar på det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Minst lika bra svar som ditt resonemang. Jag tycker det låter som avundsjuka. Det finns massor med grejer jag köper "bara för att jag kan". Kanske inte datorer i miljonklassen, men med samma tänk. För den personen som köpte datorn kanske det var hans absolut bästa köp eller högsta önskan att äga. Det finns säker något du har köpt eller vill köpa som någon annan aldrig skulle vilja ha. Ingen mening med att sitta och dumförklara någon för det. Det är förmodligen en mycket framgångsrik och smart investerare som köpte den och han/hon kommer tjäna duktigt med pengar på det senare.

Nej, inte avundsjuk på att någon spenderar 4+ miljoner för en dator från 70-talet.
Kan inte tänka mig något jag skulle vilja köpa som man inte har någon användning för,
ser inte meningen med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Dock så syftar jag på vissa här som frågar varför man skulle köpa den här slöa skiten för över 4 miljoner kr, försöker inte vara någon captain obvious

Permalänk
Skrivet av Marreez:

Dock så syftar jag på vissa här som frågar varför man skulle köpa den här slöa skiten för över 4 miljoner kr, försöker inte vara någon caption obvious

Skönt att höra att du inte är bakom flötet då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Nej, inte avundsjuk på att någon spenderar 4+ miljoner för en dator från 70-talet.
Kan inte tänka mig något jag skulle vilja köpa som man inte har någon användning för,
ser inte meningen med det.

Och det är precis det resonemanget som gör att vissa har råd att lägga 4,5 miljoner på en dator och andra inte

Permalänk

Dyr dator?

http://most-expensive.com/postage-stamp

I rest my case...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

666$ där ser man att apple är djävulens redskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Och det är precis det resonemanget som gör att vissa har råd att lägga 4,5 miljoner på en dator och andra inte

Förklara. Du menar alltså att dom enda som har miljoner att lägga är folk som köper "värdelösa" saker?
Eller hur tänkte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Inte speciellt pantad nej. Förmodligen en grym investering. Om ett par år är den värd ytterligare någon miljon mer.

Skrivet av anon200213:

Ja det är fett dumt att investera och tjäna pengar.

Det kan hända att det blir en grym investering och att om några år värderas den mycket högre.
Men, det är inte alls säkert. Det kan också vara så att ingen mer vill lägga de pengarna. Eller att det dröjer så länge att man lika gärna kunde haft pengarna på räntekonto eller köpt guld eller något för att motverka inflationen. Alla investeringar är inte bra investeringar.
Hur vida just detta köpet var en bra investering eller inte får väl framtiden utvisa.
Själv tycker jag det är galet mycket pengar för en gammal dator, även om det inte är vilken dator som helst.
Jag gillar gamla datorer och tv spel och så och kan absolut förstå att det hade varit coolt att ha en. Men flera miljoner hade jag knappast lagt även om jag hade haft sådana summor. Lite jobbigt om man senare behöver pengarna och är tvungen att sälja den för 'bara' 2 miljoner...

Kanske möjligtvis om man var den som vann 237 miljoner. Då KANSKE jag skulle kunna tänka mig att lägga så mycket pengar på en gammal Apple I.
Då har man fortfarande ganska mycket kvar att göra annat kul för.
Såg lite varierande prisuppgifter för Bugatti Veyron, prisupgifter från olika ställen och så finns det mer än en version och så... men verkar röra sin om 12-20miljoner kronor. Sen att det kunde kosta runt 2 miljoner/år för drift/underhåll/försäkring/etc
Helt galna priser. Men frågan är om det inte är mer glädje per krona än att koda assembler på en Apple I ändå.
Jag menar om man ändå har sådana summor att lägga på något onödigt.

Ser man det som ren investering så skulle man exempelvis kunna investera i fastigheter istället om man tror att folk kommer ha större nytta av tak över huvudet än 70tals datorer.
Det kan bli "en grym investering" men det kan lika gärna bli förlustaffär.

Jag kan förstå att det är kul att samla och att det naturligtvis är kul om det man samlar har något ekonomiskt värde och inte enbart nostalgi / sentimentalt värde. Men för min del så försvinner en del av poängen med samlande om sakerna plötsligt blir så värdefulla att man inte vågar använda dem.
Inte för att det behöver vara grejer som man använder ofta. Men att man åtminstone ska kunna ta fram grejerna och köra ett tag om lusten faller på.
Annars kan man lika gärna investera i aktier eller något annat man ändå inte direkt kan använda själv.

Nu har jag inte sådana summor, så jag har inte de problemen. Men det är min syn på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbreakdown:

Man behöver ju porto när man ska skicka Apple ettan till vinnaren av auktionen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Apple I kostade 666,66 dollar vid introduktionen i juli 1976.

Folk borde ha insett redan då vilket ont företag Apple är.

J/k

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Med den prisutvecklingen skulle till och med jag kunna tänka mig en Mac som andrahandsdator.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

För att bli den mest ultimata hipstern så får man pröjsa det "lilla" extra

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du artikeln eller? Det finns 40-50 stycken kvar; alldeles för mainstream.